Rywalizacja mocarstw i wpływy na Bliskim Wschodzie i Afryce
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 350-MS2-2RMO |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.102
|
Nazwa przedmiotu: | Rywalizacja mocarstw i wpływy na Bliskim Wschodzie i Afryce |
Jednostka: | Wydział Historii i Stosunków Międzynarodowych |
Grupy: |
2L stac.II st.studia stosunków międzynarodowych - przedmioty specjalizacyjne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | specjalizacyjne |
Założenia (opisowo): | Podstawowe wiadomości dotyczące sytuacji politycznej w Afryce Północnej i na Bliskim Wschodzie. Znajomość geografii politycznej Afryki i Bliskiego Wschodu. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przyswojenie przez studenta podstawowej wiedzy dotyczącej obszaru MENA (Bliski Wschód i Afryka Północna) oraz aktualnej sytuacji geopolitycznej i społeczne, a także przyczyn niekończących się konfliktów w tym regionie świata. Szczególny nacisk położony zostanie na interesy wielkich mocarstw (USA, Rosja, Chiny) oraz krajów UE. |
Pełny opis: |
Po zakończeniu zajęć student powinien posiadać podstawową wiedzę dotyczącą aktualnej sytuacji gospodarczej i politycznej regionu MENA (Bliski Wschód i Afryka Północna), potrafić wskazać obszary szczególnych napięć politycznych i społecznych oraz przyczyny takiego stanu. Powinien wiedzieć czym była „arabska wiosna”, w jakich okolicznościach doszło do wybuchu niepokojów społecznych w Syrii, Libii, Egipcie i Iraku, jakie są długofalowe skutki tych wydarzeń. Powinien znać przyczyny powstania i ekspansji Państwa Islamskiego oraz znaczenie tego faktu dla sytuacji na obszarze MENA. Powinien umieć wskazać jaki jest układ sił wielkich mocarstw, jakie są ich interesy, czym jest proxy war i jakie są cele zakulisowych gier państw na terenie Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej. Powinien rozumieć i analizować informacje płynące z mediów, dotyczące obszaru MENA oraz umieć je zweryfikować w niezależnych źródłach. Powinien potrafić rozpoznać graczy politycznych na tym obszarze oraz ich interesy geostrategiczne. Bilans nakładu pracy studenta: Udział w zajęciach – 30h Studiowanie literatury i przygotowanie do zajęć – 25h Udział w konsultacjach związanych z zajęciami – 1h Realizacja zadań projektowych - 0h Przygotowanie do egzaminu – 20h i obecność na nim – 1h |
Literatura: |
Szymon Niedziela, Konflikty i napięcia w świecie arabskim, Dialog, Warszawa 2012; Jorg Armbruster, Arabska wiosna. Rewolucja w świecie islamskim, Wydawnictwo Dolnoścląskie, Frankfurt 2011; Jerzy Zdanowski, Bliski Wschód 2011: bunt czy rewolucja, Oficyna Wydawnicza AFM, Kraków 2011; Bruno Callies de Salies, Kraje Maghrebu. Historia, polityka, społeczeństwo, Dialog, Warszawa 2012; J. Danecki, S. Sulowski, Bliski Wschód coraz bliżej, Warszawa 2011; Y. Lacoste, Geopolityka Śródziemnomorska, Dialog, Warszawa 2010. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: 1. Posiada podstawowe wiadomości na temat obszaru MENA 2. Posiada wiadomości na temat aktualnej sytuacji politycznej, gospodarczej i społecznej na obszarze MENA 3. Posiada wiadomości na temat interesów geopolitycznych na obszarze MENA wybranych krajów. Umiejętności: 1. Potrafi analizować potencjalne i realne zagrożenia bezpieczeństwa w krajach islamskich oraz krytycznie oceniać ukazujące się w mediach informacje dotyczące tych zagadnień. 2. Potrafi analizować informacje dotyczące sytuacji panującej na Bliskim Wschodzie i Afryce Północnej oraz wskazywać na źródło ich powstawania. 3. Potrafi analizować politykę wielkich mocarstw oraz lokalnych państw w kwestii zagrożeń bezpieczeństwa na obszarze MENA Kompetencje społeczne: 1. Potrafi na bieżąco analizować informacje i weryfikować je w różnych źródłach. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia jest uczestnictwo w co najmniej 75% zajęć. Zaliczenie odbywa się w formie egzaminu ustnego w oparciu o notatki, literaturę przedmiotu oraz materiały i prezentacje multimedialne z zajęć. Opuszczenie 50% zajęć oznacza definitywne skreślenie z listy bez możliwości zaliczenia przedmiotu. Formy oceny pracy studenta: • udział w zajęciach – 60% oceny końcowej • egzamin ustny – 40% oceny końcowej W przypadku zajęć online lub mieszanych warunkiem zaliczenia jest uczestnictwo w co najmniej 75% spotkań w trybie hybrydowym lub zdalnym na platformie Skype i Blackboard. Zaliczenie odbywa się na podstawie obecności, aktywności w czasie zajęć oraz rozwiązywania zadanych prac. Formy oceny pracy studenta: • udział w zajęciach – 60% oceny końcowej • praca pisemna na zadany temat – 40% oceny końcowej |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.