Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Najwyższa Izba Kontroli

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 370-WN2-1LD
Kod Erasmus / ISCED: 10.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Najwyższa Izba Kontroli
Jednostka: Wydział Prawa
Grupy: 2L niestac.II st.studia bezpieczeństwa i prawa- przedmioty obowiązkowe
Bezpieczeństwo i Prawo Niestacjonarne 1 rok 2 stopnia sem. Letni
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

prawo konstytucyjne, prawo administracyjne, nauka administracji (wiedza dotycząca podstawowych pojęć prawa administracyjnego oraz z zakresu ustrojowego prawa administracyjnego; znajomości form aktywności administracji publicznej; rozumienia części szczegółowej prawa administracyjnego; posługiwania się zasadniczymi aktami prawnymi charakterystycznymi dla części szczegółowej prawa administracyjnego; rozumienia siatki pojęciowej prawa administracyjnego oraz kompetencji organów administracji państwa)

Tryb prowadzenia przedmiotu:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Prezentacja celów, funkcji i reguł kontroli administracji publicznej, prowadzonych przez Najwyższą Izbę Kontroli. Zapoznanie z systemem kontroli administracji publicznej, jego podmiotami i instrumentami prowadzenia kontroli. Przedstawienie technik prowadzenia kontroli oraz możliwych środków ochrony prawnej podmiotów kontrolowanych na przykładzie kontroli prowadzonych przez Najwyższą Izbę Kontroli. Omówienie historii rozwoju idei kontroli państwowej na ziemiach polskich.

Pełny opis:

Profil studiów - ogólnoakademicki.

Forma studiów - niestacjonarne.

Rodzaj przedmiotu - obowiązkowy.

Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki społeczne i nauki prawne.

Rok studiów/sem. - I rok 2 stopień semestr Leni

Wymagania wstępne - prawo konstytucyjne, prawo administracyjne, nauka administracji (wiedza dotycząca podstawowych pojęć prawa administracyjnego oraz z zakresu ustrojowego prawa administracyjnego; znajomości form aktywności administracji publicznej; rozumienia części szczegółowej prawa administracyjnego; posługiwania się zasadniczymi aktami prawnymi charakterystycznymi dla części szczegółowej prawa administracyjnego; rozumienia siatki pojęciowej prawa administracyjnego oraz kompetencji organów administracji państwa).

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 15 godzin wykładu.

Metody dydaktyczne - wykład, konsultacje.

Punkty ECTS - 5.

Bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach 15 godz., w tym 7 godzin zdalnie synchronicznie, przygotowanie do zajęć i zaliczenia 65 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 59 godz., egzamin 1 godz. Razem: 125 godzin, co odpowiada 5 pkt ECTS.

Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 75 godzin, co odpowiada 3,0 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 50 godz., co odpowiada 2,0 pkt ECTS.

Omówienie pojęć kontrola- nadzór – koordynacja. Przedstawienie szczegółowych różnic między tymi pojęciami. Przedstawienie w sferze działania administracji publicznej przykładów podmiotów realizujących powyższe działania.

Przedstawienie krótkiego rysu historycznego rozwoju kontroli państwowej na ziemiach polskich na przykładzie Najwyższej Izby Kontroli od XVI w. do czasów nam współczesnych. Omówienie konstytucyjnych podstaw przeprowadzania kontroli państwowej.

Przedstawienie rodzajów kontroli oraz ich znaczenia. Omówienie głównych kryteriów prowadzenia kontroli wykorzystywanych w działaniach kontrolnych NIK.

Właściwy dobór próby do kontroli. Ocena ryzyka kontroli, w celu zwiększenia efektywności działań kontrolnych na przykładzie Najwyższej Izby Kontroli.

Przedstawienie struktury organizacyjnej NIK wraz z ustaleniem standardów działania Izby. Omówienie roli i zadań Kolegium Najwyższej Izby Kontroli. Omówienie procesu planowania kontroli oraz przedstawienie standardów sprawozdawczych kontroli.

Omówienie procesu rozpatrywania skarg napływających do NIK. Ocena i badanie systemu kontroli wewnętrznej.

