Proseminarium licencjackie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 350-MS1-2PLI |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.602
|
Nazwa przedmiotu: | Proseminarium licencjackie |
Jednostka: | Wydział Historii i Stosunków Międzynarodowych |
Grupy: |
3L stac.I st.studia stosunków międzynarodowych - przedmioty obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Student powinien uzyskać pozytywne zaliczenia z wszystkich przedmiotów przewidzianych planem studiów w od pierwszego do trzeciego semestru włącznie. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Proseminarium to zajęcia, które przygotowują studentów do udziału w seminarium. Celem zajęć jest m.in. poznanie podstaw metodologii danej dyscypliny naukowej, zapoznanie się procesem określania problemu badawczego, stawienia hipotez roboczych i ich weryfikacji w toku analizy i interpretacji wyników z przeprowadzonych badań. Drugą część zajęć stanowi wprowadzenie do metodyki pisania pracy licencjackiej. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Dziedzina i dyscyplina nauki: historia, nauki o polityce Rok studiów/semestr: studia pierwszego stopnia (II rok, czwarty semestr) Wymagania wstępne: ukończony I rok studiów kierunek stosunki międzynarodowe Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: Konwersatorium - 30 godz. Metody dydaktyczne: dyskusja dydaktyczna, metoda projektów, referat Punkty ECTS: 2 Bilans nakładu pracy studenta: 58 godz., w tym (wg wskaźników ilościowych): -udział studenta w zajęciach konwersatorium: 15x2 godz.= 30 godz. - przygotowanie do konwersatoriów: 14x1godz.=14 godz. -udział w konsultacjach związanych z realizacją projektu: 4 x 1 godz.= 4 godz. (zakładamy, że student skorzysta z czterech konsultacji), - realizacja zadań projektowych: 2 x 4 godz. =8 godz.(zakładamy, że student przygotuje 2 zadania projektowe) - przygotowanie do zaliczenia przedmiotu: 2 godz. Razem: 30+14+4+8+2=58 godz. Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 30konw.+4konsult.+1zalicz. = 35 godz., 1,5 pkt. ECTS Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 4konsult.+8projekt.=12 godz. ) 0,5 pkt. ECTS |
Literatura: |
Literatura podstawowa: M. Sułek, Metody i techniki badań stosunków międzynarodowych, Warszawa 2004. T. Pawłuszko, Wstęp do metodologii badań politologicznych, Częstochowa 2013 (publikacja dostępna w Internecie w pdf). K. Pawlik, R. Zenderowski, Dyplom z internetu. Jak korzystać z Internetu pisząc prace dyplomowe?, Warszawa 2013. R. Zenderowski, Praca magisterska – licencjat. Krótki przewodnik po metodologii pisania i obrony pracy dyplomowej, Warszawa 2014. Literatura uzupełniająca: B. Krauz-Mozer, Teorie polityki. Założenia metodologiczne, Warszawa 2005. R. Jackson, G. Sørensen, Wprowadzenie do stosunków międzynarodowych. Teorie i kierunki badawcze, Kraków 2006. J. Kukułka, Wstęp do nauki o stosunkach międzynarodowych, Warszawa 2003. K. Mingst, Podstawy stosunków międzynarodowych, Warszawa 2006. |
Efekty uczenia się: |
KP6_: -WG1-WG8: student ma świadomość konieczności ujęcia w treściach przyszłej pracy licencjackiej wiedzy z zakresu metodologii nauki o st. międzynarodowych w odniesieniu do różnorodnych aspektów problemowych podjętego tematu, charakterystycznych dla obszaru badawczego stosunków międzynarodowych; -WK1, WK3-WK4: student ma świadomość konieczności odwoływania się w treści w projektowanej pracy dyplomowej do kontekstów historycznych, cywilizacyjnych, kulturowych, prawnych i ekonomicznych; -UW1-UW9: student ma świadomość wskazywania związków przyczynowo-skutkowych, racjonalnego przetwarzania na potrzeby pracy źródeł informacji, dokonywania próby prognozowania rozwoju sytuacji, o której będzie traktowała praca; -UK2_UK4: student ma świadomość konieczności poszerzania pola badawczego tematu o źródła i publikacje obcojęzyczne; -UO1-UO2: student, indywidualnie oraz współpracując w grupie, nabywa świadomość konieczności