Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia zagrożeń

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 370-WN2-1LH
Kod Erasmus / ISCED: 10.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia zagrożeń
Jednostka: Wydział Prawa
Grupy: 2L niestac.II st.studia bezpieczeństwa i prawa- przedmioty obowiązkowe
Bezpieczeństwo i Prawo Niestacjonarne 1 rok 2 stopnia sem. Letni
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Forma studiów - niestacjonarne.

Dziedzina i dyscyplina nauki - dziedzina nauk społecznych, dyscyplina psychologia

Rok studiów/semestr - rok 1/sem.II.

Wymagania wstępne - brak.

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 15 godz. dydaktycznych, w tym 5 godz. elearning synchroniczny i 2 godz. elearning asynchroniczny)

Metody dydaktyczne: wykład, konsultacje.

Punkty ECTS: 5


Bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach 15 godz. - w tym 5 godz. elearning synchroniczny i 2 godz. elearning asynchroniczny , przygotowanie do zajęć i egzaminu 62,5 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 47,5 godz. , egzamin 2 godz. Razem 125 godzin, co odpowiada 5 pkt ECTS.


Wskaźniki ilościowe – nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 62,5 co odpowiada 2,5 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 62,5 godz. co odpowiada 2,5 pkt ECTS.

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Przedmiot obejmuje treści programowe w zakresie definiowania poczucia zagrożenia i poczucia bezpieczeństwa, reakcji indywidualnej i społecznej na zagrożenia, przyczyn i konsekwencji zagrożeń bezpieczeństwa jednostki i społeczeństwa, kryzysów i konfliktów jako przejawów zagrożeń bezpieczeństwa. Ponadto przedmiotem analiz jest problematyka terroryzmu jako najpoważniejszego zagrożenia bezpieczeństwa współczesnego świata oraz wewnętrznych i zewnętrznych zagrożeń bezpieczeństwa państwa.

Pełny opis:

Forma studiów - niestacjonarne.

Dziedzina i dyscyplina nauki - dziedzina nauk społecznych, dyscyplina psychologia

Rok studiów/semestr - rok 1/sem.II.

Wymagania wstępne - brak.

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 15 godz. dydaktycznych, w tym 8 godzin. stacjonarnie i 7 godzin w e-learningu (5 godz. elearning synchroniczny i 2 godz. elearning asynchroniczny)

Metody dydaktyczne: wykład, konsultacje.

Punkty ECTS: 5

Bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach 15 godz. - w tym 5 godz. elearning synchroniczny i 2 godz. elearning asynchroniczny , przygotowanie do zajęć i egzaminu 62,5 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 47,5 godz. , egzamin 2 godz. Razem 125 godzin, co odpowiada 5 pkt ECTS.

Wskaźniki ilościowe – nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 62,5 co odpowiada 2,5 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 62,5 godz. co odpowiada 2,5 pkt ECTS.

Literatura:

* Grocki Romuald, Zarządzanie kryzysowe. Dobre praktyki, Wyd. Difin, Warszawa 2012

* Loranty Krzysztof (red.), Psychospołeczne uwarunkowania zachowań jednostek i grup społecznych w sytuacjach zagrożeń. Wybrane problemy, Wyd. AON, Warszawa 2010

* Lipczyński Andrzej, Psychologiczna interwencja w sytuacjach kryzysowych, Wyd. Difin, Warszawa 2007

* Figley Ch., Nash N. (red.) Stres bojowy. Teorie, badania, profilaktyka i terapia, Wyd. PWN, Warszawa 2010

* Lis-Turlejska Maria, Stres traumatyczny: występowanie, następstwa, terapia, Wyd. Akademickie „Żak”, Warszawa 2002

* Stawnicka Jadwiga (red.), Komunikacja w sytuacjach kryzysowych, cz. I i II, Katowice 2010

* Horgan Jan, Psychologia terroryzmu, Wyd. PWN, Wrszawa 2008

* Liedel Krzysztof (red.), Terroryzm w medialnym obrazie świata, Wyd. TRIO, 2010

* Liedel Krzysztof, Piasecka Paulina, Jak przetrwać w dobie zagrożeń terrorystycznych, Wyd. TRIO i Collegium Civitas, Warszawa 2008

