Sztuki plastyczne w terapii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-AN2-2BDN |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.002
|
Nazwa przedmiotu: | Sztuki plastyczne w terapii |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
2 rok 2st. AKzA niestac |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | studenci zapoznają się z wiedzą i zarazem nabywają umiejętności z przedmiotów kierunkowych, tj. projektowania zdarzeń plastycznych: malarstwa, rzeźby, grafiki, projektowania i rozwijania umiejętności interpersonalnych, stymulowania zdolności twórczych, zawsze w kontekście wykorzystania w terapii jednostek o określonych dysfunkcjach indywidualnych i społecznych w różnych fazach rozwoju życia |
Skrócony opis: |
studenci zapoznają się z wiedzą i zarazem nabywają umiejętności z przedmiotów kierunkowych, tj. projektowania zdarzeń plastycznych: malarstwa, rzeźby, grafiki, projektowania i rozwijania umiejętności interpersonalnych, stymulowania zdolności twórczych, zawsze w kontekście wykorzystania w terapii jednostek o określonych dysfunkcjach indywidualnych i społecznych w różnych fazach rozwoju życia. Poza treningiem twórczości, w artetrapii kładzie się nacisk na zdobycie wiedzy i podstawowych umiejętności w zakresie podstawowych środków artystyczno-estetycznego wyrazu, które są w pewnej formie weryfikowane teoretycznie i praktycznie podczas zajęć. |
Pełny opis: |
Zapoznanie studentów z pojęciem „terapia plastyczna” i ukazanie jej zasadniczych funkcji: poznawczej, diagnostycznej, rehabilitacyjnej, katarktycznej, rekreacyjnej, komunikacyjnej, integracyjnej, profilaktycznej i resocjalizacyjnej. Wyposażenie studentów w umiejętność posługiwania się językiem sztuki i różnorodnymi technikami plastycznymi, pozwalającymi zdiagnozować i pomóc w eliminowaniu dysfunkcji oraz patologii dzieci i dorosłych. Ukazanie możliwości wykorzystania prac plastycznych i innych działań artystycznych jako środka przekazu pozawerbalnego, pozwalającego poznać stopień rozwoju intelektualnego, psychicznego i emocjonalno – społecznego ich autora. |
Literatura: |
1. Arciszewska – Binnebese A., Szczęśliwy świat tworzenia, czyli arteterapia: materiały metodyczne do pracy z dziećmi, młodzieżą oraz osobami dorosłymi, w szkołach i gimnazjach, w placówkach szkolno – wychowawczych szkolnictwa specjalnego, w świetlicach szkolnych i terapeutycznych, na koloniach, obozach i wycieczkach., BEA, Toruń 2003. 2. Red. Karolak W., Kaczorowska B., Arteterapia w medycynie i edukacji, Wyższa Szkoła Humanistyczno – Ekonomiczna, Łódź 2008. 3. Handford O., Karolak w., Zabawa z przedmiotami w twórczym rozwoju i arteterapii, Wyższa Szkoła Humanistyczno – Ekonomiczna, Łódź 2008. 4. Oster Gerald D., Gould P., Rysunek w psychoterapii, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003. |
Efekty uczenia się: |
Student Zna podstawowe techniki plastyczne, tworzywa i materiały oraz wie jak je zastosować w zaplanowanych i realizowanych zadniach terapeutycznych. Potrafi posługiwać się plastyką w prowadzeniu zajęć umożliwiających twórcze i swobodne wypowiadanie się, wyzwalających ekspresję i naturalną spontaniczność dziecka. Potrafi twórczo wykorzystywać i łączyć różne techniki plastyczne w celu usprawniania manualnego, logopedycznego, psychomotorycznego i posiada umiejętność prowadzenia działań wzmacniających poczucie własnej wartości, likwidujących lęki i frustracje. Potrafi integrować grupę poprzez działanie zespołowe i wspólną zabawę . Potrafi z empatią odnieść się do każdego indywidualnego przypadku nie naruszając godności podopiecznego. Ma świadomość roli terapii plastycznej w kontekście innych działań profilaktyczno - resocjalizacyjnych oraz docenia konieczność współpracy z reprezentantami innych profesji, środowiskiem rodzinnym i społecznym. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia – warsztaty prowadzone są metodą problemową, jak i studium przypadku. Elementem nieodzownym zajęć jest również dyskusja dydaktyczna związana z treścią przeprowadzonych ćwiczeń i prezentacji, a to celem uwypuklenia ich rezultatów. Napisanie eseju + przygotowanie i realizacja jednej wybranej formy zajęć na forum grupy oraz czynny udział w zajęciach |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.