Administracyjnoprawna ochrona porządku publicznego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 370-KN2-2AOP |
Kod Erasmus / ISCED: |
10.002
|
Nazwa przedmiotu: | Administracyjnoprawna ochrona porządku publicznego |
Jednostka: | Wydział Prawa |
Grupy: |
2L niestac.II st.studia kryminologia - przedmioty fakultatywne Kryminologia Niestacjonarna 2 rok 2 stopnia sem.Letni |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przedstawienie i omówienie regulacji administracyjnoprawnych dotyczących ochrony porządku publicznego. W ramach tych regulacji znajdują się unormowania określające stosowne organy państwowe (Policja, Straż Graniczna, Straż Pożarna) wraz z zakresem przysługujących im kompetencji. Zadania te spoczywają także na wszelkiego rodzaju służbach, inspekcjach i strażach, funkcjonujących pod zwierzchnictwem wojewodów i starostów. Zadania związane z zapewnieniem porządku publicznego realizowane są również przez podmioty sektora prywatnego, np. zajmujące się świadczeniem usług w zakresie ochrony osób i mienia, organizujące imprezy masowe. Ochrona porządku prawnego dotyczy także zakresu uprawnień powyższych organów podczas stanów nadzwyczajnych. Do zagadnień szczegółowych należą także administracyjnoprawne regulacje dotyczące wytwarzania, nabywania i używania broni, amunicji i materiałów wybuchowych. |
Pełny opis: |
Profil studiów - ogólnoakademicki Forma studiów - niestacjonarne Rodzaj przedmiotu - fakultatywny Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki społeczne i nauki prawne Rok studiów/semestr - rok II/2 stopień; semestr II Wymagania wstępne - brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 16 godz. wykładu (w tym 6 godz. zdalnych synchronicznych i 2 godz. zdalne asynchroniczne) Metody dydaktyczne - wykład, konsultacje; zajęcia e-learningowe Punkty ECTS - 3 Bilans nakładu pracy studenta: udział w zajęciach - 16 godz. (w tym 6 godz. zdalnych synchronicznych i 2 godz. zdalne asynchroniczne) przygotowanie do zajęć - 50 godz.; udział w konsultacjach związanych z zajęciami - 11 godz.; Razem: 75 godz., co odpowiada 3 pkt ECTS Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 25 godz., co odpowiada 1 pkt ECTS; nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela - 50 godz., co odpowiada 2 pkt ECTS. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1) S. Pieprzny, Administracja bezpieczeństwa i porządku publicznego, Rzeszów 2014; 2) System bezpieczeństwa i porządku publicznego. Organy i inne podmioty administracji, red. K. Sikora, J. Stelmasiak, M. Zdyb, Warszawa 2015. Literatura uzupełniająca: 1) Administracja bezpieczeństwa i porządku publicznego ze szczególnym uwzględnieniem aspektów prawno-organizacyjnych Policji, red. K. Rajchel, Warszawa 2009; 2) A. Warmiński, Administracja bezpieczeństwa i porządku publicznego w Polsce, Warszawa 2013; 3) A. Misiuk, Administracja porządku i bezpieczeństwa publicznego. Zagadnienia prawno-ustrojowe, Warszawa 2012; 4) I. Szeląg, Ochrona porządku i bezpieczeństwa publicznego jako zadanie własne samorządu lokalnego , „E-Politikon” 2013, nr 6, s. 162-186; 5) D. Brakoniecki, Ustawa o usługach detektywistycznych jako forma prywatyzacji zadań administracji publicznej w obszarze bezpieczeństwa i porządku publicznego, „Journal of Modern Sciences” 2018, nr 1 (36), s. 217-233. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza, absolwent zna i rozumie: - w pogłębionym stopniu dylematy związane z instrumentami reakcji prawnej zarówno wobec sprawców, jak i ofiar przestępstw, a także sposobami reagowania na wyzwania globalne i regionalne w zakresie przestępczości (KP7_WK3); - w pogłębionym stopniu aspekty ekonomiczne, prawne, organizacyjne i etyczne związane z funkcjonowaniem podmiotów sektora publicznego i prywatnego, międzynarodowych lub organizacji społecznych na rzecz bezpieczeństwa publicznego(KP7_WK4). Umiejętności, absolwent potrafi: - komunikować się ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców na tematy specjalistyczne, dotyczące funkcjonowania publicznego i prywatnego sektora bezpieczeństwa z wykorzystaniem języka