Dydaktyka matematyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 360-MS2-1DYD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyka matematyki |
Jednostka: | Wydział Matematyki |
Grupy: |
Moduł spec. 1 rok sem. letni Matematyka - 2 stopień |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nadobowiązkowe |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest nabycie przez studenta wiedzy i umiejętności niezbędnych w nauczaniu matematyki w szkole podstawowej i ponadpodstawowej. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: fakultatywny Dziedzina nauk społecznych, dyscyplina nauki: pedagogika Rok studiów/semestr: 1/2 Wykład 30, ćwiczenia 30 Metody dydaktyczne: pogadanka dydaktyczna, metoda ćwiczeniowa, metoda problemowa, dyskusja, prezentacja Punkty ECTS: 2 Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach: 30 udział w ćwiczeniach: 30 przygotowanie do zajęć: 15 zapoznanie z literaturą: 10 prace domowe: 15 przygotowanie do zaliczenia (kolokwium): 5 udział w konsultacjach: 2 Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 62 godz., 2 pkt. ECTS o charakterze praktycznym: 60 godz., 2 pkt. ECTS |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Siwek H., Dydaktyka matematyki. Teoria i zastosowania w matematyce szkolnej, 2005, Turnau S., Wykłady o nauczaniu matematyki, 1987, Zaremba D.,Podstawy nauczania matematyki czyli Jak przybliżyć matematykę uczniom, 2006, Szurek M., O nauczaniu matematyki. Wykłady dla nauczycieli i studentów. Tomy 1-8, 2006, Stryczniewicz B., Oswoić matmę : jak pokonać trudności z matematyką w szkole podstawowej?. 2013 Krygowska Z., Zarys dydaktyki matematyki, 1977, Bryll G, Sochacki R., Wybrane zagadnienia dydaktyki matematyki, 2012 Praca zbiorowa, Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie, 2000 Dybiec Z., Błędy w procesie uczenia matematyki : (próba syntezy), 1996 Klus-Stańska D., Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce, 2018 Literatura uzupełniająca: Psychologia odkryć matematycznych / Jacques Hadamard – 1964; Wprowadzenie do psychologii matematycznej / C. H. Coombs, R. M. Dawes, A. Tversky – 1977; Czasopisma dla nauczycieli, np. Matematyka; Delta; Wybrane zasoby ORE (Ośrodek Rozwoju Edukacji): https://www.ore.edu.pl/materialy-do-pobrania |
Efekty uczenia się: |
Wiedza, student zna i rozumie: treści nauczania i typowe trudności uczniów związane z ich opanowaniem - KP7_WG9; metody nauczania i doboru efektywnych środków dydaktycznych, w tym zasobów internetowych, wspomagających nauczanie przedmiotu lub prowadzenie zajęć, z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów - KP7_WG10; Umiejętności, student potrafi: adekwatnie dobierać, tworzyć i dostosowywać do zróżnicowanych potrzeb uczniów materiały i środki, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, oraz metody pracy w celu samodzielnego projektowania i efektywnego realizowania działań pedagogicznych, dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych - KP7_UW2; rozpoznawać potrzeby, możliwości i uzdolnienia uczniów oraz projektować i prowadzić działania wspierające integralny rozwój uczniów, ich aktywność i uczestnictwo w procesie kształcenia i wychowania oraz w życiu społecznym - KP7_UW3; projektować i realizować programy nauczania z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów - KP7_UW4; tworzyć sytuacje wychowawczo-dydaktyczne motywujące uczniów do nauki i pracy nad sobą, analizować ich skuteczność oraz modyfikować działania w celu uzyskania pożądanych efektów wychowania i kształcenia - KP7_UW6; podejmować pracę z uczniami rozbudzającą ich zainteresowania i rozwijającą ich uzdolnienia, właściwie dobierać treści nauczania, zadania i formy pracy w ramach samokształcenia oraz promować osiągnięcia uczniów - KP7_UW7; poprawnie posługiwać się językiem polskim i poprawnie oraz adekwatnie do wieku uczniów posługiwać się terminologią przedmiotu - KP7_UK1; rozwijać kreatywność i umiejętność samodzielnego, krytycznego myślenia uczniów - KP7_UO1; skutecznie animować i monitorować realizację zespołowych działań edukacyjnych uczniów - KP7_UO2; odpowiedzialnie organizować pracę szkolną oraz pozaszkolną ucznia, z poszanowaniem jego prawa do odpoczynku - KP7_UO5; samodzielne rozwijać wiedzę i umiejętności pedagogiczne z wykorzystaniem różnych źródeł, w tym obcojęzycznych, i technologii - KP7_UU2; Kompetencje społeczne, student jest gotów do: pracy w zespole, pełnienia w nim różnych ról oraz współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami lub opiekunami uczniów i innymi członkami społeczności szkolnej i lokalnej - KP7_KK2; projektowania działań zmierzających do rozwoju szkoły lub placówki systemu oświaty oraz stymulowania poprawy jakości pracy tych instytucji - KP7_KO3; posługiwania się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w działalności zawodowej, kierując się szacunkiem dla każdego człowieka - KP7_KR1; budowania relacji opartej na wzajemnym zaufaniu między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami lub opiekunami ucznia, oraz włączania ich w działania sprzyjające efektywności edukacyjnej - KP7_KR2. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie wykładu na ocenę, zaliczenie ćwiczeń na ocenę. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Rybak | |
Prowadzący grup: | Anna Rybak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Rybak | |
Prowadzący grup: | Anna Rybak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.