Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Straże

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 370-WN2-2RS
Kod Erasmus / ISCED: 10.002 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Straże
Jednostka: Wydział Prawa
Grupy: 2L niestac.II st.studia bezpieczeństwa i prawa- przedmioty specjalizacyjne
Bezpieczeństwo i Prawo Niestacjonarne 2 rok 2 stopnia sem. Letni
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe
specjalizacyjne

Założenia (opisowo):

Założeniem przedmiotu jest przedstawienie podstawowych zasad i uwarunkowań prawnych funkcjonowania straży w polskim porządku prawnym.

Skrócony opis:

Przedmiot zakłada zapoznanie się studenta z regulacjami prawnymi dotyczanymi wybranych straży funkcjonujących w polskim systemie prawnym

Pełny opis:

Profil studiów - ogólnoakademicki.

Forma studiów - niestacjonarne.

Rodzaj przedmiotu - specjalizacyjny.

Dziedzina nauk społecznych, dyscyplina nauki prawne.

Rok studiów/sem. - rok II/sem. I.

Wymagania wstępne - brak

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 15 godzin konwersatorium (w tym 7 godz. e-learning, 3 godz. w formie asynchronicznej)

Metody dydaktyczne – konwersatorium, konsultacje.

Punkty ECTS – 4.

Bilans nakładu pracy studenta – udział w zajęciach 15 godz. (w tym 7 godz. e-learningu), przygotowanie do zajęć i zaliczenia 50 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 50 godz.

Razem: 100 godzin, co odpowiada 4 pkt ECTS.

Wskaźniki ilościowe – nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 50 godzin, co odpowiada 2,0 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 50 godz., co odpowiada 2,0 pkt ECTS.

Studenci będą mogli zapoznać się z funkcjonowaniem i regulacjami straży w polskim systemie prawym.

1. Podstawy prawne funkcjonowania Straży w Polsce, klasyfikacja straży, miejsce straży w systemie organów państwa

2. Państwowa Straż Pożarna

3. Ochotnicza Straż Pożarna

4. Straż Marszałkowska

5. Straż gminna/miejska

6. Straż Graniczna

7. Państwowa Straż Łowiecka

8. Straż leśna

9. Państwowa Straż Rybacka

10. Straż ochrony kolei

11. Straż uniwersytecka

Literatura:

1. Filaber J., Ochrona bezpieczeństwa publicznego w gminie, Difin, Warszawa 2016

2. Lis W., Bezpieczeństwo wewnętrzne i porządek publiczny jako sfera działania administracji publicznej, Wydawnictwo KUL, Lublin 2015

3. Konieczny J. (red.), Administracja ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego w Wielkopolsce służby inspekcje i straże, Garmond 2010

4. Serafin T., Parszowski S. (red.), Bezpieczeństwo społeczności lokalnych. Programy prewencyjne w systemie bezpieczeństwa, Difin 2011

5. Tomaszyk M., Głos w debacie o strażach gminnych, w: Rondalska D., Straż miejska w kreowaniu kaliskiej przestrzeni przyjaznego bezpieczeństwa, Kalisz 2014

6. Tomaszyk M., Media w służbie bezpieczeństwu – wybrane tytuły prasowe dedykowane zarządzającym gminą i podejmującym studia nad bezpieczeństwem, w: Andruszkiewicz I., Skarżyński M., (red.), Media w systemie bezpieczeństwa narodowego, Studia nad bezpieczeństwem, Poznań 2015r.

Efekty uczenia się:

WIEDZA, absolwent zna i rozumie:

KA7_WK2 - fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji w zakresie dotyczącym prawa związanego z obszarem bezpieczeństwo (materialnego, ustrojowego i procesowego) oraz przedmiotu działania podmiotów związanych z zapewnieniem i ochroną bezpieczeństwa ekonomiczne, prawne, etyczne i inne uwarunkowania działalności zawodowej w sektorze powiązanym z bezpieczeństwem

UMIEJĘTNOŚCI absolwent potrafi

KA7_UO2 - współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych i podejmować wiodącą rolę w zespołach

KOMPETNCJE SPOŁECZNE absolwent jest gotów do

KA7_KK2 - uznawania znaczenia nabytej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych z zakresu prawa związanego z obszarem bezpieczeństwo (materialnego, ustrojowego i procesowego) oraz przedmiotu działania organów i sądów realizujących zadania z obszaru bezpieczeństwo

