Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Technologie informacyjne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 370-TN1-1TEI
Kod Erasmus / ISCED: 10.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0421) Prawo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Technologie informacyjne
Jednostka: Wydział Prawa
Grupy: 3L niestac.I st. studia prawa i podatków w biznesie-przedm.obow.
Prawo i podatki w biznesie-niestacjonarne 1 rok 1 stopnia sem.zimowy
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Student potrafi obsługiwać komputer.

Tryb prowadzenia przedmiotu:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Wykorzystanie pakietu oprogramowania MS-OFFICE (usystematyzowanie, pogłębienie wiedzy oraz zdobycie nowych umiejętności). Szczegółowe zapoznanie się z:

1. MS WORD (formatowanie tekstu, tworzenie i edycja tabel, korespondencja seryjna, wstawianie grafiki)

2. MS EXCEL (tworzenie i edycja tabel, wprowadzanie formuł obliczeniowych i funkcji, tworzenie prostych wykresów)

3. MS POWERPOINT (tworzenie prezentacji)

Pełny opis:

Profil studiów : ogólnoakademicki

Forma studiów: niestacjonarne

Rodzaj przedmiotu : obowiązkowy

Dziedzina i dyscyplina nauki : dziedzina nauk ścisłych i przyrodniczych; dyscyplina: informatyka

Rok studiów/ semestr : 1 rok / 1 semestr

Wymagania wstępne : Przed rozpoczęciem zajęć student powinien potrafić obsługiwać komputer.

Liczba godzin i zajęć dydaktycznych : ćwiczenia 8 godz.,

Metody dydaktyczne : ćwiczeniowo - praktyczna (zapoznanie studentów z szerokimi możliwościami pakietu MS Office poprzez wykonywanie ćwiczeń /w konsultacji z prowadzącym/ z wykorzystaniem MS Word, MS Excel oraz MS Power Point; przesyłanie wykonanych zadań do prowadzącego z użyciem poczty elektronicznej w celu sprawdzenia); dyskusja moderowana; metoda problemowa.

Punkty ECTS : 1

Bilans nakładu pracy studenta : udział w ćwiczeniach (8 godz. w tym 4 godz. e-learningu), udział w konsultacjach związanych z zajęciami (8,5 godz.), przygotowanie do zajęć i zaliczenia (12,5 godz.). Razem: 25 godzin, co odpowiada 1 pkt ECTS.

Wskaźniki ilościowe : nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 12,5 godz., 0,5 ECTS; nakład pracy studenta związany z samodzielna pracą - 12,5 godz., 0,5 ECTS.

Literatura:

1. Word 2016 PL. Ćwiczenia praktyczne, Autor:Grzegorz Kowalczyk, Wydawnictwo:Helion, Rok wydania: 2015

2. Excel 2016 PL. Ćwiczenia praktyczne, Autor: Krzysztof Masłowski, Wydawnictwo:Helion, Rok wydania: 2015

3. K. Masłowski Excel 2003 PL, Ćwiczenia zaawansowane, Helion 2004

4. ABC MS Office 2016 PL, Adam Jaronicki, 2016

5. podręczniki pomocy oprogramowania

6. dokumentacja dostępna w Internecie

Efekty uczenia się:

Umiejętności, absolwent potrafi:

- wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy z zakresu funkcjonowania podmiotów gospodarczych oraz podmiotów realizujących zadania w zakresie poboru i wymiaru podatków oraz innowacyjnie wykonywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach przez dobór oraz stosowanie właściwych metod i narzędzi, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych (KA6_UW2);

- współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych w obszarach tematycznych powiązanych z funkcjonowaniem podmiotów (organów i sądów) realizujących zadania z obszaru podatków i prawa gospodarczego (KA6_UO2);

Kompetencje społeczne, absolwent jest gotów do:

- uznawania znaczenia nabytej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych z zakresu prawa związanego z obszarem podatków (materialnego, ustrojowego i procesowego) oraz przedmiotu działania podmiotów (organów i sądów) stosujących przepisy prawa podatkowego, a także z zakresu prawa gospodarczego (KA6_KK2).

