Przedmiot specjalizacyjny - Ograniczenia swobody podejmowania i wykonywania działalności gospodarczej ze względu na ochronę środowiska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 370-PS5-5PSPRT |
Kod Erasmus / ISCED: |
10.005
|
Nazwa przedmiotu: | Przedmiot specjalizacyjny - Ograniczenia swobody podejmowania i wykonywania działalności gospodarczej ze względu na ochronę środowiska |
Jednostka: | Wydział Prawa |
Grupy: |
5L stac.jednolite magisterskie studia prawnicze - przedmioty specjalizacyjne PR.Stacj. 5 rok sem. Letni |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | specjalizacyjne |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Przekazanie podstawowej wiedzy na temat zagadnień ograniczenia swobody podejmowania i wykonywania działalności gospodarczej ze względu na ochronę środowiska , ze szczególnym uwzględnieniem podstawowych pojęć, zasad i źródeł prawa, obowiązków oraz uprawnień podmiotów czynnych i podmiotów biernych. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki. Forma studiów: stacjonarna. Rodzaj przedmiotu: specjalizacyjny. Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne i nauki prawne. Rok studiów/semestr: rok V/semestr X. Wymagania wstępne: brak. Wymagania wstępne: brak. Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 godz.; konwersatorium. Metody dydaktyczne: konwersatorium, konsultacje z przedmiotu, zajęcia e-learningowe. Metody zgodne z koncepcją Projektowania Uniwersalnego w edukacji: prezent6acja multimedialna, wciąganie studenta w dyskusje, tworzenie grup problemowych, praca w grupach, burza mózgów. Punkty ECTS: 3. Bilans nakładu pracy studenta: udział w zajęciach 15 godz., przygotowanie do zajęć i egzaminu 37,5 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 20,5 godz., egzamin 2 godz. Razem: 75 godzin, co odpowiada 3 pkt ECTS. Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 37,5 godzin, co odpowiada 1,5 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 37,5 godz., co odpowiada 1,5 pkt ECTS. |
Literatura: |
Podstawowa: 1. Zapolska K., Ograniczenia swobody podejmowania i wykonywania działalności gospodarczej ze względu na ochronę środowiska (na tle Polski i UE), Warszawa 2020. 2. Kosikowski C., Publiczne prawo gospodarcze Polski i Unii Europejskiej, Warszawa 2010 (wyd. IV zm. i popr.), wyd. Lexis Nexis. 3. Etel M., Prawo przedsiębiorców. Przegląd problematyki, Białystok 2020, wyd. Temida 2. Uzupełniająca: 1. Kosikowski C., Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej. Komentarz, Warszawa 2013 (wyd. 7), wyd. Lexis Nexis (lub nowszy komentarz do ustawy Prawo przedsiębiorców i ustaw uzupełniających). 2. Etel E., Pojęcie przedsiębiorcy w prawie polskim i prawie Unii Europejskiej oraz w orzecznictwie sądowym, Warszawa 2012, wyd. Wolters Kluwer. 3. Kosikowski C., Etel M., Nowe prawo działalności gospodarczej, Białystok 2014, wyd. Temida 2. 4. Grabowski J., Kieres L., Walaszek-Pyzioł A. (red.), Publiczne prawo gospodarcze. Tom 8a-8b [w serii:] Hauser R., Niewiadomski Z., Wróbel A. (red.), System prawa administracyjnego, Warszawa 2013, wyd. C.H.Beck (lub nowsze wydania). 5. Kozieł G. (red.), Prawo przedsiębiorców. Przepisy wprowadzające do Prawa przedsiębiorców. Komentarz, wyd. CH Beck, 2018. 6. Strona online: http://universaldesign.com/ 7. E. Domagała-Zyśk, Projektowanie uniwersalne w edukacji, online: https://www.zycieszkoly.com.pl/artykul/projektowanie-uniwersalne-w-edukacji 8. K. Cichocka-Segiet, P. Mostowski, P. Rutkowski, Uniwersalne projektowanie zajęć jako droga do zaspokajania zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych, DOI: 10.47050/65591838.208–217. 9. E. Domagała-Zyśk, Model projektowania uniwersalnego w akademickiej edukacji inkluzyjnej. Strategie i rekomendacje. Akty prawne wskazane w ramach wykładu z przedmiotu, w tym: - ustawa z 27 kwietnia 2001 r.- Prawo ochrony środowiska - ustawa z 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców; |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA, absolwent: - ma pogłębioną wiedzę z zakresu zasad i instytucji prawa publicznego (prawa finansowe, podatkowe, gospodarcze, handlowe) - K_W04; - zna i rozumie terminologię właściwą dla poszczególnych dyscyplin prawa - K_W08; - zna system prawa polskiego, istniejące powiązania wewnątrz tego systemu oraz relacje i powiązania polskiego prawa z prawem Unii Europejskiej i z prawem międzynarodowym - K_W09; - ma wiedzę na temat ogólnych zasad tworzenia i prowadzenia indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystując wiedzę z zakresu dziedzin i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku prawo - K_W14. UMIEJĘTNOŚCI, absolwent: - potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać znaczenia określonych norm prawych oraz wzajemne relacje pomiędzy tymi normami w ujęciu interdyscyplinarnym - K_U02; - umie wykorzystać wiedzę teoretyczną z poszczególnych dziedzin prawa - K_U03; - dostrzega związki między zjawiskami prawnymi, a innymi zjawiskami kulturowymi i społecznymi - K_U11. KOMPETENCJE, absolwent: - potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy - K_K07. