Zarys najnowszej historii Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 350-MS2-1ZNHW-22 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.6
|
Nazwa przedmiotu: | Zarys najnowszej historii Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej |
Jednostka: | Wydział Historii i Stosunków Międzynarodowych |
Grupy: |
2L stac.II st.studia stosunków międzynarodowych - przedmioty specjalizacyjne |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | specjalizacyjne |
Założenia (opisowo): | Podstawowe wiadomości na temat historii Bliskiego Wschodu i Afryki |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Po zakończeniu zajęć student powinien posiadać podstawową wiedzę dotyczącą obszaru MENA (Bliski Wschód i Afryka Północna), orientować się w najważniejszych aspektach historii tego regionu oraz potrafić wskazać przyczyny aktualnej sytuacji politycznej wynikające z zaszłości historycznych. |
Pełny opis: |
Po zakończeniu zajęć student powinien potrafić wymienić i wskazać państwa leżące na obszarze MENA. Posiadać podstawową wiedzę na temat ich dziejów od XIX wieku do współczesności. Powinien znać wpływ skutków kolonializmu na obszarze MENA na współczesną politykę i sytuację wewnętrzną państw. Powinien orientować się w skutkach gry mocarstw w okresie zimnowojennym na aktualną sytuację polityczną regionu. Student powinien wiedzieć, jakie przemiany zaszły w najważniejszych państwach regionu na przełomie XX i XXI wieku. Jak wygląda współczesna scena polityczna w tych państwach, dlaczego trwają konflikty w Syrii, Iraku, Libii i Jemenie. Jakie były przyczyny powstania i ekspansji Państwa Islamskiego. Powinien rozumieć i analizować informacje płynące z mediów, dotyczące obszaru MENA oraz umieć je zweryfikować w niezależnych źródłach. Bilans nakładu pracy studenta: Udział w zajęciach – 30h Studiowanie literatury i przygotowanie do zajęć – 25h Udział w konsultacjach związanych z zajęciami – 1h Realizacja zadań projektowych - 0h Przygotowanie do egzaminu – 20h i obecność na nim – 1h |
Literatura: |
Bruno Callies de Salies, Kraje Maghrebu. Historia, polityka, społeczeństwo, Dialog, Warszawa 2012; Zarys dziejów Afryki i Azji. Historia konfliktów 1869-2000, red. A. Bartnicki, KiW, Warszawa 2000; J. Zdanowski, Historia Arabii Wschodniej, Ossolineum, Warszawa 2008; Sz. Niedziela, Konflikty i napięcia w świecie arabskim, Dialog, Warszawa 2012; A. Hourani, Historia Arabów, Gdańsk 2002; B. Lewis, Muzułmański Bliski Wschód, Gdańsk 2003; F. Halliday, Bliski Wschód w stosunkach międzynarodowych. Władza, polityka, ideologia, Kraków 2009; W. Dobrzycki, Historia stosunków międzynarodowych w czasach nowożytnych 1815-1945, Warszawa 1996; W. Grabowski, Fundamentalizm muzułmański na Bliskim Wschodzie, Gdańsk 2013; K. Górak-Sosnowska, Świat arabski wobec globalizacji, Difin, Warszawa 2007; J. Armbruster, Arabska wiosna. Rewolucja w świecie islamskim, Wydawnictwo Dolnośląskie, 2011; P. Curtin, S. Feierman, L. Thompson, J. Vansina, Historia Afryki, Gdańsk 2003; |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: 1. Posiada podstawowe wiadomości na temat obszaru MENA. 2. Posiada podstawowe wiadomości na temat historii i aktualnej sytuacji politycznej, gospodarczej i społecznej krajów MENA 3. Rozróżnia grupy społeczne i religijne działające w poszczególnych państwach MENA, potrafi wskazać przyczyny konfliktów politycznych, gospodarczych i społecznych. Umiejętności: 1. Potrafi analizować sytuację w krajach islamskich oraz krytycznie oceniać ukazujące się w mediach informacje dotyczące krajów muzułmańskich 2. Potrafi wskazać na historyczne przyczyny wpływające na aktualną sytuację panującą na Bliskim Wschodzie i w Afryce Północnej. 3. Potrafi wskazać zależności geopolityczne w regionie MENA. Kompetencje społeczne: 1. Wykazuje zdolność do formułowania sądów na temat podstawowych kwestii politycznych i kulturowych regionu MENA korzystając z posiadanej wiedzy historycznej. 2. Potrafi na bieżąco analizować informacje i weryfikować je w różnych źródłach. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia jest uczestnictwo w co najmniej 75% zajęć. Zaliczenie odbywa się w formie egzaminu ustnego w oparciu o notatki, literaturę przedmiotu oraz materiały i prezentacje multimedialne z zajęć. Opuszczenie 50% zajęć oznacza definitywne skreślenie z listy bez możliwości zaliczenia przedmiotu. Formy oceny pracy studenta: • udział w zajęciach – 60% oceny końcowej • egzamin ustny – 40% oceny końcowej W przypadku zajęć online lub mieszanych warunkiem zaliczenia jest uczestnictwo w co najmniej 75% spotkań w trybie hybrydowym lub zdalnym na platformie. Zaliczenie odbywa się na podstawie obecności, aktywności w czasie zajęć oraz rozwiązywania zadanych prac. Formy oceny pracy studenta: • udział w zajęciach – 60% oceny końcowej • praca pisemna na zadany temat – 40% oceny końcowej |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Daniel Boćkowski | |
Prowadzący grup: | Daniel Boćkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.