Historia państw bałtyckich
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 350-SW1-1HPB |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.351
|
Nazwa przedmiotu: | Historia państw bałtyckich |
Jednostka: | Wydział Historii i Stosunków Międzynarodowych |
Grupy: |
3L stac.I st.studia wschodnie - przedmioty obowiązkowe Studia Wschodnie I rok I stopnia sem. letni Studia Wschodnie I rok I stopnia sem. zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Podstawowe informacje o historii państw bałtyckich od czasów najdawniejszych do współczesności |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Podstawowe informacje o historii państw bałtyckich od czasów najdawniejszych do współczesności, ze szczególnym uwzględnieniem dziejów XX w. |
Pełny opis: |
Obszar wschodniego pobrzeża Bałtyku w średniowieczu stał się terenem ekspansji duńskiej i niemieckiej. Ostatecznie Estonia i Inflanty zostały zdominowane przez władzę niemiecką, która trwała tam do początku XVIII w., natomiast niemiecka dominacja kulturowa aż do XX w. Odmiennie rozwijały się dzieje Litwy, która utrzymała niezależność. Od schyłku XIV w. Litwa związała się unią z Polską. W okresie nowożytnym intensywnie rozwijały się nie tylko relacje polsko-litewskie, ale także ożywione były związki polsko-inflanckie. W XVIII w. ziemie nadbałtyckie dostały się pod władzę rosyjską. Przynajmniej do lat osiemdziesiątych XIX w. gubernie nadbałtyckie cieszyły się sporą dozą autonomii. Nieco odmiennie toczyły się dzieje Litwy. Na przełomie XIX i XX w. w regionach nadbałtyckich rozwinęły się ruchy narodowe: estoński, łotewski i litewski, zwrócone przede wszystkim przeciw Niemcom i Polakom. Po zakończeniu pierwszej wojny światowej Estonia, Litwa i Łotwa sięgnęły po niepodległość. W latach międzywojennych państwa bałtyckie osiągnęły liczne sukcesy na niwie gospodarcze. w latach 1939-1940 Estonia, Litwa i Łotwa padły ofiarami agresji sowieckiej. Podczas drugiej wojny światowej poważny zakres nad Bałtykiem przybrało zjawisko kolaboracji z nazistowskimi Niemcami. Po 1945 r. republiki nadbałtyckie znowu znalazły się w ZSRR, gdzie odgrywały rolę m.in. wystawowej witryny sowieckiego dobrobytu. W latach 1988-1991 narody nadbałtyckie dążyły do odzyskania państwowej suwerenności i osiągnęły sukces. Od 1991 Estonia, Łotwa i Litwa znowu są niepodległe. |
Literatura: |
A. Kasekamp, Historia państw bałtyckich, Warszawa 2013 P. Łossowski, Litwa, Warszawa 2001 J. Lewandowski. Historia Estonii, Wrocław 2002 I. Kolendo, Łotwa. Zarys dziejów narodu i państwa, Łódź 2014 R. Kłaczyński, A. Grochal, Republiki bałtyckie: Litwa, Łotwa, Estonia na drodze do budowy niepodległości, Kraków 2020 |
Efekty uczenia się: |
Student - ma uporządkowaną wiedzę na poziomie podstawowym z zakresu historii politycznej, gospodarczej, społecznej i kultury krajów postradzieckich - zna historyczne uwarunkowania dzisiejszej sytuacji politycznej, społecznej, kulturalnej i ekonomicznej krajów postradzieckich - ma podstawową wiedzę na temat aktualnych wydarzeń w państwach postradzieckich, rozeznanie w ich sytuacji politycznej, kulturowej i gospodarczej - ma podstawową wiedzę na temat historycznych uwarunkowań zróżnicowania kulturowego i narodowościowego w państwach postradzieckich - zna podstawowe źródła informacji, metody ich analiz oraz rozumie ich przydatność w badaniach nad dziejami i współczesnością krajów postradzieckich - ma podstawową znajomość metod badawczych mających zastosowanie w studiach nad obszarem postradzieckim - rozpoznaje relacje i zależności na poziomie podstawowym pomiędzy przeszłością a aktualnymi wydarzeniami na terenie państw postradzieckich - rozumie podstawowe mechanizmy kulturowe, polityczne, prawne i ekonomiczne warunkujące międzynarodową pozycję krajów obszaru postradzieckiego Student - samodzielnie zdobywa, utrwala i rozwija wiedzę w sposób uporządkowany i systematyczny przy zastosowaniu nowoczesnych technik pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji - potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną właściwą dla studiów nad obszarem postradzieckim do opisu podstawowych problemów historycznych, ekonomicznych, politycznych i kulturowych państw postradzieckich - potrafi wyszukiwać, selekcjonować, analizować, oceniać i wykorzystywać informacje pochodzące z różnych źródeł - potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i umiejętności badawcze związane z historycznymi i współczesnymi uwarunkowaniami sytuacji krajów postradzieckich - potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną oraz dobierać odpowiednie metody do badania historii i kultury krajów postradzieckich - potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę historyczną do interpretacji wydarzeń politycznych na terenie państw postradzieckich - potrafi przygotować prezentację multimedialną oraz wykorzystywać nowoczesne technologie informacyjne - posiada umiejętność merytorycznego argumentowania i dyskutowania w języku polskim oraz obcym, przedstawiania swoich opinii i odnoszenia się do poglądów innych autorów w obszarze problematyki krajów postradzieckich - potrafi sporządzić wypowiedź na piśmie dotyczącą problematyki wschodniej - potrafi zaplanować proces uczenia się Student jest gotów do - monitorowania na bieżąco sytuacji krajów postradzieckich oraz odnoszących się do niej publikacji - oceny podstawowych priorytetów współczesnej polityki krajów postradzieckich - formułowania sądów na temat podstawowych kwestii ekonomicznych, politycznych, kulturowych, społecznych i prawnych dotyczących krajów postradzieckich i ich historycznych uwarunkowań - popularyzacji wiedzy o międzynarodowych i historycznych uwarunkowaniach współczesnej pozycji poszczególnych krajów postradzieckich - funkcjonowania w środowisku wielokulturowym, rozumie wartość pluralizmu i tolerancji - uznaje i szanuje różnice punktów widzenia determinowane różnym podłożem narodowym i kulturowym - wykorzystania swojej wiedzy i kompetencji w różnorodnych formach życia kulturalnego |
Metody i kryteria oceniania: |
egzamin ustny |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.