Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Techniki mediacyjne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 370-KS1-1TME
Kod Erasmus / ISCED: 10.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Techniki mediacyjne
Jednostka: Wydział Prawa
Grupy: 3L stac.I st.studia kryminologia - przedmioty fakultatywne
KRYM.Stacj. 1 rok 1 stopnia sem. Letni
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Przedmiot jest ukierunkowany na zastosowanie wiedzy o mediacji jako narzędzia rozwiązywania sporów w różnych dziedzinach stosunków społecznych i prawnych. Tematyka zajęć jest skupiona wokół technik komunikacyjnych wykorzystywanych w różnych postępowaniach mediacyjnych, w tym w ramach mediacji cywilnych, rodzinnych, karnych i gospodarczych. Ze względu na swój interdyscyplinarny charakter podczas zajęć poruszane są zagadnienia związane z psychologią oraz socjologią. Celem przedmiotu jest zidentyfikowanie czym jest proces mediacji, oraz jakie narzędzia komunikacyjne wykorzystywane są w trakcie tego procesu.

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy i podstawowych umiejętności w zakresie wykorzystania technik mediacyjnych.

Pełny opis:

Forma studiów - stacjonarne.

Rodzaj przedmiotu - fakultatywny.

Dziedzina: nauki społeczne, dyscyplina: psychologia.

Rok studiów/sem. - rok I/sem. II.

Wymagania wstępne - brak

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 15 godzin wykładu ( w tym 15 godzin zdalnych synchronicznych) i 15 godzin ćwiczeń

(w tym 15 godzin zdalnych synchronicznych).

Metody dydaktyczne – wykład, dyskusja, praca w grupie, samodzielne wykonywanie ćwiczeń.

Punkty ECTS - 2.

Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w zajęciach: 30 godz. ( w tym 30 godzin zdalnych synchronicznych)

- udział w konsultacjach - 8 godz.

- nakład samodzielnej pracy studenta - 12 godz. (przygotowanie do zaliczenia oraz egzaminu)

Razem 50 godz. co odpowiada 2 pkt ECTS.

Wskaźniki ilościowe:

- nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 30 godz. (wykłady, konsultacje), co odpowiada 1,2 pkt ECTS

- nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela - 20 godz., co odpowiada 0,8 pkt ECTS.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Ch.W. Moore, Mediacje – praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów, wyd.3 Warszawa 2016.

2. E. Gmurzyńska, R. Morek (red.), Mediacje. Teoria i praktyka, wyd. 3 Warszawa 2018.

Literatura fakultatywna:

1. M. Białecki, Mediacja w postępowaniu cywilnym, Warszawa 2012

2. E. Gmurzyńska, Rola prawników w alternatywnych metodach rozwiązywania sporów, Warszawa 2014.

3. A. Jakubiak – Mirończuk, Alternatywne, a sądowe rozstrzyganie sporów sądowych, Warszawa 2008.

4. A. Kalisz, A. Zienkiewicz, Mediacja sądowa i pozasądowa. Zarys wykładu, wyd. 2 Warszawa 2014.

5. J. Czapska, M. Szeląg-Dylewski (red.), Mediacje w prawie, Kraków 2014.

6. P. Malinowski, H. Duszka-Jakimko, A. Suchorska (red.), Wokół praktycznych i teoretycznych aspektów mediacji, Kraków 2015.

7. A. Arkuszewska, J. Plis (red.), Zarys metodyki pracy mediatora w sprawach cywilnych, Warszawa 2014.

Efekty uczenia się:

Wiedza, absolwent:

1. zna i rozumie biologiczno-psychologiczno-społeczne uwarunkowania i skutki zachowań człowieka w aspekcie alternatywnych metod rozwiązywania sporów - KP6_WK6.

Umiejętności, absolwent:

1. potrafi komunikować się z użyciem terminologii specjalistycznej, w tym redagować opracowania pisemne i przygotowywać wystąpienia ustne z zakresu ADR - KP6_UK5.

2. potrafi współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych (także o charakterze interdyscyplinarnym) - KP6_UO1.

Kompetencje społeczne, absolwent jest gotów do:

1. wypełniania zobowiązań społecznych i współorganizowania działalności na rzecz środowiska społecznego, inicjowania działań na rzecz interesu publicznego w szczególności w zakresie promowania metod ADR - KP6_KO2.

2. myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy oraz jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w instytucjach i organach zajmujących się zapewnieniem bezpieczeństwa i porządku publicznego, przede wszystkim w zakresie promowania metod ADR - KP6_KO3.

3. przestrzegania zasad etyki zawodowej i wymagania tego od innych, a także dbać o dorobek i tradycje zawodu - KP6_KR1.

Metody i kryteria oceniania:

Metody dydaktyczne oraz ogólna forma zaliczenia przedmiotu:

Wykład: tradycyjny wykład kursowy z elementami konwersatorium z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych i interaktywnych metod nauczania.

Ćwiczenia: dyskusja, wykonywanie zadań przygotowanych przez prowadzącego/prowadzącą, symulacje, prezentacje multimedialne.

