Liniowe zagadnienia brzegowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 360-MF2-2LZB |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Liniowe zagadnienia brzegowe |
Jednostka: | Wydział Matematyki |
Grupy: |
MF2 2 rok sem. zimowy Matematyka spec. finansowa - 2 stopień |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest dostarczenie studentom niezbędnych informacji z teorii liniowych zagadnień brzegowych, dzięki czemu będą oni gotowi zastosować zdobytą wiedzę do rozwiązywania pewnych zagadnień z różnych dziedzin nauki i praktyki. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: status przedmiotu - do wyboru (Wykład monograficzny III/1) Dziedzina: nauk ścisłych i przyrodniczych, dyscyplina: matematyka Rok studiów/semestr: II rok / 3 semestr. Wymagania wstępne: algebra liniowa, równania różniczkowe zwyczajne Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykład 30 godz. ćwiczenia 30 godz. Metody dydaktyczne: wykłady, ćwiczenia rachunkowe, problemowe prace domowe, praca nad literaturą, konsultacje, prezentacje rozwiązań zadań na zajęciach, dyskusje w grupach problemowych. Punkty ECTS: 5 Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach 15x2h = 30h udział w ćwiczeniach 15x2h = 30h przygotowanie do zajęć 7x2h = 14h dokończenie rozwiązywania zadań rozpoczętych na ćwiczeniach i opracowanie w domu notatek po odbytych zajęciach 10x3h = 30h udział w konsultacjach 3x1h = 3h przygotowanie do egzaminu i udział w nim 12h + 3h = 15h przygotowanie do kolokwiów 2x4h = 8h Wskaźniki ilościowe nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela akademickiego: 63 godzin. |
Literatura: |
1. A. Boičuk, M. Růžičková, A. Sliżewska: Liniowe zagadnienia brzegowe z zastosowaniami, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku (2018) ISBN 978-83-7431-555-5. 2. J. Diblík, M. Růžičková, E. Schmeidel: Równania różniczkowe zwyczajne, Istnienie i jednoznaczność rozwiązania oraz podstawowe metody rozwiązywania, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku (2021) ISBN 978-83-7431-725-2. 3. Boichuk, A.A. - Samoilenko A.M.: Generalized inverse operators and Fredholm boundary-value problems, Koninklijke Brill NV, Utrecht, Boston (2004). |
Efekty uczenia się: |
Student ma pogłębioną wiedzę z algebry liniowej oraz z teorii równań różniczkowych zwyczajnych; Posługuje się podstawowymi narzędziami z teorii liniowych zagadnień brzegowych; Zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia; Potrafi samodzielnie wyszukiwać w literaturze wiadomości na zadany temat, rozumie nazwy i terminy matematyczne w językach obcych; Student jest przygotowany do zastosowania nabytej wiedzy w rozwiązywaniu pewnych problemów z różnych dziedzin. KA7_WG02, KA7_WG03, KA7_WG04, KA7_WG05, KA7_WG06, KA7_UU01, KA7_UW02, KA7_UW06, KA7_UW13, KA7_UW14, KA7_KK01. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia- zaliczenie na podstawie wyników trzech kolokwiów oraz aktywności i obecności na ćwiczeniach: 1. Wyniki kolokwiów. Niezbędne jest uzyskanie z każdego kolokwium co najmniej 50% punktów. 2. Aktywność na ćwiczeniach. W trakcie semestru za aktywny udział w ćwiczeniach można otrzymać łącznie 10 punktów. 3. Obecność na zajęciach. Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach. Każdą kolejną nieobecność należy usprawiedliwić stosownym zaświadczeniem lub odrobić. W przypadku nie zdobycia 51% jest możliwość napisania zaliczenia z całego semestru. Do tego zaliczenia mogą podejść osoby, które uzyskały co najmniej 30% punktów z kolokwiów (liczonych jako średnia arytmetyczna). Egzamin jest pisemny. W przypadku niewielkiej ilości brakujących punktów do zaliczenia, czy lepszej oceny (do 5% punktów z egzaminu) możliwy jest egzamin ustny. 1. Do egzaminu dopuszczony jest student, który zaliczy ćwiczenia. 2. W trakcie semestru za aktywny udział w ćwiczeniach można otrzymać łącznie 10 punktów. 3. Egzamin w formie pisemnej składa się z części: - Macierz pseudoodwrotna, ortoprojektor macierzy, rozwiązywanie układów równań algebraicznych z macierzą osobliwą; można otrzymać łącznie 30 punktów. - Rozwiązywanie układów równań różniczkowych zwyczajnych, Teoria Weyra dla rozwiązywania układów równań różniczkowych zwyczajnych z wielokrotnymi wartościami własnymi, operator Greena zagadnienia Cauchy'ego, rozwiązywanie jednorodnego zagadnienia brzegowego; można otrzymać łącznie 30 punktów. - Uogólniony operator Greena, Rozwiązywanie niejednorodne zagadnienia brzegowego, aproksymacja warunków brzegowych, aproksymacja zagadnienia brzegowego; można otrzymać łącznie 30 punktów. Więc student może uzyskać łącznie z wszystkich części 100 punktów. Ocena końcowa jest zgodna z przedstawioną skalą ocen: 90% -100% - ocena: bardzo dobry; 80% - 89% - ocena: dobry plus; 70% - 79% - ocena: dobry; 60% - 69% - ocena: dostateczny plus; 50% - 59% - ocena: dostateczny; 0% - 49% - ocena: niedostateczny. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Miroslava Růžičková | |
Prowadzący grup: | Miroslava Růžičková | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT CW
ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Miroslava Růžičková | |
Prowadzący grup: | Miroslava Růžičková | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.