Najwyższa Izba Kontroli
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 370-WN2-1LD |
Kod Erasmus / ISCED: |
10.001
|
Nazwa przedmiotu: | Najwyższa Izba Kontroli |
Jednostka: | Wydział Prawa |
Grupy: |
2L niestac.II st.studia bezpieczeństwa i prawa- przedmioty obowiązkowe Bezpieczeństwo i Prawo Niestacjonarne 1 rok 2 stopnia sem. Letni |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | prawo konstytucyjne, prawo administracyjne, nauka administracji (wiedza dotycząca podstawowych pojęć prawa administracyjnego oraz z zakresu ustrojowego prawa administracyjnego; znajomości form aktywności administracji publicznej; rozumienia części szczegółowej prawa administracyjnego; posługiwania się zasadniczymi aktami prawnymi charakterystycznymi dla części szczegółowej prawa administracyjnego; rozumienia siatki pojęciowej prawa administracyjnego oraz kompetencji organów administracji państwa) |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Prezentacja celów, funkcji i reguł kontroli administracji publicznej, prowadzonych przez Najwyższą Izbę Kontroli. Zapoznanie z systemem kontroli administracji publicznej, jego podmiotami i instrumentami prowadzenia kontroli. Przedstawienie technik prowadzenia kontroli oraz możliwych środków ochrony prawnej podmiotów kontrolowanych na przykładzie kontroli prowadzonych przez Najwyższą Izbę Kontroli. Omówienie historii rozwoju idei kontroli państwowej na ziemiach polskich. |
Pełny opis: |
Profil studiów - ogólnoakademicki. Forma studiów - niestacjonarne. Rodzaj przedmiotu - obowiązkowy. Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki społeczne i nauki prawne. Rok studiów/sem. - I rok 2 stopień semestr Leni Wymagania wstępne - prawo konstytucyjne, prawo administracyjne, nauka administracji (wiedza dotycząca podstawowych pojęć prawa administracyjnego oraz z zakresu ustrojowego prawa administracyjnego; znajomości form aktywności administracji publicznej; rozumienia części szczegółowej prawa administracyjnego; posługiwania się zasadniczymi aktami prawnymi charakterystycznymi dla części szczegółowej prawa administracyjnego; rozumienia siatki pojęciowej prawa administracyjnego oraz kompetencji organów administracji państwa). Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 15 godzin wykładu. Metody dydaktyczne - wykład, konsultacje. Punkty ECTS - 5. Bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach 15 godz., w tym 7 godzin zdalnie synchronicznie, przygotowanie do zajęć i zaliczenia 65 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 59 godz., egzamin 1 godz. Razem: 125 godzin, co odpowiada 5 pkt ECTS. Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 75 godzin, co odpowiada 3,0 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 50 godz., co odpowiada 2,0 pkt ECTS. Omówienie pojęć kontrola- nadzór – koordynacja. Przedstawienie szczegółowych różnic między tymi pojęciami. Przedstawienie w sferze działania administracji publicznej przykładów podmiotów realizujących powyższe działania. Przedstawienie krótkiego rysu historycznego rozwoju kontroli państwowej na ziemiach polskich na przykładzie Najwyższej Izby Kontroli od XVI w. do czasów nam współczesnych. Omówienie konstytucyjnych podstaw przeprowadzania kontroli państwowej. Przedstawienie rodzajów kontroli oraz ich znaczenia. Omówienie głównych kryteriów prowadzenia kontroli wykorzystywanych w działaniach kontrolnych NIK. Właściwy dobór próby do kontroli. Ocena ryzyka kontroli, w celu zwiększenia efektywności działań kontrolnych na przykładzie Najwyższej Izby Kontroli. Przedstawienie struktury organizacyjnej NIK wraz z ustaleniem standardów działania Izby. Omówienie roli i zadań Kolegium Najwyższej Izby Kontroli. Omówienie procesu planowania kontroli oraz przedstawienie standardów sprawozdawczych kontroli. Omówienie procesu rozpatrywania skarg napływających do NIK. Ocena i badanie systemu kontroli wewnętrznej. Omówienie szczegółowo poszczególnych obszarów działania NIK, nie tylko obszaru związanego z prowadzonymi kontrolami |
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA: J. Zimmermann, Prawo administracyjne, Warszawa 2016 M. Wierzbowski (red.), Prawo administracyjne, Warszawa 2019 J. Boć (red.), Prawo administracyjne, Wrocław 2010 M. Stahl (red.), Prawo administracyjne. Pojęcia, instytucje, zasady w teorii i orzecznictwie, Warszawa 2013 J. Jagielski, Kontrola administracji publicznej E Jarzęcka Siwik, B. Skwarka, Najwyższa Izba Kontroli |
