Contemporary Political Systems
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 370-PS5-4ERACP |
Kod Erasmus / ISCED: |
10.004
|
Nazwa przedmiotu: | Contemporary Political Systems |
Jednostka: | Wydział Prawa |
Grupy: |
5L stac.jednolite magisterskie studia prawnicze - przedmioty specjalizacyjne ERASMUS sem.Letni |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Celem tego kursu jest zapoznanie studentów z głównymi cechami systemów politycznych wybranych krajów. Pierwsza część koncentruje się na typach i cechach reżimów politycznych, takich jak demokracja, autorytaryzm i totalitaryzm. Kurs bada typologię głównych systemów rządowych. Druga część dotyczy poszczególnych krajów zachodnich i poświęcona jest analizie historii prawa konstytucyjnego, reżimu politycznego, relacji między władzami itp. Omawia także reżimy polityczne w Rosji i na Białorusi - krajach dalekich od standardów demokratycznych. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
nabycie wiedzy z zakresu wprowadzenia do współczesnych systemów politycznych. Przyswojenie wiedzy na temat podziału systemów politycznych oraz ustrojów państwowych wybranych krajów. |
Pełny opis: |
Profil studiów - ogólnoakademicki. Forma studiów - stacjonarne. Rodzaj przedmiotu - fakultatywny. Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki społeczne i nauki prawne. Rok studiów/sem. - rok IV/sem. VIII Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 30 godzin wykładu Metody dydaktyczne – wykład, konsultacje, dyskusja. Punkty ECTS - 6. Bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach 15 godz., przygotowanie do zajęć i egzaminu (w tym 15 godz. e-learningu) 75 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 58 godz., egzamin – 2 godz. Razem: 150 godzin, co odpowiada 3 pkt ECTS. Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 75 godzin, co odpowiada 3 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 75 godz., co odpowiada 3 pkt ECTS. |
Literatura: |
1. A. Bebler, J. Seroka (eds.) , Contemporary Political Systems. Classifications and Typologies, London 1990. 2. R. Dahl, Democracy and its critics, Yale University Press 1989. 3. J. Schumpeter, Capitalism, Socialism and Democracy, New York 1950. 4. A. Lijphart, “Unequal Participation: Democracy’s Unresolved Dilemma.” American Political Science Review 1997, vol 91(1), pp. 1-14. 5. G. O’Donnell, “Delegative Democracy.” Journal of Democracy 1994, vol. 5(1), pp. 55-69. 6. J.T. Ishyiama, M. Breuning (eds.), 21 century Political Science. A Reference Handbook, Sage 2011. 7. J.S. Dryzek, B. Honig, A. Phillips (eds.), The Oxford Handbook of Political Theory, Oxford University Press 2006. 8. K.E. Whittington, R.D. Kelemen, G.A. Calderia (eds.), The Oxford Handbook of Law and Politics, Oxford University Press 2008. 9. R.E. Goodin, H.-D. Klingemann (eds.), A New Handbook of Political Science, Oxford University Press. 10. J.N. Druckman, D.P. Green, J.H. Kuklinsk,i A. Lupia (eds.), Cambridge Handbook of Experimental Political Science, Cambridge University Press 2011. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA, absolwent: K_W03 - ma podstawową wiedzę o funkcjach organów publicznych i innych instytucji społeczno-politycznych, a w szczególności o ich istotnych elementach, takich jak organizacja i kompetencje oraz ewolucja historyczna. K_W04 - ma podstawową wiedzę z zakresu relacji władz publicznych z instytucjami społecznymi w skali krajowej i międzynarodowej UMIEJĘTNOŚCI, absolwent: K_UO8 – analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje odpowiednie rozwiązania w tym zakresie w oparciu m.in. o regulacje prawne. K_UO9 – posiada umiejętność samodzielnego rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, w tym zmian zachodzących w systemie prawnym KOMPETENCJE SPOŁECZNE, absolwent: K_KO1 – rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie K_KO5 - potrafi uczestniczyć w przygotowaniu projektu społecznego, uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne |
Metody i kryteria oceniania: |
