Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Etyka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 370-PN5-2ETY
Kod Erasmus / ISCED: 10.002 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Etyka
Jednostka: Wydział Prawa
Grupy: 5L niestac.jednolite magisterskie studia prawnicze - przedmioty fakultatywne
Prawo Niestacjonarne 2 rok 1 stopień sem. Zimowy
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Przekazanie wiedzy dotyczącej podstawowych problemów etyki opisowej, etyki normatywnej i etyki stosowanej, w tym w szczególności przedstawienie siatki pojęciowej tych dyscyplin, istoty rozmaitych teorii etycznych, podstawowych dylematów moralnych i prawnych, które pojawiają się w pluralistycznych społeczeństwach wraz z postępem naukowym.

Pełny opis:

Profil studiów - ogólnoakademicki.

Forma studiów - niestacjonarne.

Rodzaj przedmiotu - fakultatywny.

Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki humanistyczne / filozofia.

Rok studiów/sem. - rok II/sem. 3.

Wymagania wstępne - brak.

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 12 godzin konwersatoriów.

Metody dydaktyczne - Tradycyjny wykład, połączony z dyskusją moderowaną na wskazany temat, konsultacje.

Punkty ECTS - 3.

Bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach 12 godz. (w tym 6 godzin e-learningu), przygotowanie do zajęć 37,5 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 31,5 godz. Razem: 75 godzin, co odpowiada 3 pkt ECTS.

Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 37,5 godz., co odpowiada 1,5 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 37,5 godz., co odpowiada 1,5 pkt ECTS.

Literatura:

Ossowska M., Normy moralne. Próba systematyzacji, Warszawa 1985

Bauman Z., Szanse etyki w zglobalizowanym świecie, Kraków 2007

Cathcart T., Dylemat wagonika. Czy zrzuciłbyś grubego faceta z kładki? Zagadka filozoficzna,Warszawa 2014

Szyszkowska M., Etyka, Białystok 2010

Problemy etyki. Wybór tekstów, Bydgoszcz 1993

Środa M., Etyka dla myślących, Warszawa 2011

Saja K., Etyka normatywna. Między konsekwencjalizmem a deontologią, Kraków 2015

Pietrzykowski T., Wyzwania moralne. Etyczne problemy prawa, Katowice 2010

Stelmach J., Brożek B., Soniewicka M., Załuski W., Paradoksy bioetyki prawniczej, Warszawa 2010

Bunikowski D., Podstawowe kontrowersje dotyczące ingerencji prawa w sferę moralności, Toruń 2010

O wartościach, normach i problemach moralnych, Warszawa 1994

Breczko A., Prawo i moralność w teorii i praktyce. Wczoraj i dziś, Białystok 2003

Efekty uczenia się:

WIEDZA, absolwent:

- ma rozszerzoną wiedzę o charakterze nauk prawnych,

ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk - KA7_WG1;

- zna i rozumie podstawową terminologię prawniczą - KA7_WK2;

UMIEJĘTNOŚCI, absolwent:

- wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów

prawnych, spraw niejednoznacznych interpretacyjnie;

potrafi wskazać możliwe rozwiązania,

z zachowaniem norm etycznych - KA7_UW4;

KOMPETENCJE SPOŁECZNE, absolwent:

- prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane

z wykonywaniem zawodu - KA7_KR2.

Metody i kryteria oceniania:

Sposób zaliczenia:

- zaliczenie na ocenę w formie pisemnej lub ustnej (odpowiedź na 2 pytania problemowe z listy zagadnień egzaminacyjnych) z uwzględnieniem wykonania zadań w e-learningu.

Dodatkową formą jest uwzględnienie aktywności na konwersatorium, którą jest merytoryczny udział w dyskusjach moderowanych w trakcie zajęć.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Andruszkiewicz
Prowadzący grup: Marta Andruszkiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Tryb prowadzenia przedmiotu:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Celem wykładu jest dostarczenie podstawowych informacji dotyczących istoty, założeń i głównych zasad etyki. W ramach wykładu studenci zapoznają się z podstawowymi działami filozofii: metafizyką, epistemologią i etyką. Przyswajają fundamentalną siatkę terminologiczną tych dyscyplin, a także główne koncepcje etyki ogólnej oraz specjalnej. Poznają również podstawy etyki stosowanej, ucząc się zasad rozstrzygania dylematów etycznych.

Pełny opis:

Profil studiów - ogólnoakademicki.

Forma studiów - niestacjonarne.

Rodzaj przedmiotu - fakultatywny.

Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki humanistyczne / filozofia.

Rok studiów/sem. - rok II/sem. 3.

Wymagania wstępne - brak.

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 12 godzin konwersatoriów.

Metody dydaktyczne - Tradycyjny wykład, połączony z dyskusją moderowaną na wskazany temat, konsultacje.

Punkty ECTS - 3.

Bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach 12 godz. (w tym 6 godzin e-learningu), przygotowanie do zajęć 37,5 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 31,5 godz. Razem: 75 godzin, co odpowiada 3 pkt ECTS.

Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 37,5 godz., co odpowiada 1,5 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 37,5 godz., co odpowiada 1,5 pkt ECTS.

