Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Współczesne modele administracji publicznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 370-AS2-1MAP
Kod Erasmus / ISCED: 10.002 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Współczesne modele administracji publicznej
Jednostka: Wydział Prawa
Grupy: 2L stac.II st. studia administracji-przedmioty fakultatywne
ADM.Stacj.1 rok 2 stopnia sem. Letni
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

W ramach przedmiotu zaprezentowane zostaną podstawowe modele funkcjonowania administracji publicznej.

Skrócony opis:

Prezentacja wybranych modeli funkcjonowania administracji publicznej.Założeniem przedmiotu jest prezentacja podstawowych i najbardziej charakterystycznych modeli administracji publicznej w szerokim aspekcie jej funkcjonowania i porównanie z obowiązującymi rozwiązaniami krajowymi. Celem wykładu jest nabycie przez studenta umiejętności prowadzenia samodzielnej analizy porównawczej wraz z próbą oceny przydatności poszczególnych rozwiązań, wskazania ich zalet i wad w konkretnej kulturze prawnej i ustroju politycznym.

Pełny opis:

Profil studiów - ogólnoakademicki.

Forma studiów – stacjonarne

Rodzaj przedmiotu – FAKULTATYWNY

Dziedzina nauk społecznych, dyscyplina nauki prawne.

Rok studiów/sem. - rok 1/sem. 2.

Wymagania wstępne - brak

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć – np. 27 godzin wykładu .

Metody dydaktyczne – wykład, konsultacje.

Punkty ECTS – 4.

Bilans nakładu pracy studenta – udział w zajęciach 27 godz. (w tym 7 godz. e-learningu),

przygotowanie do zajęć i zaliczenia 50 godz.,

udział w konsultacjach związanych z zajęciami 42 godz

Razem: 100 godzin, co odpowiada 4 pkt ECTS.

Wskaźniki ilościowe – nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 50 godzin, co odpowiada 2,0 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 50 godz., co odpowiada 2,0 pkt ECTS.

Literatura:

Literatura podstawowa:

J. Jeżewski (red.) Samorząd terytorialny i administracja w wybranych krajach. Gmina w

państwach Europy Zachodniej, Wrocław 1999

J. Hausner, Administracja publiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2008

W. Skrzydło (red.) Ustroje państw współczesnych, Lublin 2005

B. Dolnicki, Modele samorządu terytorialnego w wybranych państwach europejskich (w:)

Samorząd terytorialny, Zakamycze 2003.

Literatura uzupełniająca:

H. Izdebski, Współczesne modele administracji publicznej, Warszawa 1993

Z. Niewiadomski, Samorząd terytorialny w Europie Zachodniej. Podstawowe założenia i modele,

Warszawa 1990.

B. Dolnicki, Modele samorządu terytorialnego w Europie i w Polsce, Katowice 1994.

C. Kosikowski, Publiczne prawo gospodarcze Polski i Unii Europejskiej, LexisNexis 2007

Efekty uczenia się:

KP7_WG4, student zna wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej dotyczące prawa administracyjnego (materialnego, ustrojowego i procesowego) oraz działania administracji publicznej

KP7_WG5 studenta zna główne tendencje rozwojowe prawa administracyjnego (materialnego, ustrojowego i procesowego)

KP7_UW1 student potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz innowacyjnie wykonywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach przez:

– właściwy dobór źródeł prawa administracyjnego (aktów normatywnych, poglądów doktryny, orzecznictwa sądowoadministracyjnego) i informacji z nich pochodzących, dokonywanie oceny, krytycznej analizy, syntezy, twórczej interpretacji i prezentacji tych informacji

KP7_KK1 student zna krytycznej oceny prezentowanych zagadnień problemowych z zakresu prawa administracyjnego (materialnego, ustrojowego i procesowego) oraz przedmiotu działania administracji publicznej

Metody i kryteria oceniania:

Test z uwzględnieniem wykonania zadań w e-learningu. W zależności od rozwoju sytuacji epidemiologicznej zastrzega się możliwość przeprowadzenia zaliczenia przy użyciu środków komunikacji elektronicznej, również w formie testu.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 27 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Wenclik
Prowadzący grup: Małgorzata Wenclik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Prezentacja wybranych modeli funkcjonowania administracji publicznej.Założeniem przedmiotu jest prezentacja podstawowych i najbardziej charakterystycznych modeli administracji publicznej w szerokim aspekcie jej funkcjonowania i porównanie z obowiązującymi rozwiązaniami krajowymi. Celem wykładu jest nabycie przez studenta umiejętności prowadzenia samodzielnej analizy porównawczej wraz z próbą oceny przydatności poszczególnych rozwiązań, wskazania ich zalet i wad w konkretnej kulturze prawnej i ustroju politycznym.