Metody i kryteria oceniania:

Ćwiczenia: obserwacja ciągła podczas zajęć, praca w grupach.

Zaliczenie w formie pisemnej (wykonanie zadań na stanowisku komputerowym).

Podstawą zaliczenia jest uzyskanie co najmniej 50% punktów w teście zaliczeniowym.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 8 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Eugeniusz Czerniakiewicz
Prowadzący grup: Eugeniusz Czerniakiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Szkolenie z MS Office: MS Word, MS Excel, MS PowerPoint.

1. MS Word: tworzenie konspektu;praca z długimi dokumentami; tabele; wstawianie do dokumentu grafiki; korespondencja seryjna.

2. MS Excel: edycja arkuszy; praca ze skoroszytami; zastosowanie funkcji w formułach; formatowanie komórek, tworzenie wykresów.

3. MS PowerPoint: tworzenie slajdów tekstowych; tworzenie wykresów, schematy organizacyjne i diagramy; tworzenie pokazu slajdów; zastosowanie animacji

Pełny opis:

Profil studiów : ogólnoakademicki

Forma studiów: niestacjonarne

Rodzaj przedmiotu : obowiązkowy

Dziedzina i dyscyplina nauki : dziedzina nauk ścisłych i przyrodniczych; dyscyplina: informatyka

Rok studiów/ semestr : 1 rok / 1 semestr

Wymagania wstępne : Przed rozpoczęciem zajęć student powinien potrafić obsługiwać komputer.

Liczba godzin i zajęć dydaktycznych : ćwiczenia 8 godz.,

Metody dydaktyczne : ćwiczeniowo - praktyczna (zapoznanie studentów z szerokimi możliwościami pakietu MS Office poprzez wykonywanie ćwiczeń /w konsultacji z prowadzącym/ z wykorzystaniem MS Word, MS Excel oraz MS Power Point; przesyłanie wykonanych zadań do prowadzącego z użyciem poczty elektronicznej w celu sprawdzenia); dyskusja moderowana; metoda problemowa.

Punkty ECTS : 1

Bilans nakładu pracy studenta : udział w ćwiczeniach (8 godz. w tym 4 godz. e-learningu), udział w konsultacjach związanych z zajęciami (8,5 godz.), przygotowanie do zajęć i zaliczenia (12,5 godz.). Razem: 25 godzin, co odpowiada 1 pkt ECTS.

Wskaźniki ilościowe : nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 12,5 godz., 0,5 ECTS; nakład pracy studenta związany z samodzielna pracą - 12,5 godz., 0,5 ECTS.

Literatura:

1. Word 2016 PL. Ćwiczenia praktyczne, Autor:Grzegorz Kowalczyk, Wydawnictwo:Helion, Rok wydania: 2015

2. Excel 2016 PL. Ćwiczenia praktyczne, Autor: Krzysztof Masłowski, Wydawnictwo:Helion, Rok wydania: 2015

3. K. Masłowski Excel 2003 PL, Ćwiczenia zaawansowane, Helion 2004

4. ABC MS Office 2016 PL, Adam Jaronicki, 2016

5. podręczniki pomocy oprogramowania

6. dokumentacja dostępna w Internecie

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 8 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Eugeniusz Czerniakiewicz
Prowadzący grup: Eugeniusz Czerniakiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Szkolenie z MS Office: MS Word, MS Excel, MS PowerPoint.

1. MS Word: tworzenie konspektu;praca z długimi dokumentami; tabele; wstawianie do dokumentu grafiki; korespondencja seryjna.

2. MS Excel: edycja arkuszy; praca ze skoroszytami; zastosowanie funkcji w formułach; formatowanie komórek, tworzenie wykresów.

3. MS PowerPoint: tworzenie slajdów tekstowych; tworzenie wykresów, schematy organizacyjne i diagramy; tworzenie pokazu slajdów; zastosowanie animacji

Pełny opis:

Ćwiczenia :

1. Złośliwe oprogramowanie; przykłady zagrożeń.

2. Komunikacja przez Internet - (m.in.Netykieta). Wyszukiwania konkretnej informacji.

3. MS WORD. Edycja i zapisywanie dokumentu.

m.in.

