Techniki mediacyjne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 370-KS1-1TME |
Kod Erasmus / ISCED: |
10.001
|
Nazwa przedmiotu: | Techniki mediacyjne |
Jednostka: | Wydział Prawa |
Grupy: |
3L stac.I st.studia kryminologia - przedmioty fakultatywne KRYM.Stacj. 1 rok 1 stopnia sem. Letni |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Przedmiot jest ukierunkowany na zastosowanie wiedzy o mediacji jako narzędzia rozwiązywania sporów w różnych dziedzinach stosunków społecznych i prawnych. Tematyka zajęć jest skupiona wokół technik komunikacyjnych wykorzystywanych w różnych postępowaniach mediacyjnych, w tym w ramach mediacji cywilnych, rodzinnych, karnych i gospodarczych. Ze względu na swój interdyscyplinarny charakter podczas zajęć poruszane są zagadnienia związane z psychologią oraz socjologią. Celem przedmiotu jest zidentyfikowanie czym jest proces mediacji, oraz jakie narzędzia komunikacyjne wykorzystywane są w trakcie tego procesu. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy i podstawowych umiejętności w zakresie wykorzystania technik mediacyjnych. |
Pełny opis: |
Forma studiów - stacjonarne. Rodzaj przedmiotu - fakultatywny. Dziedzina: nauki społeczne, dyscyplina: psychologia. Rok studiów/sem. - rok I/sem. II. Wymagania wstępne - brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 15 godzin wykładu ( w tym 15 godzin zdalnych synchronicznych) i 15 godzin ćwiczeń (w tym 15 godzin zdalnych synchronicznych). Metody dydaktyczne – wykład, dyskusja, praca w grupie, samodzielne wykonywanie ćwiczeń. Punkty ECTS - 2. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w zajęciach: 30 godz. ( w tym 30 godzin zdalnych synchronicznych) - udział w konsultacjach - 8 godz. - nakład samodzielnej pracy studenta - 12 godz. (przygotowanie do zaliczenia oraz egzaminu) Razem 50 godz. co odpowiada 2 pkt ECTS. Wskaźniki ilościowe: - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 30 godz. (wykłady, konsultacje), co odpowiada 1,2 pkt ECTS - nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela - 20 godz., co odpowiada 0,8 pkt ECTS. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Ch.W. Moore, Mediacje – praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów, wyd.3 Warszawa 2016. 2. E. Gmurzyńska, R. Morek (red.), Mediacje. Teoria i praktyka, wyd. 3 Warszawa 2018. Literatura fakultatywna: 1. M. Białecki, Mediacja w postępowaniu cywilnym, Warszawa 2012 2. E. Gmurzyńska, Rola prawników w alternatywnych metodach rozwiązywania sporów, Warszawa 2014. 3. A. Jakubiak – Mirończuk, Alternatywne, a sądowe rozstrzyganie sporów sądowych, Warszawa 2008. 4. A. Kalisz, A. Zienkiewicz, Mediacja sądowa i pozasądowa. Zarys wykładu, wyd. 2 Warszawa 2014. 5. J. Czapska, M. Szeląg-Dylewski (red.), Mediacje w prawie, Kraków 2014. 6. P. Malinowski, H. Duszka-Jakimko, A. Suchorska (red.), Wokół praktycznych i teoretycznych aspektów mediacji, Kraków 2015. 7. A. Arkuszewska, J. Plis (red.), Zarys metodyki pracy mediatora w sprawach cywilnych, Warszawa 2014. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza, absolwent: 1. zna i rozumie biologiczno-psychologiczno-społeczne uwarunkowania i skutki zachowań człowieka w aspekcie alternatywnych metod rozwiązywania sporów - KP6_WK6. Umiejętności, absolwent: 1. potrafi komunikować się z użyciem terminologii specjalistycznej, w tym redagować opracowania pisemne i przygotowywać wystąpienia ustne z zakresu ADR - KP6_UK5. 2. potrafi współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych (także o charakterze interdyscyplinarnym) - KP6_UO1. Kompetencje społeczne, absolwent jest gotów do: 1. wypełniania zobowiązań społecznych i współorganizowania działalności na rzecz środowiska społecznego, inicjowania działań na rzecz interesu publicznego w szczególności w zakresie promowania metod ADR - KP6_KO2. 2. myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy oraz jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w instytucjach i organach zajmujących się zapewnieniem bezpieczeństwa i porządku publicznego, przede wszystkim w zakresie promowania metod ADR - KP6_KO3. 3. przestrzegania zasad etyki zawodowej i wymagania tego od innych, a także dbać o dorobek i tradycje zawodu - KP6_KR1. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne oraz ogólna forma zaliczenia przedmiotu: Wykład: tradycyjny wykład kursowy z elementami konwersatorium z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych i interaktywnych metod nauczania. Ćwiczenia: dyskusja, wykonywanie zadań przygotowanych przez prowadzącego/prowadzącą, symulacje, prezentacje multimedialne. Formy zaliczenia przedmiotu: a) ćwiczenia: zaliczenie ustne (zadania wykonywane podczas zajęć), b) wykład: zaliczenie końcowe (warunkiem przystąpienia do zaliczenia końcowego jest otrzymanie pozytywnej oceny z ćwiczeń) - egzamin pisemny w formie odpowiedzi na sformułowane przez prowadzącego/prowadzącą zadania oraz wykonanie zadania w oparciu o przedstawione nagranie video. W zależności od regulacji prawnych zastrzega się możliwość przeprowadzenia zaliczenia przy użyciu środków komunikacji elektronicznej. Przewiduje się przeprowadzenie zaliczenia zerowego, wg. preferencji studentów. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Kuklo | |
