Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Sztuki plastyczne w terapii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 380-AN2-2BDN
Kod Erasmus / ISCED: 05.002 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Sztuki plastyczne w terapii
Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji
Grupy: 2 rok 2st. AKzA niestac
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

studenci zapoznają się z wiedzą i zarazem nabywają umiejętności z przedmiotów kierunkowych, tj. projektowania zdarzeń plastycznych: malarstwa, rzeźby, grafiki, projektowania i rozwijania umiejętności interpersonalnych, stymulowania zdolności twórczych, zawsze w kontekście wykorzystania w terapii jednostek o określonych dysfunkcjach indywidualnych i społecznych w różnych fazach rozwoju życia

Skrócony opis:

studenci zapoznają się z wiedzą i zarazem nabywają umiejętności z przedmiotów kierunkowych, tj. projektowania zdarzeń plastycznych: malarstwa, rzeźby, grafiki, projektowania i rozwijania umiejętności interpersonalnych, stymulowania zdolności twórczych, zawsze w kontekście wykorzystania w terapii jednostek o określonych dysfunkcjach indywidualnych i społecznych w różnych fazach rozwoju życia. Poza treningiem twórczości, w artetrapii kładzie się nacisk na zdobycie wiedzy i podstawowych umiejętności w zakresie podstawowych środków artystyczno-estetycznego wyrazu, które są w pewnej formie weryfikowane teoretycznie i praktycznie podczas zajęć.

Pełny opis:

Zapoznanie studentów z pojęciem „terapia plastyczna” i ukazanie jej zasadniczych funkcji: poznawczej, diagnostycznej, rehabilitacyjnej, katarktycznej, rekreacyjnej, komunikacyjnej, integracyjnej, profilaktycznej i resocjalizacyjnej.

Wyposażenie studentów w umiejętność posługiwania się językiem sztuki i różnorodnymi technikami plastycznymi, pozwalającymi zdiagnozować i pomóc w eliminowaniu dysfunkcji oraz patologii dzieci i dorosłych.

Ukazanie możliwości wykorzystania prac plastycznych i innych działań artystycznych jako środka przekazu pozawerbalnego, pozwalającego poznać stopień rozwoju intelektualnego, psychicznego i emocjonalno – społecznego ich autora.

Literatura:

1. Arciszewska – Binnebese A., Szczęśliwy świat tworzenia, czyli arteterapia: materiały metodyczne do pracy z dziećmi, młodzieżą oraz osobami dorosłymi, w szkołach i gimnazjach, w placówkach szkolno – wychowawczych szkolnictwa specjalnego, w świetlicach szkolnych i terapeutycznych, na koloniach, obozach i wycieczkach., BEA, Toruń 2003.

2. Red. Karolak W., Kaczorowska B., Arteterapia w medycynie i edukacji, Wyższa Szkoła Humanistyczno – Ekonomiczna, Łódź 2008.

3. Handford O., Karolak w., Zabawa z przedmiotami w twórczym rozwoju i arteterapii, Wyższa Szkoła Humanistyczno – Ekonomiczna, Łódź 2008.

4. Oster Gerald D., Gould P., Rysunek w psychoterapii, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003.

Efekty uczenia się:

Student

Zna podstawowe techniki plastyczne, tworzywa i materiały oraz wie jak je zastosować w zaplanowanych i realizowanych zadniach terapeutycznych.

Potrafi posługiwać się plastyką w prowadzeniu zajęć umożliwiających twórcze i swobodne wypowiadanie się, wyzwalających ekspresję i naturalną spontaniczność dziecka.

Potrafi twórczo wykorzystywać i łączyć różne techniki plastyczne w celu usprawniania manualnego, logopedycznego, psychomotorycznego i posiada umiejętność prowadzenia działań wzmacniających poczucie własnej wartości, likwidujących lęki i frustracje.

Potrafi integrować grupę poprzez działanie zespołowe i wspólną zabawę .

Potrafi z empatią odnieść się do każdego indywidualnego przypadku nie naruszając godności podopiecznego.

Ma świadomość roli terapii plastycznej w kontekście innych działań profilaktyczno - resocjalizacyjnych oraz docenia konieczność współpracy

z reprezentantami innych profesji, środowiskiem rodzinnym i społecznym.

Metody i kryteria oceniania:

Ćwiczenia – warsztaty prowadzone są metodą problemową, jak i studium przypadku. Elementem nieodzownym zajęć jest również dyskusja dydaktyczna związana z treścią przeprowadzonych ćwiczeń i prezentacji, a to celem uwypuklenia ich rezultatów. Napisanie eseju + przygotowanie i realizacja jednej wybranej formy zajęć na forum grupy oraz czynny udział w zajęciach

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)