Formy zaliczenia przedmiotu:

a) ćwiczenia: zaliczenie ustne (zadania wykonywane podczas zajęć),

b) wykład: zaliczenie końcowe (warunkiem przystąpienia do zaliczenia końcowego jest otrzymanie pozytywnej oceny z ćwiczeń) - egzamin pisemny w formie odpowiedzi na sformułowane przez prowadzącego/prowadzącą zadania oraz wykonanie zadania w oparciu o przedstawione nagranie video. W zależności od regulacji prawnych zastrzega się możliwość przeprowadzenia zaliczenia przy użyciu środków komunikacji elektronicznej.

Przewiduje się przeprowadzenie zaliczenia zerowego, wg. preferencji studentów.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Kuklo
Prowadzący grup: Marta Kuklo
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Forma studiów - niestacjonarne.

Rodzaj przedmiotu - fakultatywny.

Dziedzina: nauki społeczne, dyscyplina: psychologia.

Rok studiów/sem. - rok I/sem. II.

Wymagania wstępne - brak

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 15 godzin wykładu, 15 godzin ćwiczeń

Metody dydaktyczne – wykład, dyskusja, praca w grupie, samodzielne wykonywanie ćwiczeń, konsultacje.

Punkty ECTS - 2.

Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w zajęciach: 30 godz.

- udział w konsultacjach - 8 godz.

- nakład samodzielnej pracy studenta - 12 godz. (przygotowanie do zaliczenia oraz egzaminu)

Wskaźniki ilościowe:

- nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 30 godz. (wykłady, konsultacje), co odpowiada 1,2 pkt ECTS

- nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela - 20 godz., co odpowiada 0,8 pkt ECTS.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Ch.W. Moore, Mediacje – praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów, wyd.3 Warszawa 2016.

2. E. Gmurzyńska, R. Morek (red.), Mediacje. Teoria i praktyka, wyd. 3 Warszawa 2018.

Literatura fakultatywna:

1. M. Białecki, Mediacja w postępowaniu cywilnym, Warszawa 2012

2. E. Gmurzyńska, Rola prawników w alternatywnych metodach rozwiązywania sporów, Warszawa 2014.

3. A. Jakubiak – Mirończuk, Alternatywne, a sądowe rozstrzyganie sporów sądowych, Warszawa 2008.

4. A. Kalisz, A. Zienkiewicz, Mediacja sądowa i pozasądowa. Zarys wykładu, wyd. 2 Warszawa 2014.

5. J. Czapska, M. Szeląg-Dylewski (red.), Mediacje w prawie, Kraków 2014.

6. P. Malinowski, H. Duszka-Jakimko, A. Suchorska (red.), Wokół praktycznych i teoretycznych aspektów mediacji, Kraków 2015.

7. A. Arkuszewska, J. Plis (red.), Zarys metodyki pracy mediatora w sprawach cywilnych, Warszawa 2014.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Kuklo
Prowadzący grup: Marta Kuklo
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy i podstawowych umiejętności w zakresie wykorzystania technik mediacyjnych.

Pełny opis:

Forma studiów - stacjonarne.

Rodzaj przedmiotu - fakultatywny.

Dziedzina: nauki społeczne, dyscyplina: psychologia.

Rok studiów/sem. - rok I/sem. II.

Wymagania wstępne - brak

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 15 godzin wykładu ( w tym 15 godzin zdalnych synchronicznych) i 15 godzin ćwiczeń

(w tym 15 godzin zdalnych synchronicznych).

Metody dydaktyczne – wykład, dyskusja, praca w grupie, samodzielne wykonywanie ćwiczeń.

Punkty ECTS - 2.

Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w zajęciach: 30 godz. ( w tym 30 godzin zdalnych synchronicznych)

- udział w konsultacjach - 8 godz.

- nakład samodzielnej pracy studenta - 12 godz. (przygotowanie do zaliczenia oraz egzaminu)

Razem 50 godz. co odpowiada 2 pkt ECTS.

Wskaźniki ilościowe:

- nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 30 godz. (wykłady, konsultacje), co odpowiada 1,2 pkt ECTS

- nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela - 20 godz., co odpowiada 0,8 pkt ECTS.

Wskaźniki ilościowe:

- nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 30 godz. (wykłady, konsultacje), co odpowiada 1,2 pkt ECTS

- nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela - 20 godz., co odpowiada 0,8 pkt ECTS.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Ch.W. Moore, Mediacje – praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów, wyd.3 Warszawa 2016.

2. E. Gmurzyńska, R. Morek (red.), Mediacje. Teoria i praktyka, wyd. 3 Warszawa 2018.

Literatura fakultatywna:

1. M. Białecki, Mediacja w postępowaniu cywilnym, Warszawa 2012

2. E. Gmurzyńska, Rola prawników w alternatywnych metodach rozwiązywania sporów, Warszawa 2014.

3. A. Jakubiak – Mirończuk, Alternatywne, a sądowe rozstrzyganie sporów sądowych, Warszawa 2008.

4. A. Kalisz, A. Zienkiewicz, Mediacja sądowa i pozasądowa. Zarys wykładu, wyd. 2 Warszawa 2014.

5. J. Czapska, M. Szeląg-Dylewski (red.), Mediacje w prawie, Kraków 2014.

6. P. Malinowski, H. Duszka-Jakimko, A. Suchorska (red.), Wokół praktycznych i teoretycznych aspektów mediacji, Kraków 2015.

7. A. Arkuszewska, J. Plis (red.), Zarys metodyki pracy mediatora w sprawach cywilnych, Warszawa 2014.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-4 (2025-01-17)