Podstawy socjologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 370-KS1-1PDS |
Kod Erasmus / ISCED: |
10.001
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy socjologii |
Jednostka: | Wydział Prawa |
Grupy: |
3L stac.I st.studia kryminologia - przedmioty obowiązkowe KRYM.Stacj. 1 rok 1 stopnia sem. Zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Założeniem przedmiotu jest przekonanie, że wiedza z socjologii jest bardzo pomocna w interpretacji zachowań współczesnego społeczeństwa i dynamicznych przemian życia ludzi w XXI wieku. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Przekazanie wiedzy z zakresu elementarnych pojęć i mechanizmów społecznych ułatwiających poruszanie się w złożonej rzeczywistości XXI w. ukazującej informacje dotyczące społeczeństwa i jego ewolucji, rozwoju i postępu społecznego, zależności między stereotypami, uprzedzeniami a ksenofobią i rasizmem, konsumpcji i antykonsumpcjonizmu, globalizacji, kultury popularnej, migracji i migrantów w Europie, kondycji współczesnych rodzin. |
Pełny opis: |
Profil studiów - ogólnoakademicki Forma studiów - stacjonarne Rodzaj przedmiotu - obowiązkowy Dziedzina nauki społeczne, dyscyplina nauki socjologiczne” Rok studiów/semestr - rok I/ semestr I Wymagania wstępne - brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 g. wykładu i 30 g. ćwiczeń. Metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, metoda heurystyczna, metoda problemowa, (w ramach wykładu), metoda heurystyczna, metoda problemowa, dyskusja moderowana (w ramach ćwiczeń, również w ramach konsultacji). Punkty ECTS: 6 Bilans nakładu pracy studenta – udział w zajęciach 60 godz., przygotowanie do zajęć i egzaminu 75 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 15 godz. Razem: 150 godzin, co odpowiada 6 pkt ECTS. - Wskaźniki ilościowe – nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 75 godzin, co odpowiada 3,0 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 75 godz., co odpowiada 3,0 pkt ECTS. Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 75 godz., co odpowiada 3 pkt ECTS; nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela - 75 godz., co odpowiada 3 pkt ECTS. |
Literatura: |
1. J. Turner, Socjologia. Podstawowe pojęcia i ich zastosowanie, Poznań 1994. 2. N. Goodman, Wstęp do socjologii, Poznań 1997. 3. Z. Ziembiński, Elementy socjologii, Poznań 1994. 4. P. Sztompka, Socjologia. Analiza społeczeństwa, Kraków 2012. 5. B. Szacka, Wprowadzenie do socjologii, Warszawa 2003. 6. F. Znaniecki, Socjologia wychowania, Warszawa 2001. 7. E. Lisowska, Równouprawnienie kobiet i mężczyzn w społeczeństwie, Warszawa 2008. 8. C. M. Renzetti, D. Curran, Kobiety, mężczyźni i społeczeństwo, Warszawa 2005. 9. A. Giddens, Socjologia, Warszawa 2007. 10. E. Kramkowska, Człowiek stary jako ofiara przemocy w rodzinie, Gdańsk 2016. |
Efekty uczenia się: |
KP6_WK1, KP6_WK2, KP6_WK4, KP6_UK2, KP6_UO2, KP6_UU1, KP6_KO1 |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie zajęć następuje na podstawie egzaminu ustnego - odpowiedzi na 2 wybrane pytania. Zagadnienia egzaminacyjne obejmują treści omawiane podczas wykładów. W zależności od obowiązujących regulacji, zastrzega się możliwość przeprowadzenia zaliczenia końcowego lub egzaminu końcowego przy użyciu środków komunikacji elektronicznej. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń”. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adam Bartnicki | |
Prowadzący grup: | Adam Bartnicki, Karolina Ferreira Fernandes | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
|
Pełny opis: |
Problemy omówione w trakcie zajęć pomogą w zarysowaniu szerszego tła niezbędnego dla rozumienia problemów z kryminologii, np. źródeł przestępczości, która posiada uwarunkowania społeczne. Wśród poruszanych tematów znajdują się m.in.: społeczeństwo i ich ewolucja, rozwój i postęp społeczny, zależności między stereotypami, uprzedzeniami a ksenofobią i rasizmem, konsumpcja i antykonsumpcjonizm, globalizacja, kultura popularna, migracja i migranci w Europie. |
|
Literatura: |
* Szacka Barbara, Wprowadzenie do socjologii, Warszawa 2003 * Sztompka Piotr, Socjologia, Kraków 2007 * Giddens Anthony, Socjologia, Warszawa 2005 * Berger Peter, Zaproszenie do socjologii, Warszawa 2001 |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Szczygielski | |
