Zasady tworzenia i stosowania prawa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 370-AS2-1ZSP |
Kod Erasmus / ISCED: |
10.002
|
Nazwa przedmiotu: | Zasady tworzenia i stosowania prawa |
Jednostka: | Wydział Prawa |
Grupy: |
2L stac.II st. studia administracji-przedmioty obowiązkowe ADM.Stacj.1 rok 2 stopnia sem. Zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Zapoznanie z zagadnieniami zasad tworzenia i stosowania prawa, wymogów techniki prawodawczej i ich aplikacji do poprawnego konstruowania tekstów prawnych zgodnie z zasadami prawidłowej legislacji. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie z teoretycznymi i praktycznymi aspektami procesów tworzenia prawa i stosowania prawa zgodnie z wymogami prawidłowej legislacji oraz założeniem korespondencji dyrektyw redagowania i interpretowania tekstu prawnego. |
Pełny opis: |
Profil studiów - ogólnoakademicki. Forma studiów - stacjonarne. Rodzaj przedmiotu - obowiązkowy. Dziedzina nauk społecznych, dyscyplina nauki prawne. Rok studiów/sem. - rok II/sem. I. Wymagania wstępne - brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 30 godzin wykładu (w tym 15 godz. e-learningu) i 15 godzin ćwiczeń (w tym 7 godz. e-learningu). Metody dydaktyczne – wykład, ćwiczenia, konsultacje. Punkty ECTS - 5. Bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach 45 godz., w tym 22 godz. e-learningu, przygotowanie do zajęć i egzaminu 50 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 50 godz., egzamin 2 godz. Razem: 125 godzin, co odpowiada 5 pkt. ECTS. Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 75 godzin, co odpowiada 3,0 pkt. ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 50 godz., co odpowiada 2,0 pkt. ECTS. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: S. Wronkowska, M. Zieliński, Komentarz do zasad techniki prawodawczej, wyd. 3, Warszawa 2023. A. Korybski, L. Leszczyński, Stanowienie i stosowanie prawa. Elementy teorii, wyd. 2, Warszawa 2021 (rozdz. X, XI i XII). M. Błachut, W. Gromski, J. Kaczor, Technika prawodawcza, Warszawa 2016. A. Michalska, S. Wronkowska, Zasady tworzenia prawa, Poznań 1983. Literatura uzupełniająca: L. Grzonka, Legislacja administracyjna. Zarys zagadnień podstawowych, Warszawa 2015 (rozdz. II i VI). Proces prawotwórczy w świetle orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego, Warszawa 2015. https://trybunal.gov.pl/fileadmin/content/dokumenty/proces_prawotworczy.pdf G. Wierczyński, Udostępnianie informacji o prawie jako warunek skutecznej działalności prawotwórczej, Gdańsk 2015 (rozdz. III). L. Leszczyński, Zagadnienia teorii stosowania prawa, wyd. 3, Kraków 2004 (rozdz. I, III, IV, V). T. Zalasiński, Zasada prawidłowej legislacji w poglądach Trybunału Konstytucyjnego, Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa 2008 (wybrane rozdziały). A. Malinowski, Redagowanie tekstu prawnego. Wybrane wskazania logiczno-językowe, Warszawa 2008 (wybrane rozdziały). M. Andruszkiewicz, Jasność językowa w kontekście prawa do należytej legislacji, w: Prawa jednostki w demokratycznym państwie prawa: zagadnienia wybrane, red. A Jamróz, L. Jamróz, Białystok, Temida 2, 2016. Akty normatywne: 1. Rozporządzenie Prezesa RM z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie „Zasad techniki prawodawczej” (Dz. U. 2002 Nr 100 poz. 908 z późn. zm.). 2. Ustawa z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. 2000 Nr 62 poz. 718). |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA - absolwent zna i rozumie: wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej dotyczące prawa administracyjnego (materialnego, ustrojowego i procesowego) oraz działania administracji publicznej - KP7_WG4. UMIEJĘTNOŚCI - absolwent potrafi: wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz innowacyjnie wykonywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach przez: – właściwy dobór źródeł prawa administracyjnego (aktów normatywnych, poglądów doktryny, orzecznictwa sądowoadministracyjnego) i informacji z nich pochodzących, dokonywanie oceny, krytycznej analizy, syntezy, twórczej interpretacji i prezentacji tych informacji - KP7_UW1. KOMPETENCJE SPOŁECZNE - absolwent jest gotów do: krytycznej oceny prezentowanych zagadnień problemowych z zakresu prawa administracyjnego (materialnego, ustrojowego i procesowego) oraz przedmiotu działania administracji publicznej - KP7_KK1. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia: obserwacja ciągła podczas zajęć, praca w grupach, ocena aktywności na zajęciach oraz zajęciach w formie e-learning; zaliczenie pisemne lub ustne. Wykład: ocena na podstawie egzaminu pisemnego lub ustnego w formie odpowiedzi na pytania z podanej wcześniej listy zagadnień egzaminacyjnych, z uwzględnieniem wykonania zadań w e-learning. Skala ocen od 2 do 5. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
