Diagnostyka potrzeb kulturalnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-AS1-2DKO |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Diagnostyka potrzeb kulturalnych |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
2 rok 1st. AKzA stac. sem. letni |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Przedmiot przekazuje podstawowy zasób wiedzy dotyczący sposobów i praktyk uczestniczenia w kulturze współczesnej. Wśród poruszanych zagadnień teoretycznych omawiane są między innymi przeszłe i nowe praktyki postrzegania i diagnozowania potrzeb kulturalnych. Zajęcia mają charakter praktyczny. W ich trakcie studenci zapoznają się z podstawowymi metodami i technikami badawczymi niezbędnymi w diagnozowaniu warunków animacji społeczno-kulturowej. Celem zajęć jest wyposażenie studentek i studentów w umiejętności i narzędzia umożliwiające przygotowanie i przeprowadzenie wielowymiarowych badań diagnostycznych. |
Pełny opis: |
Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Stacjonarne Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy, Moduł 7 specjalnościowy Dziedzina i dyscyplina nauki: dziedzina nauk humanistycznych, dyscyplina – kulturoznawstwo Rok studiów/semestr: II rok/semestr IV (studia pierwszego stopnia) Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów: Student powinien posiadać podstawowe informacje z zakresu metodologii nauk społecznych. Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 godzin wykładów i 15 godzin ćwiczeń. Metody dydaktyczne: Wykład problemowy z elementami dyskusji, pokaz, praca w grupach, prezentacje multimedialne, dyskusja, referat, projekty badawcze, konsultacje. Punkty ECTS: 2 Bilans nakładu pracy studenta Rodzaje aktywności: – udział w ćwiczeniach – 15 godzin; – przygotowanie do ćwiczeń – 5 godzin; – realizacja zadań projektowych – 5 godzin; – konsultacje – 10 godzin; Razem 50 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS Wskaźniki ilościowe Nakład pracy studentki/studenta związany z zajęciami: – wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 25 godzin, co odpowiada 1 punktowi ECTS – o charakterze praktycznym – 25 godzin, co odpowiada 1 punktowi ECTS |
Literatura: |
• Babbie Earl, 2005, rozdz. 4: Plan badań, [w:] tegoż, Badania społeczne w praktyce, tłum. Witold Betkiewicz i In., Warszawa: PWN, s. 109-138. • Denzin Norman K., Lincoln Yvonna S., 2010, Wprowadzenie. Dziedzina i praktyka badań jakościowych, [w:] tychże (red.), Metody badań jakościowych, t. 1, s. 19-62. • Drozdowski Rafał, Fatyga Barbara, Filiciak Mirosław,20 Krajewski Marek, Szlendak Tomasz, 2014, Praktyki kulturalne Polaków, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, http://ozkultura.pl/node/7516. • Filiciak Mirosław, Danielewicz Michał, Halawa Mateusz, Mazurek Paweł, Nowotny Agata, 2010, Młodzi i media. Nowe media a uczestnictwo w kulturze, Raport Centrum Badań nad Kulturą Popularną SWPS, http://www.mim.swps.pl • Grad Jan, 1999, Rozdział I: Kultura – uczestnictwo w kulturze – upowszechnianie kultury (rozumienie pojęć); Rozdział II: Uczestnictwo w kulturze artystycznej społeczeństwa polskiego i jego uwarunkowania, [w:] Grad Jan, Kaczmarek Urszula, Organizacja i upowszechnianie kultury w Polsce. Zmiany modelu. Skrypt dla studentów kulturoznawstwa, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, s. 11-30, s. 77-93. • Krajewski Marek, W stronę relacyjnej koncepcji uczestnictwa w kulturze, „Kultura i Społeczeństwo” 2013, nr 1, s. 42-63, http://kis.czasopisma.pan.pl/images/data/kis/wydania/No_1_2013/kultura-2013-0003.pdf • Pink Sarah, 2009, Część 3: Tworzenie wiedzy, [w:], tejże, Etnografia wizualna, tłum. Maria Skiba, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, s. 85-180. • Skórzyńska Agata, Krajewski Marek (red.), 2017, Diagnoza w kulturze, Warszawa: Narodowe Centrum Kultury, http://www.nck.pl/media/attachments/318698/Diagnoza%20w%20kulturze.pdf. • Willis Paul, 2005, Wyobraźnia etnograficzna, tłum. Ewa Klekot, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, tamże: cz. II: Penetracje w świecie ponowoczesnym, s. 101-122. |
Efekty uczenia się: |
1. Wiedza. Student (KA6_WK5, KA6_WK9): a) zna podstawowe metody i techniki badawcze służące diagnozowaniu warunków animacji społeczno-kulturowej; b) wie jak zaplanować i przeprowadzić badanie diagnostyczne. 2. Umiejętności. Student (KA6_UW1, KA6_UW5): a) przygotować plan badań diagnostycznych dotyczących warunków animacji społeczno-kulturowej; b) wybrać odpowiednie do sformułowanego problemu badawczego metody badania i przeprowadzić postępowanie diagnostyczne. 3. Kompetencje społeczne studentek i studentów (KA6_KO3): a) rozumie konieczność diagnozowania warunków animacji społeczno-kulturowej; b) podejmuje współpracę z badanymi w trakcie prowadzenia badań diagnostycznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest aktywny udział w zajęciach oraz przygotowanie i przeprowadzenie badań diagnostycznych a także znajomość obowiązującej literatury. Dopuszczalna jest jedna nieobecność na zajęciach. W przypadku większej liczby nieobecności należy przedłożyć usprawiedliwienie i niezwłocznie zaliczyć zajęcia w trakcie konsultacji. Nieusprawiedliwiona nieobecność na ponad 50 % spotkań uniemożliwia zaliczenie przedmiotu. Warunkiem zaliczenia wykładów jest posiadanie wiedzy dotyczącej zagadnień poruszanych w trakcie zajęć oraz podanej w podanej literaturze przedmiotowej. Wykłady kończą się zaliczeniem pisemnym (w formie testu przeprowadzonego na platformie e-learningowej) na ocenę. By otrzymać ocenę pozytywną z zaliczenia student powinien uzyskać nie mniej niż 51% punktów. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.