Historia wychowania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-DN5-1HWY |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.7
|
Nazwa przedmiotu: | Historia wychowania |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
1 rok PiW NJ |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | kierunkowe |
Założenia (opisowo): | Przedmioty wprowadzające: wiadomości z historii powszechnej na poziomie szkoły średniej |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Zdobycie wiedzy z zakresu dziejów myśli i doktryn pedagogicznych oraz ideałów wychowawczych; przemian zawodu nauczyciela, szkolnictwa i instytucji oraz środowisk wychowujących; kształtowania pedagogiki jako nauki; historycznych źródeł subdyscyplin pedagogicznych oraz roli i funkcji poszczególnych systemów oświatowych w życiu społeczeństwa w kontekście zmian społecznych, kulturowych i gospodarczych danej epoki historycznej. Nabycie świadomości kulturotwórczej roli tradycji wychowawczej stanowiącej dla przyszłego pedagoga źródło inspiracji zawodowej oraz refleksji nad współczesną teorią i praktyką pedagogiczną. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia Forma studiów: niestacjonarne Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy Rok studiów /semestr: I rok studiów/semestr zimowy Przedmioty wprowadzające: wiadomości z historii powszechnej na poziomie szkoły średniej Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 8 godz. wykładów 14 godz. Laboratoriów Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, praca z tekstem źródłowym, pokaz, problemowa, projekt, prezentacja, film Formy zaliczenia przedmiotu: zaliczenie pisemne na ocenę Punkty ECTS: 5 Bilans nakładu pracy studenta: Udział w zajęciach – 22 g. Udział w spotkaniach konsultacyjnych – 5g. Czytanie zaleconej literatury: 20g. Zaliczenie wykładów – 2g. Zaliczenie laboratoriów- 2 g. Przygotowanie do zajęć- 20 g. Przygotowanie do zaliczenia– 30g. Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 40 godz. (2 ECTS); o charakterze praktycznym - 90 godz. (3 ECTS) |
Literatura: |
Literatura podstawowa 1. Bobrowska - Nowak W., Historia wychowania przedszkolnego, WSiP, Warszawa 1978. 2. Bobrowska - Nowak W., Zarys dziejów wychowania przedszkolnego, cz. I i II, WSiP, Warszawa 1978. 3. Historia wychowania, red. Ł. Kurdybacha, t. I i II, PWN, Warszawa 1965. 4. Historia wychowania XX wieku, red. J. Miąso, t. I i II, PWN, Warszawa 1980. 5. Historia wychowania. Skrypt dla studentów dziennych i zaocznych, red. J. Hellwig,Poznań1994 6. Kot S: Historia wychowania, t.I i II, Wydawnictwo ,,Żak”, Warszawa 1994. 7. Kurdybacha Ł.: Pisma wybrane t. I-III, PWN, Warszawa 1976. 8. Litak S, Draus J, Terlecki R., Historia wychowania, t. 1, 2, WAM, Kraków 2004. 9. Możdżeń S., Zarys historii wychowania, cz. I - III, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce 1993. 10. Wołoszyn S., Dzieje wychowania i myśli pedagogicznej w zarysie, PWN, Warszawa1964. 11. Wroczyński R., Dzieje oświaty polskiej do roku 1795, PWN, Warszawa 1964. Literatura uzupełniająca 1. Alt R., Wychowanie u ludów pierwotnych, Warszawa 1966. 2. Malinowski B., Szkice z teorii kultury, Książka i Wiedza, Warszawa 1958. 3. Granet M., Cywilizacja chińska, PIW, Warszawa 1995. 4. Zabłocka J., Historia Bliskiego Wschodu w starożytności, Wrocław-Warszawa 1982. 