Polityka zagraniczna ChRL
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 350-MS1-1PF4 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.601
|
Nazwa przedmiotu: | Polityka zagraniczna ChRL |
Jednostka: | Wydział Historii i Stosunków Międzynarodowych |
Grupy: |
3L stac.I st.studia stosunków międzynarodowych - przedmioty fakultatywne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przedstawienie ewolucji polityki zagranicznej ChRL od proklamacji do czasów współczesnych. Omówione zostaną uwarunkowania polityki zagranicznej, założenia i główne kierunki. Relacje z najważniejszymi państwami zostaną poddane głębszej analizie. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki polityczne Rok studiów/semestr: studia pierwszego stopnia (I rok, drugi semestr) Wymagania wstępne: zaliczony pierwszy semestr studiów Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: Konwersatorium - 30 godz. Punkty ECTS: 2 Bilans nakładu pracy studenta: 56 godz., w tym (wg wskaźników ilościowych): -udział studenta w zajęciach konwersatorium: 30 godz. - przygotowanie do konwersatoriów: 10 godz. - realizacja referatu 4 godz. - przygotowanie do zaliczenia przedmiotu: 10 godz. -udział w konsultacjach - 2 godz. Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 30 godz. konwersatoria +1 godz. zaliczenie + 2 godz. konsultacje = 33 godz. Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 2 godz. konsultacje +4 godz. referat =6 godz. Program zajęć: 1. Zajęcia organizacyjne- przedstawienie planu zajęć, omówienie literatury przedmiotu i warunków zaliczenia 2. Polityka zagraniczna ChRL w XX wieku cz. 1 3. Polityka zagraniczna ChRL w XX wieku cz. 2 4. Analiza parametrów mocarstwowości Chin 5. Założenia polityki zagranicznej ChRL w XXI wieku 6. Najważniejsze organy decyzyjne ChRL w dziedzinie polityki zagranicznej i bezpieczeństwa 7. Problem „pułapki Tukidydesa” w stosunkach chińsko-amerykańskich 8. Ewolucja stosunków chińsko-amerykańskich od Obamy do Bidena 9. Problem Półwyspu Koreańskiego w polityce ChRL 10. Stosunki chińsko-rosyjskie 11. Relacje z Japonią i Indiami 12. Stosunki z Unią Europejską 13. Rosnące wpływy Chin w krajach rozwijających się 14. ChRL w organizacjach międzynarodowych 15. Kolokwium |
Literatura: |
J. P. Cabestan, Polityka Zagraniczna Chin, Warszawa 2013. J. Fenby, Chiny. Upadek I narodziny wielkiej potęgi, Warszawa 2009. J. Bayer, W. J. Dziak, Historia polityczna Chin 1839-2014. Konspekt analityczny, Warszawa 2016. H. Kissinger, O Chinach, Wołowiec 2017. A. Jarczewska, J. Zajączkowski, Region Azji i Pacyfiku w latach 1985-2015, Warszawa 2016. B. Góralczyk, Wielki renesans. Chińska transformacja i jej konsekwencje, Warszawa 2018. G. Allison, Skazani na wojnę? Czy Ameryka i Chiny unikną pułapki Tukidydesa?, Warszawa 2018 M. Lubina, Niedźwiedź w cieniu smoka. Rosja-Chiny 1991-2014, Kraków 2014. Z. W. Puślecki, Unia Europejska – Chiny. Nowe zjawiska w stosunkach handlowo-ekonomicznych, Poznań 2018. |
Efekty uczenia się: |
KP6_: WG2-WG8: Student rozumie znaczenie ChRL w instytucjach i organizacjach międzynarodowych. Ma wiedzę na temat stosunków międzynarodowych Chin na płaszczyźnie politycznej, ekonomicznej i kulturalnej oraz ich historycznych uwarunkowań. Dostrzega historyczną ewolucję polityki zagranicznej Chin. Zapoznał się ze źródłami więzi o charakterze ekonomicznym, etnicznym, kulturowym i politycznymi. Zna podstawowe normy i przepisy prawa regulujące funkcjonowanie podmiotów działających w systemie międzynarodowym. Rozróżnia podstawowe prądy filozoficzne, ideologie i doktryny polityczne. WK1, WK3, WK4: Student