Historia życia codziennego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 350-HS2-2KHZC |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia życia codziennego |
Jednostka: | Wydział Historii i Stosunków Międzynarodowych |
Grupy: |
2L stac.II st.studia historyczne - przedmioty specjalizacyjne |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | specjalizacyjne |
Założenia (opisowo): | Podstawowym założeniem i celem realizowanym w ramach przedmiotu jest przyswojenie przez studentów wiedzy o kształcie i charakterze elementów tworzących życie codzienne mieszkańców Europy od starożytności po wiek XX. Analiza obejmuje szeroki zakres zagadnień takich jak: warunki klimatyczne, zabudowa mieszkalna, stroje, pożywienie, choroby, higiena, edukacja, wychowanie, religia, filozofia, mentalność, małżeńskość, praca zawodowa, służba wojskowa, sądownictwo, rozrywki, struktury społeczne. Student powinien opanować wiedzę pozwalającą na obserwowanie i rozumienie trwania lub zmian zwyczajów życia codziennego na przestrzeni przynajmniej kilku stuleci. |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu przyswojenie przez studentów wiedzy o najważniejszych elementach i zjawiskach związanych z życiem codziennym w dawnych wiekach. |
Pełny opis: |
Brak wymagań wstępnych Wspólne omawianie poszczególnych zagadnień w oparciu o zadaną literaturę; praca w grupach Profil studiów ogólnoakademicki Forma studiów stacjonarne Rodzaj przedmiotu specjalizacyjny Dziedzina i dyscyplina nauki nauki humanistyczne, historia Rok studiów/semestr V/ sem. letni Konwersatorium – 30 godz. Punkty ECTS: 4 Bilans nakładu pracy studenta: 100 godz., w tym (wg wskaźników ilościowych): - udział studenta w zajęciach konwersatorium: 15x2 godz.= 30 godz. - przygotowanie do konwersatoriów: 14x2godz.=28 godz. - zapoznanie się studenta z listą lektur i opracowanie wybranych pozycji: 45 godz. - przygotowanie do zaliczenia przedmiotu: 6 godz. - zaliczenie: 1 godz. Razem: 30+28+45+6+1 = 100 godz. (100:25=4) Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 30konw.+1zal. = 31 godz., 1 pkt. ECTS (31:25=1,24) Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 45lektury.=45 godz. 2 pkt. ECTS (45:25=1,84) |
Literatura: |
1-2. Starożytna Grecja L. Flaceliere, Życie codzienne w Grecji za czasów Peryklesa, przeł. Z. Bobowicz, J. Targalski, Warszawa 1985. 3-4. Starożytny Rzym Historia życia prywatnego. T. 1: Od Cesarstwa Rzymskiego do roku tysięcznego, red P. Veyne, Wrocław-Warszawa-Kraków 1998, s. 21-221. 5. Wczesne średniowiecze P. Riche, Życie codzienne w państwie Karola Wielkiego, przeł. E. Bąkowska, Warszawa 1979. 6-7. Prusy i Jaćwież Ł. Okulicz-Kozaryn, Życie codzienne Prusów i Jaćwięgów w wiekach średnich (IX-XIII w.), Warszawa 1983. 8-10. Pełne i późne średniowiecze M. Defourneaux, Życie codzienne w czasach Joanny D’Arc, przeł. E. Bąkowska, Warszawa 1963. A. Jelicz, Życie codzienne w średniowiecznym Krakowie, Warszawa 1966. R. Kiersnowski, Życie codzienne na Śląsku w wiekach średnich, Warszawa 1977. 11-12. Nowożytność A. Wyczański, Wieś polskiego Odrodzenia, Warszawa 1969. W. Czapliński, J. Długosz, Życie codzienne magnaterii polskiej w XVII wieku, Warszawa 1982. A. Berdecka, I. Turnau, Życie codzienne w Warszawie okresu oświecenia, Warszawa 1969. 13-15. XIX-XX wiek L. Turek-Kwiatkowska, Życie codzienne w Szczecinie w latach 1800-1939, Szczecin 2014. R. Tomkiewicz, Życie codzienne mieszkańców powojennego Olsztyna, 1945-1956, Olsztyn 2003. B. Meyer, Życie codzienne w Pałacu Buckingham: od Wiktorii do Elżbiety II, przeł. Ewa Umińska-Plisenko, Poznań 1999. S. Fitzpatrick, Życie codzienne pod rządami Stalina: Rosja radziecka w latach trzydziestych XX wieku, tł. Joanna Gilewicz, Kraków 2012. |
Efekty uczenia się: |
Ma wiedzę o najważniejszych elementach życia codziennego na przestrzeni różnych epok. KP7_WG1 w pogłębionym stopniu uporządkowane fakty i zjawiska z zakresu historii, prowadzące do specjalizacji w wybranych obszarach badań historycznych, ze szczególnym uwzględnieniem życia codziennego KP7_WG2 metody i problemy badań wybranych dziedzin historii, takich jak historia polityczna, społeczna, gospodarcza, kultury, regionu, rodziny, wojskowa, życia codziennego itp. KP7_WG3 pogłębioną, uporządkowaną chronologicznie i tematycznie wiedzę o historii dawnych i współczesnych ziem polskich na tle dziejów Europy – także w aspekcie porównawczym KP7_WG5 powiązania interdyscyplinarne historii i nauk pokrewnych z innymi naukami i obszarami nauk, definiując miejsce historii KP7_WG8 w pogłębionym stopniu funkcjonowanie struktur społecznych, politycznych, ekonomicznych, militarnych