• Menu Plik: otwieranie i zapisywanie dokumentów, zmiana ustawień strony (rozmiar papieru, marginesy, układ strony), stosowanie szablonów.

• Menu Edycja: wycinanie, kopiowanie i wklejanie fragmentów tekstu, wyszukiwanie wyrażeń, zamiana.

• Menu Widok: układ dokumentu, paski narzędzi, nagłówek i stopka.

• Menu Wstaw: znak podziału, numery stron, obraz, przypis, symbol (np. §).

4. MS WORD. Formatowanie tekstu cz. 1.

• Menu Format: formatowanie znaków, czcionka, odstępy i efekty.

• Menu Format: formatowanie akapitów, wcięcia i odstępy, podziały wiersza i strony.

• Zapoznanie się z pozostałymi narzędziami z menu Format.

5. MS WORD. Formatowanie tekstu cz. 2.

• Style nagłówka, definiowanie stylów, konspekty numerowane.

• Tworzenie spisu treści

• Tworzenie konspektu dokumentu przy użyciu widoku konspektu.

• Wyliczanie i numerowanie.

6. MS WORD. Tworzenie tabel.

• Tworzenie pustej tabeli; menu Tabela.

• Zaznaczanie kolumn, wierszy, komórek, całej tabeli.

• Zmiana szerokości kolumny, ustawianie parametrów wiersza (w menu podręcznym i na linijce).

• Dostawianie i usuwanie, wierszy kolumn, komórek.

• Wpisywanie tekstu do tabel, formatowanie tekstu wewnątrz tabeli, sumowanie zawartości wierszy i kolumn.

• Łączenie, dzielenie komórek, dzielenie tabeli, rozmieszczenie tabeli w dokumencie.

• Polecenie Powtarzanie nagłówków wierszy.

• Obramowanie tabeli.

7. MS EXCEL. Wprowadzenie.

• Tworzenie arkusza; wprowadzanie tekstów, wprowadzanie liczb, korekta wpisanych błędów, importowanie danych z pliku tekstowego (zamówienie.txt).

• Wprowadzanie formuł; podstawowe informacje o formułach, użycie adresów komórek, automatyczne przeliczanie arkusza, błędy w formułach, użycie funkcji.

• Ćwiczenie praktyczne: Utworzyć fakturę na podstawie zaimportowanego zamówienia. Faktura po wydrukowaniu powinna wyglądać tak: faktura.pdf.

8. MS EXCEL. Formatowanie arkusza.

• Kopiowanie, wycinanie, wklejanie (tekstów, liczb, formuł).

• Wstawianie i kasowanie komórek, wierszy i kolumn.

• Polecenia Znajdź i Zamień.

• Autoformatowanie i Formatowanie warunkowe.

• Formatowanie ręczne; wyrównanie tekstu i liczb w komórkach, formatowanie liczb, zmiana kształtu i rozmiaru czcionek, zmiana rozmiaru, obramowania i tła komórek (wierszy, kolumn).

• Sortowanie danych w arkuszu.

9. MS EXCEL. Wykresy.

• Tworzenie wykresów za pomocą Kreatora wykresów.

• Podstawowe typy wykresów.

• Drukowanie w Excelu; Ustawienia strony, Podgląd wydruku, drukowanie tabel i wykresów.

10. Tworzenie prezentacji w programie Microsoft PowerPoint

Literatura:

Chris Grover; Word 2007 PL; Gliwice; Helion 2007.

Maria Langer; Excel 2003 Pl; Gliwice; Helion 2004.

Rick Altman, Rebecca Altman; PowerPoint 2003 Pl; Gliwice, Helion

2004.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 8 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Szkolenie z MS Office: MS Word, MS Excel, MS PowerPoint.

1. MS Word: tworzenie konspektu;praca z długimi dokumentami; tabele; wstawianie do dokumentu grafiki; korespondencja seryjna.

2. MS Excel: edycja arkuszy; praca ze skoroszytami; zastosowanie funkcji w formułach; formatowanie komórek, tworzenie wykresów.