Prowadzący grup: | Karolina Ferreira Fernandes, Krzysztof Szczygielski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Przekazanie wiedzy z zakresu elementarnych pojęć i mechanizmów społecznych ułatwiających poruszanie się w złożonej rzeczywistości XXI w. ukazującej informacje dotyczące społeczeństwa i jego ewolucji, rozwoju i postępu społecznego, zależności między stereotypami, uprzedzeniami a ksenofobią i rasizmem, konsumpcji i antykonsumpcjonizmu, globalizacji, kultury popularnej, migracji i migrantów w Europie, kondycji współczesnych rodzin. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów - ogólnoakademicki Forma studiów - stacjonarne Rodzaj przedmiotu - obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki społeczne i nauki socjologiczne Rok studiów/semestr - rok I/ semestr I Wymagania wstępne - brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 30 godz. wykładu (w tym 9 godz. zdalnych asynchronicznych) Metody dydaktyczne - wykład konwersatoryjny, metoda heurystyczna, metoda problemowa (w ramach wykładu w sali), dyskusja moderowana (w ramach konsultacji), metoda pokazu (w ramach zajęć zdalnych asynchronicznych). Punkty ECTS - 6 Bilans nakładu pracy studenta: udział w zajęciach - 30 godz. (w tym 9 godz. zdalnych asynchronicznych) przygotowanie do zajęć - 75 godz.; udział w konsultacjach związanych z zajęciami - 53 godz.; udział w egzaminie - 1 godz. Razem: 150 godz., co odpowiada 6 pkt ECTS Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 75 godz., co odpowiada 3 pkt ECTS; nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela - 75 godz., co odpowiada 3 pkt ECTS. |
|
Literatura: |
1. J. Turner, Socjologia. Podstawowe pojęcia i ich zastosowanie, Poznań 1994. 2. N. Goodman, Wstęp do socjologii, Poznań 1997. 3. Z. Ziembiński, Elementy socjologii, Poznań 1994. 4. P. Sztompka, Socjologia. Analiza społeczeństwa, Kraków 2012. 5. B. Szacka, Wprowadzenie do socjologii, Warszawa 2003. 6. F. Znaniecki, Socjologia wychowania, Warszawa 2001. 7. E. Lisowska, Równouprawnienie kobiet i mężczyzn w społeczeństwie, Warszawa 2008. 8. C. M. Renzetti, D. Curran, Kobiety, mężczyźni i społeczeństwo, Warszawa 2005. 9. A. Giddens, Socjologia, Warszawa 2007. 10. E. Kramkowska, Człowiek stary jako ofiara przemocy w rodzinie, Gdańsk 2016. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Przekazanie wiedzy z zakresu elementarnych pojęć i mechanizmów społecznych ułatwiających poruszanie się w złożonej rzeczywistości XXI w. ukazującej informacje dotyczące społeczeństwa i jego ewolucji, rozwoju i postępu społecznego, zależności między stereotypami, uprzedzeniami a ksenofobią i rasizmem, konsumpcji i antykonsumpcjonizmu, globalizacji, kultury popularnej, migracji i migrantów w Europie, kondycji współczesnych rodzin. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów - ogólnoakademicki Forma studiów - stacjonarne Rodzaj przedmiotu - obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki społeczne i nauki socjologiczne Rok studiów/semestr - rok I/ semestr I Wymagania wstępne - brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 30 godz. wykładu (w tym 9 godz. zdalnych asynchronicznych) Metody dydaktyczne - wykład konwersatoryjny, metoda heurystyczna, metoda problemowa (w ramach wykładu w sali), dyskusja moderowana (w ramach konsultacji), metoda pokazu (w ramach zajęć zdalnych asynchronicznych). Punkty ECTS - 6 Bilans nakładu pracy studenta: udział w zajęciach - 30 godz. (w tym 9 godz. zdalnych asynchronicznych) przygotowanie do zajęć - 75 godz.; udział w konsultacjach związanych z zajęciami - 53 godz.; udział w egzaminie - 1 godz. Razem: 150 godz., co odpowiada 6 pkt ECTS Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 75 godz., co odpowiada 3 pkt ECTS; nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela - 75 godz., co odpowiada 3 pkt ECTS. |
|
Literatura: |
1. J. Turner, Socjologia. Podstawowe pojęcia i ich zastosowanie, Poznań 1994. 2. N. Goodman, Wstęp do socjologii, Poznań 1997. 3. Z. Ziembiński, Elementy socjologii, Poznań 1994. 4. P. Sztompka, Socjologia. Analiza społeczeństwa, Kraków 2012. 5. B. Szacka, Wprowadzenie do socjologii, Warszawa 2003. 6. F. Znaniecki, Socjologia wychowania, Warszawa 2001. 7. E. Lisowska, Równouprawnienie kobiet i mężczyzn w społeczeństwie, Warszawa 2008. 8. C. M. Renzetti, D. Curran, Kobiety, mężczyźni i społeczeństwo, Warszawa 2005. 9. A. Giddens, Socjologia, Warszawa 2007. 10. E. Kramkowska, Człowiek stary jako ofiara przemocy w rodzinie, Gdańsk 2016. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.