Efekty uczenia się:

W zakresie umiejętności Absolwent zna i rozumie:

- wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej dotyczącej prawa związanego z obszarem, bezpieczeństwa w szczególności w obszarze psychologii zagrożeń (KA7_WG4),

weryfikacja: egzamin pisemny , ocena wykonania zadań z e-learningu

W zakresie wiedzy absolwent potrafi:

- formułować i testować hipotezy związane z prostymi problemami badawczymi z zakresu nauki i prawa związanego z obszarem bezpieczeństwo (materialnego, ustrojowego i procesowego) oraz przedmiotu działania organów i sądów realizujących zadania z obszaru bezpieczeństwa w szczególności z psychologii zagrożeń (KA7_UW4),

egzamin pisemny , ocena wykonania zadań z e-learningu

W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:

- uznawania znaczenia nabytej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych z zakresu prawa związanego z obszarem bezpieczeństwo (materialnego, ustrojowego i procesowego) oraz przedmiotu działania organów i sądów realizujących zadania z obszaru bezpieczeństwa w odniesieniu do psychologii zagrożeń społecznych (KA7_KK2)

egzamin pisemny , ocena wykonania zadań z e-learningu

Metody i kryteria oceniania:

Wykład: egzamin pisemny. Student otrzymuje 3 tematy do wyboru i na jeden z nich opracowuje pracę pisemną (forma opisowa).

W zależności od obowiązujących regulacji zastrzega się możliwość przeprowadzenia zaliczenia przy użyciu środków komunikacji elektronicznej.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Kun-Buczko
Prowadzący grup: Magdalena Kun-Buczko
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Przedmiot obejmuje treści programowe w zakresie definiowania poczucia zagrożenia i poczucia bezpieczeństwa, reakcji indywidualnej i społecznej na zagrożenia, przyczyn i konsekwencji zagrożeń bezpieczeństwa jednostki i społeczeństwa, kryzysów i konfliktów jako przejawów zagrożeń bezpieczeństwa. Ponadto przedmiotem analiz jest problematyka terroryzmu jako najpoważniejszego zagrożenia bezpieczeństwa współczesnego świata oraz wewnętrznych i zewnętrznych zagrożeń bezpieczeństwa państwa.

Pełny opis:

Forma studiów - niestacjonarne.

Dziedzina i dyscyplina nauki - dziedzina nauk społecznych, dyscyplina nauki prawne.

Rok studiów/semestr - rok 1/sem.II.

Wymagania wstępne - brak.

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 15 godz. dydaktycznych, w tym 8 godzin. stacjonarnie i 7 godzin w e-learningu (5 godz. elearning synchroniczny i 2 godz. elearning asynchroniczny)

Metody dydaktyczne: wykład konwersatoryjny, metoda heurystyczna, metoda problemowa (dotyczy wykładów w

sali i zdalnie synchronicznie), metoda pokazu (w ramach zajęć zdalnych asynchronicznych), dyskusja moderowana (w

ramach konsultacji).

Punkty ECTS: 5

Bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach 15 godz. - w tym 8 godz. stacjonarnie i 7 godz. e-learningu 5 godz. elearning synchroniczny i 2 godz. elearning asynchroniczny) , przygotowanie do zajęć i egzaminu 62,5 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 48,5 godz. , egzamin 2 godz. Razem 125 godzin, co odpowiada 5 pkt ECTS.

Wskaźniki ilościowe – nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 62,5 (udział w zajęciach, konsultacje, egzamin), co odpowiada 2,5 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 62,5 godz. (w tym 2 godz. w formacie e-learning asynchroniczny)

Literatura:

* Grocki Romuald, Zarządzanie kryzysowe. Dobre praktyki, Wyd. Difin, Warszawa 2012

* Loranty Krzysztof (red.), Psychospołeczne uwarunkowania zachowań jednostek i grup społecznych w sytuacjach zagrożeń. Wybrane problemy, Wyd. AON, Warszawa 2010

* Lipczyński Andrzej, Psychologiczna interwencja w sytuacjach kryzysowych, Wyd. Difin, Warszawa 2007

