Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Małżeństwo, rodzina i życie prywatne w perspektywie historycznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 350-HS2-2KMRH
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Małżeństwo, rodzina i życie prywatne w perspektywie historycznej
Jednostka: Wydział Historii i Stosunków Międzynarodowych
Grupy: 2L stac.II st.studia historyczne - przedmioty specjalizacyjne
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

specjalizacyjne

Założenia (opisowo):

Celem przedmiotu jest wprowadzenie do dziejów rodziny i życia prywatnego. Przedmiot łączy elementy historii społecznej, gospodarczej i demografii historycznej.

Skrócony opis:

Przedmiot ten wprowadza studentów do tematyki dziejów rodziny i życia prywatnego. Zajęci łączą elementy historii społecznej, gospodarczej i demografii historycznej. Ponadto uzupełnione są one osiągnięciami nowych nurtów humanistyki, takich jak historia emocji czy psychologia historyczna. Ponadto celem przedmiotu jest pokazanie istoty i znaczenia tego rodzaju badań historycznych; źródeł i możliwości interpretacyjnych oraz poznanie wybranych zjawisk i procesów historycznych z obszaru historii rodziny.

Pełny opis:

PROFIL STUDIÓW: ogólnoakademicki

FORMA STUDIÓW: stacjonarne

RODZAJ PRZEDMIOTU: specjalizacyjne

DZIEDZINA: nauki humanistyczne

DYSCYPLINA: historia

ROK STUDIÓW/ SEMESTR: studia II st/ rok II/ semestr III

WYMAGANIA WSTĘPNE: brak wymagań wstępnych

LICZBA GODZIN ZAJĘĆ DYDAKTYCZNYCH: ćwiczenia 30 h

METODY DYDAKTYCZNE: angażowanie studentów do aktywnego udziału w dyskusji, analiza tekstów źródłowych, prezentacje multimedialne; praca z tekstem źródła; praca w grupach

FORMY ZALICZENIA PRZEDMIOTU: kolokwium

PUNKTY ECTS: 1

Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w ćwiczeniach: 30 h

Ze względu na możliwość zmian uwarunkowań prawnych forma zajęć okresowo może ulec zmianie.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Borkowska M., Życie codzienne polskich klasztorów żeńskich w XVII-XVIII wieku, Warszawa 1996.

Czapliński W., Życie codzienne magnaterii polskiej w XVII wieku, Warszawa 1976.

Guzowski P., Geneza europejskiego modelu małżeństwa na przełomie średniowiecza i czasów wczesnonowożytnych, „Przeszłość Demograficzna Polsk” 31, 2012.

Guzowski P., Rodzina szlachecka w Polsce przedrozbiorowej: studium demograficzne, Białystok 2019.

Kopczyński M., Studia nad rodziną chłopską w Koronie w XVII-XVIII wieku, Warszawa 1998.

Liedke L., Rodzina magnacka w Wielkim Księstwie Litewskim w XVI-XVIII wieku: studium demograficzno-społeczne, Białystok 2016.

Mikulski K., Strategie rodzinne rzeźników toruńskich w XVI–XVIII w., „Roczniki dziejów społecznych i gospodarczych” 62, 2002, s. 48–84.

Rodzina i gospodarstwo domowe na ziemiach polskich XV – XX wieku. Struktury demograficzne, społeczne i gospodarcze, red. C. Kuklo, Warszawa 2008.

Rodzina i jej gospodarstwo na ziemiach polskich w geografii europejskich struktur rodzinnych do połowy XX wieku, red. P. Guzowski, C. Kuklo, Białystok 2019.

Rzepniewska D., Rodzina ziemiańska w Królestwie Polskim, w: Społeczeństwo polskie XVIII i XIX wieku. Studia o rodzinie, t. 9, red. J. Leskiewiczowa, Warszawa 1991, s. 137–200.

Struktury demograficzne na ziemiach polskich do połowy XX w. Przegląd badań i problemów, red. P. Guzowski, C. Kuklo, Białystok 2014.

Literatura uzupełniająca:

Bardach J. , Zwyczajowe prawo małżeńskie ludności ruskiej Wielkiego Księstwa Litewskiego (XV – XVII w.), w: Bardach J., Studia z ustroju i prawa Wielkiego Księstwa Litewskiego XIV – XVII w., Warszawa 1970.

De Moor T., van Zanden J.L., Girl power: the European marriage pattern and labour markets in the North Sea region in the late medieval and early modern period, “The Economic History Review” 63(1), 2010, s. 1–33.

Koczerska M., Rodzina szlachecka w Polsce późnego średniowiecza, Warszawa 1975.