3. MS PowerPoint: tworzenie slajdów tekstowych; tworzenie wykresów, schematy organizacyjne i diagramy; tworzenie pokazu slajdów; zastosowanie animacji

Pełny opis:

Ćwiczenia :

1. Złośliwe oprogramowanie; przykłady zagrożeń.

2. Komunikacja przez Internet - (m.in.Netykieta). Wyszukiwania konkretnej informacji.

3. MS WORD. Edycja i zapisywanie dokumentu.

m.in.

• Menu Plik: otwieranie i zapisywanie dokumentów, zmiana ustawień strony (rozmiar papieru, marginesy, układ strony), stosowanie szablonów.

• Menu Edycja: wycinanie, kopiowanie i wklejanie fragmentów tekstu, wyszukiwanie wyrażeń, zamiana.

• Menu Widok: układ dokumentu, paski narzędzi, nagłówek i stopka.

• Menu Wstaw: znak podziału, numery stron, obraz, przypis, symbol (np. §).

4. MS WORD. Formatowanie tekstu cz. 1.

• Menu Format: formatowanie znaków, czcionka, odstępy i efekty.

• Menu Format: formatowanie akapitów, wcięcia i odstępy, podziały wiersza i strony.

• Zapoznanie się z pozostałymi narzędziami z menu Format.

5. MS WORD. Formatowanie tekstu cz. 2.

• Style nagłówka, definiowanie stylów, konspekty numerowane.

• Tworzenie spisu treści

• Tworzenie konspektu dokumentu przy użyciu widoku konspektu.

• Wyliczanie i numerowanie.

6. MS WORD. Tworzenie tabel.

• Tworzenie pustej tabeli; menu Tabela.

• Zaznaczanie kolumn, wierszy, komórek, całej tabeli.

• Zmiana szerokości kolumny, ustawianie parametrów wiersza (w menu podręcznym i na linijce).

• Dostawianie i usuwanie, wierszy kolumn, komórek.

• Wpisywanie tekstu do tabel, formatowanie tekstu wewnątrz tabeli, sumowanie zawartości wierszy i kolumn.

• Łączenie, dzielenie komórek, dzielenie tabeli, rozmieszczenie tabeli w dokumencie.

• Polecenie Powtarzanie nagłówków wierszy.

• Obramowanie tabeli.

7. MS EXCEL. Wprowadzenie.

• Tworzenie arkusza; wprowadzanie tekstów, wprowadzanie liczb, korekta wpisanych błędów, importowanie danych z pliku tekstowego (zamówienie.txt).

• Wprowadzanie formuł; podstawowe informacje o formułach, użycie adresów komórek, automatyczne przeliczanie arkusza, błędy w formułach, użycie funkcji.

• Ćwiczenie praktyczne: Utworzyć fakturę na podstawie zaimportowanego zamówienia. Faktura po wydrukowaniu powinna wyglądać tak: faktura.pdf.

8. MS EXCEL. Formatowanie arkusza.

• Kopiowanie, wycinanie, wklejanie (tekstów, liczb, formuł).

• Wstawianie i kasowanie komórek, wierszy i kolumn.

• Polecenia Znajdź i Zamień.

• Autoformatowanie i Formatowanie warunkowe.

• Formatowanie ręczne; wyrównanie tekstu i liczb w komórkach, formatowanie liczb, zmiana kształtu i rozmiaru czcionek, zmiana rozmiaru, obramowania i tła komórek (wierszy, kolumn).

• Sortowanie danych w arkuszu.

9. MS EXCEL. Wykresy.

• Tworzenie wykresów za pomocą Kreatora wykresów.

• Podstawowe typy wykresów.

• Drukowanie w Excelu; Ustawienia strony, Podgląd wydruku, drukowanie tabel i wykresów.

10. Tworzenie prezentacji w programie Microsoft PowerPoint

Literatura:

Chris Grover; Word 2007 PL; Gliwice; Helion 2007.

Maria Langer; Excel 2003 Pl; Gliwice; Helion 2004.

Rick Altman, Rebecca Altman; PowerPoint 2003 Pl; Gliwice, Helion

2004.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)