* Figley Ch., Nash N. (red.) Stres bojowy. Teorie, badania, profilaktyka i terapia, Wyd. PWN, Warszawa 2010

* Lis-Turlejska Maria, Stres traumatyczny: występowanie, następstwa, terapia, Wyd. Akademickie „Żak”, Warszawa 2002

* Stawnicka Jadwiga (red.), Komunikacja w sytuacjach kryzysowych, cz. I i II, Katowice 2010

* Horgan Jan, Psychologia terroryzmu, Wyd. PWN, Wrszawa 2008

* Liedel Krzysztof (red.), Terroryzm w medialnym obrazie świata, Wyd. TRIO, 2010

* Liedel Krzysztof, Piasecka Paulina, Jak przetrwać w dobie zagrożeń terrorystycznych, Wyd. TRIO i Collegium Civitas, Warszawa 2008

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Kun-Buczko
Prowadzący grup: Magdalena Kun-Buczko
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Przedmiot obejmuje treści programowe w zakresie definiowania poczucia zagrożenia i poczucia bezpieczeństwa, reakcji indywidualnej i społecznej na zagrożenia, przyczyn i konsekwencji zagrożeń bezpieczeństwa jednostki i społeczeństwa, kryzysów i konfliktów jako przejawów zagrożeń bezpieczeństwa. Ponadto przedmiotem analiz jest problematyka terroryzmu jako najpoważniejszego zagrożenia bezpieczeństwa współczesnego świata oraz wewnętrznych i zewnętrznych zagrożeń bezpieczeństwa państwa.

Pełny opis:

Forma studiów - niestacjonarne.

Dziedzina i dyscyplina nauki - dziedzina nauk społecznych, dyscyplina psychologia

Rok studiów/semestr - rok 1/sem.II.

Wymagania wstępne - brak.

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 15 godz. dydaktycznych, w tym 8 godzin. stacjonarnie i 7 godzin w e-learningu (5 godz. elearning synchroniczny i 2 godz. elearning asynchroniczny)

Metody dydaktyczne: wykład konwersatoryjny, metoda heurystyczna, metoda problemowa (dotyczy wykładów w

sali i zdalnie synchronicznie), metoda pokazu (w ramach zajęć zdalnych asynchronicznych), dyskusja moderowana (w

ramach konsultacji).

Punkty ECTS: 5

Bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach 15 godz. - w tym 5 godz. elearning synchroniczny i 2 godz. elearning asynchroniczny , przygotowanie do zajęć i egzaminu 62,5 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 47,5 godz. , egzamin 2 godz. Razem 125 godzin, co odpowiada 5 pkt ECTS.

Wskaźniki ilościowe – nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 62,5 co odpowiada 2,5 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 62,5 godz. co odpowiada 2,5 pkt ECTS.

Literatura:

* Grocki Romuald, Zarządzanie kryzysowe. Dobre praktyki, Wyd. Difin, Warszawa 2012

* Loranty Krzysztof (red.), Psychospołeczne uwarunkowania zachowań jednostek i grup społecznych w sytuacjach zagrożeń. Wybrane problemy, Wyd. AON, Warszawa 2010

* Lipczyński Andrzej, Psychologiczna interwencja w sytuacjach kryzysowych, Wyd. Difin, Warszawa 2007

* Figley Ch., Nash N. (red.) Stres bojowy. Teorie, badania, profilaktyka i terapia, Wyd. PWN, Warszawa 2010

* Lis-Turlejska Maria, Stres traumatyczny: występowanie, następstwa, terapia, Wyd. Akademickie „Żak”, Warszawa 2002

* Stawnicka Jadwiga (red.), Komunikacja w sytuacjach kryzysowych, cz. I i II, Katowice 2010

* Horgan Jan, Psychologia terroryzmu, Wyd. PWN, Wrszawa 2008

* Liedel Krzysztof (red.), Terroryzm w medialnym obrazie świata, Wyd. TRIO, 2010

* Liedel Krzysztof, Piasecka Paulina, Jak przetrwać w dobie zagrożeń terrorystycznych, Wyd. TRIO i Collegium Civitas, Warszawa 2008

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-2 (2024-11-25)