Zarys filozofii XX wieku
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 350-MS1-1ZFX |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.151
|
Nazwa przedmiotu: | Zarys filozofii XX wieku |
Jednostka: | Wydział Historii i Stosunków Międzynarodowych |
Grupy: |
3L stac.I st.studia stosunków międzynarodowych - przedmioty obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Brak wstępnych założeń. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest zapoznanie studentów z podstawowymi koncepcjami i pojęciami filozoficznymi - zwłaszcza w ich wymiarze społeczno-politycznym i z naciskiem na autorów i koncepcje, które powstały w XX wieku. Kurs prowadzony jest w formie zdalnego wykładu przez platformę Zoom. Wykład kładzie nacisk na koncepcje XX-wieczne, jednak ze względu na ich zakorzenienie w tradycji filozoficznej tematyka wykładu, zwłaszcza na początku, porusza się między historią a współczesnością. |
Pełny opis: |
Szczegółowy zakres tematów poruszanych podczas wykładów: 1. Źródła i społeczna funkcja filozofii 2. Sokrates i duch krytyki, społeczeństwo bohaterskie i Holokaust 2. Rzeczywistość i hiperrzeczywistość, od Platona do Baudrillarda 3. Człowiek jako istota polityczna, Arystoteles i stoicy a współczesność 4. Chrześcijaństwo i teologia polityczna Carla Schmitta 5. Od nowoczesności do ponowoczesności 6. Rewolucja i jej konsekwencje: liberalizm, socjalizm, konserwatyzm 7. Nietzsche i pytanie o źródła moralności 8. Psychoanaliza i społeczeństwo 9. Człowiek jako automat i wolność: socjobiologia, psychologia ewolucyjna i egzystencjalizm 10. Klasy społeczne i niewidzialna władza: Bourdieu, Foucault, Giddens |
Literatura: |
Literatura (mająca charakter pomocniczy, dla zainteresowanych): - Platon, Gorgiasz, w: tegoż, Dialogi, tom I, przeł. W. Witwicki, Kety 1999, s. 341-355, 367-368, 391-419. - F. Nietzsche, Problem Sokratesa oraz Co zawdzięczam starożytnym, w: tegoż, Zmierzch bożyszcz, czyli jak się filozofuje młotem, przeł. G. Sowiński, Kraków 2000, s. 27-33 oraz s. 117-123. - Platon, Państwo, księga VII (dowolne wydanie), np. Kęty 2003, przeł. W. Witwicki, s. 220-250, - P. Sloterdijk, Gniew i czas. Esej polityczno-psychologiczny, przeł. A. Żychliński, Warszawa 2011, s. 7-27. - M. Lilla, Lekkomyślny umysł, przeł. J. Margański, Warszawa 2004, r. Urok Syrakuz, s. 158-177, - T. Adorno, Minima moralia, przeł. M. Łukasiewicz, różne wydania, fragmenty: 2, 19, 36, 58, 97, 110. - C. Schmitt, Teologia polityczna. Cztery rozdziały poświęcone nauce o suwerenności, w: tegoż, Teologia polityczna i inne pisma (dowolne wydanie), np. Kraków 1999, s. 60-83. - L. Kołakowski, Kapłan i błazen. Rozważania o teologicznym dziedzictwie współczesnego myślenia, w: tegoż, Pochwała niekonsekwencji. Pisma rozproszone sprzed roku 1968, Warszawa 2002, tom II, s. 263–293. - Kartezjusz, Rozprawa o metodzie, cz. I-V, różne wydania (tekst traktatu dostępny jest również w Internecie) - M. Horkheimer, T. Adorno, Dialektyka oświecenia, przeł. M. Łukasiewicz, Warszawa 1994, s. 48-59. - M. J. Sandel, Liberalizm a granice sprawiedliwości, przeł. A. Grobler, Warszawa 2009, s. 37-54. - M. J. Siemek, W kręgu filozofów, Warszawa 1984, s. 131-138, - K. Marks, Manifest komunistyczny, cz. I, cz. II, cz. III, punkt 1. (różne wydania, tekst Manifestu dostępny jest również w Internecie) - M. Berman, Wszystko, co stałe, rozpływa się w powietrzu, przeł. M. Szuster, Kraków 2002, r. Marks, modernizm i modernizacja, s. 113-170. - M. Weber, Etyka protestancka a duch kapitalizmu, w: Klasyczne teorie socjologiczne, (red.) P. Śpiewak, s. 292-306. - F. Nietzsche, Z genealogii moralności, Kraków 2003, s. 5-38, - Z. Freud, Kultura jako źródło cierpień, w: tegoż, Pisma Społeczne, Warszawa 1999, s. 165-227, - C. Lasch, Narcystyczna osobowość naszych czasów, w: „Res Publica Nowa” 1/2002, s. 17-28, - M. Heidegger, Czym jest metafizyka?, w: tegoż, Budować, mieszkać, myśleć, Warszawa 1977, s. 27-57 oraz słownik, s. 337-347, - L. Wittgenstein, Traktat logiczno-filozoficzny, Warszawa 2004, (wybrane fragmenty), - K. Jaspers, Człowiek, w: tegoż, Filozofia egzystencji, Warszawa 1991, s. 25-45, - A. Camus, Mit Syzyfa, w: tegoż, Eseje, Warszawa 1970, s. 91-142, 148-153, 191-194. - P. Bourdieu, Przemoc symboliczna, w: (red.) P. Sztompka, M. Kucia, Socjologia. Lektury, Kraków, s. 503-508. |
Efekty uczenia się: |
KP6_WG3 ma podstawową wiedzę na temat stosunków międzynarodowych na płaszczyźnie politycznej, ekonomicznej i kulturalnej oraz ich historycznych uwarunkowań KP6_WG8 podstawowe prądy filozoficzne, ideologie i doktryny polityczne KP6_UW3 wyszukiwać, selekcjonować, analizować i syntetyzować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł KP6_UW5 interpretować krajowe i międzynarodowe wydarzenia, odwołując się do wiedzy teoretycznej i uwarunkowań historycznych KP6_UK1 przygotować prezentację multimedialną oraz wykorzystywać odpowiednie systemy informatyczne KP6_UK2 merytorycznie argumentować i dyskutować w języku polskim i obcych, przedstawiać swoje opinie i odnosić się do poglądów innych autorów w obszarze relacji międzynarodowych KP6_KK1 krytycznego formułowania sądów na temat podstawowych kwestii politycznych, kulturowych, ekonomicznych i prawnych na płaszczyźnie międzynarodowej, uwzględniając także ich historyczny kontekst KP6_KK2 ma szacunek do wiedzy opartej na podstawach naukowych KP6_KO1 docenia rolę wiedzy uzyskanej w dziedzinie obszaru zainteresowań dla kształtowania więzi społecznych na poziomie lokalnym i ponadlokalnym KP6_KR2 funkcjonowania w środowisku wielokulturowym, rozumie wartość pluralizmu i tolerancji KP6_KR3 uznawania i szanowania różnic punktów widzenia determinowanych różnym podłożem narodowym i kulturowym |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową składają się 2 elementy: - ocenianie ciągłe (aktywność podczas wykładów), - egzamin pisemny z materiału przedstawionego podczas wykładów. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.