rozumie trendy przemian cywilizacyjnych w świecie. Zna mechanizmy kulturowe, polityczne, prawne i ekonomiczne warunkujące stosunki międzynarodowe, ich podłoże historyczne, kontekst historyczny i narzędzia realizacji polityki zagranicznej Chin. UW1-UW5, UW7-UW10: Student potrafi dostrzegać problemy ChRL na płaszczyźnie międzynarodowej i ich źródła historyczne. Umieszcza problemy międzynarodowe w kontekście historycznym. Umie wyszukiwać, selekcjonować, analizować i syntetyzować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz doszukiwać się związków przyczynowo-skutkowych wydarzeń międzynarodowych interpretować krajowe i międzynarodowe wydarzenia, odwołując się do wiedzy teoretycznej i uwarunkowań historycznych. Na podstawie wiedzy historycznej prognozować rozwój sytuacji międzynarodowej, analizować aktualną sytuację międzynarodową w poszczególnych regionach świata, z uwzględnieniem kontekstu historycznego, na podstawie wiedzy historycznej ocenić konsekwencje aktualnych wydarzeń międzynarodowych UK2-UK4: Student potrafi merytorycznie argumentować i dyskutować w języku polskim i obcych, przedstawiać swoje opinie i odnosić się do poglądów innych autorów w obszarze relacji międzynarodowych, komunikować się w jednym języku wschodnioeuropejskim na poziomie A2 ESOKJ, posługiwać się na poziomie zaawansowanym (B2 ESOKJ) jednym językiem zachodnioeuropejskim ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień międzynarodowych UO1, UO2: Student umie przygotować pracę pisemną z zakresu polityki zagranicznej ChRL. Przestrzegając reguł redakcyjnych i językowych i współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różnej role UU1: Student wie jak samodzielnie zdobywać i utrwalać wiedzę o ChRL w sposób uporządkowany i systematyczny przy zastosowaniu nowoczesnych technik pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji KK1-KK3: Student gotów jest do krytycznego formułowania sądów na temat podstawowych kwestii politycznych, kulturowych, ekonomicznych i prawnych ChRL na płaszczyźnie międzynarodowej. Uwzględniając także ich historyczny kontekst ma szacunek do wiedzy opartej na podstawach naukowych oraz ma nawyk śledzenia na bieżąco sytuacji międzynarodowej i aktualizowania uzyskanej wiedzy KO1-KO3: Student docenia rolę wiedzy uzyskanej w dziedzinie obszaru zainteresowań dla kształtowania więzi społecznych na poziomie lokalnym i ponadlokalnym. Docenia, szanuje i jest gotów promować dziedzictwo historyczno-kulturowe swojego regionu, Polski i Europy. Jest gotowy do uczestniczenia w projektach dotyczących kwestii regionalnych i międzynarodowych, osadzonych w kontekście historycznym KR1-KR3: Student jest gotowy do pracy w dziedzinie polityki zagranicznej ChRL, stosując się do zasad etycznych oraz funkcjonowania w środowisku wielokulturowym, rozumie wartość pluralizmu i tolerancji. Uznaje i szanuje różnic punktów widzenia determinowanych różnym podłożem narodowym i kulturowym. |
Metody i kryteria oceniania: |
Formy zaliczenia przedmiotu: zaliczenie na ocenę. Weryfikacja i ocena osiągniętych przez studenta efektów uczenia się następuje podczas konwersatoriów na podstawie prac i zadań wykonywanych przez uczestników zajęć i ich aktywności. Podstawą zaliczenia przedmiotu jest: - aktywność studentów za zajęciach; - przygotowanie referatu - uzyskanie pozytywnego wyniku z kolokwium sprawdzającego opanowanie materiału - obecność na zajęciach (dopuszczalna jest jedna nieobecność). Do uzyskania pozytywnego zaliczenia przedmiotu wymagana jest pozytywna ocena z każdego z ww. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.