Historia doktryn politycznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 350-MS1-1DPO |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.151
|
Nazwa przedmiotu: | Historia doktryn politycznych |
Jednostka: | Wydział Historii i Stosunków Międzynarodowych |
Grupy: |
3L stac.I st.studia stosunków międzynarodowych - przedmioty obowiązkowe |
Strona przedmiotu: | https://blackboard.uwb.edu.pl/webapps/portal/execute/tabs/tabAction?tab_tab_group_id=_1_1 |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów) to wyniesione ze szkoły średniej: podstawy wiedzy na temat polityki jako zjawiska społecznego; podstawy wiedzy na temat historii politycznej świata po 1789 roku. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie z problematyką historii doktryn politycznych, ze szczególnym uwzględnieniem: dokonującej się w czasie ewolucji poszczególnych doktryn; podłoża światopoglądowego i filozoficznego poszczególnych nurtów; ich koncepcji człowieka i społeczeństwa; wizji ustrojowych i gospodarczych; teorii narodu i kultury; usytuowania poszczególnych doktryn na mapie idei. |
Pełny opis: |
Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Stacjonarne Poziom kształcenia: Studia pierwszego stopnia Rodzaj przedmiotu: status przedmiotu - podstawowy, Moduł 2 MSM1_02 Politologiczny Dziedzina i dyscyplina nauki: Nauki polityczne (politologia) Rok studiów / semestr: I rok studiów, semestr zimowy Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): Wyniesione ze szkoły średniej: podstawy wiedzy na temat polityki jako zjawiska społecznego; podstawy wiedzy na temat historii politycznej świata po 1789 roku. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin (konwersatorium) Metody dydaktyczne: Metody wspierające zdobywanie i przetwarzanie informacji, konsultacje Punkty ECTS: 3 pkt. Udział w ćwiczeniach: 30 h, studiowanie literatury do zajęć: 20 h, przygotowanie do zaliczenia: 30 h, udział w konsultacjach: 1 h. Razem: 81 h. Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami : wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela (liczba godzin: 31, pkt. ECTS: 1.24), o charakterze praktycznym (liczba godzin: 50, pkt. ECTS: 2.00). |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1) Doktryny polityczne XIX i XX wieku, red. K. Chojnicka, W. Kozub-Ciembroniewicz, Kraków 2000 (lub inne wyd.). 2) Heywood A., Ideologie polityczne. Wprowadzenie, Warszawa 2007. 3) Historia idei politycznych. Wybór tekstów, t. II, oprac. S. Filipowicz et al. (kilka wydań). 4) Idee i ideologie we współczesnym świecie. Wielkie tematy, red. K. Dziubka et al., Warszawa 2008. 5) Władza, wolność, prawo. Wybór tekstów z historii doktryn politycznych dla studiujących prawo, nauki polityczne i filozofię, red. B. Szlachta, Kraków 1994. Literatura uzupełniająca: 1) Chojnicka K., Olszewski H., Historia doktryn politycznych i prawnych. Podręcznik akademicki, Poznań 2004. 2) Filipowicz S., Historia myśli polityczno-prawnej, Gdańsk 2007 (lub inne wyd.). 3) Grinberg D., Ruch anarchistyczny w Europie Zachodniej 1870-1914, Warszawa 1994. 4) Kołakowski L., Główne nurty marksizmu. Powstanie-rozwój-rozkład (różne wydania). 5) Król M., Historia myśli politycznej: od Machiavellego po czasy współczesne, Gdańsk 2001. 6) Kulesza W. T., Ideologie naszych czasów (kilka wydań). 7) Laquer W., Faszyzm. Wczoraj, dziś, jutro, Warszawa 1998. 8) Laskowski P., Szkice z dziejów anarchizmu, Warszawa 2006. 9) Paxton R., Anatomia faszyzmu, Poznań 2005. 10) Pipes R., Komunizm, Warszawa 2008. 11) Rau Z., Liberalizm. Zarys myśli politycznej XIX i XX wieku, Warszawa 2000. 12) Skarzyński R., Konserwatyzm. Zarys dziejów filozofii politycznej, Warszawa 1998. 13) Słownik myśli społeczno-politycznej, red. J. Derek et al., wyd. III, Bielsko-Biała 2006. 14) Sylwestrzak A., Historia doktryn politycznych i prawnych (wiele wyd.). 15) Szahaj A., M. Jakubowski, Filozofia polityki, Warszawa 2006 (lub inne wyd.). 16) Szlachta B., Konserwatyzm. Z dziejów tradycji myślenia o polityce, Kraków-Warszawa 1998. 17) Waldenberg, Prekursorzy Nowej Lewicy. Studia z myśli społecznej XIX i XX wieku, Kraków 1985. 18) Wielomski A., Konserwatyzm. Główne idee, nurty i postacie, Warszawa 2007. 19) Zmierczak M., Spory o istotę faszyzmu, Poznań 1988. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: 1) Student zna podstawowe terminy, przedmiot badań i metody badawcze związane z problematyką doktryn politycznych (odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: SM1A_W01) 2) Student zna podstawowe mechanizmy polityczne warunkujące stosunki międzynarodowe (odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: SM1A_W05) 3) Student zna podstawowe doktryny polityczne, potrafi omówić ich specyficzne cechy, potrafi wymienić najważniejszych przedstawicieli poszczególnych nurtów ideowych (odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: SM1A_W19) Umiejętności: 1)Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do interpretacji wydarzeń politycznych (odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: SM1A_U03) 2) Student posiada umiejętność merytorycznego argumentowania i dyskutowania oraz przedstawiania swoich opinii i odnoszenia się do opinii innych (odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: SM1A_U22) Kompetencje społeczne: 1) Student rozumie znaczenie międzynarodowych uwarunkowań pozycji krajów (odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: SM1A_K07) 2) Student wykazuje zdolność do formułowania sądów na temat podstawowych kwestii politycznych na płaszczyźnie międzynarodowej (odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: SM1A_K08) |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na podstawie udziału w zajęciach (w razie takiej potrzeby również odbywanych w formie zdalnej) oraz wyników uzyskanych z kolokwiów sprawdzających. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.