Współczesne koncepcje dziecka i dzieciństwa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-DN5-1HEU |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.7
|
Nazwa przedmiotu: | Współczesne koncepcje dziecka i dzieciństwa |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
1 rok PiW NJ |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Ideą przedmiotu jest wyposażenie studentów w wiedzę z zakresu teoretycznych podstaw badań nad dzieciństwem. W treściach przedmiotu uwzględniono problematykę współczesnych interdyscyplinarnych studiów nad dzieciństwem (Childhood Studis) dotyczących zagadnienia dobrostanu dziecka. |
Skrócony opis: |
Ideą przedmiotu jest wyposażenie studentów w wiedzę z zakresu teoretycznych podstaw badań nad dzieciństwem. W treściach przedmiotu uwzględniono problematykę współczesnych interdyscyplinarnych studiów nad dzieciństwem (Childhood Studis) dotyczących zagadnienia dobrostanu dziecka. Tematyka przedmiotu obejmuje szereg podejść, teorii i idei dotyczących dzieciństwa. Należą do nich m.in. koncepcje dziecka i dzieciństwa, ich uwarunkowania kulturowe i społeczne oraz interdyscyplinarne zagadnienia dobrostanu dziecka. Omówione zostaną badania nad dzieckiem i dzieciństwem, prawa i podmiotowość dziecka, procesy wychowania i kształcenia oraz rola zabawy w tych procesach. Przedmiot obejmuje ponadto zagadnienia dotyczące indywidualizacji oraz aksjologii pedagogicznej . |
Pełny opis: |
Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: pedagogika Rok studiów/semestr: I/1 Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): nie wymagane Liczba godzin: 15h (w) Metody dydaktyczne: Wykład - informacyjny, konwersatoryjny, dyskusja Punkty ECTS: 3.0 Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach – 15h przygotowanie do wykładów – 10h realizacja zadań zleconych: 10h udział w konsultacjach związanych z zajęciami - 3h przygotowanie do zaliczenia - 20h zaliczenie - 2h Wskaźniki ilościowe: - Wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 35h; ETCS – 1,5 - O charakterze praktycznym - 40h; ECTS – 1,5 |
Literatura: |
Izdebska J. (2015). , Dziecko – dzieciństwo – rodzina – wychowanie rodzinne: kategorie pedagogiki rodziny w perspektywie pedagogiki personalistycznej, Niepaństwowa Wyższa Szkoła Pedagogiczna, Białystok. Jarosz E. (2017). Dziecko i dzieciństwo - pejzaż współczesny. Rzecz o badaniach nad dzieciństwem. "Pedagogika Społeczna" nr 2. Lewandowska, E. (2021). Children’s Human Rights in ECE in the Context of a Changing Polish Reality. In Visnjic Jevtic, A., Sadownik, A., R. & Engdahl, I. (Eds.). Young Children in the World and their Rights. Thirty Years with the United Nations Convention on the Rights of the Child (pp.101-117). Cham: Springer. Sitarska B. (2012) Dziecko współcześnie. "Kultura i Wychowanie" nr 4. Segiet K. (2010), Dziecko i dzieciństwo jako wartość a współczesność, Chowanna nr 1, s. 129 – 137. Śliwerski, B. (2017). Prawa dziecka do swoich praw. Pedagogika Społeczna, 4(66), 37–58. Waloszek D. (2006) Pedagogika przedszkolna. Metamorfoza statusu i przedmiotu badań, Kraków, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej. Materiały multimedialne: filmy dydaktyczne |
Efekty uczenia się: |
KA7_WG1 Absolwent zna i rozumie podstawy filozofii wychowania i aksjologii pedagogicznej oraz potrafi je odnieść do osobowego, integralnego rozwoju dziecka lub ucznia. KA7_WG3 Absolwent zna współczesne interdyscyplinarne badania nad dzieciństwem (Childhood Studies) dotyczące zagadnienia dobrostanu dziecka. KA7_WG1 - zna podstawy filozofii wychowania i aksjologii pedagogicznej oraz potrafi je odnieść do osobowego, integralnego rozwoju dziecka - sposoby weryfikacji: ocena odpowiedzi pisemnej. KA7_WG3 - zna współczesne interdyscyplinarne badania nad dzieciństwem (Childhood Studies) dotyczące zagadnienia dobrostanu dziecka - sposoby weryfikacji: ocena odpowiedzi pisemnej. KA7_WG7 - rozumie znaczenie i możliwości celowego oraz różnorodnego wykorzystania zabawy w procesie wychowywania i kształcenia dzieci- sposoby weryfikacji: ocena odpowiedzi pisemnej. KA7_UU4 - potrafi rozróżniać orientacje metodologiczne w badaniach naukowych, opracowywać, prezentować i podejmować próby interpretowania wyników znanych sobie badań, wyciągać wnioski, proponować kierunki dalszych badań w obrębie pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej - sposoby weryfikacji: ocena odpowiedzi pisemnej. KA7_KK3 - podejmuje działania polegające na projektowaniu i wdrażaniu działań mających na celu edukację aksjologiczną i wychowanie do wartości – wprowadzanie dzieci lub uczniów w świat wartości - sposoby weryfikacji: ocena odpowiedzi pisemnej. |
Metody i kryteria oceniania: |
wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny, dyskusja dydaktyczna |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Bilewicz | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Bilewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N WYK
WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Jaszczyszyn | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Jaszczyszyn | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.