Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia i narracja

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 350-HS2-2KHIN
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Historia i narracja
Jednostka: Wydział Historii i Stosunków Międzynarodowych
Grupy: 2L stac.II st.studia historyczne - przedmioty specjalizacyjne
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

specjalizacyjne

Założenia (opisowo):

Zajęcia mają na celu wyposażenie studenta historii w (dodatkowe) narzędzia analizy narracyjnej (a zwłaszcza narratologicznej) i rozwinąć znane już im sposoby analizy źródeł historycznych o charakterze narracyjnym.

Tryb prowadzenia przedmiotu:

mieszany: w sali i zdalnie
w sali

Skrócony opis:

Zajęcia poświęcone kwestiom narracyjnym w analizie źródeł historycznych.

Pełny opis:

Zajęcia są poświęcone różnym aspektom narracyjnym istotnym w analizie piśmiennych źródeł historycznych. Punktem wyjścia są podręczniki narratologii, w szczególności Mieke Bal i stworzenie panoramy rozwoju tej dyscypliny. Następnie budowa terminologii specjalistycznej i na koniec zastosowanie jej w praktyce. Zaczynamy od przykładów z filmów i powieści, a kończymy na typowych źródłach historycznych.

Profil studiów ogólnoakademicki

Forma studiów stacjonarne 2 stopnia

Rodzaj przedmiotu specjalizacyjny

Dziedzina i dyscyplina nauki nauki humanistyczne, historia

Rok studiów/semestr II/ sem.letni

Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów)

student powinien znać podstawowe zagadnienia z historii gospodarczej, społecznej i historii sztuki.

wykład –30 godz. Punkty ECTS: 4

Bilans nakładu pracy studenta: 100

Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 50

Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 50

Literatura:

M. Bal 2012, Narratologia. Wprowadzenie do teorii narracji, tł. „zespół” (s. 79-114).

I. de Jong 2018, Narratology and Classics: A Practical Guide, Oxford.

Living Handbook of Narratology: https://www.lhn.uni-hamburg.de/node/106.html

M. Foucault, Kim jest autor? w: Powiedziane, napisane. Szaleństwo i literatura, wyb. i opr. T. Komendant, Warszawa 1999, s. 199-219.

R. Barthes, Śmierć autora, „Teksty drugie” 1-2 (1999), s. 247-251

T. Mojsik, Manipulacje przestrzenią i czasem w historiografii. Perspektywa narratywistyczna (w:) Człowiek wobec miar i czasu w przeszłości, red. P. Guzowski, M. Liedke, Kraków 2007, s. 239-252.

T. Mojsik, Tragedia w domu Antygonidów albo o (poli)narracji historycznej (w:) Grecy, Rzymianie i ich sąsiedzi, red. K. Nawotka, M. Pawlak ("Antiquitas" 29), Wrocław 2007, s. 123-144.

T. Mojsik, Kto zabił Demetriosa albo o nieuchronności perspektywy narratywistycznej, (w:) Narracja, historia, fikcja: Dawne kultury w historiografii i literaturze, red. Ł. Grützmacher, Warszawa 2009, s. 155-167.

T. Mojsik, Timajos, cover-texts i kontekst narracyjny w analizie historycznej, "Historyka" 46 (2016): 249-269.

U. Eco, Sześć przechadzek po lesie fikcji, tł. J. Jarniewicz, Kraków 1996

Efekty uczenia się:

Student potrafi posługiwać się narzędziami typowymi dla analizy narracyjnej i narratologicznej (kategorie czasowe (porządek zdarzeń, opowieść a historia, rytm, częstotliwość, prolepsa, analepsa), narrator, bohaterowie i fokalizatorzy) w analizie wszelakich narracji, a także w odniesieniu do świadectw historycznych.

Metody i kryteria oceniania:

wykład, prezentacja multimedialna i dyskusja w grupie

nauczanie zdalne: screencast, prezentacja w PowerPoint, wideokonferencja w Zoomie, praca w grupie na czacie (Slack)

Zaliczenie obejmuje aktywność na zajęciach (20%) i pracę pisemną (Treść - zadanie) - 80%

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Mojsik
Prowadzący grup: Tomasz Mojsik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Zajęcia poświęcone kwestiom narracyjnym w analizie źródeł historycznych.

Pełny opis:

Zajęcia są poświęcone różnym aspektom narracyjnym istotnym w analizie piśmiennych źródeł historycznych. Punktem wyjścia są podręczniki narratologii, w szczególności Mieke Bal i stworzenie panoramy rozwoju tej dyscypliny. Następnie budowa terminologii specjalistycznej i na koniec zastosowanie jej w praktyce. Zaczynamy od przykładów z filmów i powieści, a kończymy na typowych źródłach historycznych.

Literatura:

M. Bal 2012, Narratologia. Wprowadzenie do teorii narracji, tł. „zespół” (s. 79-114).

I. de Jong 2018, Narratology and Classics: A Practical Guide, Oxford.

Living Handbook of Narratology: https://www.lhn.uni-hamburg.de/node/106.html

M. Foucault, Kim jest autor? w: Powiedziane, napisane. Szaleństwo i literatura, wyb. i opr. T. Komendant, Warszawa 1999, s. 199-219.

R. Barthes, Śmierć autora, „Teksty drugie” 1-2 (1999), s. 247-251

T. Mojsik, Manipulacje przestrzenią i czasem w historiografii. Perspektywa narratywistyczna (w:) Człowiek wobec miar i czasu w przeszłości, red. P. Guzowski, M. Liedke, Kraków 2007, s. 239-252.

T. Mojsik, Tragedia w domu Antygonidów albo o (poli)narracji historycznej (w:) Grecy, Rzymianie i ich sąsiedzi, red. K. Nawotka, M. Pawlak ("Antiquitas" 29), Wrocław 2007, s. 123-144.

T. Mojsik, Kto zabił Demetriosa albo o nieuchronności perspektywy narratywistycznej, (w:) Narracja, historia, fikcja: Dawne kultury w historiografii i literaturze, red. Ł. Grützmacher, Warszawa 2009, s. 155-167.

T. Mojsik, Timajos, cover-texts i kontekst narracyjny w analizie historycznej, "Historyka" 46 (2016): 249-269.

U. Eco, Sześć przechadzek po lesie fikcji, tł. J. Jarniewicz, Kraków 1996

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)