Omówienie szczegółowo poszczególnych obszarów działania NIK, nie tylko obszaru związanego z prowadzonymi kontrolami

Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA:

J. Zimmermann, Prawo administracyjne, Warszawa 2016

M. Wierzbowski (red.), Prawo administracyjne, Warszawa 2019

J. Boć (red.), Prawo administracyjne, Wrocław 2010

M. Stahl (red.), Prawo administracyjne. Pojęcia, instytucje, zasady w teorii i orzecznictwie, Warszawa 2013

J. Jagielski, Kontrola administracji publicznej

E Jarzęcka Siwik, B. Skwarka, Najwyższa Izba Kontroli

Efekty uczenia się:

Wiedza

EFEKTY: KA7_WG3, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę

obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu prawa

(materialnego, ustrojowego i procesowego) i pozostałych

zagadnień związanych z obszarem bezpieczeństwo

Umiejętności

KA7_UW1 wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować

i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz

innowacyjnie wykonywać zadania w nieprzewidywalnych

warunkach przez:

– właściwy dobór źródeł nauki i prawa związanego

z obszarem bezpieczeństwo (aktów normatywnych,

poglądów doktryny, orzecznictwa sądowego) i informacji

z nich pochodzących, dokonywanie oceny, krytycznej

analizy, syntezy, twórczej interpretacji i prezentacji tych

informacji

KA7_UU2 ukierunkowywać innych w zakresie samodzielnego

planowania i realizowania własnego uczenia się przez całe

kompetencje społęczne

życie KA7_KO1 wypełniania zobowiązań społecznych, inspirowania

i organizowania działalności na rzecz środowiska

publicznego podejmując czynności obszarze bezpieczeństwa

Metody i kryteria oceniania:

egzamin pisemny w formie testu z możliwością przeprowadzenia na platformie e-learning.

W zależności od obowiązujących regulacji, zastrzega się możliwość przeprowadzenia zaliczenia końcowego lub egzaminu końcowego przy użyciu środków komunikacji elektronicznej.

W zależności od obowiązujących regulacji, zastrzega się możliwość przeprowadzenia egzaminu w formie zdalnej.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Wenclik
Prowadzący grup: Małgorzata Wenclik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Prezentacja celów, funkcji i reguł kontroli administracji publicznej, prowadzonych przez Najwyższą Izbę Kontroli. Zapoznanie z systemem kontroli administracji publicznej, jego podmiotami i instrumentami prowadzenia kontroli. Przedstawienie technik prowadzenia kontroli oraz możliwych środków ochrony prawnej podmiotów kontrolowanych na przykładzie kontroli prowadzonych przez Najwyższą Izbę Kontroli. Omówienie historii rozwoju idei kontroli państwowej na ziemiach polskich.

Pełny opis:

Profil studiów - ogólnoakademicki.

Forma studiów - niestacjonarne.

Rodzaj przedmiotu - obowiązkowy.

Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki społeczne i nauki prawne.

Rok studiów/sem. - I rok 2 stopień semestr Leni

Wymagania wstępne - prawo konstytucyjne, prawo administracyjne, nauka administracji (wiedza dotycząca podstawowych pojęć prawa administracyjnego oraz z zakresu ustrojowego prawa administracyjnego; znajomości form aktywności administracji publicznej; rozumienia części szczegółowej prawa administracyjnego; posługiwania się zasadniczymi aktami prawnymi charakterystycznymi dla części szczegółowej prawa administracyjnego; rozumienia siatki pojęciowej prawa administracyjnego oraz kompetencji organów administracji państwa).

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 30 godzin wykładu.

Metody dydaktyczne - wykład, konsultacje.

Punkty ECTS - 5.

Bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach 30 godz., przygotowanie do zajęć i zaliczenia 50 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 44 godz., egzamin 1 godz. Razem: 125 godzin, co odpowiada 5 pkt ECTS.

Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 75 godzin, co odpowiada 3,0 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 50 godz., co odpowiada 2,0 pkt ECTS.

Omówienie pojęć kontrola- nadzór – koordynacja. Przedstawienie szczegółowych różnic między tymi pojęciami. Przedstawienie w sferze działania administracji publicznej przykładów podmiotów realizujących powyższe działania.

Przedstawienie krótkiego rysu historycznego rozwoju kontroli państwowej na ziemiach polskich na przykładzie Najwyższej Izby Kontroli od XVI w. do czasów nam współczesnych. Omówienie konstytucyjnych podstaw przeprowadzania kontroli państwowej.

Przedstawienie rodzajów kontroli oraz ich znaczenia. Omówienie głównych kryteriów prowadzenia kontroli wykorzystywanych w działaniach kontrolnych NIK.

Właściwy dobór próby do kontroli. Ocena ryzyka kontroli, w celu zwiększenia efektywności działań kontrolnych na przykładzie Najwyższej Izby Kontroli.

