Niechrześcijańskie religie świata
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 350-MS1-1NRS |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.353
|
Nazwa przedmiotu: | Niechrześcijańskie religie świata |
Jednostka: | Wydział Historii i Stosunków Międzynarodowych |
Grupy: |
3L stac.I st.studia stosunków międzynarodowych - przedmioty obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Podstawowa wiedza o wielkich religiach niechrześcijańskich występujących we współczesnym świecie, oraz ich roli w dziejach świata. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Zapoznanie słuchaczy z chronologią, dziejami, doktrynami oraz aktualnym stanem najważniejszych religii niechrześcijańskich występujących we współczesnym świecie. Celem jest także ukazanie roli religii we współczesnych stosunkach społecznych i politycznych oraz wynikających stąd implikacji. |
Pełny opis: |
Studia stacjonarne. Status przedmiotu - obowiązkowy. stosunki międzynarodowe wykład - 30 h Metody dydaktyczne: wykład, konwersacja, dyskusja, prezentacje multimedialne. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: K. Banek, Historia religii; religie niechrześcijańskie, Kraków 2007; E, Brenner-Traut, Pięć wielkich religii świata, Warszawa 1987; Z. Landowski, Islam : nurty, odłamy, sekty, Warszawa 2008; M. Marczewska-Rytko, Religia i polityka we współczesnym świecie, Lublin 2010. A. Jamsheer Hassan, Historia powstania islamu jako doktryny społeczno-politycznej, Warszawa 2009. Islam w Europie: bogactwo różnorodności czy źródło konfliktów, red. M. Widy-Behiesse, Warszawa 2012. K. Kościelniak, Religie Bliskiego i Dalekiego Wschodu, cz. 23, Religie Indii, Hinduizm, Kraków 2015. Literatura uzupełniająca: K. Pędziwiatr, Od islamu imigrantów do islamu obywateli. Muzułmanie w krajach Europy Zachodniej, Kraków 2008. K. Armstrong, Spór o Boga. Czym naprawdę jest religia, Warszawa 2011 |
Efekty uczenia się: |
KP6_WG3 - absolwent zna i rozumie podstawową wiedzę na temat stosunków międzynarodowych na płaszczyźnie politycznej, ekonomicznej i kulturalnej oraz ich historycznych uwarunkowań; KP6_WG8 - absolwent zna i rozumie podstawowe prądy filozoficzne, ideologie i doktryny polityczne; KP6_WK1 - absolwent zna i rozumie podstawowe trendy przemian cywilizacyjnych w świecie; KP6_UW1 - absolwent potrafi dostrzegać problemy na płaszczyźnie międzynarodowej i ich źródła historyczne; KP6_UW2 - absolwent potrafi umieścić problemy międzynarodowe w kontekście historycznym; KP6_UW3 - absolwent potrafi wyszukiwać, selekcjonować, analizować i syntetyzować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł; KP6_UW4 - absolwent potrafi doszukiwać się związków przyczynowo-skutkowych wydarzeń międzynarodowych; KP6_UW5 - absolwent potrafi interpretować krajowe i międzynarodowe wydarzenia, odwołując się do wiedzy teoretycznej i uwarunkowań historycznych; KP6_UW8 - absolwent potrafi analizować aktualną sytuację międzynarodową w poszczególnych regionach świata, z uwzględnieniem kontekstu historycznego; KP6_UW9 - absolwent potrafi na podstawie wiedzy historycznej ocenić konsekwencje aktualnych wydarzeń międzynarodowych; KP6_UK1 - absolwent potrafi przygotować prezentację multimedialną oraz wykorzystywać odpowiednie systemy informatyczne; KP6_UK2 - absolwent potrafi merytorycznie argumentować i dyskutować w języku polskim i obcych, przedstawiać swoje opinie i odnosić się do poglądów innych autorów w obszarze relacji międzynarodowych; KP6_KK1 - absolwent jest gotów do krytycznego formułowania sądów na temat podstawowych kwestii politycznych,kulturowych, ekonomicznych i prawnych na płaszczyźnie międzynarodowej, uwzględniając także ich historyczny kontekst; KP6_KK2 - absolwent ma szacunek do wiedzy opartej na kryteriach naukowych; KP6_KO1 - absolwent docenia rolę wiedzy uzyskanej w dziedzinie obszaru zainteresowań dla kształtowania więzi społecznych na poziomie lokalnym i ponadlokalnym; KP6_KO2 - absolwent docenia, szanuje i jest gotów promować dziedzictwo historyczno-kulturowe swojego regionu, Polski i Europy; KP6_KR2 - absolwent jest gotów do funkcjonowania w środowisku wielokulturowym, rozumie wartość pluralizmu i tolerancji; KP6_KR3 - absolwent jest gotów do uznawania i szanowania różnic punktów widzenia determinowanych różnym podłożem narodowym i kulturowym. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin. Dopuszczenie do egzaminu jest możliwe przy obecności studenta na co najmniej 80% odbytych zajęć. Forma i zakres zaliczenia nieobecności jest indywidualnie ustalany drogą konsultacji z prowadzącym. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.