Wprowadzenie do interpretacji prawniczych
Informacje ogólne
| Kod przedmiotu: | 370-PS5-1WDI |
| Kod Erasmus / ISCED: |
10.001
|
| Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do interpretacji prawniczych |
| Jednostka: | Wydział Prawa |
| Grupy: |
5L stac.jednolite magisterskie studia prawnicze - przedmioty fakultatywne PR.Stacj. 1 rok sem. Letni |
| Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
| Język prowadzenia: | polski |
| Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
| Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
| Skrócony opis: |
Celem zajęć jest ugruntowanie i poszerzenie wiedzy i umiejętności z zakresu posługiwania się podstawowymi pojęciami dotyczącymi wykładni tekstów prawnych, w tym dyrektyw interpretacyjnych. Poruszone zostaną między innymi problemy klaryfikacyjnej i zwłaszcza derywacyjnej koncepcji wykładni, faz wykładni derywacyjnej, oraz najważniejszych kwestii z zakresu wykładni pragmatycznej i apragmatycznej. |
| Pełny opis: |
Profil studiów – ogólnoakademicki. Forma studiów – stacjonarne. Rodzaj przedmiotu – fakultatywny. Dziedzina: nauki społeczne, dyscyplina nauki prawne. Rok studiów/sem. - rok I / sem. 2. Wymagania wstępne – brak. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć – 15 godzin konwersatoriów (w tym 6 godz. zdalnych asynchronicznych). Metody dydaktyczne – metoda konwersatoryjna, metoda heurystyczna, metoda problemowa, dyskusja moderowana (również w ramach konsultacji), metoda pokazu (w ramach zajęć zdalnych asynchronicznych). Punkty ECTS – 3. Bilans nakładu pracy studenta – udział w zajęciach 15 godz. (w tym 6 godz. zdalnych asynchronicznych), przygotowanie do zajęć i zaliczenia 37,5 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 28,5 godz. Razem: 75 godzin, co odpowiada 3 pkt ECTS. Wskaźniki ilościowe – nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 37,5 godz., co odpowiada 1,5 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 37,5 godz., co odpowiada 1,5 pkt ECTS. |
| Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. M. Zieliński, Wykładnia prawa. Zasady. Reguły. Wskazówki, wyd. 7, Wolters Kluwer, Warszawa 2017 (część pierwsza, część druga rozdział I i część piąta). 2. L. Leszczyński, Operatywna wykładnia prawa a wielość normatywnych podstaw stosowania prawa (przepis, kryterium otwarte, precedens), [w:] L. Leszczyński (red.), A. Szot (red.), Wykładnia operatywna prawa - perspektywa teoretyczna i dogmatyczna, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2017. Literatura dodatkowa: 1. T. Gizbert – Studnicki, Dyrektywy wykładni drugiego stopnia, [w:] A. Choduń, St. Czepita (red.), W poszukiwaniu dobra wspólnego. Księga pamiątkowa Profesora Macieja Zielińskiego, Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2010. 2. J. Stelmach, Kodeks argumentacyjny dla prawników, Zakamycze 2003. |
| Efekty uczenia się: |
WIEDZA, absolwent: - ma pogłębioną wiedzę z zakresu prawniczych dyscyplin ogólnych (prawoznawstwo, logika prawnicza) w zakresie koniecznym dla procesu wykładni prawa – KP7_WG2; UMIEJĘTNOŚCI, absolwent: - zna i rozumie podstawową terminologię prawniczą, konieczną dla procesu wykładni prawa – KP7_WK2; - potrafi prawidłowo interpretować przepisy i teksty prawne oraz wyjaśniać znaczenia określonych norm prawnych oraz wzajemne relacje pomiędzy tymi normami w ramach określonych gałęzi prawa – KP7_UW1. KOMPETENCJE SPOŁECZNE, absolwent: - potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać własną wiedzę i umiejętności w zakresie wykładni prawa, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny – KP7_KK2. |
| Metody i kryteria oceniania: |
Konwersatorium kończy się zaliczeniem pisemnym lub ustnym. Ocena końcowa uwzględnia wykonanie zadań w ramach zajęć zdalnych. W zależności od obowiązujących regulacji, zastrzega się możliwość przeprowadzenia zaliczenia końcowego przy użyciu środków komunikacji elektronicznej. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
| Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Maciej Aleksandrowicz, Sławomir Oliwniak | |
| Prowadzący grup: | Maciej Aleksandrowicz, Sławomir Oliwniak | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
| Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
|
| Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
| Skrócony opis: |
Wykładnia prawa jest jedną z podstawowych umiejętności prawnika. Otwartość semantyczna norm prawnych powoduje konieczność ustalania ich znaczenia w procesie stosowania prawa. Uzyskanie konkluzywnej (jednoznacznej) normy prawnej jest koniecznym warunkiem prawidłowej kwalifikacji prawnej. Błędna wykładnia przepisów prawnych (norm prawnych) prowadzi do przyjęcia nieprawidłowej kwalifikacji prawnej stanu faktycznego i nieprawidłowego wyroku. Znajomość problematyki wykładni prawa i argumentacji prawniczej jest również wymagana od studentów kierunku Prawo przy rozwiązywaniu kazusów. W trakcie konwersatorium studenci mają możliwość poznania terminologii z zakresu problematyki wykładni prawa, metod dokonywania wykładni, roli założeń, domniemań i dyrektyw interpretacyjnych. |
|
| Pełny opis: |
Profil studiów - ogólnoakademicki. Forma studiów - stacjonarne. Rodzaj przedmiotu - fakultatywny Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki społeczne i nauki prawne. Rok studiów/sem. - rok I/sem. II. Wymagania wstępne - znajomość podstawowych zagadnień z zakresu prawoznawstwa. Konwersatorium: 15 godzin. Metody dydaktyczne - konwersatorium, konsultacje. Punkty ECTS - 3. Bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach 15 godz., przygotowanie do zajęć i egzaminu 37 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 22 godz., egzamin 1 godz. Razem: 75 godzin, co odpowiada 3 pkt ECTS. Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 38 godzin, co odpowiada 1,5 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 37 godz., co odpowiada 1,5 pkt ECTS. |
|
| Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. M. Zieliński, Wykładnia prawa. Zasady. Reguły. Wskazówki, wyd. 7, Wolters Kluwer, Warszawa 2017 (część pierwsza, część druga rozdział I i część piąta). 2. L. Leszczyński, Operatywna wykładnia prawa a wielość normatywnych podstaw stosowania prawa (przepis, kryterium otwarte, precedens), [w:] L. Leszczyński (red.), A. Szot (red.), Wykładnia operatywna prawa - perspektywa teoretyczna i dogmatyczna, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2017 Literatura dodatkowa: 1. T. Gizbert – Studnicki, Dyrektywy wykładni drugiego stopnia, [w:] A. Choduń, St. Czepita (red.), W poszukiwaniu dobra wspólnego. Księga pamiątkowa Profesora Macieja Zielińskiego, Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2010. 2. J. Stelmach, Kodeks argumentacyjny dla prawników, Zakamycze 2003 |
|
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
| Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR KON
CZ PT |
| Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Maciej Aleksandrowicz | |
| Prowadzący grup: | Maciej Aleksandrowicz | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
| Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
|
| Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
| Skrócony opis: |
Wykładnia prawa jest jedną z podstawowych umiejętności prawnika. Otwartość semantyczna norm prawnych powoduje konieczność ustalania ich znaczenia w procesie stosowania prawa. Uzyskanie konkluzywnej (jednoznacznej) normy prawnej jest koniecznym warunkiem prawidłowej kwalifikacji prawnej. Błędna wykładnia przepisów prawnych (norm prawnych) prowadzi do przyjęcia nieprawidłowej kwalifikacji prawnej stanu faktycznego i nieprawidłowego wyroku. Znajomość problematyki wykładni prawa i argumentacji prawniczej jest również wymagana od studentów kierunku Prawo przy rozwiązywaniu kazusów. W trakcie konwersatorium studenci mają możliwość poznania terminologii z zakresu problematyki wykładni prawa, metod dokonywania wykładni, roli założeń, domniemań i dyrektyw interpretacyjnych. |
|
| Pełny opis: |