Prowadzący grup: | Marta Kuklo | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Forma studiów - niestacjonarne. Rodzaj przedmiotu - fakultatywny. Dziedzina: nauki społeczne, dyscyplina: psychologia. Rok studiów/sem. - rok I/sem. II. Wymagania wstępne - brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 15 godzin wykładu, 15 godzin ćwiczeń Metody dydaktyczne – wykład, dyskusja, praca w grupie, samodzielne wykonywanie ćwiczeń, konsultacje. Punkty ECTS - 2. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w zajęciach: 30 godz. - udział w konsultacjach - 8 godz. - nakład samodzielnej pracy studenta - 12 godz. (przygotowanie do zaliczenia oraz egzaminu) Wskaźniki ilościowe: - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 30 godz. (wykłady, konsultacje), co odpowiada 1,2 pkt ECTS - nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela - 20 godz., co odpowiada 0,8 pkt ECTS. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Ch.W. Moore, Mediacje – praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów, wyd.3 Warszawa 2016. 2. E. Gmurzyńska, R. Morek (red.), Mediacje. Teoria i praktyka, wyd. 3 Warszawa 2018. Literatura fakultatywna: 1. M. Białecki, Mediacja w postępowaniu cywilnym, Warszawa 2012 2. E. Gmurzyńska, Rola prawników w alternatywnych metodach rozwiązywania sporów, Warszawa 2014. 3. A. Jakubiak – Mirończuk, Alternatywne, a sądowe rozstrzyganie sporów sądowych, Warszawa 2008. 4. A. Kalisz, A. Zienkiewicz, Mediacja sądowa i pozasądowa. Zarys wykładu, wyd. 2 Warszawa 2014. 5. J. Czapska, M. Szeląg-Dylewski (red.), Mediacje w prawie, Kraków 2014. 6. P. Malinowski, H. Duszka-Jakimko, A. Suchorska (red.), Wokół praktycznych i teoretycznych aspektów mediacji, Kraków 2015. 7. A. Arkuszewska, J. Plis (red.), Zarys metodyki pracy mediatora w sprawach cywilnych, Warszawa 2014. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Kuklo | |
Prowadzący grup: | Marta Kuklo | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy i podstawowych umiejętności w zakresie wykorzystania technik mediacyjnych. |
|
Pełny opis: |
Forma studiów - stacjonarne. Rodzaj przedmiotu - fakultatywny. Dziedzina: nauki społeczne, dyscyplina: psychologia. Rok studiów/sem. - rok I/sem. II. Wymagania wstępne - brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 15 godzin wykładu ( w tym 15 godzin zdalnych synchronicznych) i 15 godzin ćwiczeń (w tym 15 godzin zdalnych synchronicznych). Metody dydaktyczne – wykład, dyskusja, praca w grupie, samodzielne wykonywanie ćwiczeń. Punkty ECTS - 2. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w zajęciach: 30 godz. ( w tym 30 godzin zdalnych synchronicznych) - udział w konsultacjach - 8 godz. - nakład samodzielnej pracy studenta - 12 godz. (przygotowanie do zaliczenia oraz egzaminu) Razem 50 godz. co odpowiada 2 pkt ECTS. Wskaźniki ilościowe: - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 30 godz. (wykłady, konsultacje), co odpowiada 1,2 pkt ECTS - nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela - 20 godz., co odpowiada 0,8 pkt ECTS. Wskaźniki ilościowe: - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 30 godz. (wykłady, konsultacje), co odpowiada 1,2 pkt ECTS - nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela - 20 godz., co odpowiada 0,8 pkt ECTS. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Ch.W. Moore, Mediacje – praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów, wyd.3 Warszawa 2016. 2. E. Gmurzyńska, R. Morek (red.), Mediacje. Teoria i praktyka, wyd. 3 Warszawa 2018. Literatura fakultatywna: 1. M. Białecki, Mediacja w postępowaniu cywilnym, Warszawa 2012 2. E. Gmurzyńska, Rola prawników w alternatywnych metodach rozwiązywania sporów, Warszawa 2014. 3. A. Jakubiak – Mirończuk, Alternatywne, a sądowe rozstrzyganie sporów sądowych, Warszawa 2008. 4. A. Kalisz, A. Zienkiewicz, Mediacja sądowa i pozasądowa. Zarys wykładu, wyd. 2 Warszawa 2014. 5. J. Czapska, M. Szeląg-Dylewski (red.), Mediacje w prawie, Kraków 2014. 6. P. Malinowski, H. Duszka-Jakimko, A. Suchorska (red.), Wokół praktycznych i teoretycznych aspektów mediacji, Kraków 2015. 7. A. Arkuszewska, J. Plis (red.), Zarys metodyki pracy mediatora w sprawach cywilnych, Warszawa 2014. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.