Kuchowicz Z., Człowiek polskiego baroku, Łódź 1992.

Laven M., Dziewice weneckie, Warszawa 2006.

Malinowska M., Porwania jako strategie matrymonialne w XVII – wiecznej Polsce i Francji, w: Rodzina i gospodarstwo domowe na ziemiach polskich XV– XX wieku. Struktury demograficzne, społeczne i gospodarcze, red. C. Kuklo, Warszawa 2008, s. 75–90.

Sulej K., Mariaże magnackie w XVI–XVIII wieku na podstawie intercyz przedślubnych, „Społeczeństwo staropolskie. Seria nowa”, t. 3, Warszawa 2011, s. 63–96.

Wiślicz T., Upodobanie: małżeństwo i związki nieformalne na wsi polskiej XVII-XVIII wieku, Warszawa 2012.

Wiślicz T., Z zagadnień obyczajowości seksualnej chłopów w Polsce XVI–XVIII w. Przyzwolenie i penalizacja, „Lud” 88, 2004.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

KP7_WG1: student zna w pogłębionym stopniu uporządkowane fakty i zjawiska z zakresu historii rodziny

KP7_WG2: student zna metody i problemy badań historii społecznej, demografii historycznej i historii gospodarczej

KP7_WG3: student ma pogłębioną, uporządkowaną chronologicznie i tematycznie wiedzę o historii rodziny polskiej na tle dziejów Europy – także w aspekcie porównawczym

KP7_WG5: student zna powiązania interdyscyplinarne historii i nauk pokrewnych z innymi naukami i obszarami nauk, definiując miejsce historii

KP7_WG8: student zna i rozumie w pogłębionym stopniu zna funkcjonowanie struktur społecznych i ekonomicznych

KP7_WK3: student rozumie wpływ zróżnicowania kulturowego i religijnego świata na różnego rodzaju więzi społeczne

UMIEJĘTNOŚCI

KP7_UW1: student potrafi samodzielnie zdobywać i pogłębiać wiedzę oraz doskonalić umiejętności badawcze, wykorzystując nowoczesne techniki pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji

KP7_UW3: student potrafi analizować, interpretować i wykorzystywać dla potrzeb własnych badań teksty historiograficzne zakresu historii rodziny i historii życia codziennego oraz masowe teksty źródłowe (np. źródła metrykalne, podatkowe, gospodarcze)

KP7_UW4: student potrafi analizować, interpretować i systematyzować informacje dotyczące nauk historycznych i pokrewnych wykorzystując bazy danych

KP7_UW5: student potrafi korzystać z technologii informacyjnej, multimediów i zasobów Internetu, stosując różnorodne, nowoczesne metody i techniki prezentacji wyników badań

KP7_UO2: student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

KP7_KK2: student jest gotów do ciągłego rozwoju swoich zainteresowań i kompetencji fachowych, społecznych i kulturalnych

KP7_KR4: student jest gotów do obiektywizmu w podejściu do przekazu historycznego

Metody i kryteria oceniania:

Podstawową metodą i kryterium oceny będą dwa kolokwia zaliczeniowe (średnia artmetyczna). Dodatkowo brana pod uwagę będzie aktywność na zajęciach. Znaczna aktywność na zajęciach umożliwia podwyższenie oceny o pół stopnia.

Dopuszczalne są dwie nieobecności. Większa liczba nieobecności wymaga ich nadrobienia w porozumieniu z prowadzącym. Aby uzyskać zaliczenie z przedmiotu konieczne jest wykazanie obecności na min. 50% zajęć.

Obowiązująca punktacja

bardzo dobry – min. 91%

dobry plus – min. 81 %

dobry – min. 71 %

dostateczny plus – min. 61%

dostateczny – min. 51

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Kozłowska-Szyc
Prowadzący grup: Monika Kozłowska-Szyc
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przedmiot ten wprowadza studentów do tematyki dziejów rodziny i życia prywatnego. Zajęci łączą elementy historii społecznej, gospodarczej i demografii historycznej. Ponadto uzupełnione są one osiągnięciami nowych nurtów humanistyki, takich jak historia emocji czy psychologia historyczna. Ponadto celem przedmiotu jest pokazanie istoty i znaczenia tego rodzaju badań historycznych; źródeł i możliwości interpretacyjnych oraz poznanie wybranych zjawisk i procesów historycznych z obszaru historii rodziny.

