Wybrane problemy kultury współczesnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-AS1-3AFU |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Wybrane problemy kultury współczesnej |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
3 rok 1st. AKzA stac. sem. letni |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Przedmiot przekazuje zasób wiedzy dotyczący wybranych współczesnych zjawisk kulturowych. Konstruując tematykę zajęć staraliśmy się wybierać zagadnienia ważne i aktualne (choć ten wybór zawsze jest obarczony sporą dozą subiektywizmu). Celem przedmiotu jest pokazanie w jaki sposób kultura współczesna została poddana krytyce w publikacjach wybitnych humanistów i przedstawicieli nauk społecznych, które powstały w XX wieku i na początku obecnego stulecia. Przedmiot zapoznaje studentki i studentów z podstawowymi koncepcjami teoretycznymi i pojęciami umożliwiającymi analizę kultury. Zajęcia służą kształtowaniu refleksji antropologicznej oraz formowaniu postawy nastawionej na poznawanie i rozwój. Celem zajęć jest kształcenie umiejętności dyskusji oraz krytycznego spojrzenia na otaczającą nas rzeczywistość kulturową. |
Skrócony opis: |
zapoznanie z najistotniejszymi pojęciami i terminami z zakresu zjawisk kultury współczesnej ; nabycie umiejętności rozumienia faktów artystycznych, mechanizmów społecznych, idei filozoficznych jako procesu i rozpoznawania zjawisk współczesności; interpretowania tekstów kultury współczesnej z uwzględnieniem specyfiki ich języka. |
Pełny opis: |
1. Nauki o kulturze. 2. Pojęcie kultury 3. Między naturą a kulturą 4. Kultura jako cywilizacja 5. Kultura jako sposób życia 6.Kultura jako sztuka 7.Maska w kulturze 8. Ciało w kulturze współczesnej 9. Wielokulturowość i globalizacja |
Literatura: |
Richard Sennett, Kultura nowego kapitalizmu, Warszawa 2010 Zygmunt Bauman, Ponowoczesność jako źródło cierpień, Warszawa 2000 Anthony Giddens, Nowoczesność i tożsamość. "Ja" i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, Warszawa 2001 .M. Featherstone, Ciało w kulturze konsumpcyjnej [w:] Antropologia ciała. Zagadnienia i wybór tekstów, wstęp i red. M. Szpakowska, Warszawa 2008; N. Wolf, Mit piękności, przeł. B. Limanowska [w:] Antropologia ciała. Zagadnienia i wybór tekstów, wstęp i red. M. Szpakowska, Warszawa 2008. |
Efekty uczenia się: |
1. Wiedza studentek i studentów (K_W03, K_W04, K_W07, K_W08): a) znają podstawowe koncepcje teoretyczne i pojęcia z zakresu teorii i antropologii kultury współczesnej; b) mają elementarną wiedzę dotyczącą współczesnych zjawisk społeczno-kulturowych oraz relacji między kulturą i życiem społecznym; c) znają najistotniejsze czynniki przemian kultury współczesnej oraz konsekwencje tych przemian. 2. Umiejętności studentek i studentów (K_U01, K_U02, K_U03, K_U05, K_U07): a) potrafią dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk kulturowych; b) potrafią wykorzystać zdobytą na zajęciach wiedzę teoretyczną w celu analizowania problemów kulturowych; c) potrafią posługiwać się elementarną terminologią z zakresu teorii i antropologii kultury współczesnej w kontekście edukacyjnym. 3. Kompetencje społeczne studentek i studentów (K_K01, K_K07): a) znają zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumieją potrzebę dokształcania się; b) potrafią komunikować się z innymi osobami zajmującymi się badaniem kultury współczesnej. |
Metody i kryteria oceniania: |
zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.