Arteterapia w edukacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-AN2-2BDO |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.002
|
Nazwa przedmiotu: | Arteterapia w edukacji |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
2 rok 2st. AKzA niestac |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem jest nabycie podstawowej wiedzy o arteterapii w edukacji; zwiększenie świadomości roli wychowawczej i edukacyjnej przyszłych nauczycieli/ wychowawców; uzyskanie wiedzy i umiejętności z zakresu wykorzystania wybranych metod, technik, środków oddziaływania arteterapeutycznego w przyszłej działalności zawodowej. Zapoznanie z wielokierunkową wiedzą o twórczości i sztuce oraz możliwościach ich terapeutycznego wykorzystania w toku działań dydaktyczno – wychowawczych i animacyjnych; nabycie umiejętności posługiwania się wybranymi metodami, technikami współczesnej arteterapii; zdobycie kompetencji w zakresie wyboru określonych metod, technik arteterapeutycznych |
Skrócony opis: |
umiejętność wykorzystania wybranych metod i technik arteterapeutycznych w działalności zawodowej arteterapeutycznej w edukacji. Zapoznanie z twórczością i sztuką oraz ich wykorzystania w terapii w toku działań edukacyjnych, dydaktycznych |
Pełny opis: |
zwiększenie świadomości roli wychowawczej i edukacyjnej przyszłych nauczycieli/ wychowawców; uzyskanie wiedzy i umiejętności z zakresu wykorzystania wybranych metod, technik, środków oddziaływania arteterapeutycznego w przyszłej działalności zawodowej. Zapoznanie z wielokierunkową wiedzą o twórczości i sztuce oraz możliwościach ich terapeutycznego wykorzystania w toku działań dydaktyczno – wychowawczych i animacyjnych; nabycie umiejętności posługiwania się wybranymi metodami, technikami współczesnej arteterapii; zdobycie kompetencji w zakresie wyboru określonych metod, technik arteterapeutycznych |
Literatura: |
1. Konieczna E. J. ,2004, Arteterapia w teorii i praktyce, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2. Kaja B.,1995, Zarys terapii dziecka, Bydgoszcz 3. Muraszko B., Arteterapia w szkole, „Nowa Szkoła 1995/ 3 4. Hanek L. , Arteterapia w Polsce, Zeszyt Naukowy Akademii Muzycznej we Wrocławiu 1997/ 16 Literatura uzupełniająca: 1. Kukiełczyńska K., Proces twórczy jak terapia przez sztukę, Zeszyt Naukowy Akademii Muzycznej we Wrocławiu 2000/ 72 2. Sikora E., Terapia inaczej – arteterapia, „Arka” 2001/ 35 |
Efekty uczenia się: |
Studenci znają przykładowe metody pracy arteterapeuty, potrafią przygotować scenariusz zajęć i podsumować przygotowane ćwiczenia. Studenci analizują przebieg i efekty wykonywanych/prowadzonych ćwiczeń arteterapeutycznych. Studenci rozumieją rolę arteterapii w pracy z uczniem, wykazują postawę otwartości, empatii i umiejętności obserwacji. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie z oceną - obecność na zajęciach, aktywność i zaangażowanie, przygotowanie projektu działań arteterapii z wykorzystaniem plastyki |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.