KA7_KR1 - odpowiedzialnego pełnienia roli zawodowej z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych związanych z funkcjonowaniem podmiotów (sądów, organów, funkcjonariuszy) związanych z obszarem bezpieczeństwo, w tym:

− rozwijania dorobku zawodu urzędnika zajmującego się problematyką bezpieczeństwa (w tym przepisami prawa obowiązującego w tym obszarze), funkcjonariusza publicznego,

− podtrzymywania etosu zawodu urzędnika, funkcjonariusza publicznego,

− przestrzegania i rozwijania zasad etyki zawodowej urzędnika, funkcjonariusza publicznego oraz działania na rzecz przestrzegania tych zasad

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie ustne lub pisemne

W zależności od obowiązujących regulacji zastrzega się możliwość przeprowadzenia egzaminu końcowego przy użyciu środków komunikacji elektronicznej.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Łukasz Kierznowski
Prowadzący grup: Łukasz Kierznowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przedmiot zakłada zapoznanie się studenta z regulacjami prawnymi dotyczanymi wybranych straży funkcjonujących w polskim systemie prawnym.

Pełny opis:

Profil studiów - ogólnoakademicki.

Forma studiów - niestacjonarne.

Rodzaj przedmiotu - specjalizacyjny.

Dziedzina nauk społecznych, dyscyplina nauki prawne.

Rok studiów/sem. - rok II/sem. I.

Wymagania wstępne - brak

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 15 godzin konwersatorium (w tym 7 godz. e-learning, 3 godz. w formie asynhronicnzej)

Metody dydaktyczne – konersatorium, konsultacje.

Punkty ECTS – 4.

Bilans nakładu pracy studenta – udział w zajęciach 15 godz. (w tym 7 godz. e-learningu),

przygotowanie do zajęć i zaliczenia 50 godz.,

udział w konsultacjach związanych z zajęciami 50 godz.

Razem: 100 godzin, co odpowiada 4 pkt ECTS.

Wskaźniki ilościowe – nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 50 godzin, co odpowiada 2,0 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 50 godz., co odpowiada 2,0 pkt ECTS.

Studenci będą mogli zapoznać się z funkcjonowaniem i regulacjami straży w polskim systemie prawym.

1. Podstawy prawne funkcjonowania Straży w Polsce, klasyfikacja straży, miejsce straży w systemie organów państwa

2. Państwowa Straż Pożarna

3. Ochotnicza Straż Pożarna

4. Straż Marszałkowska

5. Straż gminna/miejska

6. Straż Graniczna

7. Państwowa Straż Łowiecka

8. Straż leśna

9. Państwowa Straż Rybacka

10. Straż ochrony kolei

11. Straż uniwersytecka

Literatura:

1. Filaber J., Ochrona bezpieczeństwa publicznego w gminie, Difin, Warszawa 2016

2. Lis W., Bezpieczeństwo wewnętrzne i porządek publiczny jako sfera działania administracji publicznej, Wydawnictwo KUL, Lublin 2015

3. Konieczny J. (red.), Administracja ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego w Wielkopolsce służby inspekcje i straże, Garmond 2010

4. Serafin T., Parszowski S. (red.), Bezpieczeństwo społeczności lokalnych. Programy prewencyjne w systemie bezpieczeństwa, Difin 2011

5. Tomaszyk M., Głos w debacie o strażach gminnych, w: Rondalska D., Straż miejska w kreowaniu kaliskiej przestrzeni przyjaznego bezpieczeństwa, Kalisz 2014

6. Tomaszyk M., Media w służbie bezpieczeństwu – wybrane tytuły prasowe dedykowane zarządzającym gminą i podejmującym studia nad bezpieczeństwem, w: Andruszkiewicz I., Skarżyński M., (red.), Media w systemie bezpieczeństwa narodowego, Studia nad bezpieczeństwem, Poznań 2015r.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Łukasz Kierznowski
Prowadzący grup: Łukasz Kierznowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przedmiot zakłada zapoznanie się studenta z regulacjami prawnymi dotyczanymi wybranych straży funkcjonujących w polskim systemie prawnym.

Pełny opis:

Profil studiów - ogólnoakademicki.

Forma studiów - niestacjonarne.

Rodzaj przedmiotu - specjalizacyjny.

Dziedzina nauk społecznych, dyscyplina nauki prawne.

Rok studiów/sem. - rok II/sem. I.

Wymagania wstępne - brak

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 15 godzin konwersatorium (w tym 7 godz. e-learning, 3 godz. w formie asynhronicnzej)

Metody dydaktyczne – konersatorium, konsultacje.

Punkty ECTS – 4.

