Międzynarodowa ochrona praw człowieka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 350-MS2-2MOPC |
Kod Erasmus / ISCED: |
10.902
|
Nazwa przedmiotu: | Międzynarodowa ochrona praw człowieka |
Jednostka: | Wydział Historii i Stosunków Międzynarodowych |
Grupy: |
2L stac.II st.studia stosunków międzynarodowych - przedmioty obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przedstawienie znaczenia i roli praw człowieka we współczesnym świecie. Ukazane zostanie pojęcia praw człowieka w perspektywie ich historycznego rozwoju i rozwiązań współczesnych, wskazanie zagrożeń praw człowieka we współczesnym społeczeństwie. Instytucjonalne gwarancje i środki ochrony praw człowieka na szczeblu krajowym, europejskim i globalnym. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu – obowiązkowy Dziedzina nauk humanistycznych, dyscyplina stosunki międzynarodowe Rok studiów/semestr: studia drugiego stopnia, II rok, pierwszy semestr Wymagania wstępne: brak Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: Konwersatorium - 30 godz. Metody dydaktyczne: metoda heurystyczna, metoda problemowa, dyskusja moderowana Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta – udział w zajęciach 30 godz., przygotowanie do zajęć i zaliczenia 37,5 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 7,5 godz. Razem: 75godzin, co odpowiada 3 pkt ECTS. Wskaźniki ilościowe – nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 37,5 godzin, co odpowiada 1,5 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 37,5 godz., co odpowiada 1,5 pkt ECTS. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: W. Brzozowski, A. Krzywoń, M. Wiącek, Prawa człowieka. Seria akademicka, wydanie 3, 2021. W. Osiatyński, Prawa człowieka i ich granice, Kraków 2011, (fragm.) T. Astramowicz- Leyk, Międzynarodowe systemy ochrony praw i wolności człowieka, Olsztyn 2009. K. Orzeszyna, M. Skwarzyński, R. Tabaszewski, Prawo międzynarodowe praw człowieka, 2022. Literatura uzupełniająca: Koba L., Wacławczyk W. (red.), Prawa człowieka. Wybrane zagadnienia i problemy, Warszawa 2009. B. Gronowska, T. Jasudowicz, M. Balcerzak, M. Lubiszewski, R. Mizerski, Prawa człowieka i ich ochrona, Toruń 2010. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA, absolwent: - zna dogłębnie uwarunkowania historyczne mechanizmów kulturowych, politycznych, ekonomicznych i prawnych wpływających na stosunki międzynarodowe - KP7_WK, - zna rozszerzony zakres norm i przepisów prawa regulujących funkcjonowanie podmiotów działających w systemie międzynarodowym- KP7_WK5, UMIEJĘTNOŚCI, absolwent: - potrafi samodzielnie wyjaśniać i interpretować kontekst historyczny wydarzeń oraz procesów politycznych, społecznych i gospodarczych - KP7_UW1, - potrafi krytycznie analizować różnorodne zjawiska na płaszczyźnie międzynarodowej, stawiać hipotezy badawcze i je weryfikować w oparciu o źródła pozyskane m.in. w oparciu o IT - KP7_UW2, - potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując w niej różne role - KP7_UO1, - potrafi organizować prace zespołu polegające na wyszukiwaniu, selekcjonowaniu i integrowaniu informacji z różnych źródeł- KP7_UO2, KOMPETENCJE SPOŁECZNE, absolwent: - potrafi krytycznie i otwarcie ustosunkować się do nowych idei i koncepcji w badaniach nad stosunkami międzynarodowymi - KP7_KK1, - jest gotów do zmiany własnych przekonań w świetle nowej wiedzy i argumentów- KP7_KK2, - dostrzega problemy i dylematy etyczne związane z wykonywaniem wybranego zawodu- KP7_KR1, - jest gotów do ponoszenia odpowiedzialności za własne słowa i działania oraz rzetelności i uczciwości w sytuacji sporu ideowego - KP7_KR2, |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie końcowe - zaliczenie pisemne w formie testu W zależności od obowiązujących regulacji, zastrzega się możliwość przeprowadzenia zaliczenia końcowego przy użyciu środków komunikacji elektronicznej. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Zajko-Czochańska | |
