Historia administracji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 370-AN1-1HAI |
Kod Erasmus / ISCED: |
10.001
|
Nazwa przedmiotu: | Historia administracji |
Jednostka: | Wydział Prawa |
Grupy: |
3L niestac.I st.studia administracji-przedmioty obowiązkowe Administracja Niestacjonarna 1 rok 1 stopnia sem. Zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Od studentów wymagana jest ogólna wiedza historyczna na poziomie absolwenta szkoły średniej. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Omówienie ewolucji ustroju administracji doby nowożytnej, późnonowożytnej oraz XX wiecznych republik i reżimów autorytarnych i totalitarnych. Wskazanie idei oraz najważniejszych rozwiązań, które legły u podstaw współczesnej myśli administracyjnej oraz modelu administracji państw europejskich. Omówienie poszczególnych rozwiązań w aspekcie najważniejszych cech wspólnych modeli administracji poszczególnych epok historycznych.Zwrócenie uwagi na wykształcone w procesie ewolucji ustrojów administracji państwowej zasady, które legły u podstaw współczesnego modelu administracji centralnej i terenowej państw europejskich. Celem jest wykształcenie umiejętności posługiwania się podstawowymi pojęciami z zakresu historii i historii administracji; analizy wydarzeń i procesów historycznych na zasadzie porównawczej; rozumienia procesu narodzin nowoczesnej administracji publicznej i jej ewolucji w czasach nowożytnych. |
Pełny opis: |
Profil studiów - ogólnoakademicki. Forma studiów - niestacjonarne. Rodzaj przedmiotu - obowiązkowy. Dziedzina/dyscyplina nauki - nauki społeczne/nauki o polityce i administracji Rok studiów/sem. - rok I/sem. I. Wymagania wstępne - brak. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 15 godz. – wykład /w tym 7 godzin e-learning/. Metody dydaktyczne - wykład, konsultacje. Punkty ECTS - 3. Bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach 15 godz. /w tym 7 godzin e-learning/, przygotowanie do zajęć i egzaminu 25 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 40 godz., egzamin 2 godz. Razem: 75 godzin, co odpowiada 3 pkt ECTS. Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 50 godzin, co odpowiada 2 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 25 godz., co odpowiada 1 pkt ECTS. |
Literatura: |
H. Izdebski, Historia administracji, wyd. 5, Warszawa 2001. W. Witkowski, Historia administracji w Polsce 1764 – 1989, Warszawa 2007. J. Malec, D. Malec, Historia administracji i myśli administracyjnej, Kraków 2003. D. Janicka, Ustrój administracji w nowożytnej Europie, Toruń 2002. A. Bereza, G. Smyk, W. P. Tekely, A. Wrzyszcz, Historia administracji w Polsce 1764 – 1989. Wybór źródeł, Warszawa 2006. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - absolwent zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji w zakresie dotyczącym prawa administracyjnego (materialnego, procesowego i ustrojowego) oraz funkcjonowania administracji publicznej - KP6_WK1; - absolwent zna i rozumie podstawowe ekonomiczne, prawne, etyczne i inne uwarunkowania działalności zawodowej w sektorze administracji publicznej – KP6_WK2. Umiejętności: - absolwent potrafi brać udział w debacie w obszarach tematycznych związanych z administracja publiczną i regulowanych przez prawo administracyjne – przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska oraz dyskutować o nich – KP6_UK2; - absolwent potrafi współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych w obszarach tematycznych powiązanych z funkcjonowaniem administracji publicznej – KP6_UO2. Kompetencje społeczne: - absolwent jest gotów do zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu z zakresu prawa administracyjnego (materialnego, ustrojowego i procesowego) oraz przedmiotu działania administracji publicznej – KP6_KK3. