Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Formy manualne w terapii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 380-AS2-2BDK
Kod Erasmus / ISCED: 05.002 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Formy manualne w terapii
Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji
Grupy: 2 rok 2st. AKzA stac. sem. letni
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Celem jest nabycie podstawowej wiedzy o arteterapii jako nauce; zwiększenie świadomości roli wychowawczej i edukacyjnej przyszłych nauczycieli/ wychowawców; uzyskanie wiedzy i umiejętności z zakresu wykorzystania wybranych metod, technik, środków oddziaływania arteterapeutycznego w przyszłej działalności zawodowej. Zapoznanie z wielokierunkową wiedzą o twórczości i sztuce oraz możliwościach ich terapeutycznego wykorzystania w toku działań dydaktyczno – wychowawczych i animacyjnych; nabycie umiejętności posługiwania się wybranymi metodami, technikami współczesnej arteterapii; zdobycie kompetencji w zakresie wyboru określonych metod, technik arteterapeutycznych

Skrócony opis:

zastosowanie poznanych form manualnych w terapii,

przygotowanie studentów do organizacji zajęć manualnych w terapii

Pełny opis:

podniesienie kwalifikacji zawodowych w zakresie prowadzenia form manualnych w terapii

- zdobycie umiejętności integrowania działań ekspresyjnych i percepcyjnych podmiotu terapii,

- zastosowanie wiedzy z zakresu pedagogiki, psychologii, psychoterapii oraz nauk o sztuce w procesie profilaktyki i terapii zaburzeń rozwoju człowieka,

- przygotowanie uczestników do organizacji i realizacji zajęć z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi przejawiającymi różnorodne dysfunkcje psychofizyczne i społeczne,

- rozwinięcie kompetencji arteterapeutycznych.

Literatura:

W. Dycik, Pedagogika specjalna, Poznań, UAM, 2003.

E. Konieczna, Arteterapia w teorii i praktyce, Kraków, Oficyna Wydawnicza ,,Impuls”, 2003.

E. Nieduziak, Twórczość i terapia. Sandomierz. Wydawnictwo Naukowe Sandomierskie, 2003.

E. Niestorowicz, Świat w umyśle i rzeźbie osób głuchoniewidomych, Lublin, wydawnictwo UMCS, 2007.

S. Popek, Człowiek jako jednostka twórcza, Lublin, Wydawnictwo UMCS, 2001.

M. Piszczek, Terapia zabawą – terapia przez sztukę, MEN, Warszawa 1997.

Efekty uczenia się:

Student, który zaliczył przedmiot, posiada podstawową

wiedzę z zakresu terapii plastycznej

posiada wiedzę na temat różnego typu

niepełnosprawności, a także stosownego doboru metod i

środków możliwych w procesie terapii plastycznej osób

niepełnosprawnych

znane mu są wybrane programy terapii plastycznej z

uwzględnieniem specyfiki grupy uczestników

ma świadomość potrzeby pogłębiania wiedzy dotyczącej

działań terapeutycznych z zakresu terapii przez sztukę

Metody i kryteria oceniania:

Prezentacje studentów dotyczące arteterapii plastycznej z wybraną grupą uczestników, ocena realizacji projektów, bieżące przygotowanie do zajęć, aktywny udział w warsztatach, obecność

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Świdzińska
Prowadzący grup: Dorota Świdzińska, Lila Wyszkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

zastosowanie poznanych form manualnych w terapii,

przygotowanie studentów do organizacji zajęć manualnych w terapii

Pełny opis:

podniesienie kwalifikacji zawodowych w zakresie prowadzenia form manualnych w terapii

- zdobycie umiejętności integrowania działań ekspresyjnych i percepcyjnych podmiotu terapii,

- zastosowanie wiedzy z zakresu pedagogiki, psychologii, psychoterapii oraz nauk o sztuce w procesie profilaktyki i terapii zaburzeń rozwoju człowieka,

- przygotowanie uczestników do organizacji i realizacji zajęć z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi przejawiającymi różnorodne dysfunkcje psychofizyczne i społeczne,

- rozwinięcie kompetencji arteterapeutycznych.

Literatura:

W. Dycik, Pedagogika specjalna, Poznań, UAM, 2003.

E. Konieczna, Arteterapia w teorii i praktyce, Kraków, Oficyna Wydawnicza ,,Impuls”, 2003.

E. Nieduziak, Twórczość i terapia. Sandomierz. Wydawnictwo Naukowe Sandomierskie, 2003.

E. Niestorowicz, Świat w umyśle i rzeźbie osób głuchoniewidomych, Lublin, wydawnictwo UMCS, 2007.

S. Popek, Człowiek jako jednostka twórcza, Lublin, Wydawnictwo UMCS, 2001.

M. Piszczek, Terapia zabawą – terapia przez sztukę, MEN, Warszawa 1997.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)