Metody terapeutyczne w muzyce
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-AS2-2BDL |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.002
|
Nazwa przedmiotu: | Metody terapeutyczne w muzyce |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
2 rok 2st. AKzA stac. sem. letni |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem przedmiotu jest przyswojenie metod i technik wykorzystywanych w terapii z udziałem muzyki |
Pełny opis: |
Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy, specjalnościowy, M_7 Rok studiów /semestr: II rok, semestr 4 Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): Zaliczone następujące przedmioty: Muzykoterapia Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: Wykłady – 15 godzin Ćwiczenia - 15 godzin Metody dydaktyczne oraz ogólna forma zaliczenia przedmiotu Wykłady, ćwiczenia zaliczenie na ocenę Punkty ECTS 5 pkt. Bilans nakładu pracy studenta - udział w wykładach – 15 godzin - udział w ćwiczeniach – 15 godzin - przygotowanie do zajęć – 30 godzin - udział w konsultacjach - 10 godzin - przygotowanie pracy zaliczeniowej – 30 godz. - pisanie eseju – 25 godzin Wskaźniki ilościowe Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 40 1,5 pkt. o charakterze praktycznym 85 3,5 pkt |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1) Natanson T. – Wstęp do nauki o muzykoterapii, Ossolineum, Wrocław 1979 2) Meyer L.B. – Emocja i znaczenie w muzyce 3) Janiszewski M. – Muzykoterapia aktywna, PWN, Warszawa – Łódź 1993 4) Lecourt E. – Muzykoterapia, czyli jak wykorzystywać siłę dźwięków. Videograf II Sp. z o.o., Chorzów 2008, Literatura uzupełniająca: 1) Stadnicka J. – Terapia dzieci muzyką, ruchem i mową, WSiP, Warszawa 1998 2) Wierszyłowski J. – Psychologia muzyki, PWN, Warszawa 1979 3) Lissa Z. – Nowe szkice z estetyki muzycznej, PWM, Warszawa 1975 4) Kalinowska A.K., Kułak W. – Wpływ muzyki na organizm ludzki, Fizjoterapia 2010, 18, 4, 77-82 5) Resocjalizacja przez bębny: http://www.tvn24.pl/0,1676182,0,1,resocjalizacja-przez-bebny,wiadomosc.html 6) Resocjalizacja poprzez śpiew i zajęcia teatralne: http://warszawa.gazeta.pl/warszawa/2029020,34886,6541995.html |
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia Student, który zaliczył przedmiot W01 - posiada pogłębioną wiedzę w zakresie funkcji muzyki w procesie terapeutycznym W02 - zna podstawowe metody i techniki muzykoterapii z możliwością stosowania ich w zakresie studiowanej specjalności U01 - posiada umiejętność wykorzystywania i stosowania różnych rodzajów aktywności muzycznej w procesie terapeutycznym (w rozszerzonym zakresie) U02 - posiada umiejętność wybiórczego stosowania różnych technik muzykoterapii z ukierunkowaniem na konkretny cel (np. osiągnięcie głębokiej relaksacji, usuwanie stanów zmęczenia, zmniejszenie stanów depresyjnych, redukowanie uczucia strachu czy likwidowanie stanów przewlekłej nerwicy i napięć emocjonalnych) K01 - rozumie potrzebę stosowania wybranych technik muzykoterapii w celu osiągnięcia lepszej kondycji psychicznej (budowania pozytywnej samooceny, wzrostu pewności siebie, budowania wzajemnego zaufania, pobudzania ekspresji własnych uczuć i przeżyć) K02 – posiada umiejętność organizacji pracy własnej ukierunkowanej na cel terapeutyczny |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady, ćwiczenia zaliczenie na ocenę 51% punktów uzyskanych przez studenta z egzaminu czy z ćwiczeń, jest niezbędne do uzyskania przez niego oceny pozytywnej z danego przedmiotu |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.