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny lub w wyjątkowych przypadkach ustny- I i II termin. Podczas egzaminu studenci udzielają odpowiedzi na cztery z pięciu zadanych pytań o charakterze opisowym z listy zagadnień przekazanych na wykładzie. Za każde pytanie można otrzymać maksymalnie 3 punkty. Punktacja: 7- punktów - dst; 8 punktów - dst plus; 9 punktów - dobry; 10 - 11 punktów - dobry plus; 12 punktów - bardzo dobry. W przypadku zdania egzaminu /otrzymania minimum 7 punktów/ poprawne wykonanie co najmniej 75 % zadań e-learningowych podnosi ocenę z egzaminu o pół stopnia. W zależności od rozwoju sytuacji epidemicznej zastrzega się możliwość przeprowadzenia egzaminu przy użyciu środków komunikacji elektronicznej. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kamil Niewiński | |
Prowadzący grup: | Kamil Niewiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Ogólne omówienie ewolucji zarządu państwem w czasach dawnych. Omówienie szczegółowe ustroju administracji doby nowożytnej, późnonowożytnej oraz XX wiecznych republik i reżimów autorytarnych i totalitarnych. Wskazanie idei oraz najważniejszych rozwiązań, które legły u podstaw współczesnej myśli administracyjnej oraz modelu administracji państw europejskich. Zaprezentowanie procesu kształtowania się ustroju administracji centralnej i terytorialnej na ziemiach polskich, począwszy od czasów panowania Stanisława Augusta, poprzez okres II Rzeczypospolitej i Polski Ludowej, czyli okresu bezpośrednio poprzedzającego wprowadzenie obecnie obowiązującego modelu polskiej administracji. |
|
Pełny opis: |
Forma studiów - niestacjonarne. Rodzaj przedmiotu - obowiązkowy. Dziedzina/dyscyplina nauki - nauki społeczne/nauki o polityce i administracji Rok studiów/sem. - rok I/sem. I. Wymagania wstępne - brak. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 15 godz. – wykład /w tym 7 godzin e-learningu/. Metody dydaktyczne - wykład, konsultacje. Punkty ECTS - 3. Bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach 8 godz., przygotowanie do zajęć i egzaminu 25 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 40 godz., egzamin 2 godz. Razem: 75 godzin, co odpowiada 3 pkt ECTS. Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 50 godzin, co odpowiada 2 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 25 godz., co odpowiada 1 pkt ECTS. |
|
Literatura: |
Podstawowa: 1) T. Maciejewski, Historia administracji i myśli administracyjnej. Czasy nowożytne i współczesne (XVI-XX w.), Warszawa 2013. 2) J. Malec, D. Malec, Historia administracji i myśli administracyjnej, Kraków 2003. 3) W. Witkowski, Historia administracji w Polsce 1764 – 1989, Warszawa 2007. 4) G. Górski, Historia administracji, Monografie Kolegium Jagiellońskiego - dostępna online. Dodatkowa: 1) H. Izdebski, Historia administracji, Warszawa 2001. 2) D. Janicka, Ustrój administracji w nowożytnej Europie, Toruń 2002. 3) A. Bereza, G. Smyk, W. P. Tekely, A. Wrzyszcz, Historia administracji w Polsce 1764 – 1989. Wybór źródeł, Warszawa 2006. |
|
Uwagi: |
ZAGADNIENIA NA EGZAMIN Z HISTORII ADMINISTRACJI rok akademicki 2022/2023 1. Biurokratyczny model administracji według Maxa Webera. 2. Cechy administracji państwa absolutnego na przykładzie Francji Ludwika XIV. 3. System biurokratyczny jako podstawa organizacji administracji w monarchiach absolutnych. 4. Kameraliści i policyści – pierwsze doktryny prawa administracyjnego. 5. Administracja w Polsce czasów stanisławowskich (komisje rządowe wielkie, Rada Nieustająca). 6. System rządów parlamentarno-gabinetowych na wybranym przykładzie (Anglia, polska konstytucja 3 maja 1791, konstytucja III Republiki Francuskiej 1875) 7. Rewolucja francuska a administracja. 8. Organizacja administracji w napoleońskiej Francji. 