5. Komaniecki K., Historia kultury starożytnej Grecji i Rzymu, PWN, Warszawa 1988. 6. Marrou H., Historia wychowania w starożytności, PIW, Warszawa 1969. 7. Baszkiewicz J., Młodość uniwersytetu, Warszawa 1963. 8. Bentkowski J., Rzeczpospolite uczonych żaków i wagantów, Warszawa 1987. 9. Roszko J., Collegium Maius i jego lokatorzy, Kraków 1983. 10. Barycz H., Dzieje nauki w Polsce w epoce Odrodzenia, Warszawa 1957. 11. Tazbir J., Reformacja – kontrreformacja – tolerancja, Wrocław 1999. 12. Kizwalter T., Ludzie i idee oświecenia, Warszawa 1987. 13. Słowiński L., Odważni mądrością, Poznań 1988. 14. Teofilewicz L., Działalność KEN w województwie podlaskim, Warszawa 1971. 15. Lewicki Sz., Konrad Prószyński-Promyk, Warszawa 1987. 16. Michalski St, Karpowicz, Warszawa 1969 17. Okoń W., Dawid, Warszawa 1980. 18. Kryńska E.J., Skreczko A.: Wychowanie - ale jakie?, Białystok 2007 19. Kryńska E.J., Wróblewska U., Szarkowska A., Dąbrowska J. Patriotyzm a wychowanie, Białystok 2009. 20. Kryńska E.J, Staropolski etos wychowania, Białystok 2006 21. Kryńska E. J., Ideały wychowawcze i wzory osobowe narodu polskiego w XIX i XX wieku, t. I, II, Białystok 2006 22. Suplicka A., Prywatne szkoły średnie ogólnokształcące i zawodowe w województwie białostockim w II Rzeczypospolitej, Białystok 2015 23. literatura dotycząca projektowania uniwersalnego: https://docplayer.pl/221762893-Uniwersalne-projektowanie-zajec-jako-droga-do-zaspokajania-zroznicowanych-potrzeb-edukacyjnych.html Materiały źródłowe 1. Materiały do ćwiczeń z historii wychowania, wybór: S. Kot, Warszawa 1994. 3. Teksty źródłowe do dziejów wychowania, wybór: S. Możdźeń /8 tomów/, Kielce 1993. 3. Źródła do dziejów myśli pedagogicznej, t. I - XI, Wrocław 1956 - 1969. 4. Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, oprac. S. Wołoszyn /3 tomy/, Warszawa 1996. |
Efekty uczenia się: |
KA7_WG1 - Ma pełną wiedzę na temat filozofii człowieka, wychowania i aksjologii, subdyscyplin pedagogiki oraz potrafi ją odnieść do osobowego, integralnego rozwoju siebie i ucznia. KA7_WG3- Ma wiedzę dotyczącą klasycznych i współczesnych teorii rozwoju człowieka, wychowania, uczenia się i nauczania oraz ich wartości aplikacyjnych, potrafi je krytycznie oceniać i twórczo wykorzystywać KA7_WK4 - Ma wiedzę dotyczącą alternatywnych form edukacji ich powiązań z nurtami i systemami pedagogicznymi, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania KA7_WK7 - Ma wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, oraz roli nauczyciela/wychowawcy w rozwijaniu postaw i zachowań dzieci/uczniów oraz zasad i norm etycznych obowiązujących w przedszkolu i szkole; znaczenia własnego rozwoju nauczyciela w pracy z dziećmi KA7_UO7 - Rozpoznaje specyfikę środowiska lokalnego i regionalnego oraz podejmuje współpracę na rzecz dobra dzieci/uczniów i tego środowiska KA7_UU6 - Projektuje i realizuje działania, mające na celu edukację aksjologiczną i wychowanie ku wartościom, wprowadza dzieci/uczniów w świat wartości |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie odbywa się na podstawie: - zaliczenie końcowe wykłady - egzamin (forma pisemna) laboratoria - zaliczenie na ocenę (forma pisemna) - obecności na zajęciach (dopuszczalna jest jedna nieobecność na zajęciach) -51% punktów uzyskanych przez studenta jest niezbędne do uzyskania oceny pozytywnej 1. dostateczny – przy osiągnięciu przez