CW
WT WYK
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Andruszkiewicz | |
Prowadzący grup: | Marta Andruszkiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie z teoretycznymi i praktycznymi aspektami procesów tworzenia prawa i stosowania prawa zgodnie z wymogami prawidłowej legislacji oraz założeniem korespondencji dyrektyw redagowania i interpretowania tekstu prawnego. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów - ogólnoakademicki. Forma studiów - stacjonarne. Rodzaj przedmiotu - obowiązkowy. Dziedzina nauk społecznych, dyscyplina nauki prawne. Rok studiów/sem. - rok II/sem. I. Wymagania wstępne - brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 30 godzin wykładu (w tym 15 godz. e-learningu) i 15 godzin ćwiczeń (w tym 7 godz. e-learningu). Metody dydaktyczne – wykład, ćwiczenia, konsultacje. Punkty ECTS - 5. Bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach 45 godz., w tym 22 godz. e-learningu, przygotowanie do zajęć i egzaminu 50 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 50 godz., egzamin 2 godz. Razem: 125 godzin, co odpowiada 5 pkt. ECTS. Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 75 godzin, co odpowiada 3,0 pkt. ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 50 godz., co odpowiada 2,0 pkt. ECTS. |
|
Literatura: |
Podana w części A. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
CW
WT WYK
ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Andruszkiewicz | |
Prowadzący grup: | Marta Andruszkiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie z teoretycznymi i praktycznymi aspektami procesów tworzenia prawa i stosowania prawa zgodnie z wymogami prawidłowej legislacji oraz założeniem korespondencji dyrektyw redagowania i interpretowania tekstu prawnego. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów - ogólnoakademicki. Forma studiów - stacjonarne. Rodzaj przedmiotu - obowiązkowy. Dziedzina nauk społecznych, dyscyplina nauki prawne. Rok studiów/sem. - rok II/sem. I. Wymagania wstępne - brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 30 godzin wykładu (w tym 15 godz. e-learningu) i 15 godzin ćwiczeń (w tym 7 godz. e-learningu). Metody dydaktyczne – wykład, ćwiczenia, konsultacje. Punkty ECTS - 5. Bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach 45 godz., w tym 22 godz. e-learningu, przygotowanie do zajęć i egzaminu 50 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 50 godz., egzamin 2 godz. Razem: 125 godzin, co odpowiada 5 pkt. ECTS. Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 75 godzin, co odpowiada 3,0 pkt. ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 50 godz., co odpowiada 2,0 pkt. ECTS. |
|
Literatura: |
Podana w części A. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie z teoretycznymi i praktycznymi aspektami procesów tworzenia prawa i stosowania prawa zgodnie z wymogami prawidłowej legislacji oraz założeniem korespondencji dyrektyw redagowania i interpretowania tekstu prawnego. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów - ogólnoakademicki. Forma studiów - stacjonarne. Rodzaj przedmiotu - obowiązkowy. Dziedzina nauk społecznych, dyscyplina nauki prawne. Rok studiów/sem. - rok II/sem. I. Wymagania wstępne - brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 30 godzin wykładu (w tym 15 godz. e-learningu) i 15 godzin ćwiczeń (w tym 7 godz. e-learningu). Metody dydaktyczne – wykład, ćwiczenia, konsultacje. Punkty ECTS - 5. Bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach 45 godz., w tym 22 godz. e-learningu, przygotowanie do zajęć i egzaminu 50 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 50 godz., egzamin 2 godz. Razem: 125 godzin, co odpowiada 5 pkt. ECTS. Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 75 godzin, co odpowiada 3,0 pkt. ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 50 godz., co odpowiada 2,0 pkt. ECTS. |
|
Literatura: |
Podana w części A. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.