Podstawy wiedzy o kulturze
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-AS1-2AFT |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy wiedzy o kulturze |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
2 rok 1st. AKzA stac. sem. letni |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Przedmiot ma orientację antropologiczną i przekazuje podstawowy zasób wiadomości z zakresu współczesnej wiedzy o kulturze. Treści przekazywane na wykładach i ćwiczeniach nawiązują głównie do badań prowadzonych w ramach subdyscyplin współczesnej antropologii kulturowej takich, jak: badanie mitów i rytuałów, języka i symboli, czasu i przestrzeni (proksemika), antropologia widowisk, antropologia pokrewieństwa, antropologiczne badania kultury współczesnej. Ponadto na zajęciach zostaną omówione klasyczne orientacje antropologiczne. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: – zapoznanie studentek i studentów z początkowym etapem rozwoju społeczeństw (matriarchat versus patriarchat) oraz przełomami w rozwoju kultury; – zaznajomienie z głównymi nurtami antropologii oraz ewolucją metod i przedmiotu badań antropologicznych; – zapoznanie studentek i studentów z kulturowymi czynnikami kształtowania tożsamości; – budowanie świadomości różnorodności kulturowej; – opanowanie przez studentki i studentów podstawowych pojęć z zakresu antropologii kulturowej (np. kultura i różne typy kultury, mit, chaos, kosmos, rodzaje czasu, cielesność, egzogamia, endogamia, tabu). – dostarczenie narzędzi do analizy współczesności w kategoriach antropologicznych. |
Pełny opis: |
Nazwa jednostki prowadzącej kierunek: Wydział Nauk o Edukacji Nazwa kierunku studiów: Pedagogika Poziom kształcenia: Studia pierwszego stopnia Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Stacjonarne Kod przedmiotu: 380-AS1-2AFT Punkty ECTS - 3 Język przedmiotu: Polski Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy, MK_7a specjalnościowy animacja kultury z arteterapią Dziedzina i dyscyplina nauki: Dziedzina nauk humanistycznych, kulturoznawstwo Rok studiów/semestr: II rok, semestr pierwszy Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): Znajomość podstawowych pojęć i teorii dotyczących życia społecznego oraz sztuki nabyta na wcześniejszych zajęciach z zakresu socjologii, komunikacji interpersonalnej i podstaw wiedzy o sztuce. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 godz. wykładów. 15 godz. ćwiczeń. Bilans nakładu pracy studenta: Udział w wykładach – 15 godz.; udział w ćwiczeniach – 15 godz.; przygotowanie do ćwiczeń – 15 godz.; przygotowanie referatów i prezentacji – 15 godz., przygotowanie esejów – 15 godz., przygotowanie do egzaminu – 15 godz.; udział w zaliczeniu – 1 godz., udział w egzaminie – 1 godz., konsultacje – 3 godz. Wskaźniki ilościowe Nakład pracy studenta związany z zajęciami: Liczba godzin - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 35; ECTS 1,4 - o charakterze praktycznym - 60; ECTS 2,4 |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Bagby P., Pojęcie kultury, w: Mencwel A. (red) Wiedza o kulturze, cz. I. Antropologia kultury, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego 2001, s. 43-50 2. Barker C., Studia kulturowe. Teoria i praktyka, Kraków 2005 3. Benedict R., Wzory kultury, w: Mencwel A. (red) Wiedza o kulturze, cz. I. Antropologia kultury, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego 2001, s. 61-75. 4. Caillois R., Gry i ludzie, w: Kolankiewicz L. (red.) Antropologia widowisk. Zagadnienia i wybór tekstów, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, s. 163-174 5. Czarnowski S., Kultura, w: Mencwel A. (red) Wiedza o kulturze, cz. I. Antropologia kultury, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego 2001, s. 24-30 6. Eliade M., Czas święty i mity, w: Mencwel A. (red) Wiedza o kulturze, cz. I. Antropologia kultury, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego 2001, s. 89-97 7. Eliade M., Święty obszar i sakralizacja świata, w: Mencwel A. (red) Wiedza o kulturze, cz. I. Antropologia kultury, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego 2001, s. 121-128 8. Freud S., Czynności natrętne i