studenta wyniku w granicach 51-59% - ocena dostateczna (3,0) 2. więcej niż dostateczny – przy osiągnięciu przez studenta wyniku w granicach 60-69% - ocena dostateczna plus (3,5) 3. dobry – przy osiągnięciu przez studenta wyniku w granicach 70-79% - ocena dobra (4,0) 4. więcej niż dobry – przy osiągnięciu przez studenta wyniku w granicach 80-89% - ocena dobra plus (4,5) 5. bardzo dobry – przy osiągnięciu przez studenta wyniku w granicach 90-100% - ocena bardzo dobra (5,0) - student złożonym podpisem potwierdza znajomość uzyskanej oceny możliwość realizacji nie więcej niż 50% zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość Zgodnie z koncepcją projektowania uniwersalnego istnieje możliwość wprowadzenia różnorodnych form zaliczenia dla osób ze szczególnymi potrzebami (po wcześniejszym uzgodnieniu z wykładowcą). |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO LAB
LAB
LAB
LAB
WYK
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 14 godzin
Wykład, 8 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Suplicka | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Suplicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | kierunkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Zdobycie wiedzy z zakresu dziejów myśli i doktryn pedagogicznych oraz ideałów wychowawczych; przemian zawodu nauczyciela, szkolnictwa i instytucji oraz środowisk wychowujących; kształtowania pedagogiki jako nauki; historycznych źródeł subdyscyplin pedagogicznych oraz roli i funkcji poszczególnych systemów oświatowych w życiu społeczeństwa w kontekście zmian społecznych, kulturowych i gospodarczych danej epoki historycznej. Nabycie świadomości kulturotwórczej roli tradycji wychowawczej stanowiącej dla przyszłego pedagoga źródło inspiracji zawodowej oraz refleksji nad współczesną teorią i praktyką pedagogiczną. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia Forma studiów: niestacjonarne Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy Rok studiów /semestr: I rok studiów/semestr zimowy Przedmioty wprowadzające: wiadomości z historii powszechnej na poziomie szkoły średniej Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 8 godz. wykładów 14 godz. Laboratoriów Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, praca z tekstem źródłowym, pokaz, problemowa, projekt, prezentacja, film Formy zaliczenia przedmiotu: zaliczenie pisemne na ocenę Punkty ECTS: 5 Bilans nakładu pracy studenta: Udział w zajęciach – 22 g. Udział w spotkaniach konsultacyjnych – 5g. Czytanie zaleconej literatury: 20g. Zaliczenie wykładów – 2g. Zaliczenie laboratoriów- 2 g. Przygotowanie do zajęć- 20 g. Przygotowanie do zaliczenia– 30g. Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 40 godz. (2 ECTS); o charakterze praktycznym - 90 godz. (3 ECTS) |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa 1. Historia wychowania, red. Ł. Kurdybacha, t. I i II, PWN, Warszawa 1965. 2. Historia wychowania XX wieku, red. J. Miąso, t. I i II, PWN, Warszawa 1980. 3. Historia wychowania. Skrypt dla studentów dziennych i zaocznych, red. J. Hellwig,Poznań1994 4. Kot S: Historia wychowania, t.I i II, Wydawnictwo ,,Żak”, Warszawa 1994. 5. Kurdybacha Ł.: Pisma wybrane t. I-III, PWN, Warszawa 1976. 6. Litak S, Draus J, Terlecki R., Historia wychowania, t. 1, 2, WAM, Kraków 2004. 