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: egzamin pisemny/ustny, ocenianie ciągłe (w tym aktywność w trakcie zajęć), z uwzględnieniem wykonania zadań w e-learningu. Elastyczne formy zaliczenia dla osób ze szczególnymi potrzebami zgodnie z zasadami Projektowania Uniwersalnego w porozumieniu studenta z wykładowca. W zależności od rozwoju sytuacji epidemicznej zastrzega się możliwość przeprowadzenia zaliczenia przy użyciu środków komunikacji elektronicznej. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Zapolska | |
Prowadzący grup: | Karolina Zapolska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | specjalizacyjne |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Przekazanie podstawowej wiedzy na temat zagadnień ograniczenia swobody podejmowania i wykonywania działalności gospodarczej ze względu na ochronę środowiska , ze szczególnym uwzględnieniem podstawowych pojęć, zasad i źródeł prawa, obowiązków oraz uprawnień podmiotów czynnych i podmiotów biernych. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki. Forma studiów: stacjonarna. Rodzaj przedmiotu: specjalizacyjny. Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne i nauki prawne. Rok studiów/semestr: rok V/semestr X. Wymagania wstępne: brak. Wymagania wstępne: brak. Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 godz.; konwersatorium. Metody dydaktyczne: konserwatorium, konsultacje z przedmiotu, zajęcia e-learningowe. Metody zgodne z koncepcją Projektowania Uniwersalnego w edukacji: prezent6acja multimedialna, wciąganie studenta w dyskusje, tworzenie grup problemowych, praca w grupach, burza mózgów. Punkty ECTS: 3. Bilans nakładu pracy studenta: udział w zajęciach 15 godz., przygotowanie do zajęć i egzaminu 37,5 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 20,5 godz., egzamin 2 godz. Razem: 75 godzin, co odpowiada 3 pkt ECTS. Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 37,5 godzin, co odpowiada 1,5 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 37,5 godz., co odpowiada 1,5 pkt ECTS. |
|
Literatura: |
Podstawowa: 1. Zapolska K., Ograniczenia swobody podejmowania i wykonywania działalności gospodarczej ze względu na ochronę środowiska (na tle Polski i UE), Warszawa 2020. 2. Kosikowski C., Publiczne prawo gospodarcze Polski i Unii Europejskiej, Warszawa 2010 (wyd. IV zm. i popr.), wyd. Lexis Nexis. 3. Etel M., Prawo przedsiębiorców. Przegląd problematyki, Białystok 2020, wyd. Temida 2. Uzupełniająca: 1. Kosikowski C., Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej. Komentarz, Warszawa 2013 (wyd. 7), wyd. Lexis Nexis (lub nowszy komentarz do ustawy Prawo przedsiębiorców i ustaw uzupełniających). 2. Etel E., Pojęcie przedsiębiorcy w prawie polskim i prawie Unii Europejskiej oraz w orzecznictwie sądowym, Warszawa 2012, wyd. Wolters Kluwer. 3. Kosikowski C., Etel M., Nowe prawo działalności gospodarczej, Białystok 2014, wyd. Temida 2. 4. Grabowski J., Kieres L., Walaszek-Pyzioł A. (red.), Publiczne prawo gospodarcze. Tom 8a-8b [w serii:] Hauser R., Niewiadomski Z., Wróbel A. (red.), System prawa administracyjnego, Warszawa 2013, wyd. C.H.Beck (lub nowsze wydania). 5. Kozieł G. (red.), Prawo przedsiębiorców. Przepisy wprowadzające do Prawa przedsiębiorców. Komentarz, wyd. CH Beck, 2018. 6. Strona online: http://universaldesign.com/ 7. E. Domagała-Zyśk, Projektowanie uniwersalne w edukacji, online: https://www.zycieszkoly.com.pl/artykul/projektowanie-uniwersalne-w-edukacji 8. K. Cichocka-Segiet, P. Mostowski, P. Rutkowski, Uniwersalne projektowanie zajęć jako droga do zaspokajania zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych, DOI: 10.47050/65591838.208–217. 9. E. Domagała-Zyśk, Model projektowania uniwersalnego w akademickiej edukacji inkluzyjnej. Strategie i rekomendacje Akty prawne wskazane w ramach wykładu z przedmiotu, w tym: - ustawa z 27 kwietnia 2001 r.- Prawo ochrony środowiska - ustawa z 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców; |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.