Bilans nakładu pracy studenta – udział w zajęciach 15 godz. (w tym 7 godz. e-learningu),

przygotowanie do zajęć i zaliczenia 50 godz.,

udział w konsultacjach związanych z zajęciami 50 godz.

Razem: 100 godzin, co odpowiada 4 pkt ECTS.

Wskaźniki ilościowe – nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 50 godzin, co odpowiada 2,0 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 50 godz., co odpowiada 2,0 pkt ECTS.

Studenci będą mogli zapoznać się z funkcjonowaniem i regulacjami straży w polskim systemie prawym.

1. Straż pożarna

2. Straż Marszałkowska

3. Straż miejska

4. Straż leśna

5. Straż ryback

6. Straż ochrony kolei

Literatura:

1. Filaber J., Ochrona bezpieczeństwa publicznego w gminie, Difin, Warszawa 2016

2. Lis W., Bezpieczeństwo wewnętrzne i porządek publiczny jako sfera działania administracji publicznej, Wydawnictwo KUL, Lublin 2015

3. Konieczny J. (red.), Administracja ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego w Wielkopolsce służby inspekcje i straże, Garmond 2010

4. Serafin T., Parszowski S. (red.), Bezpieczeństwo społeczności lokalnych. Programy prewencyjne w systemie bezpieczeństwa, Difin 2011

5. Tomaszyk M., Głos w debacie o strażach gminnych, w: Rondalska D., Straż miejska w kreowaniu kaliskiej przestrzeni przyjaznego bezpieczeństwa, Kalisz 2014

6. Tomaszyk M., Media w służbie bezpieczeństwu – wybrane tytuły prasowe dedykowane zarządzającym gminą i podejmującym studia nad bezpieczeństwem, w: Andruszkiewicz I., Skarżyński M., (red.), Media w systemie bezpieczeństwa narodowego, Studia nad bezpieczeństwem, Poznań 2015r.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przedmiot zakłada zapoznanie się studenta z regulacjami prawnymi dotyczanymi wybranych straży funkcjonujących w polskim systemie prawnym.

Pełny opis:

Profil studiów - ogólnoakademicki.

Forma studiów - niestacjonarne.

Rodzaj przedmiotu - specjalizacyjny.

Dziedzina nauk społecznych, dyscyplina nauki prawne.

Rok studiów/sem. - rok II/sem. I.

Wymagania wstępne - brak

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 15 godzin konwersatorium (w tym 7 godz. e-learning, 3 godz. w formie asynhronicnzej)

Metody dydaktyczne – konersatorium, konsultacje.

Punkty ECTS – 4.

Bilans nakładu pracy studenta – udział w zajęciach 15 godz. (w tym 7 godz. e-learningu),

przygotowanie do zajęć i zaliczenia 50 godz.,

udział w konsultacjach związanych z zajęciami 50 godz.

Razem: 100 godzin, co odpowiada 4 pkt ECTS.

Wskaźniki ilościowe – nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 50 godzin, co odpowiada 2,0 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 50 godz., co odpowiada 2,0 pkt ECTS.

Studenci będą mogli zapoznać się z funkcjonowaniem i regulacjami straży w polskim systemie prawym.

1. Straż pożarna

2. Straż Marszałkowska

3. Straż miejska

4. Straż leśna

5. Straż ryback

6. Straż ochrony kolei

Literatura:

1. Filaber J., Ochrona bezpieczeństwa publicznego w gminie, Difin, Warszawa 2016

2. Lis W., Bezpieczeństwo wewnętrzne i porządek publiczny jako sfera działania administracji publicznej, Wydawnictwo KUL, Lublin 2015

3. Konieczny J. (red.), Administracja ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego w Wielkopolsce służby inspekcje i straże, Garmond 2010

4. Serafin T., Parszowski S. (red.), Bezpieczeństwo społeczności lokalnych. Programy prewencyjne w systemie bezpieczeństwa, Difin 2011

5. Tomaszyk M., Głos w debacie o strażach gminnych, w: Rondalska D., Straż miejska w kreowaniu kaliskiej przestrzeni przyjaznego bezpieczeństwa, Kalisz 2014

6. Tomaszyk M., Media w służbie bezpieczeństwu – wybrane tytuły prasowe dedykowane zarządzającym gminą i podejmującym studia nad bezpieczeństwem, w: Andruszkiewicz I., Skarżyński M., (red.), Media w systemie bezpieczeństwa narodowego, Studia nad bezpieczeństwem, Poznań 2015r.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)