Metodyka animacji kultury
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-AS1-2MAK |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Metodyka animacji kultury |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
2 rok 1st. AKzA stac. sem. letni |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z podstawową wiedzą związaną z Animacją Kultury, a także terminami z nią związanymi. |
Skrócony opis: |
na pierwszym wykładzie student zapozna się z definicją animacji kultury, jej historycznym ujęciem, ale tez z terminami pokrewnymi dla omawianego pojęcia, które tworzą kontekst animacji. Będą to: antropologia kultury, edukacja kontrkultura, społeczeństwo obywatelskie. Omówione zostaną również podstawowe terminy związane ze słownikiem definicji Żywej Kultury. następnie zostanie omówione pojęcie community arts oraz poszerzone pole kultury. Jeden z wykładów zostanie również poświęcony omówieniu sylwetki animatora kultury. Omówione zostaną relację między animacją kultury i sztuką oraz animacją i nowymi mediami. Ponadto studenci zapoznani zostaną z diagnozą w kulturze, badaniami dotyczącymi kultury miejskiej oraz strategii animacji poprzez budowę dobra wspólnego. Na koniec omówiona zostanie działalność kulturalna w trakcie pandemii w oparciu o najnowsze raporty z badań. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne. Rodzaj przedmiotu: Przedmiot obowiązkowy, Rok studiów/semestr: 2 rok 1st. AKzA stac. sem. letni Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 godzin wykładów Metody dydaktyczne: wykład z wykorzystaniem prezentacji wizualnych, dyskusja. |
Literatura: |
1. Milena Dragicevic- Sesic, Branimir Stojkovic, Kultura: zarządzanie, animacja, marketing. 2. http://www.ikp.uw.edu.pl/animacja/index.php?s=publikacje 3. pod red. W. Burszta, B. Fatyga, Kultura miejska w Polsce z perspektywy interdyscyplinarnych badań jakościowych 4. Podręcznik liderki animacji kultury 5. Dla – animacja kultury metody/działania/inspiracji. Towarzystwo inicjatyw twórczych ę, Warszawa 2005 6. pod red. T. Rakowski, Etnografia/Animacja/Sztuka. Nierozpoznane wymiary rozwoju kulturalnego, NCK 2016 7. Teraz ! Animacja Kultury, Stowarzyszenie Katedra Kultury. 8. A. Ptak, Community arts: wprowadzenie do idei, w:Animacja Kultury - Lokalnie- Community arts 9. A. Rogozińska, Animacja kultury a zmiana społeczna w kontekście community arts i cultural development 10. M. Lewicki, M. Filiciak Wynalezienie poszerzonego pola kultury, Kultura i Rozwój 1(2)/2017 11. ANIMATOR KULTURY. realizowanie projektów artystycznych w przestrzeni publicznej. tekst dostępny pod adresem: https://nck.pl/badania/raporty/animator-kultury-realizowanie-projektow-artystycznych-w-przestrzeni-publicznej 12. Przybornik animatora kultury. lokalne projekty twórcze. tekst dostępny pod adresem: https://ceo.org.pl/sites/default/files/przybornik_animatora_kultury_0.pdf 13. Sztuka plus animacja. tekst dostępny pod adresem: http://www.obserwatorium.org.pl/wp-content/uploads/2017/04/raport_sztuka_i_animacja.pdf 14. pod red. M. Krajewski i A. Skórzyńska, Diagnoza w kulturze. Tekst dostępny pod adresem: https://www.nck.pl/dotacje-i-stypendia/dotacje/programy-dotacyjne-nck/bardzo-mloda-kultura/aktualnosci/-diagnoza-w-kulturze-pobierz-darmowy-e-book- 15. jak lokalnie budować dobro wspólne? Poradnik dla działających lokalnie. tekst dostępny pod adresem: http://www.lokalnepartnerstwa.org.pl/file/fm/mediateka/pdfy/Jak_lokalnie_budowac_dobro_wspolne_3.pdf 16. Raportu z działalności kulturalnej w okresie pandemii: https://www.scenastu.pl/aktualnosci/raport-kultura-pierwsza-do-zamkniecia-ostatnia-do-otwarcia-kultura-w-czasie-pandemii-covid-19 http://www.obserwatorium.org.pl/reanimacja-kultury-w-okresie-pandemii/ 17. Rocznik kultury polskiej 2020 |
Efekty uczenia się: |
PED_W07 ma elementarną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach PED_U11 potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz całożyciowego uczenia się PED_K07 jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w tej dziedzinie |
Metody i kryteria oceniania: |
Po zaliczeniu ćwiczeń student będzie mógł przystąpić do egzaminu w formie ustnej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.