Przedstawienie struktury organizacyjnej NIK wraz z ustaleniem standardów działania Izby. Omówienie roli i zadań Kolegium Najwyższej Izby Kontroli. Omówienie procesu planowania kontroli oraz przedstawienie standardów sprawozdawczych kontroli.

Omówienie procesu rozpatrywania skarg napływających do NIK. Ocena i badanie systemu kontroli wewnętrznej

Literatura:

J. Zimmermann, Prawo administracyjne, Warszawa 2016

M. Wierzbowski (red.), Prawo administracyjne, Warszawa 2019

J. Boć (red.), Prawo administracyjne, Wrocław 2010

M. Stahl (red.), Prawo administracyjne. Pojęcia, instytucje, zasady w teorii i orzecznictwie, Warszawa 2013

J. Jagielski, Kontrola administracji publicznej

E Jarzęcka Siwik, B. Skwarka, Najwyższa Izba Kontroli

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Pietrasz
Prowadzący grup: Piotr Pietrasz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Prezentacja celów, funkcji i reguł kontroli administracji publicznej, prowadzonych przez Najwyższą Izbę Kontroli. Zapoznanie z systemem kontroli administracji publicznej, jego podmiotami i instrumentami prowadzenia kontroli. Przedstawienie technik prowadzenia kontroli oraz możliwych środków ochrony prawnej podmiotów kontrolowanych na przykładzie kontroli prowadzonych przez Najwyższą Izbę Kontroli. Omówienie historii rozwoju idei kontroli państwowej na ziemiach polskich.

Pełny opis:

Profil studiów - ogólnoakademicki.

Forma studiów - niestacjonarne.

Rodzaj przedmiotu - obowiązkowy.

Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki społeczne i nauki prawne.

Rok studiów/sem. - I rok 2 stopień semestr Leni

Wymagania wstępne - prawo konstytucyjne, prawo administracyjne, nauka administracji (wiedza dotycząca podstawowych pojęć prawa administracyjnego oraz z zakresu ustrojowego prawa administracyjnego; znajomości form aktywności administracji publicznej; rozumienia części szczegółowej prawa administracyjnego; posługiwania się zasadniczymi aktami prawnymi charakterystycznymi dla części szczegółowej prawa administracyjnego; rozumienia siatki pojęciowej prawa administracyjnego oraz kompetencji organów administracji państwa).

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 30 godzin wykładu.

Metody dydaktyczne - wykład, konsultacje.

Punkty ECTS - 5.

Bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach 15 godz., w tym 7 godzin zdalnie synchronicznie, przygotowanie do zajęć i zaliczenia 65 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 59 godz., egzamin 1 godz. Razem: 125 godzin, co odpowiada 5 pkt ECTS.

Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 75 godzin, co odpowiada 3,0 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 50 godz., co odpowiada 2,0 pkt ECTS.

Omówienie pojęć kontrola- nadzór – koordynacja. Przedstawienie szczegółowych różnic między tymi pojęciami. Przedstawienie w sferze działania administracji publicznej przykładów podmiotów realizujących powyższe działania.

Przedstawienie krótkiego rysu historycznego rozwoju kontroli państwowej na ziemiach polskich na przykładzie Najwyższej Izby Kontroli od XVI w. do czasów nam współczesnych. Omówienie konstytucyjnych podstaw przeprowadzania kontroli państwowej.

Przedstawienie rodzajów kontroli oraz ich znaczenia. Omówienie głównych kryteriów prowadzenia kontroli wykorzystywanych w działaniach kontrolnych NIK.

Właściwy dobór próby do kontroli. Ocena ryzyka kontroli, w celu zwiększenia efektywności działań kontrolnych na przykładzie Najwyższej Izby Kontroli.

Przedstawienie struktury organizacyjnej NIK wraz z ustaleniem standardów działania Izby. Omówienie roli i zadań Kolegium Najwyższej Izby Kontroli. Omówienie procesu planowania kontroli oraz przedstawienie standardów sprawozdawczych kontroli.

Omówienie procesu rozpatrywania skarg napływających do NIK. Ocena i badanie systemu kontroli wewnętrznej

Literatura:

J. Zimmermann, Prawo administracyjne, Warszawa 2016

M. Wierzbowski (red.), Prawo administracyjne, Warszawa 2019

J. Boć (red.), Prawo administracyjne, Wrocław 2010

M. Stahl (red.), Prawo administracyjne. Pojęcia, instytucje, zasady w teorii i orzecznictwie, Warszawa 2013

J. Jagielski, Kontrola administracji publicznej

E Jarzęcka Siwik, B. Skwarka, Najwyższa Izba Kontroli

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-2 (2024-11-25)