Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Trening kreatywności

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 350-HS2-1TK
Kod Erasmus / ISCED: 05.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Trening kreatywności
Jednostka: Wydział Historii i Stosunków Międzynarodowych
Grupy: 2L stac.II st.studia historyczne - przedmioty specjalizacyjne
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

specjalizacyjne

Tryb prowadzenia przedmiotu:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Podstawowym celem przedmiotu jest rozwijanie twórczego potencjału i kreatywności studentów w sferze poznawczej (wyobraźnia twórcza, płynność, giętkości i oryginalność myślenia, myślenie dywergencyjne, zdolność do generowania wielu rozwiązań, pomysłów, idei, abstrahowanie, kojarzenie i metaforyzowanie); sferze emocjonalno-motywacyjnej (otwartość na nowe idee i doświadczenia, ciekawość poznawcza, zaangażowanie w działanie, niezależność i nonkonformizm, chęć eksperymentowania i podejmowania zadań, gotowość do podejmowania wyzwań i związanego z nim ryzyka) oraz sferze działaniowej. Studenci podczas zajęć będą rozpoznawać i rozwijać własne zasoby twórcze oraz cechy twórczego nauczyciela, których samoświadomość jest podstawowym warunkiem projektowania działań edukacyjnych stymulujących kreatywność ucznia.

Pełny opis:

Profil studiów: Ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne (psychologia twórczości, pedagogika twórczości)

Rok studiów: 2 rok 2 stopień

Semestr: II (letni)

ECTS: 1 punkt

Język przedmiotu: polski

Rodzaj przedmiotu: specjalizacyjny

Wymagania wstępne: podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki i psychologii

Liczba godzin dydaktycznych – 15 godzin (ćwiczenia)

Metody dydaktyki twórczości (metody twórczego rozwiązywanie problemów, pokonywania sztywności myślenia, rozwijania myślenia wyobrażeniowego i ciekawości poznawczej, rozwijania zdolności skojarzeniowych: transformacje, asocjacje, analogie, metafory); mapa twórczego potencjału (identyfikowanie zasobów rozwojowych nauczyciela)

Zajęcia będą prowadzone zgodnie z zasadami psychoedukacyjnego treningu kreatywności.

Bilans nakładu pracy studenta –15 godzin: ćwiczenia, 10 godzin: praca własna studenta

Wskaźniki ilościowe – 15 godzin – 0,5 pkt. – zajęcia z bezpośrednim udziałem nauczyciela; 10 godzin – 0,5 pkt. – praca własna studenta (czytanie literatury, przygotowanie mapy twórczego potencjału)

Literatura:

Literatura podstawowa:

Biela, A. (2015). Trening kreatywności. Jak pobudzić twórcze myślenie. Warszawa: Samo Sedno, Edgard.

Nęcka, E. (1994). TRoP…Twórcze Rozwiązywanie Problemów, Kraków: „Impuls”.

Nęcka, E., Orzechowski, J., Słabosz, Szymura, B. (2008). Trening twórczości. Podręcznik dla psychologów, pedagogów i nauczycieli.

Kraków” „Impuls”.

Szmidt, K.J. (2010). ABC kreatywności. Warszawa: Difin.

Szmidt, K.J. (2019). ABC kreatywności. Kontynuacje. Warszawa: Difin.

Szmidt, K.J. (2013). Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Wydanie II, Gliwice: Sensus.

Szmidt, K.J. (2016). Sesje twórczej pomysłowości dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Gliwice: Helion.

Literatura uzupełniająca:

Bowkett, S. (2000). Wyobraź sobie, że… ćwiczenia rozwijające myślenie twórcze uczniów. Warszawa: WSiP.

De Bono, E. (1998). Naucz się myśleć kreatywnie. Warszawa: Prima.

De Bono, E. (2009). Umysł kreatywny: 62 ćwiczenia rozwijające intelekt. Warszawa: Studio Emka.

Pugliese, Ch. (2010). Being Creative. Surrey: Delta Publishing.

Szmidt, K.J. (1994). Elementarz twórczego życia, czyli o sposobach twórczego myślenia i działania. Warszawa: Intra.

Szmidt, K.J. (2005). Pedagogika twórczości. Idee – aplikacje - rady na twórczą drogę. Kraków: „Impuls”.

Szmidt, K.J. (red.). (2005). Trening twórczości w szkole wyższej. Łódź: WSHE.

Szmidt, K.J.( red.). (2003). Dydaktyka twórczości. Kraków: „Impuls”.

Szmidt, K.J., Modrzejewska – Świgulska, M. (red.). (2005). Psychopedagogika działań twórczych. Kraków” „Impuls”

Efekty uczenia się:

Efekty z ROZPORZĄDZENIA MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela

W ZAKRESIE WIEDZY STUDENT ZNA I ROZUMIE:

B.1.W4. twórcze metody i techniki uczenia się, metody i techniki identyfikacji oraz wspomagania rozwoju twórczych uzdolnień ucznia, techniki i metody usprawniania komunikacji z uczniem oraz między uczniami

W ZAKRESIE UMIEJĘTNOŚCI STUDENT POTRAFI:

rozwijać kreatywność i umiejętność samodzielnego, krytycznego myślenia uczniów (Efekt ogólny III, 1.2 efekt nr 8)

B.1.U3. skutecznie i świadomie komunikować się;

B.1.U6. identyfikować potrzeby uczniów w rozwoju twórczych uzdolnień i zainteresowań;

W ZAKRESIE KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH STUDENT JEST GOTÓW DO:

B.1.K1. autorefleksji nad własnym rozwojem zawodowym (twórczymi zasobami rozwojowymi)

Metody i kryteria oceniania:

Obecność, aktywność na zajęciach (zadania warsztatowe zespołowe, zadania warsztatowe indywidualne - mapa twórczego potencjału)

Formy zaliczenia przedmiotu:

ćwiczenia – zaliczenie na ocenę;

Zaliczenie ćwiczeń cząstkowe:

•samoocena aktywności studenta na ćwiczeniach (zadania warsztatowe),

•samoocena efektów pracy zespołowej,

• mapa twórczego potencjału

Liczba punktów wymagana do zaliczenia (51% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania).

Punktacja/oceny:

91%-100% bdb

81%-90% db plus

71%-80% db

61%-70% dst plus

51%-60% dst

50% – ndst

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)