test wielokrotnego wyboru lub zdalnie na platformie EduPortal, zaliczenie poprzez pracę na zaliczenie (prezentacja w trakcie zajęć) W zależności od obowiązujących regulacji, zastrzega się możliwość przeprowadzenia zaliczenia końcowego lub egzaminu końcowego lub przy użyciu środków komunikacji elektronicznej lub odpowiedź ustna. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kamila Bezubik, Michał Ożóg | |
Prowadzący grup: | Michał Ożóg | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Czeczot | |
Prowadzący grup: | Piotr Czeczot | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | lektoraty |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
|
Skrócony opis: |
(tylko po angielsku) The aim of this course is to familiarize students with the main features of the political systems of selected countries. |
|
Pełny opis: |
(tylko po angielsku) The first part focuses on the types and characteristics of political regimes, such as democracy, authoritarianism and totalitarianism. The course examines the typology of major government systems. The second part concerns individual Western countries and is devoted to the analysis of the history of constitutional law, political regime, relations between authorities, etc. It also discusses the political regimes in Russia and Belarus - countries far from democratic standards. |
|
Literatura: |
(tylko po angielsku) 1. A. Bebler, J. Seroka (eds.) , Contemporary Political Systems. Classifications and Typologies, London 1990. 2. R. Dahl, Democracy and its critics, Yale University Press 1989. 3. J. Schumpeter, Capitalism, Socialism and Democracy, New York 1950. 4. A. Lijphart, “Unequal Participation: Democracy’s Unresolved Dilemma.” American Political Science Review 1997, vol 91(1), pp. 1-14. 5. G. O’Donnell, “Delegative Democracy.” Journal of Democracy 1994, vol. 5(1), pp. 55-69. 6. J.T. Ishyiama, M. Breuning (eds.), 21 century Political Science. A Reference Handbook, Sage 2011. 7. J.S. Dryzek, B. Honig, A. Phillips (eds.), The Oxford Handbook of Political Theory, Oxford University Press 2006. 8. K.E. Whittington, R.D. Kelemen, G.A. Calderia (eds.), The Oxford Handbook of Law and Politics, Oxford University Press 2008. 9. R.E. Goodin, H.-D. Klingemann (eds.), A New Handbook of Political Science, Oxford University Press. 10. J.N. Druckman, D.P. Green, J.H. Kuklinski, A. Lupia (eds.), Cambridge Handbook of Experimental Political Science, Cambridge University Press 2011. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | lektoraty |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
|
Skrócony opis: |
(tylko po angielsku) The aim of this course is to familiarize students with the main features of the political systems of selected countries. |
|
Pełny opis: |
(tylko po angielsku) The first part focuses on the types and characteristics of political regimes, such as democracy, authoritarianism and totalitarianism. The course examines the typology of major government systems. The second part concerns individual Western countries and is devoted to the analysis of the history of constitutional law, political regime, relations between authorities, etc. It also discusses the political regimes in Russia and Belarus - countries far from democratic standards. |
|
Literatura: |
(tylko po angielsku) 1. A. Bebler, J. Seroka (eds.) , Contemporary Political Systems. Classifications and Typologies, London 1990. 2. R. Dahl, Democracy and its critics, Yale University Press 1989. 3. J. Schumpeter, Capitalism, Socialism and Democracy, New York 1950. 4. A. Lijphart, “Unequal Participation: Democracy’s Unresolved Dilemma.” American Political Science Review 1997, vol 91(1), pp. 1-14. 5. G. O’Donnell, “Delegative Democracy.” Journal of Democracy 1994, vol. 5(1), pp. 55-69. 6. J.T. Ishyiama, M. Breuning (eds.), 21 century Political Science. A Reference Handbook, Sage 2011. 7. J.S. Dryzek, B. Honig, A. Phillips (eds.), The Oxford Handbook of Political Theory, Oxford University Press 2006. 8. K.E. Whittington, R.D. Kelemen, G.A. Calderia (eds.), The Oxford Handbook of Law and Politics, Oxford University Press 2008. 9. R.E. Goodin, H.-D. Klingemann (eds.), A New Handbook of Political Science, Oxford University Press. 10. J.N. Druckman, D.P. Green, J.H. Kuklinski, A. Lupia (eds.), Cambridge Handbook of Experimental Political Science, Cambridge University Press 2011. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.