Psychologia zagrożeń
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 370-WN2-1LH |
Kod Erasmus / ISCED: |
10.001
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia zagrożeń |
Jednostka: | Wydział Prawa |
Grupy: |
2L niestac.II st.studia bezpieczeństwa i prawa- przedmioty obowiązkowe Bezpieczeństwo i Prawo Niestacjonarne 1 rok 2 stopnia sem. Letni |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Forma studiów - niestacjonarne. Dziedzina i dyscyplina nauki - dziedzina nauk społecznych, dyscyplina psychologia Rok studiów/semestr - rok 1/sem.II. Wymagania wstępne - brak. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 15 godz. dydaktycznych, w tym 5 godz. elearning synchroniczny i 2 godz. elearning asynchroniczny) Metody dydaktyczne: wykład, konsultacje. Punkty ECTS: 5 Bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach 15 godz. - w tym 5 godz. elearning synchroniczny i 2 godz. elearning asynchroniczny , przygotowanie do zajęć i egzaminu 62,5 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 47,5 godz. , egzamin 2 godz. Razem 125 godzin, co odpowiada 5 pkt ECTS. Wskaźniki ilościowe – nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 62,5 co odpowiada 2,5 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 62,5 godz. co odpowiada 2,5 pkt ECTS. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot obejmuje treści programowe w zakresie definiowania poczucia zagrożenia i poczucia bezpieczeństwa, reakcji indywidualnej i społecznej na zagrożenia, przyczyn i konsekwencji zagrożeń bezpieczeństwa jednostki i społeczeństwa, kryzysów i konfliktów jako przejawów zagrożeń bezpieczeństwa. Ponadto przedmiotem analiz jest problematyka terroryzmu jako najpoważniejszego zagrożenia bezpieczeństwa współczesnego świata oraz wewnętrznych i zewnętrznych zagrożeń bezpieczeństwa państwa. |
Pełny opis: |
Forma studiów - niestacjonarne. Dziedzina i dyscyplina nauki - dziedzina nauk społecznych, dyscyplina psychologia Rok studiów/semestr - rok 1/sem.II. Wymagania wstępne - brak. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 15 godz. dydaktycznych, w tym 8 godzin. stacjonarnie i 7 godzin w e-learningu (5 godz. elearning synchroniczny i 2 godz. elearning asynchroniczny) Metody dydaktyczne: wykład, konsultacje. Punkty ECTS: 5 Bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach 15 godz. - w tym 5 godz. elearning synchroniczny i 2 godz. elearning asynchroniczny , przygotowanie do zajęć i egzaminu 62,5 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 47,5 godz. , egzamin 2 godz. Razem 125 godzin, co odpowiada 5 pkt ECTS. Wskaźniki ilościowe – nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 62,5 co odpowiada 2,5 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 62,5 godz. co odpowiada 2,5 pkt ECTS. |
Literatura: |
* Grocki Romuald, Zarządzanie kryzysowe. Dobre praktyki, Wyd. Difin, Warszawa 2012 * Loranty Krzysztof (red.), Psychospołeczne uwarunkowania zachowań jednostek i grup społecznych w sytuacjach zagrożeń. Wybrane problemy, Wyd. AON, Warszawa 2010 * Lipczyński Andrzej, Psychologiczna interwencja w sytuacjach kryzysowych, Wyd. Difin, Warszawa 2007 * Figley Ch., Nash N. (red.) Stres bojowy. Teorie, badania, profilaktyka i terapia, Wyd. PWN, Warszawa 2010 * Lis-Turlejska Maria, Stres traumatyczny: występowanie, następstwa, terapia, Wyd. Akademickie „Żak”, Warszawa 2002 * Stawnicka Jadwiga (red.), Komunikacja w sytuacjach kryzysowych, cz. I i II, Katowice 2010 * Horgan Jan, Psychologia terroryzmu, Wyd. PWN, Wrszawa 2008 * Liedel Krzysztof (red.), Terroryzm w medialnym obrazie świata, Wyd. TRIO, 2010 * Liedel Krzysztof, Piasecka Paulina, Jak przetrwać w dobie zagrożeń terrorystycznych, Wyd. TRIO i Collegium Civitas, Warszawa 2008 |
