Podstawy dydaktyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-DN5-1JAZ |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.7
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy dydaktyki |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
1 rok PiW NJ |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Założeniem wykładów i laboratoriów z "Podstaw dydaktyki ogólnej" jest zdobycie podstaw wiedzy o współczesnym środowisku edukacyjnym, kształtowanie podstaw umiejętności projektowania zróżnicowanych strategii dydaktycznych oraz poszerzanie kompetencji społecznych w zakresie działalności dydaktycznej wynikającej z pełnienia w przyszłości roli nauczyciela edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. |
Pełny opis: |
Celem realizacji treści wykładów z "Podstaw dydaktyki" jest ukształtowanie wiedzy studentów o współczesnym środowisku edukacyjnym, o dydaktyce jako subdyscyplinie pedagogicznej, poznanie i zrozumienie współczesnych teorii uczenia się i nauczania, różnych ujęć koncepcji szkoły, zarządzania wiedzą w obszarze edukacji szkolnej jako nowoczesnych działań dydaktycznych inspirujących do projektowania własnego warsztatu pracy. Celem realizacji treści przedmiotu "Podstawy dydaktyki" w zakresie laboratorium jest zdobycie przez studentów wiedzy o procesie nauczania-uczenia się i , wybranych elementach instrumentarium pracy dydaktycznej nauczyciela, kształtowanie umiejętności niezbędnych do projektowania zajęć dydaktycznych oraz rozwijanie kompetencji społecznych wymaganych do wykonywania zadań zawodowych wynikających z przyszłej roli nauczyciela. Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: niestacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika Rok studiów/semestr: I rok, II semestr Wymagania wstępne: brak Liczba godzin laboratoriów: 14 Liczba godzin wykładów: 8 Metody kształcenia: wykład konwersatoryjny, dyskusja, pogadanka, praca z tekstem, gry dydaktyczne, metoda ćwiczebna, metody zadań praktycznych Formy organizacji zajęć: praca zbiorowa i grupowa Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta: Udział w wykładach: 8 godz. Udział w laboratoriach: 14 godz. Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych: 20 godz. Konsultacje związane z przygotowaniem się do zajęć, zaliczenia, egzaminu: 14 godz. Przygotowanie się do zaliczenia laboratoriów: 10 godz. Przygotowanie się do egzaminu i udział w egzaminie: 10 godz. Suma: 76 godz. Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - z bezpośrednim udziałem nauczyciela akademickiego: 38 godz. (1,5 pkt. ECTS). |
Literatura: |
* Arends R.I., Uczymy się nauczać, WSiP, Warszawa 1994. * Bereźnicki F., Dydaktyka szkolna dla kandydatów na nauczycieli, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2015. * Klus-Stańska D., Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce, PWN, Warszawa 2018. * Kruszewski K., Sztuka nauczania. Czynności nauczania, PWN, Warszawa 2007. * Kwieciński Z., Śliwerski B., Pedagogika. Podręcznik akademicki, PWN, Warszawa 2019. * Kupisiewicz C., Dydaktyka ogólna, Oficyna Wydawnicza Graf-Punkt, Warszawa 2002 lub Kupisiewicz C., Dydaktyka, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2012. * Niemierko B., Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, WAiP, Warszawa 2007. * Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Wyd. Akad. ŻAK, Warszawa 2003. * Ornstein A.., Hunkins F.P., Program szkolny: założenia, zasady, problematyka, WSiP, Warszawa 1998. * Śliwerski B., Metody aktywizujące w kształceniu i doskonaleniu pedagogów, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2022. |
Efekty uczenia się: |
Student z zakresu wiedzy zna i rozumie: - współczesne teorie dotyczące uczenia się i nauczania lub kształcenia oraz ich wartości aplikacyjne, a także potrafi je krytycznie oceniać i twórczo z nich korzystać (KA7_WG2), - istotę i znaczenie innowacyjnych działań dydaktycznych w obszarze edukacji szkolnej, inspirujących do projektowania i realizowania własnej pracy jako nauczyciela (KA7_WG8). Student w zakresie umiejętności potrafi: - dobierać, tworzyć, testować i modyfikować materiały, środki oraz metody i formy adekwatnie do celów kształcenia (KA7_UW4), - skutecznie wykorzystywać technologię informacyjno-komunikacyjną w realizacji zadań dydaktycznych (KA7_UW5). Student w zakresie kompetencji społecznych jest gotów do: - projektowania działań zmierzających do rozwoju przedszkola lub szkoły oraz stymulowania poprawy jakości pracy w przedszkolu lub szkole (KA7_KR2). |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie ćwiczeń na ocenę, egzamin pisemny (test dydaktyczny). |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N WYK
LAB
LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 14 godzin
Wykład, 8 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Borawska-Kalbarczyk | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Borawska-Kalbarczyk, Alina Szwarc | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.