Edytorstwo
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-AS1-3AJE |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Edytorstwo |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
3 rok 1st. AKzA stac. sem. zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Przedmiot zapoznaje studentów pedagogiki z podstawami współczesnego edytorstwa. Treści przedmiotu omawiane są w oparciu o literaturę dotyczącą historii pisma, druku i typografii, procedur związanych z przygotowaniem publikacji, od publikacji tradycyjnych po wydawnictwa multimedialne i hipermedialne. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Na zajęciach studenci realizują symulacje procesów wydawniczych różnych typów publikacji, a także poznają narzędzia do składu tekstu, programy graficzne, fotograficzne i malarskie, programy do realizacji dźwięku, narzędzia do prezentacji multimedialnych oraz służące przygotowaniu publikacji internetowych. Zajęcia połączone są z realizacją zadań edytorskich – od ćwiczeń logotypicznych przez projekty wydawnicze zawierające elementy redakcji i składu tekstu po projekty multimedialne i hipermedialne. |
Pełny opis: |
Nazwa jednostki prowadzącej kierunek: Wydział Nauk o Edukacji Nazwa kierunku studiów: Pedagogika – Animacja kultury z arteterapią Poziom kształcenia: Studia pierwszego stopnia Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Stacjonarne Kod przedmiotu: 380-AS1-3AJE Język przedmiotu: Język polski Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy MK_7c specjalnościowy animacja kultury z arteterapią Rok studiów /semestr: Rok 3 / semestr 5 Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): Technologia informacyjna Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: Wykład 15 godz., ćwiczenia 15 godz. Punkty ECTS - 2 Bilans nakładu pracy studenta: - uczestnictwo i aktywność na wykładach i ćwiczeniach – 30 godz. - praca na platformie edukacyjnej – przygotowanie analiz i zadań projektowych – 20 godz. - konsultacje stacjonarne i online oraz dyskusja na forum internetowym przedmiotu – 10 godz. Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 30 godz. / 1 ECTS - o charakterze praktycznym - 35 godz. / 1 ECTS |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Jean G., Pismo - pamięć ludzkości. Wrocław 1994 2. Olszański L., Dziennikarstwo internetowe, WAiP, Warszawa 2006 3. Techniki druku i komputer, Warszawa 1999 4. Zasady składania tekstów w języku polskim, PN 83/PN-55366 Literatura uzupełniająca: 1. Baverstock A., Marketing w wydawnictwie. Fantazja czy rzeczywistość, BMR, Kraków 1996. 2. Davies G., Nabywanie tytułów. Organizacja i zarządzanie w redakcji, BMR, Kraków 1997 3. Huenefeld J., Zarządzanie wydawnictwem w warunkach gospodarki wolnorynkowej, BMR, Kraków 1997 4. Kalisz B., (oprac.) Słownik wydawcy Warszawa, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, 1997 5. Karpowicz A., Autor–Wydawca. Poradnik prawa autorskiego, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN 1994. 6. Wheeler S., Typografia komputerowa Warszawa, 1997 7. Williams R., Typografia od podstaw. Projekty z klasą. Tłumaczenie: Piotr Cieślak na podstawie „Mistrzowskie stosowanie czcionek. Jak to zrobić?” w tłumaczeniu Anny Witerkowskiej, Helion, Warszawa 2011 8. Sowa K., Typografia i podstawy składu tekstów. Skrypt, SWPS, Warszawa 2015 Źródła internetowe: 1. ABC typografii, blog Katarzyny Sowy, SWPS, Warszawa, https://www.swps.pl/strefa-designu/blog/19922-abc-typografii |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - student: 1. zna podstawowe zasady przygotowania publikacji do druku, podstawy estetyki i funkcjonalności tekstu K_W08; 2. zna etapy cyklu wydawniczego, podstawową terminologię typograficzną i wydawniczą, podstawowe elementy prawa autorskiego K_W07; Umiejętności - student: 1. potrafi rozróżniać i rozumieć znaczenie elementów graficznych książki, gazety, okładki, plakatu, strony WWW K_U04; 2. potrafi zaprojektować małe formy graficzne i proste materiały identyfikacji wizualnej (logo, znak graficzny) za pomocą podstawowych technik i narzędzi graficznych oraz wybranych komputerowych programów graficznych K_U07; Kompetencje społeczne - student: 1. rozwija wizualną wrażliwość estetyczną K_K01; 2. rozwija kompetencje komunikacji symbolicznej za pomocą tekstu i obrazu K_K08; |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody nauczania: prezentacje, dyskusja na zajęciach na temat zadanej literatury, ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem oprogramowania graficznego i edytorskiego, prace online w trybie blended learning na platformie e-learningowej – zadania online: analizy, projekty graficzne i edytorskie, dyskusja na forum przedmiotu, konsultacje. Formy zaliczenia przedmiotu: zaliczenie na ocenę na podstawie aktywności na zajęciach, dyskusji na temat treści przedmiotu, wykonanych analiz oraz projektów. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.