9. Administracja w Księstwie Warszawskim 10. Sądownictwo a kontrola administracji – geneza, modele. 11. Najwyższy Trybunał Administracyjny w II RP. 12. Państwo prawa a administracja. 13. Autonomia Galicji. 14. Administracja centralna i terytorialna według konstytucji marcowej. 15. Samorząd terytorialny w II RP (po 1933 r.). 16. Wojewoda w II RP. 17. Starosta w II RP. 18. Samorząd gospodarczy i zawodowy w II RP. 19. Dekoncentracja w administracji II RP. 20. Administracja w Polsce Ludowej i zasada jednolitości władzy |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kamil Niewiński | |
Prowadzący grup: | Kamil Niewiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Ogólne omówienie ewolucji zarządu państwem w czasach dawnych. Omówienie szczegółowe ustroju administracji doby nowożytnej, późnonowożytnej oraz XX wiecznych republik i reżimów autorytarnych i totalitarnych. Wskazanie idei oraz najważniejszych rozwiązań, które legły u podstaw współczesnej myśli administracyjnej oraz modelu administracji państw europejskich. Zaprezentowanie procesu kształtowania się ustroju administracji centralnej i terytorialnej na ziemiach polskich, począwszy od czasów panowania Stanisława Augusta, poprzez okres II Rzeczypospolitej i Polski Ludowej, czyli okresu bezpośrednio poprzedzającego wprowadzenie obecnie obowiązującego modelu polskiej administracji. |
|
Pełny opis: |
Forma studiów - niestacjonarne. Rodzaj przedmiotu - obowiązkowy. Dziedzina/dyscyplina nauki - nauki społeczne/nauki o polityce i administracji Rok studiów/sem. - rok I/sem. I. Wymagania wstępne - brak. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 15 godz. – wykład /w tym 7 godzin e-learningu/. Metody dydaktyczne - wykład, konsultacje. Punkty ECTS - 3. Bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach 8 godz., przygotowanie do zajęć i egzaminu 25 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 40 godz., egzamin 2 godz. Razem: 75 godzin, co odpowiada 3 pkt ECTS. Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 50 godzin, co odpowiada 2 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 25 godz., co odpowiada 1 pkt ECTS. |
|
Literatura: |
Podstawowa: 1) T. Maciejewski, Historia administracji i myśli administracyjnej. Czasy nowożytne i współczesne (XVI-XX w.), Warszawa 2013. 2) J. Malec, D. Malec, Historia administracji i myśli administracyjnej, Kraków 2003. 3) W. Witkowski, Historia administracji w Polsce 1764 – 1989, Warszawa 2007. 4) G. Górski, Historia administracji, Monografie Kolegium Jagiellońskiego - dostępna online. Dodatkowa: 1) H. Izdebski, Historia administracji, Warszawa 2001. 2) D. Janicka, Ustrój administracji w nowożytnej Europie, Toruń 2002. 3) A. Bereza, G. Smyk, W. P. Tekely, A. Wrzyszcz, Historia administracji w Polsce 1764 – 1989. Wybór źródeł, Warszawa 2006. |
|
Uwagi: |
ZAGADNIENIA NA EGZAMIN Z HISTORII ADMINISTRACJI rok akademicki 2023/2024 1. Biurokratyczny model administracji według Maxa Webera. 2. Cechy administracji państwa absolutnego na przykładzie Francji Ludwika XIV. 3. System biurokratyczny jako podstawa organizacji administracji w monarchiach absolutnych. 4. Kameraliści i policyści – pierwsze doktryny prawa administracyjnego. 5. Administracja w Polsce czasów stanisławowskich (komisje rządowe wielkie, Rada Nieustająca). 6. System rządów parlamentarno-gabinetowych na wybranym przykładzie (Anglia, polska konstytucja 3 maja 1791, konstytucja III Republiki Francuskiej 1875) 7. Rewolucja francuska a administracja. 8. Organizacja administracji w napoleońskiej Francji. 9. Administracja w Księstwie Warszawskim 10. Sądownictwo a kontrola administracji – geneza, modele. 11. Najwyższy Trybunał Administracyjny w II RP. 12. Państwo prawa a administracja. 13. Autonomia Galicji. 