Cywilizacje i religie w regionie MENA
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 350-MS2-2CRM |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.002
|
Nazwa przedmiotu: | Cywilizacje i religie w regionie MENA |
Jednostka: | Wydział Historii i Stosunków Międzynarodowych |
Grupy: |
2L stac.II st.studia stosunków międzynarodowych - przedmioty specjalizacyjne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | specjalizacyjne |
Skrócony opis: |
Poznanie szeregu cywilizacji obszaru MENA (Bliskiego Wschodu i Północnej Afryki) - zarówno tych które przetrwały, jak i tych które upadły na przestrzeni dziejów - pozwoli lepiej poznać specyfikę tego obszaru, który nie tylko jest obiektem nieustannego zainteresowania mocarstw, ale również obszarem na którym wciąż powstają nowe wyzwania i zagrożenie, szczególnie w dziedzinie bezpieczeństwa i ładu międzynarodowego. |
Pełny opis: |
We współczesnym świecie regionem, który w szczególny sposób koncentruje na sobie uwagę polityków, analityków i naukowców, jest Bliski Wschód i Północna Afryka (Middle East and North Africa – MENA). Wydarzenia aktualne i te które miały miejsce stosunkowo niedawno (Arabska Wiosna) ponownie rodzą pytania o stabilność państw tego obszaru, ich stan bezpieczeństwa, a także charakter zagrożeń i wyzwań, które rozwój sytuacji społecznej i politycznej w regionie generuje dla niego samego oraz państw i regionów przyległych. Z uwagi na bliskość geograficzną oraz zakres powiązań historycznych, politycznych czy gospodarczych bezpieczeństwo tego regionu jest obiektem szczególnego zainteresowania państw Unii Europejskiej. W regionie tym koncentrują się również interesy i wpływy istotnych graczy międzynarodowych, takich jak Stany Zjednoczone, Rosja i Chiny. Poznanie cywilizacji które rozwijały się i upadały na przestrzeni dziejów w tym regionie świata pozwala na lepsze zrozumienie procesów zachodzących tam współcześnie. |
Literatura: |
B. Prochwicz-Studnicka, M. Teperska-Klasińska, Cywilizacja Islamu. Wybrane struktury, „The Polish Journal of the Arts and Culture”, 2012, 3, s. 153-202. R. Aslan, Nie ma Boga oprócz Allaha. Powstanie, ewolucja i przyszłość islamu, Warszawa 2014, s. 41-67. H. A. Jamsheer, Historia powstania islamu jako doktryny społeczno-politycznej, Warszawa 2009, s. 41-51; s. 77-84. K. Kościelniak, XX wieków chrześcijaństwa w kulturze arabskiej, t. 1: Arabia starożytna Chrześcijaństwo w Arabii do Mahometa († 632), Kraków 2000, s. 75-145. B. Składanek, Historia Persji, t. 1, Warszawa 2008, s. 60-84. G. Roux, Mezopotamia, Warszawa 1998, s. 66-109; 304-340. L. Trepp, Żydzi. Naród, historia, religia, Warszawa 2009, s. 29-86, 169-188, 410-414. W. Bator, Religia starożytnego Egiptu. Perspektywa religioznawcza, Kraków 2012, s. 221-261, 389-426; |
Efekty uczenia się: |
KP7_WG2 - absolwent zna i rozumie specyfikę stosunków międzynarodowych polegającą na ich interdyscyplinarnym charakterze; KP7_WG4 - absolwent zna i rozumie kluczowe uwarunkowania historyczne i społeczne stosunków międzynarodowych; KP7_WK1 - absolwent zna i rozumie dogłębnie uwarunkowania historyczne mechanizmów kulturowych, politycznych, ekonomicznych i prawnych wpływających na stosunki międzynarodowe; KP7_WK2 - absolwent zna i rozumie dogłębnie uwarunkowania historyczne fundamentalnych dylematów cywilizacyjnych wybranych obszarów świata; KP7_WK3 - absolwent zna i rozumie dogłębnie uwarunkowania historyczne konfliktów międzynarodowych w XIX-XXI wieku; KP7_UW1 - absolwent potrafi samodzielnie wyjaśniać i interpretować kontekst historyczny wydarzeń oraz procesów politycznych, społecznych i gospodarczych; KP7_UW2 - absolwent potrafi krytycznie analizować różnorodne zjawiska na płaszczyźnie międzynarodowej, stawiać hipotezy badawcze i je weryfikować w oparciu o źródła pozyskane m.in. w oparciu o IT; KP7_UW3 - absolwent potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną i wyselekcjonowane informacje szczegółowe do przedstawienia własnych opinii na temat kontekstu historycznego aktualnych problemów międzynarodowych; KP7_UK2 - absolwent potrafi prowadzić debatę oraz skutecznie argumentować poprawnie posługując się terminologią związaną z kierunkiem studiów; KP7_UO1 - absolwent potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując w niej różne role; KP7_UO2 - absolwent potrafi organizować prace zespołu polegające na wyszukiwaniu, selekcjonowaniu i integrowaniu informacji z różnych źródeł; KP7_KK1 - absolwent jest gotów do krytycznego i otwartego stosunku do nowych idei i koncepcji w badaniach nad stosunkami międzynarodowymi; KP7_KK2 - absolwent jest gotów do zmiany własnych przekonań w świetle nowej wiedzy i argumentów; KP7_KR1 - absolwent jest gotów do ostrzegania problemów i dylematów etycznych związanych z wykonywaniem wybranego zawodu; KP7_KR2 - absolwent jest gotów do ponoszenia odpowiedzialności za własne słowa i działania oraz rzetelności i uczciwości w sytuacji sporu ideowego; |
Metody i kryteria oceniania: |
Test pisemny zaliczeniowy. Na ogólną ocenę końcową składa się ocena z testu i ocena aktywności studenta na zajęciach. Przystąpienie do testu jest uwarunkowane obecnością na przynajmniej 80% odbytych zajęć. Forma zaliczenia nieobecności jest uzgadniana indywidualnie. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.