Efekty uczenia się: |
Wiedza EFEKTY: KA7_WG3, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu prawa (materialnego, ustrojowego i procesowego) i pozostałych zagadnień związanych z obszarem bezpieczeństwo Umiejętności KA7_UW1 wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz innowacyjnie wykonywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach przez: – właściwy dobór źródeł nauki i prawa związanego z obszarem bezpieczeństwo (aktów normatywnych, poglądów doktryny, orzecznictwa sądowego) i informacji z nich pochodzących, dokonywanie oceny, krytycznej analizy, syntezy, twórczej interpretacji i prezentacji tych informacji KA7_UU2 ukierunkowywać innych w zakresie samodzielnego planowania i realizowania własnego uczenia się przez całe kompetencje społęczne życie KA7_KO1 wypełniania zobowiązań społecznych, inspirowania i organizowania działalności na rzecz środowiska publicznego podejmując czynności obszarze bezpieczeństwa |
Metody i kryteria oceniania: |
egzamin pisemny w formie testu z możliwością przeprowadzenia na platformie e-learning. W zależności od obowiązujących regulacji, zastrzega się możliwość przeprowadzenia zaliczenia końcowego lub egzaminu końcowego przy użyciu środków komunikacji elektronicznej. W zależności od obowiązujących regulacji, zastrzega się możliwość przeprowadzenia egzaminu w formie zdalnej. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Wenclik | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Wenclik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Prezentacja celów, funkcji i reguł kontroli administracji publicznej, prowadzonych przez Najwyższą Izbę Kontroli. Zapoznanie z systemem kontroli administracji publicznej, jego podmiotami i instrumentami prowadzenia kontroli. Przedstawienie technik prowadzenia kontroli oraz możliwych środków ochrony prawnej podmiotów kontrolowanych na przykładzie kontroli prowadzonych przez Najwyższą Izbę Kontroli. Omówienie historii rozwoju idei kontroli państwowej na ziemiach polskich. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów - ogólnoakademicki. Forma studiów - niestacjonarne. Rodzaj przedmiotu - obowiązkowy. Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki społeczne i nauki prawne. Rok studiów/sem. - I rok 2 stopień semestr Leni Wymagania wstępne - prawo konstytucyjne, prawo administracyjne, nauka administracji (wiedza dotycząca podstawowych pojęć prawa administracyjnego oraz z zakresu ustrojowego prawa administracyjnego; znajomości form aktywności administracji publicznej; rozumienia części szczegółowej prawa administracyjnego; posługiwania się zasadniczymi aktami prawnymi charakterystycznymi dla części szczegółowej prawa administracyjnego; rozumienia siatki pojęciowej prawa administracyjnego oraz kompetencji organów administracji państwa). Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 30 godzin wykładu. Metody dydaktyczne - wykład, konsultacje. Punkty ECTS - 5. Bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach 30 godz., przygotowanie do zajęć i zaliczenia 50 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 44 godz., egzamin 1 godz. Razem: 125 godzin, co odpowiada 5 pkt ECTS. Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 75 godzin, co odpowiada 3,0 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 50 godz., co odpowiada 2,0 pkt ECTS. Omówienie pojęć kontrola- nadzór – koordynacja. Przedstawienie szczegółowych różnic między tymi pojęciami. Przedstawienie w sferze działania administracji publicznej przykładów podmiotów realizujących powyższe działania. Przedstawienie krótkiego rysu historycznego rozwoju kontroli państwowej na ziemiach polskich na przykładzie Najwyższej Izby Kontroli od XVI w. do czasów nam współczesnych. Omówienie konstytucyjnych podstaw przeprowadzania kontroli państwowej. Przedstawienie rodzajów kontroli oraz ich znaczenia. Omówienie głównych kryteriów prowadzenia kontroli wykorzystywanych w działaniach kontrolnych NIK. Właściwy dobór próby do kontroli. Ocena ryzyka kontroli, w celu zwiększenia efektywności działań kontrolnych na przykładzie Najwyższej Izby Kontroli. Przedstawienie struktury organizacyjnej NIK wraz z ustaleniem standardów działania Izby. Omówienie roli i zadań Kolegium Najwyższej Izby Kontroli. Omówienie procesu planowania kontroli oraz przedstawienie standardów sprawozdawczych kontroli. Omówienie procesu rozpatrywania skarg napływających do NIK. Ocena i badanie systemu kontroli wewnętrznej |