Literatura:

Ossowska M., Normy moralne. Próba systematyzacji, Warszawa 1985

Bauman Z., Szanse etyki w zglobalizowanym świecie, Kraków 2007

Cathcart T., Dylemat wagonika. Czy zrzuciłbyś grubego faceta z kładki? Zagadka filozoficzna,Warszawa 2014

Szyszkowska M., Etyka, Białystok 2010

Problemy etyki. Wybór tekstów, Bydgoszcz 1993

Środa M., Etyka dla myślących, Warszawa 2011

Saja K., Etyka normatywna. Między konsekwencjalizmem a deontologią, Kraków 2015

Pietrzykowski T., Etyczne problemy prawa, Warszawa 2011

Stelmach J., Brożek B., Soniewicka M., Załuski W., Paradoksy bioetyki prawniczej, Warszawa 2010

Bunikowski D., Podstawowe kontrowersje dotyczące ingerencji prawa w sferę moralności, Toruń 2010

O wartościach, normach i problemach moralnych, Warszawa 1994

Breczko A., Prawo i moralność w teorii i praktyce. Wczoraj i dziś, Białystok 2003

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Andruszkiewicz
Prowadzący grup: Marta Andruszkiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Tryb prowadzenia przedmiotu:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Celem wykładu jest dostarczenie podstawowych informacji dotyczących istoty, założeń i głównych zasad etyki. W ramach wykładu studenci zapoznają się z podstawowymi działami filozofii: metafizyką, epistemologią i etyką. Przyswajają fundamentalną siatkę terminologiczną tych dyscyplin, a także główne koncepcje etyki ogólnej oraz specjalnej. Poznają również podstawy etyki stosowanej, ucząc się zasad rozstrzygania dylematów etycznych.

Pełny opis:

Profil studiów - ogólnoakademicki.

Forma studiów - niestacjonarne.

Rodzaj przedmiotu - fakultatywny.

Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki humanistyczne / filozofia.

Rok studiów/sem. - rok II/sem. 3.

Wymagania wstępne - brak.

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 12 godzin konwersatoriów.

Metody dydaktyczne - Tradycyjny wykład, połączony z dyskusją moderowaną na wskazany temat, konsultacje.

Punkty ECTS - 3.

Bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach 12 godz. (w tym 6 godzin e-learningu), przygotowanie do zajęć 37,5 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 31,5 godz. Razem: 75 godzin, co odpowiada 3 pkt ECTS.

Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 37,5 godz., co odpowiada 1,5 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 37,5 godz., co odpowiada 1,5 pkt ECTS.

Literatura:

Ossowska M., Normy moralne. Próba systematyzacji, Warszawa 1985

Bauman Z., Szanse etyki w zglobalizowanym świecie, Kraków 2007

Cathcart T., Dylemat wagonika. Czy zrzuciłbyś grubego faceta z kładki? Zagadka filozoficzna,Warszawa 2014

Szyszkowska M., Etyka, Białystok 2010

Problemy etyki. Wybór tekstów, Bydgoszcz 1993

Środa M., Etyka dla myślących, Warszawa 2011

Saja K., Etyka normatywna. Między konsekwencjalizmem a deontologią, Kraków 2015

Pietrzykowski T., Etyczne problemy prawa, Warszawa 2011

Stelmach J., Brożek B., Soniewicka M., Załuski W., Paradoksy bioetyki prawniczej, Warszawa 2010

Bunikowski D., Podstawowe kontrowersje dotyczące ingerencji prawa w sferę moralności, Toruń 2010

O wartościach, normach i problemach moralnych, Warszawa 1994

Breczko A., Prawo i moralność w teorii i praktyce. Wczoraj i dziś, Białystok 2003

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Tryb prowadzenia przedmiotu:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Celem wykładu jest dostarczenie podstawowych informacji dotyczących istoty, założeń i głównych zasad etyki. W ramach wykładu studenci zapoznają się z podstawowymi działami filozofii: metafizyką, epistemologią i etyką. Przyswajają fundamentalną siatkę terminologiczną tych dyscyplin, a także główne koncepcje etyki ogólnej oraz specjalnej. Poznają również podstawy etyki stosowanej, ucząc się zasad rozstrzygania dylematów etycznych.

Pełny opis:

Profil studiów - ogólnoakademicki.

Forma studiów - niestacjonarne.

Rodzaj przedmiotu - fakultatywny.

Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki humanistyczne / filozofia.

Rok studiów/sem. - rok II/sem. 3.

Wymagania wstępne - brak.

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 12 godzin konwersatoriów.

Metody dydaktyczne - Tradycyjny wykład, połączony z dyskusją moderowaną na wskazany temat, konsultacje.

Punkty ECTS - 3.

Bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach 12 godz. (w tym 6 godzin e-learningu), przygotowanie do zajęć 37,5 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 31,5 godz. Razem: 75 godzin, co odpowiada 3 pkt ECTS.

Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 37,5 godz., co odpowiada 1,5 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 37,5 godz., co odpowiada 1,5 pkt ECTS.

Literatura:

Ossowska M., Normy moralne. Próba systematyzacji, Warszawa 1985

Bauman Z., Szanse etyki w zglobalizowanym świecie, Kraków 2007

Cathcart T., Dylemat wagonika. Czy zrzuciłbyś grubego faceta z kładki? Zagadka filozoficzna,Warszawa 2014

Szyszkowska M., Etyka, Białystok 2010

Problemy etyki. Wybór tekstów, Bydgoszcz 1993

Środa M., Etyka dla myślących, Warszawa 2011

Saja K., Etyka normatywna. Między konsekwencjalizmem a deontologią, Kraków 2015

Pietrzykowski T., Etyczne problemy prawa, Warszawa 2011

Stelmach J., Brożek B., Soniewicka M., Załuski W., Paradoksy bioetyki prawniczej, Warszawa 2010

Bunikowski D., Podstawowe kontrowersje dotyczące ingerencji prawa w sferę moralności, Toruń 2010

O wartościach, normach i problemach moralnych, Warszawa 1994

Breczko A., Prawo i moralność w teorii i praktyce. Wczoraj i dziś, Białystok 2003

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)