7. Możdżeń S., Zarys historii wychowania, cz. I - III, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce 1993. 8. Wołoszyn S., Dzieje wychowania i myśli pedagogicznej w zarysie, PWN, Warszawa1964. 9. Wroczyński R., Dzieje oświaty polskiej do roku 1795, PWN, Warszawa 1964. Literatura uzupełniająca 1. Marrou H., Historia wychowania w starożytności, PIW, Warszawa 1969. 2. Baszkiewicz J., Młodość uniwersytetu, Warszawa 1963. 3. Bentkowski J., Rzeczpospolite uczonych żaków i wagantów, Warszawa 1987. 4. Roszko J., Collegium Maius i jego lokatorzy, Kraków 1983. 5. Barycz H., Dzieje nauki w Polsce w epoce Odrodzenia, Warszawa 1957. 6. Tazbir J., Reformacja – kontrreformacja – tolerancja, Wrocław 1999. 7. Kizwalter T., Ludzie i idee oświecenia, Warszawa 1987. 8. Kryńska E.J., Skreczko A.: Wychowanie - ale jakie?, Białystok 2007 9. Kryńska E.J., Wróblewska U., Szarkowska A., Dąbrowska J. Patriotyzm a wychowanie, Białystok 2009 10. Kryńska E.J, Staropolski etos wychowania, Białystok 2006 11. Kryńska E. J., Ideały wychowawcze i wzory osobowe narodu polskiego w XIX i XX wieku, t. I, II, Białystok 2006 12. Suplicka A., Prywatne szkoły średnie i zawodowe w województwie białostockim w II Rzeczypospolitej, Białystok 2015 13.Wróblewska U., Działalność kulturalno-oświatowa Karaimów w Drugiej Rzeczypospolitej, Białystok 2015 14.Wróblewska U. , Oświata Tatarów w Drugiej rzeczypospolitej, Warszawa 2012 15. Teofilewicz L., Działalność KEN w województwie podlaskim, Warszawa 1971. 16. literatura dotycząca projektowania uniwersalnego: https://www.zycieszkoly.com.pl/artykul/projektowanie-uniwersalne-w-edukacji; https://docplayer.pl/221762893-Uniwersalne-projektowanie-zajec-jako-droga-do-zaspokajania-zroznicowanych-potrzeb-edukacyjnych.html Materiały źródłowe 1. Materiały do ćwiczeń z historii wychowania, wybór: S. Kot, Warszawa 1994. 3. Teksty źródłowe do dziejów wychowania, wybór: S. Możdźeń /8 tomów/, Kielce 1993. 3. Źródła do dziejów myśli pedagogicznej, t. I - XI, Wrocław 1956 - 1969. 4. Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, oprac. S. Wołoszyn /3 tomy/, Warszawa 1996. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N LAB
LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 14 godzin
Wykład, 8 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Suplicka | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Suplicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | kierunkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Zdobycie wiedzy z zakresu dziejów myśli i doktryn pedagogicznych oraz ideałów wychowawczych; przemian zawodu nauczyciela, szkolnictwa i instytucji oraz środowisk wychowujących; kształtowania pedagogiki jako nauki; historycznych źródeł subdyscyplin pedagogicznych oraz roli i funkcji poszczególnych systemów oświatowych w życiu społeczeństwa w kontekście zmian społecznych, kulturowych i gospodarczych danej epoki historycznej. Nabycie świadomości kulturotwórczej roli tradycji wychowawczej stanowiącej dla przyszłego pedagoga źródło inspiracji zawodowej oraz refleksji nad współczesną teorią i praktyką pedagogiczną. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia Forma studiów: niestacjonarne Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy Rok studiów /semestr: I rok studiów/semestr zimowy Przedmioty wprowadzające: wiadomości z historii powszechnej na poziomie szkoły średniej Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 8 godz. wykładów 14 godz. Laboratoriów Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, praca z tekstem źródłowym, pokaz, problemowa, projekt, prezentacja, film Formy zaliczenia przedmiotu: zaliczenie pisemne na ocenę Punkty ECTS: 5 Bilans nakładu pracy studenta: Udział w zajęciach – 22 g. Udział w spotkaniach konsultacyjnych – 5g. Czytanie zaleconej literatury: 20g. Zaliczenie wykładów – 2g. Zaliczenie laboratoriów- 2 g. Przygotowanie do zajęć- 20 g. Przygotowanie do zaliczenia– 30g. Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 40 godz. (2 ECTS); o charakterze praktycznym - 90 godz. (3 ECTS) |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa 1. Historia wychowania, red. Ł. Kurdybacha, t. I i II, PWN, Warszawa 1965. 2. Historia wychowania XX wieku, red. J. Miąso, t. I i II, PWN, Warszawa 1980. 3. Historia wychowania. Skrypt dla studentów dziennych i zaocznych, red. J. Hellwig,Poznań1994 4. Kot S: Historia wychowania, t.I i II, Wydawnictwo ,,Żak”, Warszawa 1994. 5. Kurdybacha Ł.: Pisma wybrane t. I-III, PWN, Warszawa 1976. 6. Litak S, Draus J, Terlecki R., Historia wychowania, t. 1, 2, WAM, Kraków 2004. 7. Możdżeń S., Zarys historii wychowania, cz. I - III, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce 1993. 8. Wołoszyn S., Dzieje wychowania i myśli pedagogicznej w zarysie, PWN, Warszawa1964. 9. Wroczyński R., Dzieje oświaty polskiej do roku 1795, PWN, Warszawa 1964. Literatura uzupełniająca 1. Marrou H., Historia wychowania w starożytności, PIW, Warszawa 1969. 2. Baszkiewicz J., Młodość uniwersytetu, Warszawa 1963. 3. Bentkowski J., Rzeczpospolite uczonych żaków i wagantów, Warszawa 1987. 4. Roszko J., Collegium Maius i jego lokatorzy, Kraków 1983. 5. Barycz H., Dzieje nauki w Polsce w epoce Odrodzenia, Warszawa 1957. 6. Tazbir J., Reformacja – kontrreformacja – tolerancja, Wrocław 1999. 7. Kizwalter T., Ludzie i idee oświecenia, Warszawa 1987. 8. Kryńska E.J., Skreczko A.: Wychowanie - ale jakie?, Białystok 2007 9. Kryńska E.J., Wróblewska U., Szarkowska A., Dąbrowska J. Patriotyzm a wychowanie, Białystok 2009 10. Kryńska E.J, Staropolski etos wychowania, Białystok 2006 11. Kryńska E. J., Ideały wychowawcze i wzory osobowe narodu polskiego w XIX i XX wieku, t. I, II, Białystok 2006 12. Suplicka A., Prywatne szkoły średnie i zawodowe w województwie białostockim w II Rzeczypospolitej, Białystok 2015 13.Wróblewska U., Działalność kulturalno-oświatowa Karaimów w Drugiej Rzeczypospolitej, Białystok 2015 14.Wróblewska U. , Oświata Tatarów w Drugiej rzeczypospolitej, Warszawa 2012 15. Teofilewicz L., Działalność KEN w województwie podlaskim, Warszawa 1971. 16. literatura dotycząca projektowania uniwersalnego: https://www.zycieszkoly.com.pl/artykul/projektowanie-uniwersalne-w-edukacji; https://docplayer.pl/221762893-Uniwersalne-projektowanie-zajec-jako-droga-do-zaspokajania-zroznicowanych-potrzeb-edukacyjnych.html Materiały źródłowe 1. Materiały do ćwiczeń z historii wychowania, wybór: S. Kot, Warszawa 1994. 3. Teksty źródłowe do dziejów wychowania, wybór: S. Możdźeń /8 tomów/, Kielce 1993. 3. Źródła do dziejów myśli pedagogicznej, t. I - XI, Wrocław 1956 - 1969. 4. Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, oprac. S. Wołoszyn /3 tomy/, Warszawa 1996. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.