Profil studiów - ogólnoakademicki. Forma studiów - stacjonarne. Rodzaj przedmiotu - fakultatywny Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki społeczne i nauki prawne. Rok studiów/sem. - rok I/sem. II. Wymagania wstępne - znajomość podstawowych zagadnień z zakresu prawoznawstwa. Konwersatorium: 15 godzin. Metody dydaktyczne - konwersatorium, konsultacje. Punkty ECTS - 3. Bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach 15 godz., przygotowanie do zajęć i egzaminu 37 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 22 godz., egzamin 1 godz. Razem: 75 godzin, co odpowiada 3 pkt ECTS. Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 38 godzin, co odpowiada 1,5 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 37 godz., co odpowiada 1,5 pkt ECTS. |
|
| Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. M. Zieliński, Wykładnia prawa. Zasady. Reguły. Wskazówki, wyd. 7, Wolters Kluwer, Warszawa 2017 (część pierwsza, część druga rozdział I i część piąta). 2. L. Leszczyński, Operatywna wykładnia prawa a wielość normatywnych podstaw stosowania prawa (przepis, kryterium otwarte, precedens), [w:] L. Leszczyński (red.), A. Szot (red.), Wykładnia operatywna prawa - perspektywa teoretyczna i dogmatyczna, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2017 Literatura dodatkowa: 1. T. Gizbert – Studnicki, Dyrektywy wykładni drugiego stopnia, [w:] A. Choduń, St. Czepita (red.), W poszukiwaniu dobra wspólnego. Księga pamiątkowa Profesora Macieja Zielińskiego, Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2010. 2. J. Stelmach, Kodeks argumentacyjny dla prawników, Zakamycze 2003 |
|
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (w trakcie)
| Okres: | 2025-10-01 - 2026-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Maciej Aleksandrowicz | |
| Prowadzący grup: | Maciej Aleksandrowicz | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
| Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
|
| Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
| Skrócony opis: |
Wykładnia prawa jest jedną z podstawowych umiejętności prawnika. Otwartość semantyczna norm prawnych powoduje konieczność ustalania ich znaczenia w procesie stosowania prawa. Uzyskanie konkluzywnej (jednoznacznej) normy prawnej jest koniecznym warunkiem prawidłowej kwalifikacji prawnej. Błędna wykładnia przepisów prawnych (norm prawnych) prowadzi do przyjęcia nieprawidłowej kwalifikacji prawnej stanu faktycznego i nieprawidłowego wyroku. Znajomość problematyki wykładni prawa i argumentacji prawniczej jest również wymagana od studentów kierunku Prawo przy rozwiązywaniu kazusów. W trakcie konwersatorium studenci mają możliwość poznania terminologii z zakresu problematyki wykładni prawa, metod dokonywania wykładni, roli założeń, domniemań i dyrektyw interpretacyjnych. |
|
| Pełny opis: |
Profil studiów - ogólnoakademicki. Forma studiów - stacjonarne. Rodzaj przedmiotu - fakultatywny Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki społeczne i nauki prawne. Rok studiów/sem. - rok I/sem. II. Wymagania wstępne - znajomość podstawowych zagadnień z zakresu prawoznawstwa. Konwersatorium: 15 godzin. Metody dydaktyczne - konwersatorium, konsultacje. Punkty ECTS - 3. Bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach 15 godz., przygotowanie do zajęć i egzaminu 37 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 22 godz., egzamin 1 godz. Razem: 75 godzin, co odpowiada 3 pkt ECTS. Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 38 godzin, co odpowiada 1,5 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 37 godz., co odpowiada 1,5 pkt ECTS. |
|
| Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. M. Zieliński, Wykładnia prawa. Zasady. Reguły. Wskazówki, wyd. 7, Wolters Kluwer, Warszawa 2017 (część pierwsza, część druga rozdział I i część piąta). 2. L. Leszczyński, Operatywna wykładnia prawa a wielość normatywnych podstaw stosowania prawa (przepis, kryterium otwarte, precedens), [w:] L. Leszczyński (red.), A. Szot (red.), Wykładnia operatywna prawa - perspektywa teoretyczna i dogmatyczna, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2017 Literatura dodatkowa: 1. T. Gizbert – Studnicki, Dyrektywy wykładni drugiego stopnia, [w:] A. Choduń, St. Czepita (red.), W poszukiwaniu dobra wspólnego. Księga pamiątkowa Profesora Macieja Zielińskiego, Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2010. 2. J. Stelmach, Kodeks argumentacyjny dla prawników, Zakamycze 2003 |
|
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