praktyki religijna, w: Kolankiewicz L. (red.) Antropologia widowisk. Zagadnienia i wybór tekstów, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, s. 108-114 9. Gadamer H.G., Pojęcie gry, w: Kolankiewicz L. (red.) Antropologia widowisk. Zagadnienia i wybór tekstów, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, s. 175-181 10. Guriewicz A., Cóż to jest... czas?, w: Mencwel A. (red) Wiedza o kulturze, cz. I. Antropologia kultury, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego 2001, s. 98-120 11. Hall E.T., Ukryty wymiar, w: Mencwel A. (red) Wiedza o kulturze, cz. I. Antropologia kultury, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego 2001, s. 138-152 12. Huizinga J., Homo ludens. Zabawa jako źródło kultury, w: Kolankiewicz L. (red.) Antropologia widowisk. Zagadnienia i wybór tekstów, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, s. 143-162 13. Lévi-Strauss C., Rodzina, w: Mencwel A. (red) Wiedza o kulturze, cz. I. Antropologia kultury, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego 2001, s. 249-263 14. Malinowski B., Czym jest kultura, w: Mencwel A. (red) Wiedza o kulturze, cz. I. Antropologia kultury, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego 2001, s. 31-40 15. Malinowski B., Małżeństwo, pokrewieństwo, w: Mencwel A. (red) Wiedza o kulturze, cz. I. Antropologia kultury, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego 2001, s. 222-248 16. Strinati D., Wprowadzenie do kultury popularnej, Poznań 1998, s. 177-195. 17. Toffler A.. Rodziny przyszłości, w: Trzecia fala, PIW, Warszawa 1986, s. 258-280; 18. Tuan Yi-Fu, Ciało, relacje międzyludzkie i wartości przestrzenne, w: Mencwel A. (red), Antropologia kultury, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2001, s. 152-162; 19. Turner V., Proces rytualny, w: Kolankiewicz L. (red.) Antropologia widowisk. Zagadnienia i wybór tekstów, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, s. 121-138 20. Van Gennep A., Obrzędy przejścia, w: Kolankiewicz L. (red.) Antropologia widowisk. Zagadnienia i wybór tekstów, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, s. 115-120 21. Znaniecki F., Wzorce i normy, w: Mencwel A. (red) Wiedza o kulturze, cz. I. Antropologia kultury, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego 2001, s. 76-80 Literatura uzupełniająca: 1. Caillois R. 1995. Ogólne relacje sacrum i profanum, w: Człowiek i sacrum, Oficyna Wydawnicza Wolumen, Warszawa, s. 19-34; 2. Hall E T., Percepcja przestrzeni (rozdziały IV i V) lub Miasta i kultura (rozdział XIII), w: Ukryty wymiar MUZA S.A., Warszawa 2003, s. 59-86; 3. Huizinga J., Istota i znaczenie zabawy jako zjawiska kulturowego, w: Homo ludens, Warszawa 1985 4. Sapir E.. Kultura, język, osobowość, w: Tomaszewska D., Szarańczak J. (red), Antropologia kulturowa, Warszawa 1995, s. 90-105; 5. Barański J., Antropologia techniki, „Kultura Współczesna” 2008 nr 3, s. 22-42 Filmografia: 1. Narodziny człowieka - istoty myślącej (Le Sacre de l'homme), reż. Jacques Malaterre, Francja 2007 |
Efekty uczenia się: |
1.Wiedza Studentki i studenci znają wybrane koncepcje teoretyczne oraz podstawowe pojęcia z zakresu wiedzy o kulturze. K_W03, K_W04, K_W07 2. Umiejętności Studentki i studenci potrafią analizować i interpretować zjawiska kulturowe w kategoriach antropologicznych. Posiadają umiejętność prezentowania własnych pomysłów i wątpliwości w kontekście perspektyw teoretycznych związanych z wiedzą o kulturze. K_U01, K_U02, K_U06, K_U08 3. Kompetencje społeczne Studentki i studenci mają świadomość relatywizmu kulturowego, a także wpływu kultury na tożsamość zbiorową i indywidualną. Mają świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumieją potrzebę dokształcania się i rozwoju osobistego. Potrafią kompetentnie komunikować się z innymi osobami zajmującymi się badaniem kultury. K_K01, K_K05, K_K07 |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne: wykład problemowy, dyskusja, referaty, eseje, prezentacje multimedialne, dyskusje na forum przedmiotu, konsultacje. Forma zaliczenia przedmiotu: zaliczenie ćwiczeń na ocenę oraz egzamin. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.