Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Analiza rynków ekonomicznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 350-MS2-1ARE-22
Kod Erasmus / ISCED: 14.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Analiza rynków ekonomicznych
Jednostka: Wydział Historii i Stosunków Międzynarodowych
Grupy: 2L stac.II st.studia stosunków międzynarodowych - przedmioty specjalizacyjne
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

specjalizacyjne

Założenia (opisowo):

Celem przedmiotu jest przedstawienie, w zaawansowanym stopniu, uwarunkowań oraz zasad funkcjonowania gospodarki rynkowej w ujęciu międzynarodowym, a także zaprezentowanie wpływu dynamicznie zmieniającego się otoczenia na decyzje uczestników rynku. Przedstawione zostaną także podstawowe pojęcia z zakresu rynku międzynarodowego.

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest przedstawienie, w zaawansowanym stopniu, uwarunkowań oraz zasad funkcjonowania gospodarki rynkowej w ujęciu międzynarodowym, a także zaprezentowanie wpływu dynamicznie zmieniającego się otoczenia na decyzje uczestników rynku. Przedstawione zostaną także podstawowe pojęcia z zakresu rynku międzynarodowego.

W trakcie zajęć omówione zostaną zagadnienia związane z oceną atrakcyjności rynków, w tym rynków zagranicznych oraz różnorodne metody analizy rynku i jego otoczenia. Poruszone zostaną także treści związane z ekonomicznymi, społecznymi i środowiskowymi uwarunkowaniami działalności przedsiębiorstw na rynkach zagranicznych oraz oceną tych rynków ze wskazaniem strategii wejścia.

Pełny opis:

Profil studiów: Ogólnoakademicki

Forma studiów: Stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: specjalizacyjne

Rok studiów/semestr: rok 1 / semestr 2

Wymagania wstępne: bez wymagań wstępnych

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: Konwersatorium – 30 godz.

Metody dydaktyczne:

Konwersatorium z wykorzystaniem prezentacji Power Point, wymaga czynnego uczestnictwa studentów, przede wszystkim: udziału w dyskusji, odpowiedzi na pytania, analizy przygotowanych projektów i studiów przypadków.

Punkty ECTS 5

Bilans nakładu pracy studenta:

– udział w konwersatoriach – 30h

– przygotowanie do zajęć – 30h

– przygotowanie projektu – 60h

– udział w konsultacjach – 5h

RAZEM: 125h

Wskaźniki ilościowe:

Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 35h - 1,4 ECTS

Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA

Grzegorczyk W., Strategie ekspansji polskich przedsiębiorstw na rynki zagraniczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2019.

Lubiński M., Analiza koniunktury i badanie rynków, Elipsa, Warszawa 2004.

Mruk H. (red.), Analiza rynku, PWE, Warszawa 2003.

Schroeder J., Bartosik- Purgot M., Mruk H. Międzynarodowe badania marketingowe, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, Poznań 2013.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

Bartosik-Purgat M., Dostępność i wykorzystanie informacji o rynkach i partnerach zagranicznych w procesie internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Poznań 2012.

Budzyński W., Eksport w przedsiębiorstwie, Warszawa, Wydawnictwo Poltext, 2016.

Sobczak E., Segmentacja rynków zagranicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2010.

Krugman .P; Obstfeld M.; Melitz M., International economics: theory and policy, Pearson, Boston 2015.

Efekty uczenia się:

WIEDZA:

Student:

1ARE_W01 zna i rozumie metodologię nauk ekonomicznych z zakresu analizy rynku (KP7_WG1)

2ARE_W02 zna i rozumie specyfikę międzynarodowych stosunków gospodarczych w sferze rekcji rynkowych (KP7_WG2)

3ARE_W02 zna i rozumie zasady funkcjonowania rynków międzynarodowych (KP7_WG3)

UMIEJĘTNOŚCI:

Student:

1ARE_U01 potrafi prowadzić debatę, uczestniczyć w dyskusji oraz skutecznie argumentować poprawnie posługując się terminologią związaną z gospodarką rynkową, w tym zwłaszcza analizą rynku i (KP7_UK2)

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na ocenę na postawie wyników prac projektowych.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Artur Bołtromiuk
Prowadzący grup: Artur Bołtromiuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest przedstawienie, w zaawansowanym stopniu, uwarunkowań oraz zasad funkcjonowania gospodarki rynkowej w ujęciu międzynarodowym, a także zaprezentowanie wpływu dynamicznie zmieniającego się otoczenia na decyzje uczestników rynku. Przedstawione zostaną także podstawowe pojęcia z zakresu rynku międzynarodowego.

W trakcie zajęć omówione zostaną zagadnienia związane z oceną atrakcyjności rynków, w tym rynków zagranicznych oraz różnorodne metody analizy rynku i jego otoczenia. Poruszone zostaną także treści związane z ekonomicznymi, społecznymi i środowiskowymi uwarunkowaniami działalności przedsiębiorstw na rynkach zagranicznych oraz oceną tych rynków ze wskazaniem strategii wejścia.

Pełny opis:

Profil studiów: Ogólnoakademicki

Forma studiów: Stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: specjalizacyjne

Rok studiów/semestr: rok 1 / semestr 2

Wymagania wstępne: bez wymagań wstępnych

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: Konwersatorium – 30 godz.

Metody dydaktyczne:

Konwersatorium z wykorzystaniem prezentacji Power Point, wymaga czynnego uczestnictwa studentów, przede wszystkim: udziału w dyskusji, odpowiedzi na pytania, analizy przygotowanych projektów i studiów przypadków.

Punkty ECTS 5

Bilans nakładu pracy studenta:

– udział w konwersatoriach – 30h

– przygotowanie do zajęć – 30h

– przygotowanie projektu – 60h

– udział w konsultacjach – 5h

RAZEM: 125h

Wskaźniki ilościowe:

Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 35h - 1,4 ECTS

Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA

Grzegorczyk W., Strategie ekspansji polskich przedsiębiorstw na rynki zagraniczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2019.

Lubiński M., Analiza koniunktury i badanie rynków, Elipsa, Warszawa 2004.

Mruk H. (red.), Analiza rynku, PWE, Warszawa 2003.

Schroeder J., Bartosik- Purgot M., Mruk H. Międzynarodowe badania marketingowe, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, Poznań 2013.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

Bartosik-Purgat M., Dostępność i wykorzystanie informacji o rynkach i partnerach zagranicznych w procesie internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Poznań 2012.

Budzyński W., Eksport w przedsiębiorstwie, Warszawa, Wydawnictwo Poltext, 2016.

Sobczak E., Segmentacja rynków zagranicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2010.

Krugman .P; Obstfeld M.; Melitz M., International economics: theory and policy, Pearson, Boston 2015.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)