KP7_WK1 relacje i zależności pomiędzy przeszłością a teraźniejszością oraz ich wpływ na świadomość i tożsamość współczesnych ludzi i społeczeństw KP7_WK3 wpływ zróżnicowania kulturowego i religijnego świata na różnego rodzaju więzi społeczne KP7_UW1 samodzielnie zdobywać i pogłębiać wiedzę oraz doskonalić umiejętności badawcze w sposób uporządkowany i systematyczny, wykorzystując nowoczesne techniki pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji KP7_UW3 analizować, interpretować i wykorzystywać dla potrzeb własnych badań teksty historiograficzne, teksty źródłowe oraz inne nośniki pamięci, przeprowadzając ich pogłębioną krytykę KP7_UW4 analizować, interpretować i systematyzować informacje dotyczące nauk historycznych i pokrewnych, wykorzystując bibliografie, pomoce archiwalne i bazy danych, itp KP7_UW5 korzystać z technologii informacyjnej, multimediów i zasobów Internetu, stosując różnorodne, nowoczesne metody i techniki prezentacji wyników badań KP7_UO2 współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role KP7_KK2 zdolny do okazywania zrozumienia dla świata wartości i postaw ludzi w różnych okresach i kontekstach historycznych KP7_KR4 do obiektywizmu w podejściu do przekazu historycznego, wykazując odpowiedzialność i odwagę cywilną w sprzeciwianiu się instrumentalizacji wiedzy historycznej przez grupy narodowe, społeczne i polityczne |
Metody i kryteria oceniania: |
Oceniana jest aktywność na zajęciach. Do zaliczenia przedmiotu dopuszczony jest student, który uzyskał minimum 80% obecności na zajęciach. Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności. Większa liczba nieobecności podlega zaliczeniu na dyżurze. Zaliczenie przedmiotu odbywa się w formie ustnej. Studenci są zobowiązani do punktualnego stawiania się na zajęcia. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Łozowski | |
Prowadzący grup: | Piotr Łozowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu przyswojenie przez studentów wiedzy o najważniejszych elementach i zjawiskach związanych z życiem codziennym w dawnych wiekach. |
|
Pełny opis: |
Brak wymagań wstępnych Wspólne omawianie poszczególnych zagadnień w oparciu o zadaną literaturę; praca w grupach Profil studiów ogólnoakademicki Forma studiów stacjonarne Rodzaj przedmiotu obowiązkowe Dziedzina i dyscyplina nauki nauki humanistyczne, historia Rok studiów/semestr V/ sem. letni Konwersatorium – 30 godz. Punkty ECTS: 4 Bilans nakładu pracy studenta: 100 godz., w tym (wg wskaźników ilościowych): - udział studenta w zajęciach konwersatorium: 15x2 godz.= 30 godz. - przygotowanie do konwersatoriów: 14x2godz.=28 godz. - zapoznanie się studenta z listą lektur i opracowanie wybranych pozycji: 45 godz. - przygotowanie do zaliczenia przedmiotu: 6 godz. - zaliczenie: 1 godz. Razem: 30+28+45+6+1 = 100 godz. (100:25=4) Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 30konw.+1zal. = 31 godz., 1 pkt. ECTS (31:25=1,24) Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 45lektury.=45 godz. 2 pkt. ECTS (45:25=1,84) |
|
Literatura: |
1-2. Starożytna Grecja L. Flaceliere, Życie codzienne w Grecji za czasów Peryklesa, przeł. Z. Bobowicz, J. Targalski, Warszawa 1985. 3-4. Starożytny Rzym Historia życia prywatnego. T. 1: Od Cesarstwa Rzymskiego do roku tysięcznego, red P. Veyne, Wrocław-Warszawa-Kraków 1998, s. 21-221. 5. Wczesne średniowiecze P. Riche, Życie codzienne w państwie Karola Wielkiego, przeł. E. Bąkowska, Warszawa 1979. 6-7. Prusy i Jaćwież Ł. Okulicz-Kozaryn, Życie codzienne Prusów i Jaćwięgów w wiekach średnich (IX-XIII w.), Warszawa 1983. 8-10. Pełne i późne średniowiecze M. Defourneaux, Życie codzienne w czasach Joanny D’Arc, przeł. E. Bąkowska, Warszawa 1963. A. Jelicz, Życie codzienne w średniowiecznym Krakowie, Warszawa 1966. R. Kiersnowski, Życie codzienne na Śląsku w wiekach średnich, Warszawa 1977. 11-12. Nowożytność A. Wyczański, Wieś polskiego Odrodzenia, Warszawa 1969. W. Czapliński, J. Długosz, Życie codzienne magnaterii polskiej w XVII wieku, Warszawa 1982. A. Berdecka, I. Turnau, Życie codzienne w Warszawie okresu oświecenia, Warszawa 1969. 13-15. XIX-XX wiek L. Turek-Kwiatkowska, Życie codzienne w Szczecinie w latach 1800-1939, Szczecin 2014. R. Tomkiewicz, Życie codzienne mieszkańców powojennego Olsztyna, 1945-1956, Olsztyn 2003. B. Meyer, Życie codzienne w Pałacu Buckingham: od Wiktorii do Elżbiety II, przeł. Ewa Umińska-Plisenko, Poznań 1999. S. Fitzpatrick, Życie codzienne pod rządami Stalina: Rosja radziecka w latach trzydziestych XX wieku, tł. Joanna Gilewicz, Kraków 2012. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.