Wprowadzenie do interpretacji prawniczych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 370-PS5-1WDI |
Kod Erasmus / ISCED: |
10.001
|
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do interpretacji prawniczych |
Jednostka: | Wydział Prawa |
Grupy: |
5L stac.jednolite magisterskie studia prawnicze - przedmioty fakultatywne PR.Stacj. 1 rok sem. Letni |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Wymagania (lista przedmiotów): | Prawoznawstwo 0700-PS5-1PWO |
Założenia (opisowo): | Wykładnia prawa jest jedną z podstawowych umiejętności prawnika. Otwartość semantyczna norm prawnych powoduje konieczność ustalania ich znaczenia w procesie stosowania prawa. Uzyskanie konkluzywnej (jednoznacznej) normy prawnej jest koniecznym warunkiem prawidłowej kwalifikacji prawnej. Błędna wykładnia przepisów prawnych (norm prawnych) prowadzi do przyjęcia nieprawidłowej kwalifikacji prawnej stanu faktycznego i nieprawidłowego wyroku. Znajomość problematyki wykładni prawa i argumentacji prawniczej jest również wymagana od studentów kierunku Prawo przy rozwiązywaniu kazusów. W trakcie konwersatorium studenci mają możliwość poznania terminologii z zakresu problematyki wykładni prawa, metod dokonywania wykładni, roli założeń, domniemań i dyrektyw interpretacyjnych. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Przekazanie wiedzy dotyczącej interpretacji prawniczych, w tym w szczególności dotyczącej wykładni a interpretacji, wykładni prawa w znaczeniu pragmatycznym i apragmatycznym, zasad redagowania tekstu aktu prawnego i dyrektyw interpretacyjnych, wykładni operatywnej i wykładni doktrynalnej, a także rodzajów argumentacji, w tym argumentacji walidacyjnej w procesie wykładni prawa roli precedensów i kryteriów otwartych, argumentacji interpretacyjnej i dyrektyw interpretacyjnych II stopnia oraz sposobów i metod rozstrzygania kolizji nterpretacyjnych. |
Pełny opis: |
Profil studiów - ogólnoakademicki. Forma studiów - stacjonarne. Rodzaj przedmiotu - fakultatywny Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki społeczne i nauki prawne. Rok studiów/sem. - rok I/sem. II. Wymagania wstępne - znajomość podstawowych zagadnień z zakresu prawoznawstwa. Konwersatorium: 15 godzin. Metody dydaktyczne - metoda konwersatoryjna, konsultacje. Punkty ECTS - 3. Bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach 15 godz., przygotowanie do zajęć i egzaminu 37 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 22 godz., egzamin 1 godz. Razem: 75 godzin, co odpowiada 3 pkt ECTS. Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 38 godzin, co odpowiada 1,5 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 37 godz., co odpowiada 1,5 pkt ECTS. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. M. Zieliński, Wykładnia prawa. Zasady. Reguły. Wskazówki, wyd. 7, Wolters Kluwer, Warszawa 2017 (część pierwsza, część druga rozdział I i część piąta). 2. L. Leszczyński, Operatywna wykładnia prawa a wielość normatywnych podstaw stosowania prawa (przepis, kryterium otwarte, precedens), [w:] L. Leszczyński (red.), A. Szot (red.), Wykładnia operatywna prawa - perspektywa teoretyczna i dogmatyczna, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2017 Literatura dodatkowa: 1. T. Gizbert – Studnicki, Dyrektywy wykładni drugiego stopnia, [w:] A. Choduń, St. Czepita (red.), W poszukiwaniu dobra wspólnego. Księga pamiątkowa Profesora Macieja Zielińskiego, Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2010. 2. J. Stelmach, Kodeks argumentacyjny dla prawników, Zakamycze 2003 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: KP7_WG2: ma pogłębioną wiedzę z zakresu prawniczych dyscyplin ogólnych (prawoznawstwo, logika prawnicza)/zaliczenie pisemne KP7_WK2: zna i rozumie podstawową terminologię prawniczą/zaliczenie pisemne Umiejętności: Kp7_UW1: potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać znaczenia określonych norm prawych oraz wzajemne relacje pomiędzy tymi normami w ramach określonej dziedziny prawa/zaliczenie pisemne Kompetencje społeczne: KP7_KK2: potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny/zaliczenie pisemne |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny: 45 minut, 2 zagadnienia z listy podanych uprzednio zagadnień. Maksymalnie można uzyskać 10 pkt, zaliczenie od 5,5 pkt. Kryteria oceniania: ocena 3: 5,5 pkt. Student/tka wykazuje znajomość podstawowej terminologii z zakresu interpretacji prawniczej. ocena 3+: 6 pkt. Student/tka wykazuje znajomość podstawowej terminologii z zakresu interpretacji prawniczej oraz zna podstawowe założenia wykładni prawa i dyrektywy interpretacyjne. ocena 4: 7 pkt. Student/tka poza znajomością podstaw, zna metody, rolę i znaczenie wykładni systemowej w procesie wykładni prawa. ocena 4+: 8 pkt. Student/tka posiada pogłębioną wiedzę z zakresu interpretacji prawniczej, zna dyrektywy interpretacyjne wykładni językowej, systemowej i funkcjonalnej, rozumie rolę orzecznictwa sądowego w procesie wykładni prawa. ocena 5: 9 - 10 pkt. Student/tka posiada pogłębioną wiedzę z zakresu interpretacji prawniczej, zna dyrektywy interpretacyjne wykładni językowej, systemowej i funkcjonalnej, rozumie rolę orzecznictwa sądowego w procesie wykładni prawa i paradygmatu wykładni prawa. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Aleksandrowicz, Sławomir Oliwniak | |
