Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Drama

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 380-AS1-2DRA
Kod Erasmus / ISCED: 05.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Drama
Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji
Grupy: 2 rok 1st. AKzA stac. sem. letni
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Poznanie efektywnej metody pedagogicznej, edukacyjnej i terapeutycznej, wykorzystującej naturalną skłonność człowieka do naśladownictwa i zabawy oraz nabycie umiejętności wykorzystania jej w praktyce zawodowej. Po odbyciu ćwiczeń student :

-zna elementarną terminologię stosowaną w dramie i rozumie jej źródła oraz zastosowania w edukacji i terapii

-ma elementarną wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań dramowych i procedurach stosowanych w obszarze tej metody

potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich znaczenie w edukacji i terapii

Pełny opis:

Profil studiów: Ogólnoakademicki

Forma studiów: Stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy, specjalnościowy, M_7

Rok studiów /semestr: rok II, semestr IV

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin laboratorium

Metody dydaktyczne: warsztaty grupowe, projekty indywidualne

Punkty ECTS: 2 punkty

Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w konwersatoriach – 30 godzin

- udział w konsultacjach – 10 godzin

- przygotowanie do zajęć – 10 godzin

Wskaźniki ilościowe:

Nakład pracy studenta związany z zajęciami :

- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela

40 godz., 1,5 pkt.

- o charakterze praktycznym 10 godz. 0,5 pkt.

Literatura:

Literatura podstawowa:

B. Way, Drama w wychowaniu dzieci i młodzieży, Warszawa 1995,

M. B. Rosenberg, Porozumienie bez przemocy. O języku serca, Warszawa 2003,

M. Gudro, Przygoda z dramą, Wrocław 1994,

S. Stankiewicz, K. Tomczak, Psychodrama w psychoterapii, Sopot 2012 .

E. Roine, Psychodrama, czyli jak grać główną rolę w swoim życiu, Opole 1994,

K. Horney, Nowe drogi w psychoanalizie, Warszawa 1987,

K. Pankowska, Drama – zabawa i myślenie, Warszawa 1990,

K. Pankowska ,Edukacja przez dramę, Warszawa 1997,

W. Pelasińska, Ekspresja, jej wartość i potrzeba, Warszawa1983

K. Hogan, Sztuka porozumiewania się, Warszawa 2002

K. Hogan, Sztuka skutecznego porozumiewania się, Warszawa 2002

A. Aichinger, W. Holl, Psychodrama. Terapia grupowa z dziećmi, Kielce1999.

Literatura uzupełniająca:

J. Pichalska, E. Świderska, A. Dziedzic, Drama na lekcjach języka polskiego, Warszawa 1994

K. Pankowska, Pedagogika dramy, Warszawa 1996,

T. Lewandowska-Kidoń, Drama w kształceniu pedagogicznym, Lublin 2001,

P.Thomson, Sposoby komunikacji interpersonalnej, Poznań 1998,

R. Fisher – W.Ury, Dochodząc do tak, Warszawa 1990,

J.Rojewska, Grupa bawi się i pracuje, CzęśćII, Wrocław 2000,

S.Chełpa, T.Witkowski, Psychologia konfliktów, Warszawa 1995,

S.I.Buchalter, Terapia sztuką, Poznań 2006,

S.Bowkett, Wyobraź sobie,że…,Warszawa 2000.

Efekty uczenia się:

Student po zakończeniu nauki:

1. zna elementarną terminologię stosowaną w dramie i rozumie jej źródła oraz zastosowania w edukacji i terapii;

2. ma elementarną wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań dramowych i procedurach stosowanych w obszarze tej metody;

3. potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej;

4. ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi używać języka specjalistycznego, posługuje się technikami dramy;

5. ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania dramowych działań pedagogicznych w edukacji;

6. dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne zawiązane z własną i cudzą pracą, poszukuje optymalnych rozwiązań, konstruuje scenariusze zajęć zgodnie z zasadami etyki

Metody i kryteria oceniania:

Student może bez podania przyczyny opuścić jedne zajęcia, pozostałe nieformalne nieobecności zalicza w czasie konsultacji w Zakładzie Kulturoznawstwa na Wydziale Pedagogiki i Psychologii UwB.

Aby otrzymać ocenę pozytywną na zaliczeniu student przygotowuje mini wykład na jeden z podanych tematów związanych z metodą dramy oraz samodzielnie przeprowadza ćwiczenie dramowe ze swoją grupą studencką. Obowiązuje go aktywność w czasie ćwiczeń (ocenianie ciągłe).

Trzy nieuzasadnione nieobecności wykluczają zaliczenie przedmiotu.

51% punktów uzyskanych przez studenta z egzaminu czy z ćwiczeń, jest niezbędne do uzyskania przez niego oceny pozytywnej z danego przedmiotu

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)