Prowadzący grup: | Justyna Zajko-Czochańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Przedstawienie aktów normatywnych regulujących międzynarodową ochronę praw człowieka. Charakterystyka instytucjonalnych i proceduralnych gwarancji ochrony praw człowieka w systemie międzynarodowym, ze szczególnym uwzględnieniem systemu europejskiego i uniwersalnego. |
|
Pełny opis: |
1. Zagadnienia wstępne. Cel i zakres przedmiotu, podstawowe pojęcia: prawo podmiotowe, wolności a prawa, podmioty i adresaci praw człowieka, klasyfikacja i generacje praw człowieka, ich granice i ograniczenia. 2. Kształtowanie się i funkcjonowanie uniwersalnego systemu ochrony praw człowieka Okoliczności powstania Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka i ewolucja systemu ochrony praw człowieka w II poł. XX wieku. Ochrona praw człowieka w systemie ONZ: struktura, dokumenty. Prezentacja Organizacji Narodów Zjednoczonych i jej roli w zakresie promocji i ochrony praw człowieka, podział instytucjonalny wraz z kompetencjami, podstawowe dokumenty z zakresu ochrony praw człowieka. Proszę zapoznać się z Powszechną Deklaracją Praw Człowieka oraz Międzynarodowym Paktem Praw Obywatelskich i Politycznych wraz z protokołami dodatkowymi. 3. Ochrona praw człowieka w Europie. Cz. 1: Rada Europy Prezentacja Rady Europy i jej roli w międzynarodowym systemie praw człowieka. Europejski Trybunał Praw Człowieka w Strasburgu. Proszę zapoznać się i przynieść na zajęcia: Europejską Konwencję o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności z protokołami dodatkowymi. 4. Ochrona praw człowieka w Europie. Cz. 2: Unia Europejska Ochrona praw człowieka w UE: początki i stan obecny. Trybunał Sprawiedliwości oraz Rzecznik Praw Obywatelskich UE. Problem akcesu UE do Europejskiej Konwencji o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności. Proszę zapoznać się z wybranymi artykułami Traktatu ustanawiającego UE i Traktatu o funkcjonowaniu UE 5. Inne regionalne systemy ochrony praw człowieka: panamerykański, afrykański, arabski. Czynniki wpływające na ich powstanie i funkcjonowanie. 6. Prawa człowieka na wojnie: przykłady naruszeń praw humanitarnych podczas wojen z końca XX i początków XXI w. Międzynarodowe prawo humanitarne: konwencje haskie i genewskie. Wybrane sądy międzynarodowe: Międzynarodowy Trybunał Sprawiedliwości, Międzynarodowy Trybunał Karny, inne sądy karne międzynarodowe – ich znaczenie i dorobek w kontekście ochrony praw człowieka. Proszę zapoznać się i przynieść na zajęcia: Statut MTS, Statut MTK (tzw. rzymski), Statut Międzynarodowego Trybunału do Spraw Ścigania Osób Odpowiedzialnych za Poważne Naruszenia Międzynarodowego Prawa Humanitarnego na Terytorium byłej Jugosławii od 1991 roku oraz analogiczne statuty dla Rwandy i Sierra Leone. 7. Kolokwium i podsumowanie zajęć. |
|
Literatura: |
1. W. Brzozowski, A. Krzywoń, M. Wiącek, Prawa człowieka, Wolters Kluwer, wyd. 2, Warszawa 2019. 2. K. Orzeszyna, M. Skwarzyński, R. Tabaszewski, Prawo międzynarodowe praw człowieka, C.H.Beck, Warszawa 2020. 3. B. Gronowska, T. Jasudowicz, M. Balcerzak, M. Lubiszewski, R. Mizerski, Prawa człowieka i ich ochrona. Podręcznik dla studentów prawa i administracji, Toruń 2010. 4. W. Osiatyński, Prawa człowieka i ich granice, Wydawnictwo Znak 2010. 5. Hołda J., Hołda Z., Ostrowska D., Rybczyńska J.A., Prawa człowieka. Zarys wykładu, Warszawa 2008. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.