Seminarium magisterskie cz.2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 350-HS2-1SM2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.451
|
Nazwa przedmiotu: | Seminarium magisterskie cz.2 |
Jednostka: | Wydział Historii i Stosunków Międzynarodowych |
Grupy: |
2L stac.II st.studia historyczne - przedmioty obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Seminaria magisterskie na I roku II stopnia służą z jednej strony prezentacji problematyki badawczej podejmowanej przez magistrantów w ramach poszczególnych seminariów, z drugiej, przedstawieniu całego procesu powstawania przyszłej pracy magisterskiej. Stąd kierownicy seminariów przedstawiają i charakteryzują różnorodne źródła i ich wartość nadawczą, tak aby słuchacze mogli sobie wyrobić opinię na jakich potencjalnie źródłach, zamierzają oprzeć swoje analizy w pracach magisterskich. Ważnym elementem tej części spotkań seminaryjnych jest zapoznanie młodzieży pod opieką naukową kierownika seminarium z dotychczasowym dorobkiem historiografii polskiej i w możliwie szerokim stopniu historiografii powszechnej . |
Skrócony opis: |
Seminaria magisterskie na I roku II stopnia służą z jednej strony prezentacji problematyki badawczej podejmowanej przez magistrantów w ramach poszczególnych seminariów, z drugiej, przedstawieniu całego procesu powstawania przyszłej pracy magisterskiej. Stąd kierownicy seminariów przedstawiają i charakteryzują różnorodne źródła i ich wartość nadawczą, tak aby słuchacze mogli sobie wyrobić opinię na jakich potencjalnie źródłach, zamierzają oprzeć swoje analizy w pracach magisterskich. Ważnym elementem tej części spotkań seminaryjnych jest zapoznanie młodzieży pod opieką naukową kierownika seminarium z dotychczasowym dorobkiem historiografii polskiej i w możliwie szerokim stopniu historiografii powszechnej . |
Pełny opis: |
Seminaria magisterskie na I roku II stopnia służą z jednej strony prezentacji problematyki badawczej podejmowanej przez magistrantów w ramach poszczególnych seminariów, z drugiej, przedstawieniu całego procesu powstawania przyszłej pracy magisterskiej. Stąd kierownicy seminariów przedstawiają i charakteryzują różnorodne źródła i ich wartość nadawczą, tak aby słuchacze mogli sobie wyrobić opinię na jakich potencjalnie źródłach, zamierzają oprzeć swoje analizy w pracach magisterskich. Ważnym elementem tej części spotkań seminaryjnych jest zapoznanie młodzieży pod opieką naukową kierownika seminarium z dotychczasowym dorobkiem historiografii polskiej i w możliwie szerokim stopniu historiografii powszechnej . W tej części seminarium studenci powinni systematycznie prezentować wnioski i ustalenia wynikające z przeczytanej przez nich literatury, głównie pod kątem ich przyszłej pracy magisterskiej. Ponadto powinni także po zapoznaniu się z literatura przedmiotu rozpoczynać pracę ze źródłami. Rezultaty swoich analiz powinni referować na seminarium i poddawać pod dyskusję. Na koniec seminarium każdy student powinien przedstawić propozycję spisu treści pracy magisterskiej, który powinien być przedyskutowany z kierownikiem seminarium i przez niego zatwierdzony. |
Literatura: |