prawniczego (KP7_UK1); - samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie i ukierunkowywać innych w tym zakresie (KP7_UU1). Kompetencje społeczne, absolwent jest gotów do: - dokonywania pogłębionej i krytycznej oceny racjonalności, przydatności, a także efektywności obowiązujących rozwiązań prawnych oraz instytucjonalnych, dotyczących zapobiegania i zwalczania przestępczości (KP7_KK3). |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie zajęć następuje na podstawie sprawdzianu końcowego w formie pytań testowych jednokrotnego wyboru, za które student może uzyskać 15 pkt. Pytania obejmują cały materiał z zajęć realizowanych w trybie bezpośredniego kontaktu oraz trybie e-zajęć. Dodatkowo za poprawne rozwiązanie zadań umieszczonych na platformie e-learningowej (materiał z e-zajęć) można otrzymać 2 pkt. Łącznie do zdobycia jest 17 pkt. Ocenianie: 9-10 pkt dst.; 11 pkt dst. z plusem.; 12-14 pkt db.; 15 pkt db. z plusem; 16-17 pkt bdb. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Szczygielski | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Szczygielski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przedstawienie i omówienie regulacji administracyjnoprawnych dotyczących ochrony porządku publicznego. W ramach tych regulacji znajdują się unormowania określające stosowne organy państwowe (Policja, Straż Graniczna, Straż Pożarna) wraz z zakresem przysługujących im kompetencji. Zadania te spoczywają także na wszelkiego rodzaju służbach, inspekcjach i strażach, funkcjonujących pod zwierzchnictwem wojewodów i starostów. Zadania związane z zapewnieniem porządku publicznego realizowane są również przez podmioty sektora prywatnego, np. zajmujące się świadczeniem usług w zakresie ochrony osób i mienia, organizujące imprezy masowe. Ochrona porządku prawnego dotyczy także zakresu uprawnień powyższych organów podczas stanów nadzwyczajnych. Do zagadnień szczegółowych należą także administracyjnoprawne regulacje dotyczące wytwarzania, nabywania i używania broni, amunicji i materiałów wybuchowych. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów - ogólnoakademicki Forma studiów - niestacjonarne Rodzaj przedmiotu - fakultatywny Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki społeczne i nauki prawne Rok studiów/semestr - rok II/2 stopień; semestr II Wymagania wstępne - brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 16 godz. wykładu (w tym 6 godz. zdalnych synchronicznych i 2 godz. zdalne asynchroniczne) Metody dydaktyczne - wykład, konsultacje; zajęcia e-learningowe Punkty ECTS - 3 Bilans nakładu pracy studenta: udział w zajęciach - 16 godz. (w tym 6 godz. zdalnych synchronicznych i 2 godz. zdalne asynchroniczne) przygotowanie do zajęć - 50 godz.; udział w konsultacjach związanych z zajęciami - 11 godz.; Razem: 75 godz., co odpowiada 3 pkt ECTS Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 25 godz., co odpowiada 1 pkt ECTS; nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela - 50 godz., co odpowiada 2 pkt ECTS. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1) S. Pieprzny, Administracja bezpieczeństwa i porządku publicznego, Rzeszów 2014; 2) System bezpieczeństwa i porządku publicznego. Organy i inne podmioty administracji, red. K. Sikora, J. Stelmasiak, M. Zdyb, Warszawa 2015. Literatura uzupełniająca: 1) Administracja bezpieczeństwa i porządku publicznego ze szczególnym uwzględnieniem aspektów prawno-organizacyjnych Policji, red. K. Rajchel, Warszawa 2009; 2) A. Warmiński, Administracja bezpieczeństwa i porządku publicznego w Polsce, Warszawa 2013; 3) A. Misiuk, Administracja porządku i bezpieczeństwa publicznego. Zagadnienia prawno-ustrojowe, Warszawa 2012; 4) I. Szeląg, Ochrona porządku i bezpieczeństwa publicznego jako zadanie własne samorządu lokalnego , „E-Politikon” 2013, nr 6, s. 162-186; 5) D. Brakoniecki, Ustawa o usługach detektywistycznych jako forma prywatyzacji zadań administracji publicznej w obszarze bezpieczeństwa i porządku publicznego, „Journal of Modern Sciences” 2018, nr 1 (36), s. 217-233. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.