stosowania określonych reguł reguł językowych i redakcyjnych przy tworzeniu pracy dyplomowej; -UU1: student, pod opieką nauczyciela akademickiego, wdraża się w samodzielnym pozyskiwaniu, analizowaniu i klasyfikowaniu źródeł; -KK1-KK3: student nabywa przekonania o konieczności ciągłego aktualizowania wiedzy o st.m. w oparciu o kryteria naukowe; -KO1-KO3: docenia kulturowy i regionalny kontekst wiedzy; -KR1-KR3: jest świadomy konieczności stosowania etycznych standardów w pozyskiwaniu i przetwarzaniu informacji, zwłaszcza w przypadku środowisk wielokulturowych, rozumiejąc wartość pluralizmu i tolerancji. |
Metody i kryteria oceniania: |
Formy zaliczenia przedmiotu: zaliczenie na ocenę. Weryfikacja i ocena osiągniętych przez studenta efektów uczenia się następuje podczas konwersatoriów na podstawie prac i zadań wykonywanych przez uczestników zajęć i ich aktywności. Podstawą zaliczenia przedmiotu „Proseminarium” jest: - aktywność PT. Studentów za zajęciach; - poprawne i wyczerpujące przygotowanie bibliografii na określony temat; - przygotowanie prezentacji nt. wybranej polskiej instytucji/ redakcji periodyku itp., zajmujących się problematyką stosunków międzynarodowych i omówienie jej na forum grupy; - uzyskanie pozytywnego wyniku z kolokwium sprawdzającego opanowanie zasad stosowania tzw. aparatu naukowego (charakterystycznego dla publikacji z nauki o stosunkach międzynarodowych) oraz zasad tworzenia pracy dyplomowej; - obecność na zajęciach (dopuszczalna jest jedna nieobecność). Do uzyskania pozytywnego zaliczenia przedmiotu wymagana jest pozytywna ocena z każdego z ww. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ SEM
SEM
PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Ocytko | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Ocytko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Proseminarium to zajęcia, które przygotowują studentów do udziału w seminarium. Celem zajęć jest m.in. poznanie metodologii danej dyscypliny naukowej, zapoznanie się procesem określania problemu badawczego, stawienia hipotez roboczych i ich weryfikacji w toku analizy i interpretacji wyników z przeprowadzonych badań. Drugą część zajęć stanowi metodyka pisania pracy licencjackiej. |
|
Pełny opis: |
Tematyka zajęć: 1. Wprowadzenie do zagadnień metodologii nauk 2. Tworzenie wiedzy naukowej 3. Status metodologiczny nauk o polityce 4. Status metodologiczny nauki o stosunkach międzynarodowych 5.Teorie badawcze w nauce o stosunkach międzynarodowych 6. Ewolucja poglądów na temat stosunków międzynarodowych – cztery debaty w SM * (zajęcia fakultatywne) 7. Zasoby źródłowe wykorzystywane w pracy naukowej 8. Wybrane polskie instytucje badawcze oraz portale internetowe dotyczące tematyki stosunków międzynarodowych 9. Wybrane polskie czasopiśmiennictwo oraz serie wydawnicze dokumentów dyplomatycznych, raporty i analizy, memuarystyka polityczna 10. Czym jest praca dyplomowa? 11. Harmonogram prac i zasady gromadzenia oraz selekcji materiału 12. Sposoby cytowania – przypisy 13. Bibliografia |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: M. Sułek, Metody i techniki badań stosunków międzynarodowych, Warszawa 2004. T. Pawłuszko, Wstęp do metodologii badań politologicznych, Częstochowa 2013 (publikacja dostępna w Internecie w pdf). K. Pawlik, R. Zenderowski, Dyplom z internetu. Jak korzystać z Internetu pisząc prace dyplomowe?, Warszawa 2013. R. Zenderowski, Praca magisterska – licencjat. Krótki przewodnik po metodologii pisania i obrony pracy dyplomowej, Warszawa 2014. Literatura uzupełniająca: B. Krauz-Mozer, Teorie polityki. Założenia metodologiczne, Warszawa 2005. R. Jackson, G. Sørensen, Wprowadzenie do stosunków międzynarodowych. Teorie i kierunki badawcze, Kraków 2006. J. Kukułka, Wstęp do nauki o stosunkach międzynarodowych, Warszawa 2003. K. Mingst, Podstawy stosunków międzynarodowych, Warszawa 2006. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.