Historia administracji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 370-AS1-1HAI |
Kod Erasmus / ISCED: |
10.001
|
Nazwa przedmiotu: | Historia administracji |
Jednostka: | Wydział Prawa |
Grupy: |
3L stac.I st.studia administracji-przedmioty obowiązkowe ADM.Stacj.1 rok 1 stopnia sem. Zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Od studentów wymagana jest wiedza historyczna na poziomie absolwenta szkoły średniej. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Omówienie ewolucji ustroju administracji państw starożytnych, średniowiecznych, doby nowożytnej, późnonowożytnej oraz XX wiecznych republik i reżimów autorytarnych i totalitarnych. Wskazanie idei oraz najważniejszych rozwiązań, które legły u podstaw współczesnej myśli administracyjnej oraz modelu administracji państw europejskich i USA. Zaprezentowanie procesu kształtowania się ustroju administracji centralnej i terytorialnej na ziemiach polskich, począwszy od średniowiecza, poprzez czasy Rzeczypospolitej Obojga Narodów, okres rozbiorów, II Rzeczypospolitej i Polski Ludowej, okresu bezpośrednio poprzedzającego wprowadzenie obecnie obowiązującego modelu polskiej administracji. Celem jest wykształcenie umiejętności posługiwania się podstawowymi pojęciami z zakresu historii i historii administracji; analizy wydarzeń i procesów historycznych na zasadzie porównawczej; rozumienia procesu narodzin nowoczesnej administracji publicznej i jej ewolucji w czasach nowożytnych. |
Pełny opis: |
Profil studiów - ogólnoakademicki. Forma studiów - stacjonarne. Rodzaj przedmiotu - obowiązkowy. Dziedzina/dyscyplina nauki - nauki społeczne/nauki o polityce i administracji Rok studiów/sem. - rok I/sem. I. Wymagania wstępne - brak. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 30 godz. – wykład Metody dydaktyczne - wykład, konsultacje. Punkty ECTS - 3. Bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach 30 godz., przygotowanie do zajęć i egzaminu 25 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 18 godz., egzamin 2 godz. Razem: 75 godzin, co odpowiada 3 pkt ECTS. Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 50 godzin, co odpowiada 2 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 25 godz., co odpowiada 1 pkt ECTS. |
Literatura: |
H. Izdebski, Historia administracji, wyd. 5, Warszawa 2001. W. Witkowski, Historia administracji w Polsce 1764 – 1989, Warszawa 2007. J. Malec, D. Malec, Historia administracji i myśli administracyjnej, Kraków 2003. T. Maciejewski, Historia administracji, Warszawa 2006. M. Szczaniecki, Powszechna historia państwa i prawa, Warszawa 2007. D. Janicka, Ustrój administracji w nowożytnej Europie, Toruń 2002. A. Bereza, G. Smyk, W. P. Tekely, A. Wrzyszcz, Historia administracji w Polsce 1764 – 1989. Wybór źródeł, Warszawa 2006. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - absolwent zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji w zakresie dotyczącym prawa administracyjnego (materialnego, procesowego i ustrojowego) oraz funkcjonowania administracji publicznej - KP6_WK1 - absolwent zna i rozumie podstawowe ekonomiczne, prawne, etyczne i inne uwarunkowania działalności zawodowej w sektorze administracji publicznej – KP6_WK2 Umiejętności: - absolwent potrafi brać udział w debacie w obszarach tematycznych związanych z administracja publiczną i regulowanych przez prawo administracyjne – przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska oraz dyskutować o nich – KP6_UK2 - absolwent potrafi współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych w obszarach tematycznych powiązanych z funkcjonowaniem administracji publicznej – KP6_UO2 Kompetencje społeczne: - absolwent jest gotów do zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu z zakresu prawa administracyjnego (materialnego, ustrojowego i procesowego) oraz przedmiotu działania administracji publicznej – KP6_KK3 |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin- pisemny lub w wyjątkowych przypadkach ustny - I i II termin. Oceniana będzie umiejętność udzielenia odpowiedzi na pięć pytań o charakterze opisowym z listy zagadnień przedstawionej na wykładzie. Za każde pytanie maksymalnie 1 punkt. Skala ocen od 2 do 5. 2,75 - 3pkt - dst; 3,25 - 3,5 pkt - dst plus; 3,75 - 4,00 pkt - dobry; 4,25 - 4,5 - dobry plus; 4,75 - 5 pkt - bdb. W zależności od rozwoju sytuacji epidemicznej zastrzega się możliwość przeprowadzenia egzaminu przy użyciu środków komunikacji elektronicznej. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Łysko | |
Prowadzący grup: | Marcin Łysko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Omówienie ewolucji ustroju administracji doby nowożytnej, późnonowożytnej oraz XX wiecznych republik i reżimów autorytarnych i totalitarnych. Wskazanie idei oraz najważniejszych rozwiązań, które legły u podstaw współczesnej myśli administracyjnej oraz modelu administracji państw europejskich. Zaprezentowanie procesu kształtowania się ustroju administracji centralnej i terytorialnej na ziemiach polskich, począwszy od czasów panowania Stanisława Augusta, poprzez okres II Rzeczypospolitej i Polski Ludowej, czyli okresu bezpośrednio poprzedzającego wprowadzenie obecnie obowiązującego modelu polskiej administracji. |