Efekty uczenia się: |
W zakresie umiejętności Absolwent zna i rozumie: - wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej dotyczącej prawa związanego z obszarem, bezpieczeństwa w szczególności w obszarze psychologii zagrożeń (KA7_WG4), weryfikacja: egzamin pisemny , ocena wykonania zadań z e-learningu W zakresie wiedzy absolwent potrafi: - formułować i testować hipotezy związane z prostymi problemami badawczymi z zakresu nauki i prawa związanego z obszarem bezpieczeństwo (materialnego, ustrojowego i procesowego) oraz przedmiotu działania organów i sądów realizujących zadania z obszaru bezpieczeństwa w szczególności z psychologii zagrożeń (KA7_UW4), egzamin pisemny , ocena wykonania zadań z e-learningu W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do: - uznawania znaczenia nabytej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych z zakresu prawa związanego z obszarem bezpieczeństwo (materialnego, ustrojowego i procesowego) oraz przedmiotu działania organów i sądów realizujących zadania z obszaru bezpieczeństwa w odniesieniu do psychologii zagrożeń społecznych (KA7_KK2) egzamin pisemny , ocena wykonania zadań z e-learningu |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: egzamin pisemny. Student otrzymuje 3 tematy do wyboru i na jeden z nich opracowuje pracę pisemną (forma opisowa). W zależności od obowiązujących regulacji zastrzega się możliwość przeprowadzenia zaliczenia przy użyciu środków komunikacji elektronicznej. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Kun-Buczko | |
Prowadzący grup: | Magdalena Kun-Buczko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot obejmuje treści programowe w zakresie definiowania poczucia zagrożenia i poczucia bezpieczeństwa, reakcji indywidualnej i społecznej na zagrożenia, przyczyn i konsekwencji zagrożeń bezpieczeństwa jednostki i społeczeństwa, kryzysów i konfliktów jako przejawów zagrożeń bezpieczeństwa. Ponadto przedmiotem analiz jest problematyka terroryzmu jako najpoważniejszego zagrożenia bezpieczeństwa współczesnego świata oraz wewnętrznych i zewnętrznych zagrożeń bezpieczeństwa państwa. |
|
Pełny opis: |
Forma studiów - niestacjonarne. Dziedzina i dyscyplina nauki - dziedzina nauk społecznych, dyscyplina nauki prawne. Rok studiów/semestr - rok 1/sem.II. Wymagania wstępne - brak. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 15 godz. dydaktycznych, w tym 8 godzin. stacjonarnie i 7 godzin w e-learningu (5 godz. elearning synchroniczny i 2 godz. elearning asynchroniczny) Metody dydaktyczne: wykład konwersatoryjny, metoda heurystyczna, metoda problemowa (dotyczy wykładów w sali i zdalnie synchronicznie), metoda pokazu (w ramach zajęć zdalnych asynchronicznych), dyskusja moderowana (w ramach konsultacji). Punkty ECTS: 5 Bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach 15 godz. - w tym 8 godz. stacjonarnie i 7 godz. e-learningu 5 godz. elearning synchroniczny i 2 godz. elearning asynchroniczny) , przygotowanie do zajęć i egzaminu 62,5 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 48,5 godz. , egzamin 2 godz. Razem 125 godzin, co odpowiada 5 pkt ECTS. Wskaźniki ilościowe – nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 62,5 (udział w zajęciach, konsultacje, egzamin), co odpowiada 2,5 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 62,5 godz. (w tym 2 godz. w formacie e-learning asynchroniczny) |
|
Literatura: |
