Historia i narracja
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 350-HS2-2KHIN |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia i narracja |
Jednostka: | Wydział Historii i Stosunków Międzynarodowych |
Grupy: |
2L stac.II st.studia historyczne - przedmioty specjalizacyjne |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | specjalizacyjne |
Założenia (opisowo): | Zajęcia mają na celu wyposażenie studenta historii w (dodatkowe) narzędzia analizy narracyjnej (a zwłaszcza narratologicznej) i rozwinąć znane już im sposoby analizy źródeł historycznych o charakterze narracyjnym. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone kwestiom narracyjnym w analizie źródeł historycznych. |
Pełny opis: |
Zajęcia są poświęcone różnym aspektom narracyjnym istotnym w analizie piśmiennych źródeł historycznych. Punktem wyjścia są podręczniki narratologii, w szczególności Mieke Bal i stworzenie panoramy rozwoju tej dyscypliny. Następnie budowa terminologii specjalistycznej i na koniec zastosowanie jej w praktyce. Zaczynamy od przykładów z filmów i powieści, a kończymy na typowych źródłach historycznych. Profil studiów ogólnoakademicki Forma studiów stacjonarne 2 stopnia Rodzaj przedmiotu specjalizacyjny Dziedzina i dyscyplina nauki nauki humanistyczne, historia Rok studiów/semestr II/ sem.letni Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów) student powinien znać podstawowe zagadnienia z historii gospodarczej, społecznej i historii sztuki. wykład –30 godz. Punkty ECTS: 4 Bilans nakładu pracy studenta: 100 Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 50 Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 50 |
Literatura: |
M. Bal 2012, Narratologia. Wprowadzenie do teorii narracji, tł. „zespół” (s. 79-114). I. de Jong 2018, Narratology and Classics: A Practical Guide, Oxford. Living Handbook of Narratology: https://www.lhn.uni-hamburg.de/node/106.html M. Foucault, Kim jest autor? w: Powiedziane, napisane. Szaleństwo i literatura, wyb. i opr. T. Komendant, Warszawa 1999, s. 199-219. R. Barthes, Śmierć autora, „Teksty drugie” 1-2 (1999), s. 247-251 T. Mojsik, Manipulacje przestrzenią i czasem w historiografii. Perspektywa narratywistyczna (w:) Człowiek wobec miar i czasu w przeszłości, red. P. Guzowski, M. Liedke, Kraków 2007, s. 239-252. T. Mojsik, Tragedia w domu Antygonidów albo o (poli)narracji historycznej (w:) Grecy, Rzymianie i ich sąsiedzi, red. K. Nawotka, M. Pawlak ("Antiquitas" 29), Wrocław 2007, s. 123-144. T. Mojsik, Kto zabił Demetriosa albo o nieuchronności perspektywy narratywistycznej, (w:) Narracja, historia, fikcja: Dawne kultury w historiografii i literaturze, red. Ł. Grützmacher, Warszawa 2009, s. 155-167. T. Mojsik, Timajos, cover-texts i kontekst narracyjny w analizie historycznej, "Historyka" 46 (2016): 249-269. U. Eco, Sześć przechadzek po lesie fikcji, tł. J. Jarniewicz, Kraków 1996 |
Efekty uczenia się: |
Student potrafi posługiwać się narzędziami typowymi dla analizy narracyjnej i narratologicznej (kategorie czasowe (porządek zdarzeń, opowieść a historia, rytm, częstotliwość, prolepsa, analepsa), narrator, bohaterowie i fokalizatorzy) w analizie wszelakich narracji, a także w odniesieniu do świadectw historycznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
wykład, prezentacja multimedialna i dyskusja w grupie nauczanie zdalne: screencast, prezentacja w PowerPoint, wideokonferencja w Zoomie, praca w grupie na czacie (Slack) Zaliczenie obejmuje aktywność na zajęciach (20%) i pracę pisemną (Treść - zadanie) - 80% |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Mojsik | |
Prowadzący grup: | Tomasz Mojsik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone kwestiom narracyjnym w analizie źródeł historycznych. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia są poświęcone różnym aspektom narracyjnym istotnym w analizie piśmiennych źródeł historycznych. Punktem wyjścia są podręczniki narratologii, w szczególności Mieke Bal i stworzenie panoramy rozwoju tej dyscypliny. Następnie budowa terminologii specjalistycznej i na koniec zastosowanie jej w praktyce. Zaczynamy od przykładów z filmów i powieści, a kończymy na typowych źródłach historycznych. |
|
Literatura: |
M. Bal 2012, Narratologia. Wprowadzenie do teorii narracji, tł. „zespół” (s. 79-114). I. de Jong 2018, Narratology and Classics: A Practical Guide, Oxford. Living Handbook of Narratology: https://www.lhn.uni-hamburg.de/node/106.html M. Foucault, Kim jest autor? w: Powiedziane, napisane. Szaleństwo i literatura, wyb. i opr. T. Komendant, Warszawa 1999, s. 199-219. R. Barthes, Śmierć autora, „Teksty drugie” 1-2 (1999), s. 247-251 T. Mojsik, Manipulacje przestrzenią i czasem w historiografii. Perspektywa narratywistyczna (w:) Człowiek wobec miar i czasu w przeszłości, red. P. Guzowski, M. Liedke, Kraków 2007, s. 239-252. T. Mojsik, Tragedia w domu Antygonidów albo o (poli)narracji historycznej (w:) Grecy, Rzymianie i ich sąsiedzi, red. K. Nawotka, M. Pawlak ("Antiquitas" 29), Wrocław 2007, s. 123-144. T. Mojsik, Kto zabił Demetriosa albo o nieuchronności perspektywy narratywistycznej, (w:) Narracja, historia, fikcja: Dawne kultury w historiografii i literaturze, red. Ł. Grützmacher, Warszawa 2009, s. 155-167. T. Mojsik, Timajos, cover-texts i kontekst narracyjny w analizie historycznej, "Historyka" 46 (2016): 249-269. U. Eco, Sześć przechadzek po lesie fikcji, tł. J. Jarniewicz, Kraków 1996 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.