|
Pełny opis: |
Rok studiów/sem. - rok I/sem. I. Wymagania wstępne - brak. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 30 godz. – wykład Metody dydaktyczne - wykład, konsultacje. Punkty ECTS - 3. Bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach 30 godz., przygotowanie do zajęć i egzaminu 25 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 18 godz., egzamin 2 godz. Razem: 75 godzin, co odpowiada 3 pkt ECTS. Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 50 godzin, co odpowiada 2 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 25 godz., co odpowiada 1 pkt ECTS. |
|
Literatura: |
H. Izdebski, Historia administracji, wyd. 5, Warszawa 2001. W. Witkowski, Historia administracji w Polsce 1764 – 1989, Warszawa 2007. J. Malec, D. Malec, Historia administracji i myśli administracyjnej, Kraków 2003. T. Maciejewski, Historia administracji, Warszawa 2006. M. Szczaniecki, Powszechna historia państwa i prawa, Warszawa 2007. D. Janicka, Ustrój administracji w nowożytnej Europie, Toruń 2002. A. Bereza, G. Smyk, W. P. Tekely, A. Wrzyszcz, Historia administracji w Polsce 1764 – 1989. Wybór źródeł, Warszawa 2006. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Łysko | |
Prowadzący grup: | Marcin Łysko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Omówienie ewolucji ustroju administracji doby nowożytnej, późnonowożytnej oraz XX wiecznych republik i reżimów autorytarnych i totalitarnych. Wskazanie idei oraz najważniejszych rozwiązań, które legły u podstaw współczesnej myśli administracyjnej oraz modelu administracji państw europejskich. Zaprezentowanie procesu kształtowania się ustroju administracji centralnej i terytorialnej na ziemiach polskich, począwszy od czasów panowania Stanisława Augusta, poprzez okres II Rzeczypospolitej i Polski Ludowej, czyli okresu bezpośrednio poprzedzającego wprowadzenie obecnie obowiązującego modelu polskiej administracji. |
|
Pełny opis: |
Rok studiów/sem. - rok I/sem. I. Wymagania wstępne - brak. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 30 godz. – wykład Metody dydaktyczne - wykład, konsultacje. Punkty ECTS - 3. Bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach 30 godz., przygotowanie do zajęć i egzaminu 25 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 18 godz., egzamin 2 godz. Razem: 75 godzin, co odpowiada 3 pkt ECTS. Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 50 godzin, co odpowiada 2 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 25 godz., co odpowiada 1 pkt ECTS. |
|
Literatura: |
H. Izdebski, Historia administracji, wyd. 5, Warszawa 2001. W. Witkowski, Historia administracji w Polsce 1764 – 1989, Warszawa 2007. J. Malec, D. Malec, Historia administracji i myśli administracyjnej, Kraków 2003. T. Maciejewski, Historia administracji, Warszawa 2006. M. Szczaniecki, Powszechna historia państwa i prawa, Warszawa 2007. D. Janicka, Ustrój administracji w nowożytnej Europie, Toruń 2002. A. Bereza, G. Smyk, W. P. Tekely, A. Wrzyszcz, Historia administracji w Polsce 1764 – 1989. Wybór źródeł, Warszawa 2006. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Omówienie ewolucji ustroju administracji doby nowożytnej, późnonowożytnej oraz XX wiecznych republik i reżimów autorytarnych i totalitarnych. Wskazanie idei oraz najważniejszych rozwiązań, które legły u podstaw współczesnej myśli administracyjnej oraz modelu administracji państw europejskich. Zaprezentowanie procesu kształtowania się ustroju administracji centralnej i terytorialnej na ziemiach polskich, począwszy od czasów panowania Stanisława Augusta, poprzez okres II Rzeczypospolitej i Polski Ludowej, czyli okresu bezpośrednio poprzedzającego wprowadzenie obecnie obowiązującego modelu polskiej administracji. |
|
Pełny opis: |
Rok studiów/sem. - rok I/sem. I. Wymagania wstępne - brak. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 30 godz. – wykład Metody dydaktyczne - wykład, konsultacje. Punkty ECTS - 3. Bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach 30 godz., przygotowanie do zajęć i egzaminu 25 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 18 godz., egzamin 2 godz. Razem: 75 godzin, co odpowiada 3 pkt ECTS. Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 50 godzin, co odpowiada 2 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 25 godz., co odpowiada 1 pkt ECTS. |
|
Literatura: |
H. Izdebski, Historia administracji, wyd. 5, Warszawa 2001. W. Witkowski, Historia administracji w Polsce 1764 – 1989, Warszawa 2007. J. Malec, D. Malec, Historia administracji i myśli administracyjnej, Kraków 2003. T. Maciejewski, Historia administracji, Warszawa 2006. M. Szczaniecki, Powszechna historia państwa i prawa, Warszawa 2007. D. Janicka, Ustrój administracji w nowożytnej Europie, Toruń 2002. A. Bereza, G. Smyk, W. P. Tekely, A. Wrzyszcz, Historia administracji w Polsce 1764 – 1989. Wybór źródeł, Warszawa 2006. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.