1.U.Augustyniak, Historia Polski 1572-1795, Warszawa 2008 2.M. Bogucka, Kultura, naród, trwanie. Dzieje kultury polskiej od zarania do 1989 roku, Warszawa 2008 3. F. Braudel, Gramatyka cywilizacji, Warszawa 2006 4. F. Braudel, Kultura materialna, gospodarka i kapitalizm XV-XVIII wiek, Warszawa 1992 5.P. Burke, Historia kulturowa. Wprowadzenie, Kraków 2012 6.I.Ihnatowicz, A. Mączak, B. Zientara, Społeczeństwo polskie od X do XX wieku, Warszawa 1979 7.E. Kaczyńska, K. Piesowicz, Wykłady z powszechnej historii gospodarczej (od schyłku średniowiecza do I wojny światowej), Warszawa 1977 8.Rodzina i jej gospodarstwo na ziemiach polskich w geografii europejskich struktur rodzinnych do połowy XX wieku, red. P. Guzowski, C. Kuklo, Białystok 2019 9.Spojrzenie w przeszłość, t. 1: Średniowiecze, nowożytność, Warszawa 2009 10.The Cambridge Economic History of Modern Europe, vol. 1: 1700-1870, ed. S. Broadberry, K. O. O'Rourke, Cambridge 2010 11.J. Topolski, Wprowadzenie do historii, Poznań 1998 12.J.Wijaczka, K. Mikulski, Historia powszechna. Wiek XVI-XVIII, Warszawa 201 13.A. Wyczański, Polska Rzeczą Pospolitą szlachecką, wyd. 2, Warszawa 1991 |
Efekty uczenia się: |
KP7_WG1 - absolwent w pogłębionym stopniu uporządkowane fakty i zjawiska z zakresu historii, prowadzące do specjalizacji w wybranych obszarach badań historycznych KP7_WG4 - absolwent zna w pogłębionym stopniu zagadnienia historii powszechnej na poziomie zaawansowanym w zakresie przynajmniej jednej epoki historycznej związanej ze specjalizacją badawczą oraz dorobek historiografii w tym zakresie KP7_WG6 - absolwent zna w pogłębionym stopniu metody krytyki, analizy i interpretacji różnorodnych źródeł, rozumiejąc ich przydatność w badaniach historycznych KP7_WG7 - absolwent zna w pogłębionym stopniu metody i sposoby tłumaczenia tekstów dotyczących zagadnień historycznych przynajmniej z jednego języka obcego nowożytnego i tekstów źródłowych w języku właściwym dla badanej dziedziny KP7_WG10 - absolwent zna w pogłębionym stopniu wiedzę z zakresu metodologii historii KP7_WK4 - absolwent zna dogłębnie zasady ochrony praw własności intelektualnej na potrzeby przygotowywanej pracy magisterskiej i innych projektów KP7_UW1 - absolwent potrafi samodzielnie zdobywać i pogłębiać wiedzę oraz doskonalić umiejętności badawcze w sposób uporządkowany i systematyczny, wykorzystując nowoczesne techniki pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji KP7_UW2 - absolwent potrafi formułować tematy badawcze; stosując metody i techniki badań w zakresie wybranej dziedziny historii oraz posługując się teoriami i paradygmatami badawczymi KP7_UW3 - absolwent potrafi analizować, interpretować i wykorzystywać dla potrzeb własnych badań teksty historiograficzne, teksty źródłowe oraz inne nośniki pamięci, przeprowadzając ich pogłębioną krytykę KP7_UW6 - absolwent potrafi przygotować w języku ojczystym tekst naukowy (w tym pracę dyplomową) z aparatem krytycznym, poprawnie stosując różnorodne formy pisarstwa historycznego KP7_UK3 - absolwent potrafi zaprezentować swój dorobek naukowy (m.in. na egzaminie magisterskim) KP7_KK2 - absolwent jest zdolny do okazywania zrozumienia dla świata wartości i postaw ludzi w różnych okresach i kontekstach historycznych KP7_KR2 - absolwent jest zdolny do ciągłego rozwoju swoich zainteresowań i kompetencji fachowych, społecznych i kulturalnych |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie seminarium dokonuje się na podstawie systematycznego uczestnictwa połączonego z bieżącym referowaniem literatury przedmiotu i ustaleń wynikających z analiz źródłowych. Ostatnim elementem zaliczenia seminarium jest przedstawienie przez studenta planu pracy magisterskeij i uzyskanie akceptacji kierownika seminarium. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.