Estetyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-AS1-2EST | Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Estetyka | ||
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji | ||
Grupy: |
2 rok 1st. AKzA stac. sem. letni Moduł specjalnościowy - stac. I stop. Pedagogika |
||
Punkty ECTS i inne: |
3.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu przedstawienie studentom wybranych zagadnień z zakresu estetyki oraz zestawienie ich z wybranymi przykładami dzieł sztuki. Podczas wykładów i ćwiczeń przedstawione zostaną wybrane zagadnienia związane z obecnością wartości w kulturze, ze szczególnym uwzględnieniem relacji pomiędzy wartościami estetycznymi a etycznymi w życiu współczesnego człowieka. Celem zajęć jest wyposażenie studentek i studentów w umiejętność krytycznego postrzegania estetycznego wymiaru praktyk kulturowych późnej nowoczesności |
||
Pełny opis: |
Zajęcia będą przeglądem wybranych zagadnień z zakresu estetyki przybliżając uczestnikom czy dziedzina ta się zajmuje. Co składa się na przedmiot estetyki? - estetyka jako teoria postawy estetycznej - estetyka jako filozofia sztuki - estetyka jako metakrytyka (filozofia krytyki) Dyskurs estetyczny Platon Arystoteles Kant- nowoczesna topografia dyskursu estetycznego Zasadnicze okresy myśli estetycznej Dzieje pojęcia sztuka Definicja sztuki - podwójnie alternatywna Tatarkiewicza Wartości estetyczne, artystyczne i nadestetyczne Przełomie XIX/ XX w. - okres klasyczny; badacze niemieccy - instytucjonalny charakter estetyki Kryzys estetyki Zostaną zaprezentowane wybrane kierunki awangardowe i neoawangardowe, pojęcie modernizmu i postmodernizmu Estetyka i cielesność Kategoria piękna Wzniosłość Kicz Estetyka popkultury Estetyka jako filozofia sztuki. Wskazane zostaną podstawowe pojęcia i kategorie za pomocą których opisywania jest najnowsze działania artystów |
||
Literatura: |
Dziemidok B., Główne kontrowersje estetyki współczesnej, Warszawa 2001. Estetyka w świecie, red. M. Gołaszewska, t. I, Kraków 1984. Estetyki filozoficzne XX wieku, red. K. Wilkoszewska, Kraków 2000. Gołaszewska M., Estetyka współczesności, Kraków 2001. Morawski St., Na zakręcie. Od sztuki do po-sztuki, Kraków 1985. Tatarkiewicz Wł., Dzieje sześciu pojęć. Problematyka, metody, teorie, Warszawa 1988. Wilkoszewska K., Czym jest postmodernizm?, Kraków 1997. |
||
Efekty uczenia się: |
1. Wiedza. Student (K_W03): a) rozumie podstawowe zasady podejmowania filozoficznej refleksji estetycznej w zakresie rozumienia sztuki i kultury; b) ma podstawową wiedzę na temat wybranych kategorii estetycznych. 2. Umiejętności. Student (K_U03, K_U06): a) podejmować interpretację dzieł sztuki i działań artystycznych z zakresu sztuki; b) posługiwać się pojęciami z zakresu estetyki interpretując otaczającą rzeczywistość społeczną. 3. Kompetencje społeczne studentek i studentów (K_K04): a) wykorzystuje zdobytą wiedzę z zakresu estetyki w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych i kulturalnych; b) przedstawia własne rozumienie sztuki szanując odmienne stanowiska. Absolwent zna i rozumie specyfikę rozwoju różnych dziedzin europejskiej kultury artystycznej ze szczególnym naciskiem na formy sztuki współczesnej oraz o towarzyszących jej społecznych dyskursach, praktykach i dziedzinach nauki, wyspecjalizowanych w badaniu kultury artystycznej, w tym wiedzę o historycznych i współczesnych koncepcjach estetycznych Absolwent jest gotów do świadomego i aktywnego uczestnictwa w życiu artystycznym, przyczyniając się do utrzymywania elementów tradycji artystycznej oraz proponując rozwiązania alternatywne dla istniejącego ładu artystycznego, jest także przygotowany do pracy w organizacjach i instytucjach związanych ze sztuką |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady kończą się przygotowaniem projektu wybranego tematu kategorii estetycznej. Warunkiem zaliczenia jest posiadanie wiedzy dotyczącej zagadnień poruszanych w trakcie wykładów oraz w podanej literaturze. Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest aktywny udział w zajęciach oraz znajomość obowiązującej literatury. Dopuszczalna jest jedna nieobecność na zajęciach. W przypadku większej liczby nieobecności należy przedłożyć usprawiedliwienie i niezwłocznie zaliczyć zajęcia w trakcie konsultacji. Nieusprawiedliwiona nieobecność na ponad 50 % spotkań uniemożliwia zaliczenie przedmiotu. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Dorota Świdzińska | |
Prowadzący grup: | Dorota Świdzińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu przedstawienie studentom wybranych zagadnień z zakresu estetyki oraz zestawienie ich z wybranymi przykładami dzieł sztuki. Podczas wykładów i ćwiczeń przedstawione zostaną wybrane zagadnienia związane z obecnością wartości w kulturze, ze szczególnym uwzględnieniem relacji pomiędzy wartościami estetycznymi a etycznymi w życiu współczesnego człowieka. Celem zajęć jest wyposażenie studentek i studentów w umiejętność krytycznego postrzegania estetycznego wymiaru praktyk kulturowych późnej nowoczesności | |
Pełny opis: |
Zajęcia będą przeglądem wybranych zagadnień z zakresu estetyki przybliżając uczestnikom czy dziedzina ta się zajmuje. Co składa się na przedmiot estetyki? - estetyka jako teoria postawy estetycznej - estetyka jako filozofia sztuki - estetyka jako metakrytyka (filozofia krytyki) Dyskurs estetyczny Platon Arystoteles Kant- nowoczesna topografia dyskursu estetycznego Zasadnicze okresy myśli estetycznej Dzieje pojęcia sztuka Definicja sztuki - podwójnie alternatywna Tatarkiewicza Wartości estetyczne, artystyczne i nadestetyczne Przełomie XIX/ XX w. - okres klasyczny; badacze niemieccy - instytucjonalny charakter estetyki Kryzys estetyki Zostaną zaprezentowane wybrane kierunki awangardowe i neoawangardowe, pojęcie modernizmu i postmodernizmu Estetyka i cielesność Kategoria piękna Wzniosłość Kicz Estetyka popkultury Estetyka jako filozofia sztuki. Wskazane zostaną podstawowe pojęcia i kategorie za pomocą których opisywania jest najnowsze działania artystów | |
Literatura: |
Dziemidok B., Główne kontrowersje estetyki współczesnej, Warszawa 2001. Estetyka w świecie, red. M. Gołaszewska, t. I, Kraków 1984. Estetyki filozoficzne XX wieku, red. K. Wilkoszewska, Kraków 2000. Gołaszewska M., Estetyka współczesności, Kraków 2001. Morawski St., Na zakręcie. Od sztuki do po-sztuki, Kraków 1985. Tatarkiewicz Wł., Dzieje sześciu pojęć. Problematyka, metody, teorie, Warszawa 1988. Wilkoszewska K., Czym jest postmodernizm?, Kraków 1997. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.