Technologia informacyjna i kompetencje akademickie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 350-HS2-1TIKA |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.352
|
Nazwa przedmiotu: | Technologia informacyjna i kompetencje akademickie |
Jednostka: | Wydział Historii i Stosunków Międzynarodowych |
Grupy: |
2L stac.II st.studia historyczne - przedmioty obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | kształcenia ogólnego |
Założenia (opisowo): | Dobra znajomość i umiejętność posługiwania się systemem Windows, programami pakietu MSOffice/OpenOffice/LibreOffice. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest uporządkowanie i pogłębienie nabytej wcześniej przez studentów wiedzy na temat systemów komputerowych i pakietów oprogramowania oraz ich praktycznego zastosowania w zakresie przydatnym studentów (wspomaganie procesu nauczania). Dodatkowym celem jest przygotowanie studentów do świadomego i bezpiecznego posługiwania się komputerem, jego oprogramowaniem oraz wykorzystania technologii informacyjnej i komunikacyjnej w nowych dziedzinach. Ponadto wypracowanie umiejętności doboru odpowiednich narzędzi informatycznych do określonych zadań oraz przygotowanie studentów do świadomego uczestnictwa w społeczeństwie informacyjnym. Co więcej zajęcia mają na celu przedstawienie studentom podstawowych kompetencji akademickich. |
Pełny opis: |
PROFIL STUDIÓW: ogólnoakademicki FORMA STUDIÓW: stacjonarne RODZAJ PRZEDMIOTU: obowiązkowe, kształcenia ogólnego DZIEDZINA: nauki humanistyczne DYSCYPLINA: historia ROK STUDIÓW/ SEMESTR: studia II st/ rok I/ semestr I WYMAGANIA WSTĘPNE: brak wymagań wstępnych LICZBA GODZIN ZAJĘĆ DYDAKTYCZNYCH: ćwiczenia 30 h METODY DYDAKTYCZNE: praca z projektem, ćwiczenia laboratoryjne indywidualne i grupowe z wykorzystaniem technik multimedialnych i komputerowych. FORMY ZALICZENIA PRZEDMIOTU: przygotowanie trzech projektów PUNKTY ECTS: 4 Bilans nakładu pracy studenta: - udział w ćwiczeniach: 30 h - przygotowanie do ćwiczeń: 20 h - udział w konsultacjach związanych z realizacją projektu: 5 h - przygotowanie zadań projektowych: 45 h Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego nakładu nauczyciela: liczba godzin 35 h (ECTS: 1,4) - o charakterze praktycznym: 65 h (ECTS: 2,6) Celem jest przyswojenie podstawowej wiedzy i umiejętności sprawnego funkcjonowania w teleinformatycznym »układzie scalonym« współczesnego świata w sposób świadomy i celowy; zapoznanie z zakresem możliwości przykładowych kierunkowych aplikacji i ich miejsca w systemie publikacji, wymiany informacji i kooperacji; przyswojenie wiedzy pozwalającej na samodzielną ocenę i dobór właściwego oprogramowania jako narzędzi do wykonywania określonych prac. Prezentacja i związana z tym wstępna praktyka prowadzić będzie od aplikacji tak podstawowych, jak edytory tekstu, przez oprogramowanie służące do wizualizacji i składu publikacji, narzędzia cyfryzacji, archiwizacji i wymiany dzieł, telekomunikacji, po systemy edycji multimediów: audycji i filmów (audycji telewizyjnych). Osiągnięcie zdefiniowanych dla przedmiotu efektów kształcenia i uzyskanie zaliczenie wymaga poświęcenia poza zajęciami dodatkowych 10 godzin na samodzielną naukę i wykonanie wymaganych prac. Sprawdzianem finalnym będzie samodzielne wykonanie bloga na zadany przez prowadzącego temat i jego publikacja w internecie. Ponadto student po ukończonym kursie powinien mieć podstawową wiedzę o specyfice pracy naukowej i pracy na uczelnie wyższej. Potrafi także korzystać z baz danych i portali naukowych oraz z różnorakiego oprogramowania wspomagającego proces prowadzenia badań i publikacji. Co więcej powinien znać specyfikę i procedury typowe dla naukowego rynku wydawniczego, ze szczególnym uwzględnieniem czasopism naukowych. |
Literatura: |
1. Windows Azure Platforma Cloud Computing dla programistów, praca zbiorowa. 2. https://www.komputerswiat.pl/artykuly/redakcyjne/darmowe-aplikacje-mobilne-ktore-kazdy-powinien-znac/41f8318 3. https://www.pcworld.pl/ranking/55-najlepszych-aplikacji-mobilnych,404292.html 4. https://prnews.pl/aplikacje-mobilne-nowy-wymiar-internetu-27732 5. https://www.dobreprogramy.pl/Urzadzenia-mobilne,Programy,Windows,883.html 6. http://www.excelszkolenie.pl/index.htm 7. Andy Wibbels, Prowadź blog! Przewodnik dla małych firm. 8. Tomek Tomczyk (Kominek), Blog. Pisz, kreuj, zarabiaj. 9. http://mlodytechnik.pl/m-technik/28457-testujemy-aplikacje-dla-ucznia-i-studenta 10. http://warsztathistoryka.uni.lodz.pl/podstrony/technologie.html 11. Izabela Kościów, Jak założyć bloga - poradnik dla początkujących. 12. Academia.edu 13. Researchgate.net |
Efekty uczenia się: |
P7S_WK zasady ochrony własności (…) prawa autorskiego: KP7_WK4 dogłębnie zasady ochrony praw własności intelektualnej na potrzeby przygotowania pracy magisterskiej i innych projektów; P7S_UW - właściwy dobór źródeł i informacji z nich pochodzących, dokonywanie oceny, krytycznej analizy, syntezy, twórczej interpretacji i prezentacji tych informacji, - dobór oraz stosowanie właściwych metod i narzędzi, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych, KP7_UW2 krytycznie analizować różnorodne zjawiska na płaszczyźnie międzynarodowej, stawiać hipotezy badawcze i je weryfikować w oparciu o źródła pozyskane m.in. w oparciu o IT; P7S_UU samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie i ukierunkowywać innych w tym zakresie; KP7_UU1 planować oraz uczyć się przez całe życie doskonaląc kwalifikacje własne oraz innych; KP7_UW1 - student potrafi samodzielnie zdobywać i pogłębiać wiedzę oraz doskonalić umiejętności badawcze w sposób uporządkowany i systematyczny, wykorzystując nowoczesne techniki pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji KP7_UW4 - student potrafi analizować, interpretować i systematyzować informacje dotyczące nauk historycznych, wykorzystując bazy danych i portale naukowe KP7_UW5 - student potrafi korzystać z technologii informacyjnej, multimediów i zasobów Internetu, stosując różnorodne, nowoczesne metody i techniki prezentacji wyników badań (takie jak prezentacje multimedialne i poster naukowy) KP7_UW6 - student potrafi przygotować tekst naukowy z aparatem krytycznym, poprawnie stosując różnorodne formy pisarstwa historycznego KP7_UO1 - student potrafi kierować pracą zespołu lub wykonywać zadania badawcze we współpracy z innymi członkami zespołu KP7_UO2 - student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role KP7_KK1 - student jest gotów do krytycznego i otwartego stosunku do nowych idei i koncepcji w badaniach nad różnorodnymi aspektami historii KP7_KR1 - student dostrzegania problemy etyczne związane z pracą historyką |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład; Praca z projektem. Ćwiczenia laboratoryjne indywidualne i grupowe z wykorzystaniem technik multimedialnych i komputerowych. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.