14. Administracja centralna i terytorialna według konstytucji marcowej. 15. Samorząd terytorialny w II RP (po 1933 r.). 16. Wojewoda w II RP. 17. Starosta w II RP. 18. Samorząd gospodarczy i zawodowy w II RP. 19. Dekoncentracja w administracji II RP. 20. Administracja w Polsce Ludowej i zasada jednolitości władzy |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Ogólne omówienie ewolucji zarządu państwem w czasach dawnych. Omówienie szczegółowe ustroju administracji doby nowożytnej, późnonowożytnej oraz XX wiecznych republik i reżimów autorytarnych i totalitarnych. Wskazanie idei oraz najważniejszych rozwiązań, które legły u podstaw współczesnej myśli administracyjnej oraz modelu administracji państw europejskich. Zaprezentowanie procesu kształtowania się ustroju administracji centralnej i terytorialnej na ziemiach polskich, począwszy od czasów panowania Stanisława Augusta, poprzez okres II Rzeczypospolitej i Polski Ludowej, czyli okresu bezpośrednio poprzedzającego wprowadzenie obecnie obowiązującego modelu polskiej administracji. |
|
Pełny opis: |
Forma studiów - niestacjonarne. Rodzaj przedmiotu - obowiązkowy. Dziedzina/dyscyplina nauki - nauki społeczne/nauki o polityce i administracji Rok studiów/sem. - rok I/sem. I. Wymagania wstępne - brak. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 15 godz. – wykład /w tym 7 godzin e-learningu/. Metody dydaktyczne - wykład, konsultacje. Punkty ECTS - 3. Bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach 8 godz., przygotowanie do zajęć i egzaminu 25 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 40 godz., egzamin 2 godz. Razem: 75 godzin, co odpowiada 3 pkt ECTS. Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 50 godzin, co odpowiada 2 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 25 godz., co odpowiada 1 pkt ECTS. |
|
Literatura: |
Podstawowa: 1) T. Maciejewski, Historia administracji i myśli administracyjnej. Czasy nowożytne i współczesne (XVI-XX w.), Warszawa 2013. 2) J. Malec, D. Malec, Historia administracji i myśli administracyjnej, Kraków 2003. 3) W. Witkowski, Historia administracji w Polsce 1764 – 1989, Warszawa 2007. 4) G. Górski, Historia administracji, Monografie Kolegium Jagiellońskiego - dostępna online. Dodatkowa: 1) H. Izdebski, Historia administracji, Warszawa 2001. 2) D. Janicka, Ustrój administracji w nowożytnej Europie, Toruń 2002. 3) A. Bereza, G. Smyk, W. P. Tekely, A. Wrzyszcz, Historia administracji w Polsce 1764 – 1989. Wybór źródeł, Warszawa 2006. |
|
Uwagi: |
ZAGADNIENIA NA EGZAMIN Z HISTORII ADMINISTRACJI rok akademicki 2023/2024 1. Biurokratyczny model administracji według Maxa Webera. 2. Cechy administracji państwa absolutnego na przykładzie Francji Ludwika XIV. 3. System biurokratyczny jako podstawa organizacji administracji w monarchiach absolutnych. 4. Kameraliści i policyści – pierwsze doktryny prawa administracyjnego. 5. Administracja w Polsce czasów stanisławowskich (komisje rządowe wielkie, Rada Nieustająca). 6. System rządów parlamentarno-gabinetowych na wybranym przykładzie (Anglia, polska konstytucja 3 maja 1791, konstytucja III Republiki Francuskiej 1875) 7. Rewolucja francuska a administracja. 8. Organizacja administracji w napoleońskiej Francji. 9. Administracja w Księstwie Warszawskim 10. Sądownictwo a kontrola administracji – geneza, modele. 11. Najwyższy Trybunał Administracyjny w II RP. 12. Państwo prawa a administracja. 13. Autonomia Galicji. 14. Administracja centralna i terytorialna według konstytucji marcowej. 15. Samorząd terytorialny w II RP (po 1933 r.). 16. Wojewoda w II RP. 17. Starosta w II RP. 18. Samorząd gospodarczy i zawodowy w II RP. 19. Dekoncentracja w administracji II RP. 20. Administracja w Polsce Ludowej i zasada jednolitości władzy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.