Pełny opis:

Profil studiów - ogólnoakademicki.

Forma studiów – stacjonarne

Rodzaj przedmiotu – FAKULTATYWNY

Dziedzina nauk społecznych, dyscyplina nauki prawne.

Rok studiów/sem. - rok 1/sem. 2.

Wymagania wstępne - brak

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć – np. 27 godzin wykładu .

Metody dydaktyczne – wykład, konsultacje.

Punkty ECTS – 4.

Bilans nakładu pracy studenta – udział w zajęciach 27 godz. (w tym 7 godz. e-learningu),

przygotowanie do zajęć i zaliczenia 50 godz.,

udział w konsultacjach związanych z zajęciami 42 godz

Razem: 100 godzin, co odpowiada 4 pkt ECTS.

Wskaźniki ilościowe – nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 50 godzin, co odpowiada 2,0 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 50 godz., co odpowiada 2,0 pkt ECTS.

Literatura:

Literatura podstawowa:

J. Jeżewski (red.) Samorząd terytorialny i administracja w wybranych krajach. Gmina w

państwach Europy Zachodniej, Wrocław 1999

J. Hausner, Administracja publiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2008

W. Skrzydło (red.) Ustroje państw współczesnych, Lublin 2005

B. Dolnicki, Modele samorządu terytorialnego w wybranych państwach europejskich (w:)

Samorząd terytorialny, Zakamycze 2003.

Literatura uzupełniająca:

H. Izdebski, Współczesne modele administracji publicznej, Warszawa 1993

Z. Niewiadomski, Samorząd terytorialny w Europie Zachodniej. Podstawowe założenia i modele,

Warszawa 1990.

B. Dolnicki, Modele samorządu terytorialnego w Europie i w Polsce, Katowice 1994.

C. Kosikowski, Publiczne prawo gospodarcze Polski i Unii Europejskiej, LexisNexis 2007

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 27 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Prezentacja wybranych modeli funkcjonowania administracji publicznej.Założeniem przedmiotu jest prezentacja podstawowych i najbardziej charakterystycznych modeli administracji publicznej w szerokim aspekcie jej funkcjonowania i porównanie z obowiązującymi rozwiązaniami krajowymi. Celem wykładu jest nabycie przez studenta umiejętności prowadzenia samodzielnej analizy porównawczej wraz z próbą oceny przydatności poszczególnych rozwiązań, wskazania ich zalet i wad w konkretnej kulturze prawnej i ustroju politycznym.

Pełny opis:

Profil studiów - ogólnoakademicki.

Forma studiów – stacjonarne

Rodzaj przedmiotu – FAKULTATYWNY

Dziedzina nauk społecznych, dyscyplina nauki prawne.

Rok studiów/sem. - rok 1/sem. 2.

Wymagania wstępne - brak

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć – np. 27 godzin wykładu .

Metody dydaktyczne – wykład, konsultacje.

Punkty ECTS – 4.

Bilans nakładu pracy studenta – udział w zajęciach 27 godz. (w tym 7 godz. e-learningu),

przygotowanie do zajęć i zaliczenia 50 godz.,

udział w konsultacjach związanych z zajęciami 42 godz

Razem: 100 godzin, co odpowiada 4 pkt ECTS.

Wskaźniki ilościowe – nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 50 godzin, co odpowiada 2,0 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 50 godz., co odpowiada 2,0 pkt ECTS.

Literatura:

Literatura podstawowa:

J. Jeżewski (red.) Samorząd terytorialny i administracja w wybranych krajach. Gmina w

państwach Europy Zachodniej, Wrocław 1999

J. Hausner, Administracja publiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2008

W. Skrzydło (red.) Ustroje państw współczesnych, Lublin 2005

B. Dolnicki, Modele samorządu terytorialnego w wybranych państwach europejskich (w:)

Samorząd terytorialny, Zakamycze 2003.

Literatura uzupełniająca:

H. Izdebski, Współczesne modele administracji publicznej, Warszawa 1993

Z. Niewiadomski, Samorząd terytorialny w Europie Zachodniej. Podstawowe założenia i modele,

Warszawa 1990.

B. Dolnicki, Modele samorządu terytorialnego w Europie i w Polsce, Katowice 1994.

C. Kosikowski, Publiczne prawo gospodarcze Polski i Unii Europejskiej, LexisNexis 2007

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)