* Grocki Romuald, Zarządzanie kryzysowe. Dobre praktyki, Wyd. Difin, Warszawa 2012 * Loranty Krzysztof (red.), Psychospołeczne uwarunkowania zachowań jednostek i grup społecznych w sytuacjach zagrożeń. Wybrane problemy, Wyd. AON, Warszawa 2010 * Lipczyński Andrzej, Psychologiczna interwencja w sytuacjach kryzysowych, Wyd. Difin, Warszawa 2007 * Figley Ch., Nash N. (red.) Stres bojowy. Teorie, badania, profilaktyka i terapia, Wyd. PWN, Warszawa 2010 * Lis-Turlejska Maria, Stres traumatyczny: występowanie, następstwa, terapia, Wyd. Akademickie „Żak”, Warszawa 2002 * Stawnicka Jadwiga (red.), Komunikacja w sytuacjach kryzysowych, cz. I i II, Katowice 2010 * Horgan Jan, Psychologia terroryzmu, Wyd. PWN, Wrszawa 2008 * Liedel Krzysztof (red.), Terroryzm w medialnym obrazie świata, Wyd. TRIO, 2010 * Liedel Krzysztof, Piasecka Paulina, Jak przetrwać w dobie zagrożeń terrorystycznych, Wyd. TRIO i Collegium Civitas, Warszawa 2008 |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Kun-Buczko | |
Prowadzący grup: | Magdalena Kun-Buczko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot obejmuje treści programowe w zakresie definiowania poczucia zagrożenia i poczucia bezpieczeństwa, reakcji indywidualnej i społecznej na zagrożenia, przyczyn i konsekwencji zagrożeń bezpieczeństwa jednostki i społeczeństwa, kryzysów i konfliktów jako przejawów zagrożeń bezpieczeństwa. Ponadto przedmiotem analiz jest problematyka terroryzmu jako najpoważniejszego zagrożenia bezpieczeństwa współczesnego świata oraz wewnętrznych i zewnętrznych zagrożeń bezpieczeństwa państwa. |
|
Pełny opis: |
Forma studiów - niestacjonarne. Dziedzina i dyscyplina nauki - dziedzina nauk społecznych, dyscyplina psychologia Rok studiów/semestr - rok 1/sem.II. Wymagania wstępne - brak. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 15 godz. dydaktycznych, w tym 8 godzin. stacjonarnie i 7 godzin w e-learningu (5 godz. elearning synchroniczny i 2 godz. elearning asynchroniczny) Metody dydaktyczne: wykład konwersatoryjny, metoda heurystyczna, metoda problemowa (dotyczy wykładów w sali i zdalnie synchronicznie), metoda pokazu (w ramach zajęć zdalnych asynchronicznych), dyskusja moderowana (w ramach konsultacji). Punkty ECTS: 5 Bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach 15 godz. - w tym 5 godz. elearning synchroniczny i 2 godz. elearning asynchroniczny , przygotowanie do zajęć i egzaminu 62,5 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 47,5 godz. , egzamin 2 godz. Razem 125 godzin, co odpowiada 5 pkt ECTS. Wskaźniki ilościowe – nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 62,5 co odpowiada 2,5 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 62,5 godz. co odpowiada 2,5 pkt ECTS. |
|
Literatura: |
* Grocki Romuald, Zarządzanie kryzysowe. Dobre praktyki, Wyd. Difin, Warszawa 2012 * Loranty Krzysztof (red.), Psychospołeczne uwarunkowania zachowań jednostek i grup społecznych w sytuacjach zagrożeń. Wybrane problemy, Wyd. AON, Warszawa 2010 * Lipczyński Andrzej, Psychologiczna interwencja w sytuacjach kryzysowych, Wyd. Difin, Warszawa 2007 * Figley Ch., Nash N. (red.) Stres bojowy. Teorie, badania, profilaktyka i terapia, Wyd. PWN, Warszawa 2010 * Lis-Turlejska Maria, Stres traumatyczny: występowanie, następstwa, terapia, Wyd. Akademickie „Żak”, Warszawa 2002 * Stawnicka Jadwiga (red.), Komunikacja w sytuacjach kryzysowych, cz. I i II, Katowice 2010 * Horgan Jan, Psychologia terroryzmu, Wyd. PWN, Wrszawa 2008 * Liedel Krzysztof (red.), Terroryzm w medialnym obrazie świata, Wyd. TRIO, 2010 * Liedel Krzysztof, Piasecka Paulina, Jak przetrwać w dobie zagrożeń terrorystycznych, Wyd. TRIO i Collegium Civitas, Warszawa 2008 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.