Prowadzący grup: | Maciej Aleksandrowicz, Sławomir Oliwniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Wykładnia prawa jest jedną z podstawowych umiejętności prawnika. Otwartość semantyczna norm prawnych powoduje konieczność ustalania ich znaczenia w procesie stosowania prawa. Uzyskanie konkluzywnej (jednoznacznej) normy prawnej jest koniecznym warunkiem prawidłowej kwalifikacji prawnej. Błędna wykładnia przepisów prawnych (norm prawnych) prowadzi do przyjęcia nieprawidłowej kwalifikacji prawnej stanu faktycznego i nieprawidłowego wyroku. Znajomość problematyki wykładni prawa i argumentacji prawniczej jest również wymagana od studentów kierunku Prawo przy rozwiązywaniu kazusów. W trakcie konwersatorium studenci mają możliwość poznania terminologii z zakresu problematyki wykładni prawa, metod dokonywania wykładni, roli założeń, domniemań i dyrektyw interpretacyjnych. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów - ogólnoakademicki. Forma studiów - stacjonarne. Rodzaj przedmiotu - fakultatywny Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki społeczne i nauki prawne. Rok studiów/sem. - rok I/sem. II. Wymagania wstępne - znajomość podstawowych zagadnień z zakresu prawoznawstwa. Konwersatorium: 15 godzin. Metody dydaktyczne - konwersatorium, konsultacje. Punkty ECTS - 3. Bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach 15 godz., przygotowanie do zajęć i egzaminu 37 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 22 godz., egzamin 1 godz. Razem: 75 godzin, co odpowiada 3 pkt ECTS. Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 38 godzin, co odpowiada 1,5 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 37 godz., co odpowiada 1,5 pkt ECTS. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. M. Zieliński, Wykładnia prawa. Zasady. Reguły. Wskazówki, wyd. 7, Wolters Kluwer, Warszawa 2017 (część pierwsza, część druga rozdział I i część piąta). 2. L. Leszczyński, Operatywna wykładnia prawa a wielość normatywnych podstaw stosowania prawa (przepis, kryterium otwarte, precedens), [w:] L. Leszczyński (red.), A. Szot (red.), Wykładnia operatywna prawa - perspektywa teoretyczna i dogmatyczna, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2017 Literatura dodatkowa: 1. T. Gizbert – Studnicki, Dyrektywy wykładni drugiego stopnia, [w:] A. Choduń, St. Czepita (red.), W poszukiwaniu dobra wspólnego. Księga pamiątkowa Profesora Macieja Zielińskiego, Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2010. 2. J. Stelmach, Kodeks argumentacyjny dla prawników, Zakamycze 2003 |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Aleksandrowicz | |
Prowadzący grup: | Maciej Aleksandrowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Wykładnia prawa jest jedną z podstawowych umiejętności prawnika. Otwartość semantyczna norm prawnych powoduje konieczność ustalania ich znaczenia w procesie stosowania prawa. Uzyskanie konkluzywnej (jednoznacznej) normy prawnej jest koniecznym warunkiem prawidłowej kwalifikacji prawnej. Błędna wykładnia przepisów prawnych (norm prawnych) prowadzi do przyjęcia nieprawidłowej kwalifikacji prawnej stanu faktycznego i nieprawidłowego wyroku. Znajomość problematyki wykładni prawa i argumentacji prawniczej jest również wymagana od studentów kierunku Prawo przy rozwiązywaniu kazusów. W trakcie konwersatorium studenci mają możliwość poznania terminologii z zakresu problematyki wykładni prawa, metod dokonywania wykładni, roli założeń, domniemań i dyrektyw interpretacyjnych. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów - ogólnoakademicki. Forma studiów - stacjonarne. Rodzaj przedmiotu - fakultatywny Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki społeczne i nauki prawne. Rok studiów/sem. - rok I/sem. II. Wymagania wstępne - znajomość podstawowych zagadnień z zakresu prawoznawstwa. Konwersatorium: 15 godzin. Metody dydaktyczne - konwersatorium, konsultacje. Punkty ECTS - 3. Bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach 15 godz., przygotowanie do zajęć i egzaminu 37 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 22 godz., egzamin 1 godz. Razem: 75 godzin, co odpowiada 3 pkt ECTS. Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 38 godzin, co odpowiada 1,5 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 37 godz., co odpowiada 1,5 pkt ECTS. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. M. Zieliński, Wykładnia prawa. Zasady. Reguły. Wskazówki, wyd. 7, Wolters Kluwer, Warszawa 2017 (część pierwsza, część druga rozdział I i część piąta). 2. L. Leszczyński, Operatywna wykładnia prawa a wielość normatywnych podstaw stosowania prawa (przepis, kryterium otwarte, precedens), [w:] L. Leszczyński (red.), A. Szot (red.), Wykładnia operatywna prawa - perspektywa teoretyczna i dogmatyczna, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2017 Literatura dodatkowa: 1. T. Gizbert – Studnicki, Dyrektywy wykładni drugiego stopnia, [w:] A. Choduń, St. Czepita (red.), W poszukiwaniu dobra wspólnego. Księga pamiątkowa Profesora Macieja Zielińskiego, Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2010. 2. J. Stelmach, Kodeks argumentacyjny dla prawników, Zakamycze 2003 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.