Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dydaktyka matematyki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 360-MS2-1DYD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Dydaktyka matematyki
Jednostka: Wydział Matematyki
Grupy: Moduł spec. 1 rok sem. letni Matematyka - 2 stopień
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

nadobowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest nabycie przez studenta wiedzy i umiejętności niezbędnych w nauczaniu matematyki w szkole podstawowej i ponadpodstawowej.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: fakultatywny

Dziedzina nauk społecznych, dyscyplina nauki: pedagogika

Rok studiów/semestr: 1/2

Wykład 30, ćwiczenia 30

Metody dydaktyczne: pogadanka dydaktyczna, metoda ćwiczeniowa, metoda problemowa, dyskusja, prezentacja

Punkty ECTS: 2

Bilans nakładu pracy studenta:

udział w wykładach: 30

udział w ćwiczeniach: 30

przygotowanie do zajęć: 15

zapoznanie z literaturą: 10

prace domowe: 15

przygotowanie do zaliczenia (kolokwium): 5

udział w konsultacjach: 2

Wskaźniki ilościowe:

nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 62 godz., 2 pkt. ECTS

o charakterze praktycznym: 60 godz., 2 pkt. ECTS

Literatura:

Literatura podstawowa:

Siwek H., Dydaktyka matematyki. Teoria i zastosowania w matematyce szkolnej, 2005,

Turnau S., Wykłady o nauczaniu matematyki, 1987,

Zaremba D.,Podstawy nauczania matematyki czyli Jak przybliżyć matematykę uczniom, 2006,

Szurek M., O nauczaniu matematyki. Wykłady dla nauczycieli i studentów. Tomy 1-8, 2006,

Stryczniewicz B., Oswoić matmę : jak pokonać trudności z matematyką w szkole podstawowej?. 2013

Krygowska Z., Zarys dydaktyki matematyki, 1977,

Bryll G, Sochacki R., Wybrane zagadnienia dydaktyki matematyki, 2012

Praca zbiorowa, Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie, 2000

Dybiec Z., Błędy w procesie uczenia matematyki : (próba syntezy), 1996

Klus-Stańska D., Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce, 2018

Literatura uzupełniająca:

Psychologia odkryć matematycznych / Jacques Hadamard – 1964;

Wprowadzenie do psychologii matematycznej / C. H. Coombs, R. M. Dawes, A. Tversky – 1977;

Czasopisma dla nauczycieli, np. Matematyka; Delta;

Wybrane zasoby ORE (Ośrodek Rozwoju Edukacji): https://www.ore.edu.pl/materialy-do-pobrania

Efekty uczenia się:

Wiedza, student zna i rozumie:

treści nauczania i typowe trudności uczniów związane z ich opanowaniem - KP7_WG9;

metody nauczania i doboru efektywnych środków dydaktycznych, w tym zasobów internetowych, wspomagających nauczanie przedmiotu lub prowadzenie zajęć, z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów - KP7_WG10;

Umiejętności, student potrafi:

adekwatnie dobierać, tworzyć i dostosowywać do zróżnicowanych potrzeb uczniów materiały i środki, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, oraz metody pracy w celu samodzielnego projektowania i efektywnego realizowania działań pedagogicznych, dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych - KP7_UW2;

rozpoznawać potrzeby, możliwości i uzdolnienia uczniów oraz projektować i prowadzić działania wspierające integralny rozwój uczniów, ich aktywność i uczestnictwo w procesie kształcenia i wychowania oraz w życiu społecznym - KP7_UW3;

projektować i realizować programy nauczania z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów - KP7_UW4;

tworzyć sytuacje wychowawczo-dydaktyczne motywujące uczniów do nauki i pracy nad sobą, analizować ich skuteczność oraz modyfikować działania w celu uzyskania pożądanych efektów wychowania i kształcenia - KP7_UW6;

podejmować pracę z uczniami rozbudzającą ich zainteresowania i rozwijającą ich uzdolnienia, właściwie dobierać treści nauczania, zadania i formy pracy w ramach samokształcenia oraz promować osiągnięcia uczniów - KP7_UW7;

poprawnie posługiwać się językiem polskim i poprawnie oraz adekwatnie do wieku uczniów posługiwać się terminologią przedmiotu - KP7_UK1;

rozwijać kreatywność i umiejętność samodzielnego, krytycznego myślenia uczniów - KP7_UO1;

skutecznie animować i monitorować realizację zespołowych działań edukacyjnych uczniów - KP7_UO2;

odpowiedzialnie organizować pracę szkolną oraz pozaszkolną ucznia, z poszanowaniem jego prawa do odpoczynku - KP7_UO5;

samodzielne rozwijać wiedzę i umiejętności pedagogiczne z wykorzystaniem różnych źródeł, w tym obcojęzycznych, i technologii - KP7_UU2;

Kompetencje społeczne, student jest gotów do:

pracy w zespole, pełnienia w nim różnych ról oraz współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami lub opiekunami uczniów i innymi członkami społeczności szkolnej i lokalnej - KP7_KK2;

projektowania działań zmierzających do rozwoju szkoły lub placówki systemu oświaty oraz stymulowania poprawy jakości pracy tych instytucji - KP7_KO3;

posługiwania się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w działalności zawodowej, kierując się szacunkiem dla każdego człowieka - KP7_KR1;

budowania relacji opartej na wzajemnym zaufaniu między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami lub opiekunami ucznia, oraz włączania ich w działania sprzyjające efektywności edukacyjnej - KP7_KR2.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie wykładu na ocenę, zaliczenie ćwiczeń na ocenę.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Rybak
Prowadzący grup: Anna Rybak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Rybak
Prowadzący grup: Anna Rybak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)