Pełny opis:

FORMA STUDIÓW: stacjonarne

RODZAJ PRZEDMIOTU: specjalizacyjne

DZIEDZINA: nauki humanistyczne

DYSCYPLINA: historia

ROK STUDIÓW/ SEMESTR: studia II st/ rok II/ semestr III

WYMAGANIA WSTĘPNE: brak wymagań wstępnych

LICZBA GODZIN ZAJĘĆ DYDAKTYCZNYCH: ćwiczenia 30 h

METODY DYDAKTYCZNE: angażowanie studentów do aktywnego udziału w dyskusji, analiza tekstów źródłowych, prezentacje multimedialne

FORMY ZALICZENIA PRZEDMIOTU: kolokwium

PUNKTY ECTS: 4

Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w ćwiczeniach: 30 h

- przygotowanie do ćwiczeń: 30 h

- udział w konsultacjach: 10 h

- przygotowanie do kolokwium: 20 h

- realizacja zadań projektowych 10 h

Wskaźniki ilościowe:

Nakład pracy studenta związany z zajęciami:

- wymagającymi bezpośredniego nakładu nauczyciela: liczba godzin 40 h (ECTS: 1,6)

- o charakterze praktycznym: 60 h (ECTS: 2,4)

Literatura:

Literatura podstawowa:

Borkowska M., Życie codzienne polskich klasztorów żeńskich w XVII-XVIII wieku, Warszawa 1996.

Czapliński W., Życie codzienne magnaterii polskiej w XVII wieku, Warszawa 1976.

Guzowski P., Geneza europejskiego modelu małżeństwa na przełomie średniowiecza i czasów wczesnonowożytnych, „Przeszłość Demograficzna Polsk” 31, 2012.

Guzowski P., Rodzina szlachecka w Polsce przedrozbiorowej: studium demograficzne, Białystok 2019.

Kopczyński M., Studia nad rodziną chłopską w Koronie w XVII-XVIII wieku, Warszawa 1998.

Liedke L., Rodzina magnacka w Wielkim Księstwie Litewskim w XVI-XVIII wieku: studium demograficzno-społeczne, Białystok 2016.

Mikulski K., Strategie rodzinne rzeźników toruńskich w XVI–XVIII w., „Roczniki dziejów społecznych i gospodarczych” 62, 2002, s. 48–84.

Rodzina i gospodarstwo domowe na ziemiach polskich XV – XX wieku. Struktury demograficzne, społeczne i gospodarcze, red. C. Kuklo, Warszawa 2008.

Rodzina i jej gospodarstwo na ziemiach polskich w geografii europejskich struktur rodzinnych do połowy XX wieku, red. P. Guzowski, C. Kuklo, Białystok 2019.

Rzepniewska D., Rodzina ziemiańska w Królestwie Polskim, w: Społeczeństwo polskie XVIII i XIX wieku. Studia o rodzinie, t. 9, red. J. Leskiewiczowa, Warszawa 1991, s. 137–200.

Struktury demograficzne na ziemiach polskich do połowy XX w. Przegląd badań i problemów, red. P. Guzowski, C. Kuklo, Białystok 2014.

Literatura uzupełniająca:

Bardach J. , Zwyczajowe prawo małżeńskie ludności ruskiej Wielkiego Księstwa Litewskiego (XV – XVII w.), w: Bardach J., Studia z ustroju i prawa Wielkiego Księstwa Litewskiego XIV – XVII w., Warszawa 1970.

De Moor T., van Zanden J.L., Girl power: the European marriage pattern and labour markets in the North Sea region in the late medieval and early modern period, “The Economic History Review” 63(1), 2010, s. 1–33.

Koczerska M., Rodzina szlachecka w Polsce późnego średniowiecza, Warszawa 1975.

Kuchowicz Z., Człowiek polskiego baroku, Łódź 1992.

Laven M., Dziewice weneckie, Warszawa 2006.

Malinowska M., Porwania jako strategie matrymonialne w XVII – wiecznej Polsce i Francji, w: Rodzina i gospodarstwo domowe na ziemiach polskich XV– XX wieku. Struktury demograficzne, społeczne i gospodarcze, red. C. Kuklo, Warszawa 2008, s. 75–90.

Sulej K., Mariaże magnackie w XVI–XVIII wieku na podstawie intercyz przedślubnych, „Społeczeństwo staropolskie. Seria nowa”, t. 3, Warszawa 2011, s. 63–96.

Wiślicz T., Upodobanie: małżeństwo i związki nieformalne na wsi polskiej XVII-XVIII wieku, Warszawa 2012.

Wiślicz T., Z zagadnień obyczajowości seksualnej chłopów w Polsce XVI–XVIII w. Przyzwolenie i penalizacja, „Lud” 88, 2004.

Uwagi:

Ze względu na możliwość zmian uwarunkowań prawnych forma zajęć okresowo może ulec zmianie.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)