|
Literatura: |
J. Zimmermann, Prawo administracyjne, Warszawa 2016 M. Wierzbowski (red.), Prawo administracyjne, Warszawa 2019 J. Boć (red.), Prawo administracyjne, Wrocław 2010 M. Stahl (red.), Prawo administracyjne. Pojęcia, instytucje, zasady w teorii i orzecznictwie, Warszawa 2013 J. Jagielski, Kontrola administracji publicznej E Jarzęcka Siwik, B. Skwarka, Najwyższa Izba Kontroli |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Pietrasz | |
Prowadzący grup: | Piotr Pietrasz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Prezentacja celów, funkcji i reguł kontroli administracji publicznej, prowadzonych przez Najwyższą Izbę Kontroli. Zapoznanie z systemem kontroli administracji publicznej, jego podmiotami i instrumentami prowadzenia kontroli. Przedstawienie technik prowadzenia kontroli oraz możliwych środków ochrony prawnej podmiotów kontrolowanych na przykładzie kontroli prowadzonych przez Najwyższą Izbę Kontroli. Omówienie historii rozwoju idei kontroli państwowej na ziemiach polskich. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów - ogólnoakademicki. Forma studiów - niestacjonarne. Rodzaj przedmiotu - obowiązkowy. Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki społeczne i nauki prawne. Rok studiów/sem. - I rok 2 stopień semestr Leni Wymagania wstępne - prawo konstytucyjne, prawo administracyjne, nauka administracji (wiedza dotycząca podstawowych pojęć prawa administracyjnego oraz z zakresu ustrojowego prawa administracyjnego; znajomości form aktywności administracji publicznej; rozumienia części szczegółowej prawa administracyjnego; posługiwania się zasadniczymi aktami prawnymi charakterystycznymi dla części szczegółowej prawa administracyjnego; rozumienia siatki pojęciowej prawa administracyjnego oraz kompetencji organów administracji państwa). Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 30 godzin wykładu. Metody dydaktyczne - wykład, konsultacje. Punkty ECTS - 5. Bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach 15 godz., w tym 7 godzin zdalnie synchronicznie, przygotowanie do zajęć i zaliczenia 65 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 59 godz., egzamin 1 godz. Razem: 125 godzin, co odpowiada 5 pkt ECTS. Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 75 godzin, co odpowiada 3,0 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 50 godz., co odpowiada 2,0 pkt ECTS. Omówienie pojęć kontrola- nadzór – koordynacja. Przedstawienie szczegółowych różnic między tymi pojęciami. Przedstawienie w sferze działania administracji publicznej przykładów podmiotów realizujących powyższe działania. Przedstawienie krótkiego rysu historycznego rozwoju kontroli państwowej na ziemiach polskich na przykładzie Najwyższej Izby Kontroli od XVI w. do czasów nam współczesnych. Omówienie konstytucyjnych podstaw przeprowadzania kontroli państwowej. Przedstawienie rodzajów kontroli oraz ich znaczenia. Omówienie głównych kryteriów prowadzenia kontroli wykorzystywanych w działaniach kontrolnych NIK. Właściwy dobór próby do kontroli. Ocena ryzyka kontroli, w celu zwiększenia efektywności działań kontrolnych na przykładzie Najwyższej Izby Kontroli. Przedstawienie struktury organizacyjnej NIK wraz z ustaleniem standardów działania Izby. Omówienie roli i zadań Kolegium Najwyższej Izby Kontroli. Omówienie procesu planowania kontroli oraz przedstawienie standardów sprawozdawczych kontroli. Omówienie procesu rozpatrywania skarg napływających do NIK. Ocena i badanie systemu kontroli wewnętrznej |
|
Literatura: |
J. Zimmermann, Prawo administracyjne, Warszawa 2016 M. Wierzbowski (red.), Prawo administracyjne, Warszawa 2019 J. Boć (red.), Prawo administracyjne, Wrocław 2010 M. Stahl (red.), Prawo administracyjne. Pojęcia, instytucje, zasady w teorii i orzecznictwie, Warszawa 2013 J. Jagielski, Kontrola administracji publicznej E Jarzęcka Siwik, B. Skwarka, Najwyższa Izba Kontroli |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.